[studio] Microfoon uit fase ?

CraZ

..
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
2.749
Het schijnt vrij eenvoudig te achterhalen te zijn of een microfoon 'in' of 'uit' fase aangesloten is. Heeft iemand uit het studio-wereldje misschien een tip ?

Het gaat om een setje beta's (57).. waarvan ik vermoed dat er eentje uit fase is..
 
grnd----------------------------- cold =1 = blauw
left,right----------------------------- hot = 2 = rood
n.c.(open)----------------------------- shield = 3

Draai desnoods de microfoon even open en kijk hoe de aansluitingen zitten. Let op de nummering van pinnetjes op de xlr en kijk naar de kleur van de kabeltjes die daar naartoe lopen.
 
openhalen..

openhalen..

Ik zal morgen eens kijken naar die bedrading..

.. maar ik dacht dat er een eenvoudig trucje bestond om twee microfoons bij mekaar te houden.. allebei op een mentafel zetten.. en dan iets met je VU meter.. maar goed.. hoe dat precies zat weet ik effe niet meer..

Kan me voorstellen dat een laagfrequent geluid in fase-tegenfase resulteert in een lagere uitslag van je VU's dan twee keer in-fase.
 
Re: openhalen..

Re: openhalen..

Origineel geplaatst door CraZ
Ik zal morgen eens kijken naar die bedrading..

.. maar ik dacht dat er een eenvoudig trucje bestond om twee microfoons bij mekaar te houden.. allebei op een mentafel zetten.. en dan iets met je VU meter.. maar goed.. hoe dat precies zat weet ik effe niet meer..

Kan me voorstellen dat een laagfrequent geluid in fase-tegenfase resulteert in een lagere uitslag van je VU's dan twee keer in-fase.

De term "out of phase" kan alleen maar slaan op 2 microfoons tegelijk.
Als in de bedrading van een van de microfoons de polariteit omgekeerd
is t.o.v. de andere, dan kan dat bas frequenties, stereobeeld, en plaatsing
van de instrumenten beinvloeden.
Eigenlijk is dit omgekeerde polariteit en niet uit fase.
Als je ze dicht bij elkaar houdt (virtueel op hetzelfde punt), dan cancelen
ze elkaar uit (in een ideale wereld, waar beide microfoons precies gelijk zijn,
precies op hetzelfde fysieke punt het geluid opnemen etc. etc.).
Met een microfoon kan je dit probleem dus niet hebben. Het gemakkelijkste
is natuurlijk om al je microfoons een standaard bedrading te geven!

Als microfoons echt uit fase zijn, dan heeft dat te maken met de plaatsing
ervan. Wat er gebeurt is dat er bepaalde frequenties met een halfe cyclus van
de frequentie bij de 2 microfoons aankomen. Op deze manier cancelen de
frequenties elkaar dus uit..
Vergeet niet dat het niet eens het directe signaal hoeft te zijn dat het effect
teweeg brengt, het kunnen ook reflecties zijn...

Hoop dat nu het allemaal een beetje duidelijker is.

Mvg,

CoolRunning
 
Als je 'n fase-schakelaar op je tafel hebt zou je kunnen proberen ze naast elkaar op 'n geluidsbron te richten, op twee kanalen op de tafel, en dan die switch proberen. Als het geluid met 1 switch in en de andere uit harder is dan met beide op dezelfde positie weet je vrij zeker dat 1 van de 2 microfoons andersom verbonden is.

... Denk ik.
 
Mijn microfoon komt net uit de moeilijkste fase van zijn leven het is toch te hopen dat ie het nu wat beter krijgt...
 
Meerdere microfoons..

Meerdere microfoons..

Het gaat inderdaad om meerdere microfoons.. en met eentje ervan is een beetje lomp omgegaan.. waardoor de bedrading losgekomen is. Toen ik een andere Beta openhaalde, om te kijken hoe die aangesloten was.. zag ik een roode en een zwart draadje.. terwijl die andere met geel en groen bedraad was. Vandaar mijn vraag of je er ook op een andere manier achter kunt komen.

Ik heb het inmiddels al kunnen ontdekken.. door beide microfoons een zelfde signaal te laten oppikken.. en met de polariteits-schakelaar van de mengtafel te klooien.
 
Origineel geplaatst door bambamstudio
Volgens mij krijg je een hol geluid als een mic uit fase staat.

Ben ik weer... Als bedoeld wordt: uit fase = signaal en ground verwisseld, hoor je helemaal geen verschil, dat kun je niet horen (met 1 mic). Net of je mono een CD luistert (op 1 box) en de box verkeerdom is aangesloten.

Wel hoor je het als je er TWEE hebt, en die samen dezelfde bron laat opnemen. 1 links, 1 rechts. Kijk dan in je WAV file na het opnemen of ze gelijk op gaan. Maak het jezelf makkelijk en neem een lage bas (liefst sinus). Als je goed kunt luisteren kun je de WAV goed bestuderen en zullen de lage tonen wegvallen, als je de toon omhoog laat gaan hoor je een phaser geluid (sommige freq's doven uit). In elk geval een vreemd effect.

Dus: losse mic's kun je niet testen tenzij je een mic test hebt.

Nog een killer test: sla er met je vlakke hand op en kijk of je woofer naar buiten plopt. Is volgens mij geen definitie van of dat zo moet zijn maar als de andere mic andersom werkt, is er een uit fase. Koop wel meteen nieuwe speakers.
 
Op een mic slaan is niet de test om te kijken of ie in fase staat. Vind het membraam van de mic niet zo leuk.

Fase verschuiving kan alleen met MS stereo. MS stereo staat voor Mid en Side.
Dit kun je met 3 kanalen realiseren dus heb je ook 3 mic's nodig met verschillende karakterestieken.
2 kan ook maar dan heb je een 8 karakteristiek nodig.

Bij 1 microfoon kan ie ook uit fase staan maar dan heb je gewoon verkeerde kabel gesoldeerd. Dan ligt het aan het signaal welke uit fase staat en niet het stereo beeld.

Hier nog een plaatje ter verduidelijking.
 
neem desnoods een sinus signaal op waarvan je weet dat hij begint met een positieve fase en bekijk het resultaat in je wave-editor...
 
Back
Top