Ikea 'Broder' racks

Ze zijn van verzinkt staal en loodzwaar. Dat staat er trouwens ook gewoon duidelijk bij. Ik heb een paar Jerkers staan, ook van Ikea, en die zijn ook van staal, loodzwaar en degelijk. Er wordt trouwens ook aangeraden om ze aan de wand vast te zetten, de materialen daarvoor hebben ze ook.

Maar als je'm in een klunzig gebouwd gipswandje vastzet en er maar met genoeg mensen aan gaat hangen zul je'm er inderdaad wel uit kunnen trekken. Daar heb je dan ook geen metaalmoeheid op de lasnaden voor nodig. :Z Tot gisteravond stond er trouwens ook bij dat -ie niet geschikt is voor Jungle.

...Ikea kennende is alles aluminium tegenwoordig en zijn de lasnaden zo minimaal mogelijk...

Lijkt me in ieder geval dat bij een wat hogere opstelling en bij enthausiast synth-spelen er sprake zal zijn van enig gewiebel wanneer de opstelling vrij komt te staan van muren of plafonds, wat kan resulteren in metaalmoeheid op op de lasnaden waardoor de kans op termijn zich mogelijk zal aandienen om een paar hele mooie samples te maken van crashende synths.

Ik zou in ieder geval iets proberen te verzinnen om het wiebelen tegen te gaan, bijv vast zetten aan de muur mbv slagplugjes oid.
 
Ik zou in ieder geval iets proberen te verzinnen om het wiebelen tegen te gaan, bijv vast zetten aan de muur mbv slagplugjes oid.
Hoef je niet te verzinnen, zit erbij.

IKEA schreef:
Incl. stabiliteitsstang en kantelbeveiliging; te monteren volgens de aanwijzing voor optimale stabiliteit.
Veranker dit meubel met het meegeleverde beslag in de muur.
 
wandbeslag is altijd extra bij de ikea....zeker als het pluggen en schroeven behelst want dat is afhankelijk van het soort muur waar je het in vast wil zetten. Je krijgt dan wel de lusjes om het ergens in te haken, maar de haken/schroeven mag je zelf kopen. Maar dan hebben we het wel over een extra kostenpost van wat zal het zijn...5 euro...!?

Mooie oplossing in iedergeval. Zeker waard om te overwegen. M'n huis is toch al een ikea toonzaal :-)


En overigens heb ik helemaal niets vast staan. Maar er lopen dan ook geen kleine kinderen rond hier. Waren die er wel, dan zou ik eens gaan nadenken...


...van wie die dan wel zijn, want ik ken ze niet!
 
Oh zo. Maar ze zijn dus ook los leverbaar 6 euro per stuk, betaal je nog steeds maar 150-175 euro voor iets wat in principe nog wat flexibeler is.
 
Interessant.
Ik ga over 2 weken m'n studio opnieuw inrichten, heb dan een paar vrije dagen...
Er staan nu 2 bureau's, maar voor de ruimte (een hokje van 2,5 bij 2,5 ongeveer) is dit totaal niet efficient. Het moet de hoogte in langs de muren.

Hoe is de links/rechts omvallen stevigheid eigenlijk gewaarborgd... ik zie het even niet. Vaak heeft Ikea dan zo'n kruis langs achter. Of zit dat hem bij dit systeem in die dubbele aansluiting van alle console's?
 
.....Hoe is de links/rechts omvallen stevigheid eigenlijk gewaarborgd... ik zie het even niet. Vaak heeft Ikea dan zo'n kruis langs achter. Of zit dat hem bij dit systeem in die dubbele aansluiting van alle console's?

Ze hebben een 'stabiliteitsstang' die voor de horizontale versteviging is. Bij bijv. deze http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S79847816 staat beschreven dat die meegerekend is.

Maar merkwaardig genoeg staat dat onderdeel niet als los artikel op de site. Ze moeten echter wel los te koop zijn, want die complete racks moet je ook zelf in delen bij elkaar zoeken in het magazijn.


Edit: ik zie nu net dat die stangen bij elke T- of L-poot meegeleverd worden. Bij een enkel rack (2 poten) heb je er dan dus al twee.
 
Hoe is de links/rechts omvallen stevigheid eigenlijk gewaarborgd... ik zie het even niet. Vaak heeft Ikea dan zo'n kruis langs achter. Of zit dat hem bij dit systeem in die dubbele aansluiting van alle console's?

Deze meneer heeft er genoeg vertrouwen in gezien het spul dat hij erop heeft gezet, met de stevigheid links/rechts als voor/achter zal het dus wel snor zitten:

imgp0076rt5.jpg
 
En als je twijfelt neem je toch de T-poten met die brackets die tussen de poten hangen inplaats van de voorkant. Dan verdeel je het gewicht recht naar beneden en belast je de lasnaden niet overmatig.

Niet dat ik ook maar enige twijfel heb over de stevigheid van IKEA lasnaden en het is zeker geen aluminium.
 
Leuk... ik heb er ook al naar staan kijken in de Ikea hier in Gent...

Maar die krengen zijn duur. Dan liever een Japsers stand.
 
Hoe diep zijn die planken? 25 cm? Niet genoeg voor een ouwe anapoly?
35 cm. Ik ben op Tweede Paasdag geweest.
Nu nog de rails halen. Ik had gehoopt dat ik mijn rails van de Gamma kon gebruiken, maar ik had beter moeten weten.
 
35 cm. Ik ben op Tweede Paasdag geweest.
Nu nog de rails halen. Ik had gehoopt dat ik mijn rails van de Gamma kon gebruiken, maar ik had beter moeten weten.

De planken zijn er in 36,5 en 60 cm. toch? }:| (Maar een CS80 zou ik er niet op zetten.)
 
36,3 diep. Voor hen die zich vergrijpen aan onderstaande diersoort. Ik heb de wandrails gehaald zonder middenstuk. Als je goed meet, heb je dat niet nodig. Jammer dat de consoles geen richel hebben. Nu moet je die plank en richel erbij kopen. De plank neemt ook veel plaats in. Hij is met zijn 119 cm. breder dan een regulier vijfoktaafs instrument. Dit is het resultaat. De Kawai staat op de Broder. De andere twee synths staan op plankdragers van de Gamma, zoals de Kawai voor gisteren.
 

Attachments

  • Mier.jpg
    Mier.jpg
    1,9 KB · Bekeken: 57
  • DSC00517.JPG
    DSC00517.JPG
    145,7 KB · Bekeken: 57
Laatst gewijzigd:
Ik heb gisteren m'n Broder spul gehaald.

Ik heb gekozen voor de L poot, planken van 36 cm diep en rechte consoles.
Hierop kan ik prima m'n spullen kwijt, m'n 19'' fx, m'n dotcom, m'n versterker en speakers; niks is dieper dan dat. Behalve m'n mengpaneel, maar die ga ik rechtop zetten.
Wat ruimt dit heerlijk op zeg!
Ik vind het een stevig systeem. Vooral die verstelbare pootjes zijn geniaal, mede omdat ik in 'n schots en scheef jaren 20 huis woon. Zou de boel wel verankeren (met het meegeleverde spul), zonder dat blijft het wat rammelig. (maar ik denk niet dat het ooit zou omvallen)
Wel een tegenvaller dat er geen schroefjes bij de planken zaten, noch voorboringen op de gewenste plekken. Ben dus wel een dagje zoet geweest met de opbouw. (Mede omdat ik met T poten thuis kwam per ongeluk; kon ik weer terug ;{)
Heb ook meteen een fix aantal bijpassende stapelbare opbergkistjes gekocht.
Al die kabelrommel etc. die je toch met de jaren vergaart moet toch ergens in...

Eigenlijk is m'n hele studiohokje op de schop gegaan, en flink vooruit; van een rommelig donker hok met 2 bureau's is het een overzichtelijk vrolijk hok geworden met 1 bureau en 1 Broder. (met dank aan de nieuwe warme diepgele verf)
Zal eens een foto posten als alles (nouja het is niet zo veel) er weer in staat.
 
Zeer handig spulleke dit!
Ik zit er ook over te denken om dit systeem aan te schaffen.

Is er trouwens niet zo iets vergelijkbaars te koop bij de bouwmarkt als Gamma of Praxis? Dat scheelt me weer een ritje Ikea...

Is deze Broder trouwens ook verkrijgbaar zonder poten en puur als systeem om tegen de wand te schroeven?
 
Back
Top