Speakerkabels?

arnomusicman

Radiation!
Lid sinds
14 december 2001
Berichten
4.271
Locatie
Zevenaar
Zeg, van audio- en high-end freaks hoor je ze nogal eens bazelen over super dure (zilver) kabels.
Is dat waar dat die een zoveel zuiverder geluid reproduceren? Want in mijn studio heb ik gewoon koper, ook voor de afluistering.

Klopt dat verhaal nou? Zelf geloof ik er niet zo veel van namelijk. :confused:

Ik ben benieuwd naar de reacties van de pro´s onder ons.
 
ja het verhaal klopt wel.

Zilver weet ik niet, maar vergulde kabels eordt vaak gebruikt ja.

Goud is een van de beste geleiders van stroom.
Dus wordt door de echte Hi-Fi freak deze kabels gebruikt.

Is het nodig? ik denk van niet.
Het verschil dat je hoort is zo miniem, dat je net zo goed dikke kopere kabels kunt gebruiken.
 
Ze zijn niet van silver maar verzilverd. Dus een dun buitenlaagje waar zilverdamp op zit en de binnenkant is gewoon koper.

Maar als je weet dat de meeste stroom door de buitenste laag van draden gaan dan is het logisch dat daar de beste geleiding (zilver geleidt beter als koper) is en je dus minder last hebt van ruis. Want als je stroom door een draadje stuurt ruist dat ook. Niet zoveel als een vage versterkertrap of zo. Maar het beinvloed wel het karakter van het geluid.

En als je dat flauwekul vind koop je gewoon fijn koper met gouwe contactjes. ;)
Is nl goedkoper als een busje contactspray.
 
Weet het niet zeker, maar was zilver geen betere geleider dan goud? Het wordt alleen zwart (oxideert) en da's minder voor de contacten.

Wel is belangrijk dat je kabels dik zijn (zoals bamse zegt) en dat het geen 3e wereld landen koper meuk spul is. ;)
 
Goud geleidt beter (edeler metaal/minder oxidatie), weerstand neem je deels weg door meer diameter koper (dikkere kabel) en kortere afstand. Ik zou eerder mijn kabels proberen kort te houden dan voor zilver te gaan. Kom op zeg, ik heet geen Zoetemelk.
 
Resistivity of material:
Silver - 9.8
Copper - 10.37
Gold - 14.7
Aluminum - 17.02

Dus zilver heeft een lagere weerstand en geleid dus beter (let op lager is hier beter). Koper geleid dus beter dan goud volgens deze tabel.
Goud oxideert niet, vandaar dat men het gebruikt voor kontakten. En in omgevingen met temparatuurschommelingen wordt er ook wel eens een zilveren kabel gebruikt voor temperatuursensoren.
Alleen zilver is een tikkie duurder als koper is. Dus doen ze alleen de buitenkant waar de meeste stroom door gaat. :)

Niet dat ik perse gelijk wil hebben. Wilde even voor mezelf nagaan of ik niet dement was want volgens mij dacht ik dit nl al. :)
 
Monster Kabel

Monster Kabel

Hoe gek het ook klinkt, maar er bestaat zoiets als Monster (=merk) kabel.

Echt niet goedkoop, maar sinds ik het gebruik kan ik idd zeggen dat het beter klinkt dan standaard koper kabel.
Allesinds is er hoorbare winst in het hoog, onder voorwaarde dat je kwaliteits monitors gebruikt natuurlijk.

Er zit effektief goud en zilver verwerkt in de legering en het is vrij dikke kabel, maar blijft wel soepel. De duurste Monster kabel kost ongeveer 22 euro/meter.

Belangrijker is echter dat, indien je gewone koper gebruikt, je kabel dik genoeg moet zijn. Dus niet van die platte elektriciteits kabel om een 100 watt peertje mee te laten branden...
 
Ik denk dat goede afscherming en goed geleidende connectoren het belangrijkst is, als de boel nou zo goed afgeschermd is dat het oxyderend vrij is, dan heb je het ergste gehad. Ik gebruik zelf Quantum kabels, die kosten dan wel zo tegen de 30 euro voor ruim een meter (mono) maar dan heb je echt een zeer robuuste goede kabel die niet kapot te krijgen is met een perfecte kwaliteit. Ook erg leuk is om dergelijke kabels te gebruiken en er dan Neutrik pluggen op zetten, werkt ook zeer fijn.
 
Je hebt helemaal gelijk Fuse. De weerstand van goud is zelfs hoger dan die van koper. Koperoxide is echter zo'n slechte geleider dat goud koper binnen 3 maanden 'inhaalt'. Zilveroxide is echter niet zo'n sta-in-de-weg qua geluidssignaal. Maar er speelt nog iets mee:

"Wat betreft kabelweerstand zijn de eigenschappen van deze metalen in de audiowereld te verwaarlozen.

Het verschil tussen de materialen zit in de zogenaamde "microgeleiding" (dit is een term van Siltech). Met microgeleiding wordt bedoeld: het geleiden van zeer kleine stromen. Zilver, en vooral goud, is in staat om veel "makkelijker" deze hele kleine stromen te vervoeren dan koper. Juist omdat we in de audiowereld met zeer kleine stromen hebben te maken is dit een belangrijk gegeven.

Als voorbeeld kan gegeven worden dat bijvoorbeeld de stroom van een Cd-speler naar een versterker slechts 40 micro Ampère is. (1 micro Ampère is 1 miljoenste Ampère) En dat is bij het hardste niveau dat een Cd-speler kan geven. Op zachtere niveaus, waar veel ruimte informatie van de muziek en akoestiek zit is de stroom nog veel kleiner.
De elektronen in een goud atoom zitten verder van de kern dan die van een zilver atoom en voor zilver geldt hetzelfde in vergelijking met koper. Hoe verder een elektron van de kern zit hoe makkelijker deze uit z'n baan te stoten is. Zie hier het voordeel van goud en zilver ten opzichte van koper. Een nadeel van goud is dat het wat duur is."
 
Het gaat hier wel om speakerkabels hoor. Lijkt me sterk dat daar microAmperes door gaan. ;)
 
Sjongejonge wat een onzin wordt er in het leven geroepen met zo'n thread.. De enige die gelijk hier heeft is Fuse. Dat verhaal van Johanms1 is larie.

Arv
 
iedereen weet toch dat CD's beter klinken als je er met een groene stift een lijntje omheen trekt? en nog beter als je ze eerst ff in de diepvries legt!

Olaf
 
f*ck ja! Speakerkabels... sorry ik zat helemaal in de verkeerde in/uitgangen te wroeten!
 
Origineel geplaatst door fuse
Het gaat hier wel om speakerkabels hoor. Lijkt me sterk dat daar microAmperes door gaan.



Wat de SPANNING betreft, zo'n anderhalf (1,5 voor dyslectici ;)) Volt als ik mij niet vergis. De STROOM is een ander verhaal. Dat zal eerder in de miliamperes liggen.

Iemand die dat kan bevestigen (met een rekensommetje ofzo)?.....
 
Origineel geplaatst door olafmol
iedereen weet toch dat CD's beter klinken als je er met een groene stift een lijntje omheen trekt? en nog beter als je ze eerst ff in de diepvries legt!

Wel eerst luchtdicht verpakken, anders komen er sterren op je cd te staan !
 
Origineel geplaatst door johanms1
Als voorbeeld kan gegeven worden dat bijvoorbeeld de stroom van een Cd-speler naar een versterker slechts 40 micro Ampère is. (1 micro Ampère is 1 miljoenste Ampère) En dat is bij het hardste niveau dat een Cd-speler kan geven. Op zachtere niveaus, waar veel ruimte informatie van de muziek en akoestiek zit is de stroom nog veel kleiner.
De elektronen in een goud atoom zitten verder van de kern dan die van een zilver atoom en voor zilver geldt hetzelfde in vergelijking met koper. Hoe verder een elektron van de kern zit hoe makkelijker deze uit z'n baan te stoten is. Zie hier het voordeel van goud en zilver ten opzichte van koper. Een nadeel van goud is dat het wat duur is."

Maar het ging over speakerkabels en dan is een ampere of 10 niks. Als die electronen dan nog niet los willen zijn ze gewoon lui.
 
wellicht off-topic, maar ik vond het even leuk:

Origineel geplaatst door wesko
Maar het ging over speakerkabels en dan is een ampere of 10 niks. Als die electronen dan nog niet los willen zijn ze gewoon lui.

Ik zat even raar te kijken van je uitspraak dat 10 A niks is. Maar inderdaad, een simpel rekensommetje bewijst het tegendeel:

Ga uit van wat 'stevige' standaard waarden:

vermogen speaker (P)=100 W (lekker doorblazen ;))
spanning (U) = 1,5 V (versterker op 10)
stroom (I) = x

x(I) = P/U = 100/1.5 = 66,7 A

Niet mis dus.... Weg met die microAmpère!!!!!

Hahaha....

L8R, F.
 
Back
Top