Condesators en merknaam

boeklanoei

Ouwe rot
Lid sinds
15 september 2006
Berichten
1.014
Gedachte speling: Is het waar dat in de condesator microfoon wereld er veel betaald wordt voor een merknaam? Is het nu zo dat bij merken als: Neumann en Brauner zeg een 30-50% naam in het prijskaartje zit en je daarvoor gewoon keihard betaald? Dit verder niets afdoende aan de kwaliteit ze maken. Dat zal allemaal best en prima in orde zijn. Maar is het nu niet zo dat er tegenwoordig zoveel verschillende goedkopere merken zijn die een pak minder kosten en (bijna) dezelfde kwaliteit en zels misschien wel sound geven?
Is het nu niet zo dat je gewoon vooral in de condesator wereld keihard extra betaald voor een naam? Is het nu niet zo dat veel mensen (incl. myself) zich niet (te) veel vastklampen aan het feit; ''ze bestaan al zo lang en iedereen heeft ze, dus zullen/moeten ze wel goed zijn'' - Neumann mic's- zonder goed om ons heen te kijken? Dit alles geldend eigenlijk voor zowel solid state als tube condesators. Graag jullie mening erover. Laat het niet teveel op een Neumann verdedigend iets uitlopen zonder de horizon te verbreden, wanneer je een Neumann hebt (heb er zelf namelijk ook een).
 
Hoeveel procent er precies van het totaalbedrag in de naam zit weet ik natuuriljk niet. Maar dat je betaalt voor de naam lijkt me zeer waarschijnlijk. Maar dat is wat mij betreft niet altijd slecht. De naam geeft zekerheid en maakt je commercieel sterker. En: je kan ervoor kiezen of je dat wilt of niet.

Zekerheid: Ook voor andere producten zoals Levi's, Mercedes, CocaCola enz. enz. geldt dat je betaalt voor de naam (of is bijvoorbeeld CocaCola ECHT lekkerder dan een ander merk?) Maar je weet voordat je het product getest hebt wel precies waar je aan toe bent. Da's wel zo handig. Anders ben je veel te veel tijd kwijt aan het testen voordat je over gaat tot aanschaf en gebruik.

Commercieel sterker: Merknamen leveren de eigenaar vaar ook weer geld op. Als je een studiobedrijf hebt waarbinnen vele Neumanns gebruikt worden, dan levert dat naar alle waarschijnlijkheid weer extra klanten op. Je studio verkopen met allemaal onebekende chinese merknamen op de gearlist zal wat lastiger gaan.

Of dit allemaal correct is?
Of we verder moeten zoeken naar betere/onbekendere/goedkopere alternatieven? Moet je doen. Wie weet vind je wel een pareltje tussen de grijze massa voor een habbekrats.....vergeet je dan niet de tijd die je kwijt was aan je zoektocht in uurloon door te rekenen en bij de prijs op de tellen? Want anders is de vergelijking natuurlijk niet eerlijk ;)
Ow en kan je na je zoektocht hier vermelden welke parel je ontmaskerd hebt? Dan hoef ik het wiel niet zelf uit te vinden :D
 
Misschien wel hetzelfde als MatthewLeBlom bedoeld, maar anders als aanvulling:

Een merknaam betaal je voor, maar dat is zeker niet voor niets. Een merk heeft een naam hoog te houden. Hierom zullen ze hun producten aan hogere kwaliteitseisen laten voldoen voordat ze de fabriek uitgaan dan goedkopere merken.

Voorbeeld hiervoor: vorige week heb ik een Battery Pack voor mijn digitale Canon spiegelreflex binnengekregen. Uit Hong Kong via Ebay, voor 20 euro plus 25 euro verzendkosten. Dat is opgeteld zo'n drie keer goedkoper dan in Nederland voor een origineel Battery Pack. De schakelaar van de sluiter werkt echter niet formidabel. Pech voor mij, dikke schijt voor de verkoper/fabrikant. Als het nu van canon was geweest, had ik stennis kunnen schoppen en zeer zeker mijn gelijk gekregen.

Het is dus een afweging die je maken moet. Voor mijn werk laatst een mengtafel gekocht, wat een Mackie is geworden. Waarom? Sterke merknaam, waar je wat van verwachten mag. Voor thuisgebruik zou ik het echter niet voor betalen.

Schreeuwen dat je 'alleen' betaald voor de naam is dus sowieso een beetje kort door de bocht.
 
Moet je niet gewoon naar de opnames luisteren in plaats van naar de naam?
Ik heb zelf ooit is een dure mic gekocht niet wetende waarop moet letten. Dus dan is een dure naam een soort zekerheid. Later leer je luisteren. Je kunt bepalen en inschatten welke mic je nodig hebt voor een bepaald doel
 
Oke, je kunt het idd. van verscheiddende kanten bekijken.
Maar je ziet tegenwoordig steeds meer jongeren merken opkomen in de studio condesator mic's: groove tubes,SE,ADK enz. enz. Nieuwere visies,nieuwe methodes van fabricatie,nieuwere componenten (niet altijd beter maar toch).
 
ADK: Duitse kwaliteit voor weinig?

ADK: Duitse kwaliteit voor weinig?

ADK; Duits sound voor weinig?
Wat vinden we hier van?

Advertentie op 2de hands.nl van een Belgisch gerenomeerd bedrijf, naar het schijnt:

Omschrijving:
Zoek je naar de duitse klank van de duurdere grootmembraams
voor een
schappelijke prijs...
Dan hebben wij voor jou de Hamburg. Een mic die zichzelf al heeft
bewezen en
duizenden tevreden gebruikers heeft over de hele wereld.


kent iemand dit merk? Zal wel wat overdreven zijn, maar zit er een kern van waarheid in?

Dit is wat ik terug krijg op een reactie van me over verdere info over dit merk:

Persoonlijk vind ik de ADK Hamburg een van de beste mics in het solid state type. wij checken al onze producten na en doen veel vergelijkende tests en qua precence vind ik de S7, vienna en Hamburg top.
Nu het verhaal van goedkoop en duur zit hem vooral in naam en assemblage. Neumann is natuurlijk een topmerk maar je betaald toch altijd ongeveer 50% de naam. en om het label made in germany te mogen gebruiken word alles geasembleerd in Duitsland, maar veel van de onderdelen komen gewoon uit dezelfde fabrieken als wat je in andere mics vind.
Het ding bij ADK is dat alles word gemaakt in China (behalve de custom shop reeks) en zo de prijs laag gehouden word. Alles word getest en ontwikkeld in belgie en de US.
De Hamburg en Vienna's die ik heb zijn handgemaakt in Belgie en de service ligt ook in Belgie(ADK hamburg en vienna zijn eigenlijk Belgische ontwerpen en mics), wat toch een groot pluspunt naar de klant toe. deze zijn handgemaakt omdat het de eerste van de nieuwe reeks zijn en de rest (levering in januari) komt dan ook gewoon van China.
Qua geluid heb je natuurlijk geen Neumann van 2000 euro, maar je krijgt een ADK geluid van een classic reeks (de Hamburg en Vienna zijn ondertussen zelf klassiekers) die niet misstaan naast de heel dure merken. Lage floornoise, zeer geie gevoeligheid en detail en heel breed frequentie bereik.

Nu Tubes, daar moet ik eerlijk in zijn dat bij de goedkope merken veel brol gemaakt word. Maar ADK heeft heel goeie tube mics waar de prijs natuurlijk ook navanant is ( in de lijn van Brauner tussen 1000 en 2500 euro). Maar de tubemics van de AUDIOPHILE reeks zijn wel de beste die je kan vinden voor die prijs.

Dan heb je nog KEL wat juist binnen is en waarbij dat de HM-7U een zeer goeie mic is en waarbij je een zeer goeie shockmount bij krijgt. hij ligt qua kwaliteit ongeveer gelijk met de Hamburg (misschien iets eronder) maar het scheelt niet veel.
Nadeel dus bij hamburg dat er standaard geen mount bij is en bij KEL dus wel.
Alle KELS zijn trouwens super goed.

Je hebt zoiezo 2 weken geld terug garantie. Maar ik garandeer je dat je bij ADK en KEL meer krijgt voor je geld dan bv AKG, NEUMANN,..

ik hoop dat je iets wijzer bent.
 
Tsja, wat die man persoonlijk vindt schiet je niet zoveel mee op. Het is tenslotte zijn werk is de spullen die hij verkoopt beter te vinden dan de spullen van concurrenten.

Het is ieder geval een mooi verhaal, maar zonder een degelijke A/B test tussen de alternatieven die hij noemt voor de bekende microfoons kan je daar natuurlijk helemaal niets mee.
Ik zou in ieder geval zelf proberen te testen (in een winkel oid) of dit soort beweringen ook werkelijk kloppen.
 
Ik zou ook even wachten met het verkopen van je Neumann U87 voordat je een degelijke AB test gedaan hebt.
 
Back
Top