audio-opname met pc ?

audio-opname met pc ?

eeuuhhmm... error...information overload
:confused:

Ik heb al een aantal keer gehoord dat een mac stabieler zou zijn (vooral voor multitrackopnames zou AMD veel problemen geven). De keuze om mij AMD aan te schaffen is dan ook louter financieel ingegeven: de prijs verschilt echt enorm. Dus de configuratie van mijn computer ligt zo goed als vast (maar jullie mogen natuurlijk verder discussiëren over de pro's en contra's :)

Wat ik al geleerd heb, is dat er een onderscheid is tussen "geluidskaarten" en gewone "A/D convertors" :okdan:

ik kan blijkbaar beter geen Roland UA-20 aanschaffen, omdat ik dan ook nog een geluidskaart moet kopen

Momenteel lijkt die Delta-410 de eenvoudigste en goedkoopste oplossing: als ik het goed begrepen heb, is dit dus een geluidskaart waarmee je met aanvaardbare kwaliteit kunt opnemen (in tegenstelling tot die sw1000xg van yamaha) ? Als ik mij deze delta 410 aanschaf en ik vind de nodige software, kan ik dus direct aan de slag. Zo heb ik twee vliegen in één klap ??

Nadeel is dan weer dat, in tegenstelling tot de sw 1000xg, er geen synth (effecten - drum) op deze kaart staat. Dit kan ik opvangen door synth-software aan te schaffen ??
 
Delta 410

Delta 410

Prima keus,
Maar neem in godsnaam GEEN VIA chipset, maar een nForce2 (MSI heeft een nieuwe plank zonder onboard audio en nForce2 chipset, 123 euro dacht ik, kijk even op www.tweakers.net/pricewatch)

Verder stop er gewoon dik geheugen in!

Ja, je kan dat opvangen met softsynths, zeker met zo'n Delta 410 lukt dat heel aardig! Nog wel beter misschien dan een SW1000XG kaart.

Succes met je keuze!

{die terratec heeft die niet een hogere latency btw?}
 
Re: audio-opname met pc ?

Origineel geplaatst door jelle99
eeuuhhmm... error...information overload
:confused:

Ik heb al een aantal keer gehoord dat een mac stabieler zou zijn (vooral voor multitrackopnames zou AMD veel problemen geven). De keuze om mij AMD aan te schaffen is dan ook louter financieel ingegeven: de prijs verschilt echt enorm. Dus de configuratie van mijn computer ligt zo goed als vast (maar jullie mogen natuurlijk verder discussiëren over de pro's en contra's :)
Mijn AMD loopt als een zonnetje, en zo ken ik nog wel meer mensen. En volgens mij kun jij met de jouwe ook wel overweg. :)

Wat ik al geleerd heb, is dat er een onderscheid is tussen "geluidskaarten" en gewone "A/D convertors" :okdan:

ik kan blijkbaar beter geen Roland UA-20 aanschaffen, omdat ik dan ook nog een geluidskaart moet kopen

Momenteel lijkt die Delta-410 de eenvoudigste en goedkoopste oplossing: als ik het goed begrepen heb, is dit dus een geluidskaart waarmee je met aanvaardbare kwaliteit kunt opnemen (in tegenstelling tot die sw1000xg van yamaha) ? Als ik mij deze delta 410 aanschaf en ik vind de nodige software, kan ik dus direct aan de slag. Zo heb ik twee vliegen in één klap ??
Yep, en qua software is er een redelijke keuze. (staat ook erg veel over op dit forum) De prijs is verschillend, let wel even op of je qua moeilijkheidsgraad dat programma je aanspreekt. Een demo versie proberen of het in de winkel testen van een programma kan nog wel eens verschil maken met wat de reclame mensen blaten.

Nadeel is dan weer dat, in tegenstelling tot de sw 1000xg, er geen synth (effecten - drum) op deze kaart staat. Dit kan ik opvangen door synth-software aan te schaffen ??

Klopt. Er zijn ook een redelijk aantal gratis softsynths en effecten. Dat is ideaal om te kijken hoe het ea werkt. Over het algemeen zijn de commerciele softsynths toch meestal iets fijner en klinken beter. Maar de prijs vind ik niet gelijk aan kwaliteit, er zijn een redelijk aantal goedkope softsynths die echt fantastisch klinken.
 
ok aangezien budget bij jou belangrijk is:

koop een AMD maar zorg ervoor dat je een AMD of Nforce chipset op je mobo hebt voor de minste kans(!) op eventuele (!) problemen..

als je wilt multitracken heb je volgens mij niet zoveel aan een delta410...die heeft nl 4 ingangen en 10 uitgangen als ik me niet vergis, is het voor jou niet handiger om het net andersom te hebben? dus meer ingangen dan uitgangen? en heb je al iets van een mic-preamp voor je instrumenten die niet op line-level zijn?

qua sequencer: bekijk cubase SL/SX of Cakewalk Sonar 2..... als ik me niet vergis is cubase wat duurder dan sonar, maar heeft weer iets meer standaard effecten enzo..... en VST standaard, waar weer iets meer (gratis) softsynths en effecten voor te krijgen zijn dan voor de DXi standaard die Sonar2 hanteert..... maar probeer alletwee gewoon te demo'en om uit te vogelen wat voor jou prettiger werkt.....

Olaf
 
Re: MAC/PC

Re: MAC/PC

Origineel geplaatst door rejo
Even inhaken op het MAC/PC-verhaal (ik weet, beetje offtopic, sorry).

Ik denk dat veel topstudio's voor de MAC kiezen omdat dat zogenaamd nou eenmaal "zo hoort".
Ik ben grafisch vormgever van beroep en ben 7 jaar geleden overgestapt van MAC naar PC. Ik draai alle gangbare applicaties zonder enige problemen. Ik maak grote commerciële full-colour producties, dus absoluut geen buurtkrantje ofzo. Tot de dag van vandaag kom ik regelmatig van die hopeloos vastgeroeste grafici tegen die bij hoog en laag beweren dat (ik noem maar wat) Xpress of Illustrator of Photoshop totaal anders is op de PC. Dat het eigenlijk niet kan enzo. Bestanden zouden niet uitwiselbaar zijn (= onzin) en het zou instabiel zijn. Bla bla bla. Ze staan vaak vol verbazing te kijken dat ik bv. ook gewoon 2 schermen en een grafisch tablet heb, want ze dachten dat dat alleen voor de MAC was voorbehouden. Uberhaupt vaak over alles verbaasde blikken. Echt dus een kwestie van wat een boer niet kent, vreet ie niet. Het is trouwens zeer leuk om een redelijk grote order (bv een fullcolour tijdschritft van 32 pagina's, oplage 35.000) aan een drukker z'n neus voorbij te laten gaan, puur omdat ie nog denkbeelden van 15 jaar geleden heeft en begint te piepen bij het woord PC.

In de pro-audioindustrie is denk ik een beetje hetzelfde aan de gang, al kan ik dat natuurlijk moeilijk heel hard beweren omdat ik er niet in werk maar alleen enkele mensen in die scene ken. Vraag bijvoorbeeld maar eens aan een willekeurige muzikant, die niet erg veel diepgaande kennis heeft van de verschillende systemen naar een harddisksysteem. 9 van 10 keer krijg je als antwoord: ProTools op de MAC. Waarom weten ze absoluut niet, maar daar hebben ze wel 's van gehoord, dus zal het wel goed zijn.... Dat er nog stapels andere mogelijkheden zijn is ze totaal ontgaan. Veel top-studio's zijn erg conservatief in hun keuze...

In de grafische industrie wordt steeds vaker op Wintel-machines gewerkt. Benchmarktests van MAC vs PC worden tegenwoordig op de sloffen gewonnen door de PC (Apple zei altijd dat al die MegaHerzen niet belangrijk zijn -tot voor kort klopte dat ook-, maar ze zijn inmiddels schaamteloos ingehaald). Kortom, dat al die topstudio's een appel hebben staan, is inmiddels niet meer een kwestie van kwaliteit (wat ooit zeker wel zo was), maar is vooral een conservatieve keuze. Een Fairlight Dream-console past m.i. bijvoorbeeld beter bij een topstudio dan een protools-setje.... Ik ken genoeg Apple-gebruikers en een hoop daarvan lopen net zo vaak te vloeken als de gemiddelde pc-gebruiker, wanneer het
apparaat vastloopt...

Je hebt helemaal gelijk, ik zit in exact hetzelfde wereldje als jij (prepress) en werk de hele dag met bijna alleen maar een mac. Alles wat ik gebruik op een mac (Xpress, Adobe en Macromedia spul en de rest) draait net zo goed op een PC! Ik verkies een PC zelfs boven een mac omdat je er toch meer mee kan. Ik vind zelfs dat mac OS slecht omgaat met I/O's en geheugen. (heb je ruim een Gig aan RAM, gaat ie nog moeilijk doen omdat het simpelweg niet slim gebruikt wordt, dus steeds handmatig instellen). Een mac is inderdaad zowel als in de grafische als in de muziekindustrie een soort van standaard, maar dat betekent zeker niet dat andere systemen niet minstens zo goed of beter zijn!!!
Veel mac aanhangers blijven zeggen dat mac's veel stabieler en sneller zijn maar dat is dan misschien zo als je 1 of 2 programma's hebt draaien, ben je wat veeleisender dan hebben mac's toch echt wel regelmatig te kampen met bevroren systemen en rare fouten is mijn ervaring. Echte zwaardere multitasking kunnen ze niet zo goed aan zoals een PC met WIN2000 of XP of Linux erop.
 
BOMMETJE 11!!! ;)
 
Re: audio-opname met pc ?

Origineel geplaatst door jelle99
(vooral voor multitrackopnames zou AMD veel problemen geven)
Dat is volgens mij kwatsh... Op welk vlak heeft de keuze van CPU nu invloed op de performantie van de Audio-kaart en de HD??? Denk even logisch na...

Mag ik even een simpele stelling naar voren brengen die mij altijd al uit de shit heeft geholpen bij PC problemen : In 99% van de gevallen is het een software-probleem en in 90% van de gevallen ligt het aan Mickeysoft Winblows...

Volgens mij is een MAC stabieler. Niet omdat er betere hardware in zit, maar omdat het OS deftig geschreven is. Ik heb al veel PC's op de work-bench zien liggen en bijna altijd waren de problemen softwarematig. Verkopers steken problemen soms snel op hardware, omdat ze zelf het probleem niet kunnen oplossen en omdat ze dan weer kunnen verkopen.
OK. Chipsets kunnen soms wel voor problemen zorgen bij bepaalde exotische hardware, vooral goedkopere VIA- en Intel-uitvoeringen.

Het enige dat je bij een AMD moet doen is zorgen dat je er een deftige cooler op zet, alhoewel ik denk dat je dit bij een P4 ook zult moeten doen.
 
als je wilt multitracken heb je volgens mij niet zoveel aan een delta410...die heeft nl 4 ingangen en 10 uitgangen als ik me niet vergis, is het voor jou niet handiger om het net andersom te hebben? dus meer ingangen dan uitgangen? en heb je al iets van een mic-preamp voor je instrumenten die niet op line-level zijn?

da's waar: ik denk dat ik meer ingangen dan uitgangen nodig heb... en een mic-preamp (whatever that may be - micro voor vb akoestische gitaar ??) heb ik ook niet

:stupid

Heeft iemand suggesties ??

Jelle
 
Misschien dat je het al gezien had maar de M-audio Delta reeks heeft meerdere typen geluidskaarten met ook meer inputs. Maar als je zoveel inputs gaat gebruiken denk ik dat je meer een interne mixer van je computer maakt. Daar is op zich niks mis mee hoor maar ik denk dat je wel even moet kijken of zoiets voor jouw ook prettig werkt.

En een mic preamp is een voorversterker tussen microfoon en mixer/geluidskaart en zorgt ervoor dat je optimaal gebruik kan maken van je microfoon.
 
Origineel geplaatst door jelle99
da's waar: ik denk dat ik meer ingangen dan uitgangen nodig heb... en een mic-preamp (whatever that may be - micro voor vb akoestische gitaar ??) heb ik ook niet

:stupid

Heeft iemand suggesties ??

Jelle


ik zou voor een m-audio Delta1010LT gaan...... daar zitten ook 2 ingangen op met mic-preamp dus je kan in ieder geval altijd 2 mic-signalen opnemen (idd bv voor miced gitaar, of bas-gitaar zonder DI etc.)..... en dan heb je nog 8 line ingangen...... daar moet je mee vooruit kunnen lijkt me ;)

en dan nog je sequencer kiezen....sonar of cubase..... gewoon ff van alletwee demo's downloaden..

Olaf
 
Tijdens mijn zoektocht :walker: naar een geschikte geluidskaart voor thuisopname, liet ik mijn oog vallen op de maya 5.1 usb (+/- 160 EUR!!)

Spijtig genoeg zijn er slechts twee analoge ingangen en één S/PDIF...

Aangezien ik nog geen ervaring heb met pc-opname (en gezien mijn beperkt budget), kan dit misschien een mooie "opstapkaart" zijn ?

Wat denken jullie hiervan ?

www.audiotrak.net

www.active-audio.be/Audiotrak%20-%20MAYA%2051USB.htm
 
kzou het niet doen......gaat je waarschijnlijk een hoop geklooi opleveren...... kies gewoon een m-audio kaart uit die bij je past ;)
 
mmm...misschien wel... de prijs is nochtans bijzonder verleidelijk
kga er nog eens een nachtje over slapen

bedankt voor de reacties!!

Jelle
 
Zie je door de bomen het bos nog Jelle?

Uit mijn persoonlijke ervaring zou ik je adviseren als je muziek wilt gaan componeren om je instrumenten niet zomaar in je (welke dan ook) geluidskaart te prikken.
Ga lekker met een mengpaneel werken. Dan kun je ook nog wat doen als de PC ´es plat ligt.
De subgroepen kun je dan aansluiten op je geluidskaart, waarmee je dan als je wilt 8 kanalen (instrumenten, of 4x stereo) tegelijk op kunt nemen als je dat wilt.

Qua geluidskaarten werk ik zelf met een ST Audio, maar je hoort tegenwoordig veel goeds van RME (Hammerfall).

Succes, vooral met de computernerds in jouw thread!:stupid
 
Back
Top