audio-opname met pc ?

jelle99

Nieuwkomer
Lid sinds
21 januari 2003
Berichten
9
Locatie
Brussel
Hallo,

ik ga er geen doekjes om winden: ik ben een leek op vlak van thuisopname met de pc =(

Nu ik mij echter een nieuwe pc ga aanschaffen, wil ik daar verandering in brengen. De bedoeling is om o.a. bas, gitaar, piano (elekrisch) op te nemen.

De configuratie die ik waarschijnlijk ga bestellen is de volgende:
Ecs moederbord; amd 2000 + processor, 256 DDR 266 geheugen, 60 Gb Hdisk maxtor, cdwr

Ik heb al een aantal muziekwinkels bezocht met de vraag hoe ik het goedkoopst en het efficientst aan de slag ga

De enen raden mij de geluidskaart SW1000XG (met synth-effecten en opnamemogelijkheid) van Yamaha aan. De opname-kwaliteit met deze kaart zou echter minder zijn.

De anderen raden mij o.a. Roland UA-20 en UA-5 aan. Dit zijn louter D/A convertors, maar men verzekerde mij dat er software genoeg bestaat om synth-effecten en drums te bekomen. Ook meersporen-recording zou mogelijk zijn met bepaalde software ( o.a. soundforce). Ik weet echter niet of je hiervoor dan nog een speciale geluidskaart dient te voorzien in je pc (of volstaat de standaard geluidskaart of geluidschip ?)

Nog anderen hebben me aangeraden om met Lexicon Core en Soundforce te werken

Het resultaat is dat ik het bos door de bomen niet meer zie...

Zou iemand mij aub enige duidelijkheid kunnen verschaffen ???

Mijn eeuwige dankbaarheid zal uw deel zijn!
:halleluja
 
wil je meersporen opnames maken? maw: meerdere tracks tegelijk?

heb je al een mixer waar je je instrumenten in kan prikken?

Olaf
 
Als je niet veel geld uit wilt/kunt geven

Als je niet veel geld uit wilt/kunt geven

Is bijvoorbeeld Hoontech DSP 2000 C-Port een mooi setje. 8 inputs en 8 outputs, heel lekker spulletje voor niet al te veel geld.

In ieder geval kan je beter NIET iets met usb kopen, omdat je dan met meerder kanalen audio in de knoei gaat komen. USB is dan niet meer snel genoeg kan je zeggen.

Er zijn nog veel en veel meer kaarten te koop, gebruik even de zoekknop bovenin en dan vind je geweldig veel info over geluidskaarten.

Succes :okdan:
 
ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met de DSP2000.... ik zou eens kijken naar de M-Audio delta1010 of delta1010LT..... ik ga er ff vanuit dat je al mic-preamps hebt om mic signalen op line-level te krijgen....

voor opname zou ik met Cubase SL of Cubase SL gaan werken, al werkt bv Cakewalk Sonar ook prima en is wat goedkoper...tis puur je eigen voorkeur... in die programmas zitten ook genoeg effecten ed om je opgenomen audio mee te bewerken..als je PC snel genoeg is dan kan dat zelfs in realtime tijdens de opname al.

Qua PC zou ik toch ff in de gaten houden dt je moederbord als het even kan GEEN VIA chipset gebruikt...dat kan problemen met audio opnames opleveren

Olaf
 
Re: Als je niet veel geld uit wilt/kunt geven

Re: Als je niet veel geld uit wilt/kunt geven

In ieder geval kan je beter NIET iets met usb kopen, omdat je dan met meerder kanalen audio in de knoei gaat komen. USB is dan niet meer snel genoeg kan je zeggen.

Dat valt best mee. Usb 2.0 is 'n stuk sneller en de Edirol UA-5 is een goeie Usb-kaart!
 
maar de edirol bakkies gebruiken geen USB2

Olaf
 
je kan hem wel aansluiten

je kan hem wel aansluiten

Maar er zal geen USB 2.0 gebruikt worden wanneer 1 van de apparaten het niet ondersteund..

Jammer, maar helaas.
 
Ik lees idd alleen usb op de folder van de UA-5.
hmmm dus weer 'n optie in je comp waar (nog)geen instrumenten voor zijn?
 
Jelle, zoals je al kunt lezen is het voor een ieder niet makkelijk om er eens over te worden. Maw het is een persoonlijke kwestie waar je voor kiest omdat je het fijnst met jouw keuze kunt werken.

Ik kan je van harte aanbevelen om eens wat discussies over dit onderwerp op te zoeken op dit forum. Er zijn zat zaken die je wellicht nog niet wist. Er zijn zoveel geluidskaarten en die markt die blijft in beweging.
Kijk wat je budget is en vergelijk in die prijsklasse een aantal kaarten. Kijk even door de marketingpraatjes heen en ga desnoods een muziekwinkel opzoeken waar je ze kunt testen.
 
Ik heb veel geluidskaarten voorbij zien komen en meegemaakt, Creative (haha) ESI, RME, Roland, Yamaha, Digidesign maar degene die toch echt met kop en schouders uitsteekt voor mij boven de rest is de M-audio Delta-1010. Zeer goede converters, 8 in en uit, SPDIF I/O, word clock en MIDI in en uit, oh jah, ook erg fijn: 114 db s2n. Perfecte drivers,beste comptaibiliteit, kortom, gewoon toppie!
Natuurlijk staat daar wel wat tegenover...

Net zoals Fuse zegt: Doe jouw ding en ga zoveel mogelijk testen als het kan das het allerbeste, succes!
 
Nja, een M-audio Delta410 lijkt me ook heel 'deftig' hoor. (zoals de belgen plegen te gebruiken)
En een RME is ook nooit verkeerd. Mja er is zoveel keuze en het hangt maar net van je budget af en wat je fijn vindt.
 
Audio op de PC

Audio op de PC

Velen zullen het niet met mij eens zijn, maar persoonlijk is AMD de laatste keuze die ik zou maken.

Uiteraard speelt budget steeds een doorslaggevende rol, maar ik ben om talloze reden in de eesrte plaats voorstander van Mac, en wel omwille van de betere 'clock' van Motorola tav Pentium of AMD.

Zo je geen Mac-centjes hebt, en PC het enige alternatief blijft, ga dan liefst voor Pentium, en als het effe kan P4 van af 1.5Ghz op een genuine Intel mobo of Asus (850E @ 533 FSB) met Rimm geheugen. Zoals hierboven reeds vermeld, handen af van VIA chipsets !!!

Adaptec 2940 UW2 SCSI voor ultrasnelle audiostreaming en een 10.000 rpm SCSI disk.( intussen 5 a 6 ns read/write accestijd) Firewire ook een goede oplossing.

OS Win 2000 of XP

Deze configs hebben een aantal voordelen.

Beste keuze betreffende stabilteit, clock, snelheid, betrouwbaarheid en error rate.

Ivm met audiokaarten hou je graag het dynamisch bereik in de gaten, liefst dus niet onder 110 db.
En niet te vertgeten, de laagst mogelijke triggertijden voor softsynths. ( 9 ms is ok)
Helaas zijn dit soort configs niet gratis maar wel heel erg snel en hyperstabiel !

Het is maar wat je verwacht van een systeem en wat je kan en wil uitgeven. Uiteraard zijn AMD oplossingen budgetvriendelijker en zijn daardoor weer een betere instapmogelijkheid. En dat is dacht ik jouw wens ( zo goekoop mogelijk...)

De realiteit leert immers dat in home-gebruik de meesten slechts een paar plugs draaien en niet verder komen dan 16 tot max 24 tracks.
 
denk er bij het kopen van een moederbord aan dat je geen via chipset kiest, maar eentje met de nForce (bij voorkeur versie 2) chipset. de asus a7n8x zou een goede keuze zijn...
 
mag het ook intel chipset zijn ipv nforce2? ;)

en jelle is weer net zoveel wijzer als in de muziekwinkel; hahaha..

Olaf
 
zover ik weet zijn er weinig (of misschien zelfs geen) nieuwe mobo's voor Athlon met een intel chipset...

natuurlijk wel voor de P4
 
RME of M-Audio kaarten gebruiken, liefst Intel P4 met Intel chipset, anders AMD met nForce2 chipset.

Dat is gewoon even de samenvatting van wat er tot nu toe door iedereen unaniem is gezegd.

En daar sluit ik me ook bij aan.
 
Back
Top