Mixers met headroom.. Mackie 1604 bijvoorbeeld.

JohnnyBusca

rocket scientist
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
10.414
Locatie
Eindhoven - Strijp!
Ola!

Ikzelf heb een Mackie 1640 VLZ pro en heb problemen als ik al mijn analoog geweld aansluit met de mix. Mensen met verstand hebben het meteen over te weinig headroom, enzovoort. Ook bijvoorbeeld dat als je analoog wilt gaan, je een mengtafel nodig hebt die minimaal net zo duur is als je apparatuur die je er op aan sluit. Of je moet in een computer gaan mixer met goede ADs..

Kan iemand daar iets meer over zeggen? Of moet ik de zoekmachine beter gebruiken?

Toch zie ik mensen met verstand (zoals bijvoorbeel JazzMann ;)) een 1604 hebben.

Aansluitende vraag: Wat is belangrijker, goede mixer of goede monitors?
 
..gewoon goed inregelen...:

Zet je kanaal-fader op 0 db. en zet je gain helemaal dicht....

Laat dan het aangesloten apparaat spelen op het hardste volume.....

Nu draai je de gain omhoog totdat de pieken van het geluid tot zegmaar 0/+3 db op je uitgangs meter komen...

Zo heb je als t goed is genoeg reserves tijdens de mix...
 
Origineel geplaatst door Bass
..gewoon goed inregelen...:

Zet je kanaal-fader op 0 db. en zet je gain helemaal dicht....

Laat dan het aangesloten apparaat spelen op het hardste volume.....

Nu draai je de gain omhoog totdat de pieken van het geluid tot zegmaar 0/+3 db op je uitgangs meter komen...

Zo heb je als t goed is genoeg reserves tijdens de mix...
En dat is dus niet het geval. Als je dat bij mijn mixer doet, dan loopt ie nog steeds dicht. Ook al EQ je elk kanaal erg zorgvuldig. Je kunt het niet tot de +3 db doen, maar een stuk lager en dan mis je weer dynamiek toch?
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
En dat is dus niet het geval. Als je dat bij mijn mixer doet, dan loopt ie nog steeds dicht.


Eeeh..zet je faders dan lager...????

moet nu naar huis...8)
 
Origineel geplaatst door Bass
Eeeh..zet je faders dan lager...????

moet nu naar huis...8)
Maar dat is dan dus om het gebrek aan headroom te compenseren?
 
Re: Mixers met headroom.. Mackie 1604 bijvoorbeeld.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Aansluitende vraag: Wat is belangrijker, goede mixer of goede monitors?

vindt alllebei belangrijk
Origineel geplaatst door bass
Laat dan het aangesloten apparaat spelen op het hardste volume.....

dit vindt ik geen goede theorie, waarom zit er dan een volume knop op een synth??

ik heb mijn volumeknopen bijna nooit helemaal open staan. alleen van mijn verterker, die staan altijd open.verder heb ik er niet echt last van, en het toch best wat analoge spullen op mijn mixer gehad ;).

ik heb een tascam mixer en dynaudio monitors. en vriend van met die groote analoge synth en die fenixen heeft ook een mackie, maar dan de 8bus zeer duure versie, dus misschien is je het toch je mixer, of je monitors.
 
Wat bedoel je met "dichtlopen"?
Ik heb ook een 1604VLZ PRO, en mix ook analoog af,
en heb m juist voor zijn headroom gekocht.

Idd fader op 0db en gain dicht, app. volume helemaal open,
en dan langzaam opendraaien tot 0db.

Compressie wil ook helpen,
alles blijft mooi onder controle, maar kan toch
net die punch geven.........

michael.
 
Je moet de volume knoppen van je losse apparaten
altijd helemaal openzetten, het is net als een analoge
tape, de input volume probeer je ook altijd zo hard mogeljik in
te stellen, (bij normaal tape is dat 0 db)
als je dat niet doet moet je later het opgenome
stuk weer harder zetten, en heb je last van ruis....

Moraal v/h verhaal:
Wat je te zacht zet met de output van je losse apparaten,
moet je je fader verder open zetten om dit te corrigeren,
dus krijg je (analoog) meer ruis mee.......

michael.
 
Re headroom

Re headroom

Stel je Vu meters op de tafel af op 0dBu ipv 4 dBu komt overeen meet aardig wat dB headroom (dit gebruikt men in de film industrie nogal veel , standaard is daar 20 dB HeadRoom , SSL enzo.
Lecz
 
Re: Re: Mixers met headroom.. Mackie 1604 bijvoorbeeld.

Re: Re: Mixers met headroom.. Mackie 1604 bijvoorbeeld.

dit vindt ik geen goede theorie, waarom zit er dan een volume knop op een synth??


Voor als je je koptelefoon gebruikt, vaak zijn ze geschakeld..........
 
Re: Re: Mixers met headroom.. Mackie 1604 bijvoorbeeld.

Re: Re: Mixers met headroom.. Mackie 1604 bijvoorbeeld.

Origineel geplaatst door bass-molecules
waarom zit er dan een volume knop op een synth??

Volgens mij hebben zowel m'n Pulse als Microwave geen algemeen regelbare volumeknop. Misschien vanwege het feit dat er ook geen koptelefoonuitgang opzit, wat die knop dus overbodig maakt? :geslaagd:
 
Re: Re: Re: Mixers met headroom.. Mackie 1604 bijvoorbeeld.

Re: Re: Re: Mixers met headroom.. Mackie 1604 bijvoorbeeld.

Origineel geplaatst door mikemix
dit vindt ik geen goede theorie, waarom zit er dan een volume knop op een synth??
Voor als je je koptelefoon gebruikt, vaak zijn ze geschakeld..........

waarom zit er dan een -10dBu en +4dBu knopje op??
ps zoek de theorie maar op hij klopt! http://www.hku.nl/~eelco/ checkit
Lecz :walker:
 
tja..ik heb daar amper last van.. mijn mixer heeft toch best wel een leuke headroom (spirit SX)

tja..misschien is een 100Hz afkapping mogelijk?? vaak scheelt dat weer..zeker met synths
 
Aan je Mackie ligt het iig zeker niet..

-Digitale en virtueel analoge apparatuur helemaal open (In principe alle apparatuur).
-Analoge bakken (waar volume meestal harder van kan) volume afstellen op niveau van digitale (eerst met gain) dan evt terugdraaien met volumeknop op het apparaat
-gains grof afstellen op 0 db
-Masterfader op 3/4 zetten
-Daarna gewoon een iets zachtere mix maken met monitorvolume hoger (gewoon je versterker harder zetten!), dan klinkt je mix goed op volume, maar hou je vanzelf headroom over en 'slibt' je mix niet zo snel dicht.
-Als je klaar bent met de mix en totaal is iets te zacht, heb je nu nog 1/4 masterfader over om 'm iets harder te zetten.

Dit werkt waarsch wel, heb zelf een 1604vlz gehad met hetzelfde probleem.

-Mixer is VOLOP belangrijker dan je monitors. Hij bepaald welke kleur je mix krijgt, je speakers niet! Betere speakers maken je werk alleen makkelijker. Je moet je huidige monitors gewoon goed leren kennen en ALLE muziek (ook je cd's enzo) door die speakers, dan heb je goed vergelijkingsmateriaal omdat je nu ook weet hoe die speakers reageren op andermans muziek.

Luister zelf af op oude philips hifi-speakers omdat ik ze inmiddels gewoon goed ken.

Hoop dat je er wat aan hebt, JohnnyBusca ;)
 
Origineel geplaatst door mikemix
Je moet de volume knoppen van je losse apparaten
altijd helemaal openzetten, het is net als een analoge
tape, de input volume probeer je ook altijd zo hard mogeljik in
te stellen, (bij normaal tape is dat 0 db)
als je dat niet doet moet je later het opgenome
stuk weer harder zetten, en heb je last van ruis....

Moraal v/h verhaal:
Wat je te zacht zet met de output van je losse apparaten,
moet je je fader verder open zetten om dit te corrigeren,
dus krijg je (analoog) meer ruis mee.......

michael.

Het probleem is dat een analoog apparaat zich niet houd aan de 0db regel.
 
Re: Re: Re: Mixers met headroom.. Mackie 1604 bijvoorbeeld.

Re: Re: Re: Mixers met headroom.. Mackie 1604 bijvoorbeeld.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Volgens mij hebben zowel m'n Pulse

2e knop van rechts.. VOLUME ! :)
 
Op die volumeknop kun je beter maar niet rekenen. Je zou eens je speakertjes vern**ken bij het wisselen van patches. Maw, die is patch afhankelijk 8o)
 
Bedankt alvast voor al jullie antwoorden.

Het is niet voor niets dat ik in mijn vraag 'analoog geweld' noem. Bij mij moet een synth ballen hebben en eruit springen. Wat gebeurt er nu als je 10 van zo'n synths bij elkaar propt. Dan krijg je problemen. CraZ heeft hier overgins meer kaas van gegeten dan ik, dus die kan je ook beter vertellen wat er precies mis gaat.
Ik dacht ook dat een mixer belangrijker was, of in ieder geval even belangrijk als monitors.
Argumenten die ik hoor over monitors van: "Moet je maar eens over 4Kw horen" hebben bij mij pas echt waarde gekregen toen ik live ging optreden. Eerst een mackie 1402 met een 909. Daarna een mackie 1604 en een 909.. Toen ik ging soundchecken wist ik niet wat ik hoorde, ik had niet verwacht dat het zoveel verschil uit maakten.
Ook bijvoorbeeld behringertafels hebben veel meer moeite met een 909 op een paar kanalen en dan nog 2x 303s. Als je er een kanaal bijdraait, lijkt de rest zachter te worden.

Ik ben van mening dat je met alleen een goede mixer en slechte monitors niet ver komt, maar wellicht wel verder dan andersom.

Jullie mening en ervaring is dus erg gewenst.
 
dis niet mijn vlak, maar in de interface schreven ze over deze model dat die idd heeel hard gaat en bijna al gaan oversturen als je de kanlen openzet en de gain op half zet, maar hij had volgens hun ook veeel headroom en omdat te kunnen benutten vanwege zijn harde geluid denk ik dat je hem iets ander moet instellen voordat je hem kan laten doen jij wil, beetje experimenteren met je mixer verschillende manieren van mixen proberen , denk dat je uiteiondelijk wel jouw manier vind, misschien ook de gluiden een beetje hun eigen gebied geven in plaats van proberen om iedere geluid als een stoomwals in je mix te plaatsten dat gaat gewoon niet helaas
 
Naar mijn idee dient de mixer gewoon rond de nul dB (gain) te staan. Apparaten moeten in de regel zo hard mogelijk hun signaal uitsturen om zo de optimale ruis/signaal verhouding te krijgen. Alleen een 303/909 hebben een gigantische dynamiek, wat vooral live erg link kan zijn i.v.m. de PA. Het meest voor de hand liggende is om een compressor/limiter te gebruiken op de 303's en de 909 kick. Goed E.Q.-en doet sowieso wonderen.
Als er grote dippen en pieken in het zaalgeluid zitten, dan is dit de limiting van het zaalPA, die de veel te hoge geluidpieken afkappen.
Succes
 
Back
Top