Welke mixer moet ik nemen?

Roel_en_Sam

Ouwe rot
Lid sinds
18 oktober 2002
Berichten
565
Locatie
N-B
Wij hebben een beginnende studio maar nog geen goede mixer... We weten er nog niet zoveel vanaf.
We hebben nu 2 syntesizer modules, maar willen dit nog veel verder uitbreiden in de toekomst. Het liefst veel kanalen zodat we de apparte extra uitgangen kunnen gebruiken.
Ik heb op internet gekeken en zag dat er studio mixers zijn en live mixers die ook voor studio geschikt zijn (stond er tussen haakjes achter). De studio mixers waren ongeveer onbetaalbaar (als je een grote wilt) boven de €15000,- enzo en de live mixers een stuk goedkoper (en toch veel kanalen). Wat is daar het verschil tussen (bijv. op de site van Mackie)..
Wat ik me ook afvroeg is of je als je effectkasten hebt die op apparte aansluitingen op de mixer kunt aansluiten en dan per kanaal de hoeveelheid effect kunt regelen, of is dit niet mogelijk?
Misschien is een mixer met ingebouwde effecten ook wel iets of is dan daarvan de kwaliteit niet zo goed?
Verder weet ik niet of het nuttig is om veel uitgangen te hebben want alles komt uiteindelijk toch in de computer om het daarmee op te nemen.
Welke kunnen we het beste kopen en wat is de prijs. (liefst rond de €1500 als dat kan tenminste)
 
Nou voor dat geld kun je makkelijk een 2dehands 24 kanaals mackie kopen !!

Ik heb een behoorlijke tijd een soundcraft spirit folio, en op zich was ik daar wel redelijk tevreden mee.

Maar onlangs kon ik voor 300 euro een 2de hands Mackie CR 1604 kopen (dus nog niet eens de VLZ), en dat ding is stukken beter !!! :halleluja
 
Compact, stevig en uitgebreid :

MACKIE SR24-4....:okdan:
 
Je kan natuurlijk ook altijd kijken voor een digitale tafel. Heeft zo zijn voordelen. Een yamaha promix01 is ook niet zo gek duur meer en ik ben er zeer tevreden mee.
 
Re: Welke mixer moet ik nemen?

Origineel geplaatst door RoelRoel
Welke kunnen we het beste kopen en wat is de prijs. (liefst rond de €1500 als dat kan tenminste)

Voor 1500 oiro kan je een hele nette 2e hands middenklasse analoge studiotafel kopen, geen 48ch uiteraard. Mijn studiotafel heb voor iets meer opgescharreld en is 16 ch inline, uiteraard wel in bloedstaat met midi-automatisering.

Een Yammie 01V kan ook het overwegen waard zijn.
 
Voor dat geld kun je een mooie 2dehands inline studio tafel kopen. Heb zelf een tijd lang een 32 kanaals spirit-studio (ongeveer die prijsklasse, anders naar een 24 kanaals zoeken) gehad en was daar heel tevreden mee. Werk nu met een Tascam 2516 met midi-mutes. Die kun je al voor de helft opscharrelen. Ik zou in ieder geval voor een 8 bus inline tafel kiezen; dan ben je het meest flexibel.
 
Voor dat geld heb je (bijna) de Behringer DDX3216 digitale mixer.
Ik zou daar zeker eens naar kijken en laat je niet door het merk misleiden. Ik geloof dattie bij Feedback een tijdje geleden 1600 euro's moest kosten.

Voordeel is dat je dan gelijk de beschikking hebt over een zooi (ingebouwde) compressors en effecten. En nog veel mer leuke opties! 8~

32 channels, 16 internal busses and 8 aux sends. Each channel features a fully parametric 4-band equalizer, sweepable high-pass filter, gate, compressor/limiter and phase inversion—all simultaneously operable. The first 16 channels additionally offer a delay function. Add four on-board effects processors that put just about any imaginable effect type at your fingertips, naturally in top quality and also simultaneously accessible. Then full-fledged dynamic and static automation functions, extensive synchronization options and MIDI implementation, a comprehensive internal I/O patchbay, full digital compatibility and functionality. Plus unusually flexible connectivity and expandability, supported via two expansion slots for ADAT ® , TDIF, AES/EBU interfaces and more. All based on 32-bit floating-point processing (40-bit for the EQ’s).
 
Even op de vraag over effecten. Je zou normale effectunits kunnen kopen en deze dan gewoon op een insert van een mixerkanaal aansluiten. Wordt zo wel een dure hobby, maar een paar compressors voor bijvoorbeeld je drumkanalen op inserts aansluiten bespaart je weer de sends en returns waar je normale effectapparaten insteekt die je over een breder klankenpallet kunt loslaten.

Meerdere uitgangen blijft handig omdat je anders net als ik per spoor moet opnemen. Kost heel veel tijd. Stel dat je met 8 sporen tegelijk kunt opnemen. Dan ben je met een mix van 40 sporen een pietsie sneller klaar dan iemand die per spoor moet opnemen, niet? :D
 
Bedankt!
We hebben ze allemaal bekenen en het lijkt ons dat de Soundcraft LX7 de beste kwaliteit / kwantiteit / prijs verhouding heeft.
Digitaal zaten we ook al over te denken maar het lijkt ons een beetje irritant als je vanalles met hetzelfde knopje moet gaan besturen (en allemaal in menu's werken).

Maakt het heel erg veel uit als je een mixer 2e hands koopt? Want sommige mensen zeiden dat je dat niet moet doen... Maar wij moeten eventjes snel al onze demo's van het afgelopen jaar masteren en verbeteren met goed geluid en FXXXXXXXses, en dan weg ermee.
 
Ik zou toch gaan voor digitaal. Als je het eenmaal hebt wil je niet anders meer (mijn bescheiden mening natuurlijk.
Het grote voordeel voor mij persoonlijk is dat je alles kan opslaan en terughalen. Ik werk altijd aan meerdere tracks tegelijk.
Heb zelf een 03D, die is door het grote scherm een stuk sneller en beter te besturen dan een 01V, wat ook een hele goeie mixer is.

Groeten,

Jasper
 
Origineel geplaatst door RoelRoel
Maar wij moeten eventjes snel al onze demo's van het afgelopen jaar masteren en verbeteren met goed geluid en FXXXXXXXses, en dan weg ermee.

Waarom niet huren als je toch zeker weet dat je hem niet gaat houden?
 
Ik denk dat hij het over z'n demootjes heeft en niet de mixer...

just my 2 cents

btw, heb zelf voor 1100 euro's een Yamaha 01V gekocht en doe hem never de nooit niet meer weg, wat een wereld ding!
 
Origineel geplaatst door binaural
Ik zou toch gaan voor digitaal. Als je het eenmaal hebt wil je niet anders meer (mijn bescheiden mening natuurlijk.
B]


HI HI, Als je het eenmaal hebt gehoord naast een goede analoge tafel wil je er meteen vanaf!!

sorry, kon het niet laten. Als je toch de gemakken van een digitale tafel wil op het gebied van Total Recall maar liever 1 knop per functie hebt dan kan je een analoge tafel aansluiten op een hardiskrecording systeem zoals Nuendo of Cubase SX/SL. Ale je automatisering en FX doe je via je computer maar het mixen en EQ-en via je tafel. Werkt als een trein!
 
Origineel geplaatst door binaural
Ik zou toch gaan voor digitaal.
Jasper

Digitaal ...lekker door menu's scrollen voordat je een instelling kan veranderen...

ik weet nog steeds niet wat er handig is aan een 48 kanaals mengtafel met 24 faders....
 
Ik zet hem ff scherp

Ik zet hem ff scherp

Gossie, gaan we weer digitale mixers afkraken?

Maakt het uit! De meeste mensen hier kunnen toch niet mixen.
(Ze hebben immers geen goede monitors)

Maar lieve RoelRoel

Mag ik uit jouw teksten opmaken dat je de ballen verstand hebt van mixers?
En mag ik dan ook opmaken dat je de ballen verstand hebt van mixen?
Zo ja, zou je daar niet wat aan gaan doen. In die bedoeling is dat je gaat orienteren.
En dan zou ik aanraden om eens uit je luie stoel te gaan en ga er eens op uit.
Zoek die mixers op, werk ermee, luister er naar en probeer ze uit.
Koop jij straks een mixer van 1500€ en dan? Dan kun je dit jaar geen fatsoenlijke mix afleveren omdat je het eerst nog door moet krijgen hoe het werkt en wat het beste is om als FX eraan te knopen. Worst case kom je erachter dat je beter een andere mixer had kunnen kopen.

En dan ga ik het nog niets eens over monitoring hebben. Want heb je daar al aan ged8?
 
Re: Ik zet hem ff scherp

Re: Ik zet hem ff scherp

Origineel geplaatst door fuse
Gossie, gaan we weer digitale mixers afkraken?


Nee hoor.
ik vind t persoonlijk gewoon lekkerder om meteen in te kunnen grijpen of instellingen te veranderen zonder menu's of selecteer knopjes...

;) ;) ;) :D
 
Re: Ik zet hem ff scherp

Re: Ik zet hem ff scherp

Origineel geplaatst door fuse
Gossie, gaan we weer digitale mixers afkraken?
B]


Yep! goed gezien. ;)


Nee hoor geintje. Binaural zei dat als je een digitale mixer hebt gehad je nooit meer anders wil. Ik zeg hetzelfde over (goede) analoge mixers. Dat mag toch, of krijg ik dan kwade blikken van alle digitale mixer-gebruikers?
 
Whoah, dit zijn nog eens verhitte discussies.

Ieder zijn ding!!!

Ik zou digitaal in ieder geval meenemen in je keuze en dan moet je zelf maar weten wat voor jou het beste werkt. Ik weet dat ik total recall niet meer zou kunnen missen. Net als compressors en 4 band EQ op alle kanalen.

Ik trap er weer in natuurlijk, maar ik wil toch ook nog even zeggen dat er met digitale mixers zeker snel te werken is.

Shit, trap ik er weer in... :stupid
 
Re: Ik zet hem ff scherp

Re: Ik zet hem ff scherp

Origineel geplaatst door fuse

Maar lieve RoelRoel
Mag ik uit jouw teksten opmaken dat je de ballen verstand hebt van mixers?
En mag ik dan ook opmaken dat je de ballen verstand hebt van mixen?

De ballen ook weer niet, maar niet zo veel nee... Valt er dan zoveel vanaf te weten??
Zo ja, zou je daar niet wat aan gaan doen. In die bedoeling is dat je gaat orienteren.
En dan zou ik aanraden om eens uit je luie stoel te gaan en ga er eens op uit.
Zoek die mixers op, werk ermee, luister er naar en probeer ze uit.
Hoe en waar kun je dat doen? Gewoon vragen in een muziekwinkel? Ik denk dat ze daar geen zin in hebben...
Koop jij straks een mixer van 1500€ en dan? Dan kun je dit jaar geen fatsoenlijke mix afleveren omdat je het eerst nog door moet krijgen hoe het werkt en wat het beste is om als FX eraan te knopen. Worst case kom je erachter dat je beter een andere mixer had kunnen kopen.
Weten hoe het werkt lijkt me niet zo moeilijk... Ik weet wel waar alle knopjes voor zijn. Wat is het grootste verschil tussen de verschillende mixers?... Hoe en waarom klinken ze anders? Ik kan me alleen voorstellen dat de EQ anders is of dat er meer of minder ruis in zit...
En dan ga ik het nog niets eens over monitoring hebben. Want heb je daar al aan ged8?
Deze hebben we: Event PROJECT STUDIO SERIES PS6
 
Back
Top