PQ Codes

virkaz

Ouwe rot
Lid sinds
24 juli 2002
Berichten
4.063
Dag DSF'ers

Ik ga misschien binnenkort een Master maken voor een verzamel cd die geperst gaat worden:
Ik krijg allemaal cd's opgestuurd en daarvan moet ik dan eentje maken.

Ik lees veel over PQ codes. Wat is dit nou precies?
Ik denk zelf dat het gewoon de tijd is die je op je cd-speler kunt aflezen. Is dit ook zo?
Met welk stuk software kan ik dit fixen? Wavelab bijv?

Tnx alvast:
Mw

Hieronder nog wat uitleg die ik van en site heb.

PQ Codes

PQ Coding: PQ codes provide location and timing of each track on the CD. The Compact disc contains a number of subcode areas and each area is named with a letter, from P to W. The key subcode areas are named P and Q. The mastering engineer performs PQ coding just before cutting the CD Master (CD-R one off).

How do you know you have successful PQ codes? Simply play the CD-R in a home stereo player (not your computer) and use your "time" button to see if it can read the song count backwards (eg: a song that is 3:26 in length will start counting down from 3:26 to 0:00 to indicate the end of the song). Also the "time" display should indicate the TOTAL playing time of the CD. If your player does not have this "time" feature then seek out a higher-end player that does this. Use headphones to check your PQ codes vs. audio match! It is possible to make errors on the PQ code without affecting the audible portion of the song. In other words, the time code is separate from the audible portion of the CD, so be aware. In addition, if you have a hidden track or your PQ codes differ from the artwork (CD jacket) please let us know in advance so we don't place your job on hold for fear of a mistake at our end.
 
hey MW, klinkt toppie!

Let wel op, want je komt nu wel in serieuzere business terecht, er zullen
hier ongetwijfeld mensen zijn die er meer van weten en anders zou je eens
moeten kijken of je wat jongens kan vinden die engineeren.

Vraag ze veel, vraag ze alles, eq-instellingen, phase en zo meer. Er komt van alles
bij kijken. Ik neem aan dat de cd's die je aangeleverd krijgt geen thuisopnames
zijn ,maar prof. cd's ,dus dan zit het met de mastering meestal wel goed.
Over PQ weet ik verder weinig, maar ik wilde je even als tip meegeven dat
mocht je mensen tegenkomen die er vanaf weten, probeer zoveel mogelijk
info te verzamelen.

Succes!
 
ik heb de hele cd productie van een band van een vriend van me gevolgd.

het masteren van nummers en een master cd maken is totaal anders..

het maken van de 'final' voordat ie geperst gaat worden is een redelijk saai werk.
PQ's / levelen / correcties / beetje eq-en (HEEL klein beetje) / CD code layouts

het is dus niet nummertjes plakken in nero...

suc6 ermee.. you need it :geslaagd:
 
PQ codes zijn de codes om het begin en eind vaan een track te markeren. Bij het begin heb je een PQ Code met index=0; aan het eind een PQ-code met index=1.
Dit staat alles los van de TOC. Je kunt (met een kleine omweg) ook een track voor je 1e track zetten, zodat deze te horen is als je het eerste nummer aanzet en vervolgens terugspoelt.

PQ-codes worden door cd-brand pakketen standaard toegevoegd(ook in wavelab, maar misschien ook handmatig??)

Suc6

Joris
 
Origineel geplaatst door jrs
PQ codes zijn de codes om het begin en eind vaan een track te markeren. Bij het begin heb je een PQ Code met index=0; aan het eind een PQ-code met index=1.
Dit staat alles los van de TOC. Je kunt (met een kleine omweg) ook een track voor je 1e track zetten, zodat deze te horen is als je het eerste nummer aanzet en vervolgens terugspoelt.

PQ-codes worden door cd-brand pakketen standaard toegevoegd(ook in wavelab, maar misschien ook handmatig??)

Suc6

Joris

Thanks Joris!
Ik zal eens gaan kijken of het dit weekend wil lukken :D
 
Back
Top