Mic PreampJE aantal vragen

boeklanoei

Ouwe rot
Lid sinds
15 september 2006
Berichten
1.014
Ik heb een project mix (Maudio) met preampjes erop. Nu is mijn vraag: Gaat een externe preamp(je) iets extra's geven wat een de preampjes van de project mix niet geven. Gaat de kwaliteit omhoog van m'n sound. Hoe verhoud dit zich tot elkaar?
Eisen/dingen die ik zoek voor een preampje ( dit alles voor studio mic)...

- Alleen voor een mic (misschien eens voor gitaar of zo)
- 2 kanalen
- versterker functie ( zo optimaal mogelijk overbrenging van lijn-signaal)
- Misschien iets extra's naast het preampen zelf ?
- Budget max. 600 (650) euro's

Zat zelf te denken aan Avalon. Nog andere kandidaten?

Belangrijkste vraag: is het een belangrijke toevoeging aan m'n sound? Gaat een eventuele apart preampje wat extra's doen t.o.s. van mijn preampjes IN de Project mix ?
 
Wil je dat de preamp die het signaal kleurt of juist zo neutraal mogelijk probeerd probeerd te maken?
 
Denk dat neutraal overbrengen het verstandigst is. Ik heb een Eventide H8000FW die laat ik de boel wel kleuren;)
Maar aan kleuren waar moet ik dan aan denken? Wordt het dan geen preamp + eq of een soort van channelstripper ( met compressie-limiters,eq) ?
 
de meeste externe pre-amps zijn een stuk beter qua vervorming, headroom en klankbeeld etc, of het een belangrijke toevoeging aan je sound is moet je zelf beoordelen , ik neem aan dat je een zo hoog mogelijk niveau wilt bereiken??
probeer een single-ended per-amp the scoren , er zijn er zat die wat extra functies hebben waar je mischien wat aan hebt.
 
Het ie heel simpel: Staat zo'n klasse A mic preampje van (bijv.) Avalon ( kleine 600 euro's) gelijk aan de preamps van mijn project mix ( project mix kost 1200 euro's). Hoeveel ''punten'' verschil zou er tussen zitten? De projectmix krijgt bijv: '7 dan krijgt zo'n Avalon U5 een ?

Dit is het waar ik opzich wel in geinteresseerd ben:

http://www.avalondesign.com/instrudi.html


Welke andere kandidaten kunnen zich nog meten?
 
die project mix van jou, ik neem aan dat dat standaard ic pre-amps zijn?, dan is een transitor class A preamp, zij het single ended of wat anders altijd in het voordeel dan zon ic gedrocht, heeft met het "heel" laten van je geluid te maken, een ic-pre-amp zal NOOIT dat "in your face" geluid hebben...die avalon is 10 van de 10 keer een betere keuze boven de pre-amp van je mengtafel
 
Origineel geplaatst door boeklanoei
Het ie heel simpel: Staat zo'n klasse A mic preampje van (bijv.) Avalon ( kleine 600 euro's) gelijk aan de preamps van mijn project mix ( project mix kost 1200 euro's).

Avalon u5 is geen mic preamp. Het is een di:D


Origineel geplaatst door boeklanoei
Hoeveel ''punten'' verschil zou er tussen zitten? De projectmix krijgt bijv: '7 dan krijgt zo'n Avalon U5 een ?

Dit is het waar ik opzich wel in geinteresseerd ben:

http://www.avalondesign.com/instrudi.html


Welke andere kandidaten kunnen zich nog meten?


m-audio pre's zijn niet te vergelijken met hi-end mic preamps.... Het verschil met goede micpreamps is bijvoorbeeld: veel meer detail, gevoeliger, meer dynamisch kwa klank, ect. Ga maar eens in de winkel of bij iemand luisteren wat het verschil is. Dat verschil hoor je direct. Het is overduidelijk.
 
Origineel geplaatst door boeklanoei
Wat is een DI dan ?

Volgens mij kun je beter de vraag stellen of het wel verstandig is >600 euro uit te geven aan een mic.versterker terwijl je het verschil tussen een DI en een Mic-Amp niet weet.

Hoewel je ook al een H8000 hebt, maar er is een heel mooi recentelijk topic met iets als nut, noodzaak en DI.

https://www.synthforum.nl/forums/search.php?s=
 
Het lullige van alles is dat wanneer ik DI intyp in zoeken (wat ik uiteraard al had gedaan) hij niet zoekt, omdat er maar 2 letters zijn ingevoerd.
 
Het topic valt me een beetje rauw op m'n dak. Ik kan het effe niet onderscheidde wat wat voor mij zou zijn ( in het linkje van Kraan. Het zou me minder ruis moeten opleveren? Er wordt niks voorversterkt? Het gaat me pet, op het moment denk ik teveel te boven, zo lijkt het nu. Ik zoek iets waar ik direct op in kan met een Mic, gitaar ( van mijn part) en wat het signaal zo goed mogelijk overbrengt (converteert ??) naar mijn H8000 FW. Het moet een verbetering opleveren tav. Preampjes op de Project mix. Op het gebied van geluidkwaliteit,detail e.d. Rara wat zoek ik dan maar ?
 
Als je een supergoede pre-amp koopt, maar die binnen laat komen op een matige mixer, is je winst verhoudingsgewijs laag. Als je een supergoede (en dure) FX hebt (de eventide), snap ik niet dat je met zo'n goedkope mixer werkt.

Je produkt wordt niet beter dan de zwakste schakel. Dus als je met Eventide werkt, en dadelijk met Avalon?, dan valt jouw M-Audiootje aardig in het niets hierbij. Goede (misschien wat gedateerde) mixer kopen, zou ik zeggen. Met goede pre-amps.

En een DI is voor heel andere doelen, daar moet je niet naar kijken, dat is om ongebalanceerd om te zetten naar gebalanceerd, om het signaal storingsvrij over grotere lengtes (+6m) te kunnen transporteren. Dat moet je dus maar even opzij zetten.
 
Wat ook erg handig is als je een preamp gaat kopen is :

1: Wat je er mee wilt opnemen: stemmen, drums, gitarcaps micen enz enz

2: Met wat voor mic je hem gaat gebruiken: het merk, soort,type als je bijvoorbeeld met een ribbon gaat werken heb je wat meer gain nodig dan dat je alleen met condensers werkt. Of misschien alleen met dynamische mics. Houd in gedachte dat sommige mics heel erg goed kunnen zijn maar met een bepaalde preamp gewoon niet goed samen werkt.

3: Is al eerder genoemd of je een kleurende preamp wilt of een een cleane of iets wat er tussen in zit. Dat heeft natuurlijk aales te maken met wat voor muziek je maakt en wat voor sound je mooi vind.

4: Als ik je verhaal zo'n beetje lees zou ik hier op het forum en bij andere mensen die hier ervaring me hebben een beetje op door vragen voordat je een preamp aanschaft! Een goeie preamp kan echt heel veel verschil maken.

5: wat ook belangrijk is wat je er voor wilt uitgeven. Je hebt ze voo 100 euro maar ook voor 5000 euro. De kwaliteit is niet altijd prijs gebonden maar vaak ook wel.

Hoop dat ik je al een beetje op weg heb kunnen helpen.
 
arnomusicman:

De Avalon U5 zou dan afvallen ?? Omdat het een DI is, en geen preamp is ?

Projuice: Mijn antwoorden:

1. Hoofdzakelijk stemmen, misschien eens een gitaar (voor de gein)
2. Een gewone studio mic. ( tot 900 euro's) ala: rode,Akg e.a.
3. Geen, of zeer minimalistische kleuring (oa. ivm. Zeer goed kleurenpalet ala Eventide) Puur het gewoon clean
overbrengen van signaal. Geen eq,compressie, channelstripper
5. Mic + preamp niet meer dan 1500 euro's ( preamp niet meer dan 600-800)
Het zou te gek zijn wanneer ik bijv. Zo'n Avalon M5 voor een 800-900 euro's zou kunnen fietsen.
 
Verder weet ik nu 2 dingen meer:
Het moet een: - MIC/Line IN preamp worden en 2 channels. Ik heb nog eens op Musicstore Duitsland gekeken en er zijn er toch een hoop die in de Categorie: 500-800 euro's vallen.

Een paar opties die me wel wat lijken:

DBX 386 Silver series
DBX 376 Silver series ( 1channel ?)
Focusrite Platinum Twin ( + compressie/limiters ?)
Apogee Mini MP 2 channel mic/preamp Lijkt me ook wel geinig.
Audient ( hebben deze niet iets onder de 900 euro's? Dit lijkt me helemaal geweldig)

Mijn gevoel gaat voorlopig uit naar DBX ( die zijn volgens mij wel behoorlijk aardig) Liever nog Audient, maar die zitten eigelijk een segment te hoog.
 
Origineel geplaatst door boeklanoei
Verder weet ik nu 2 dingen meer:
Het moet een: - MIC/Line IN preamp worden en 2 channels. Ik heb nog eens op Musicstore Duitsland gekeken en er zijn er toch een hoop die in de Categorie: 500-800 euro's vallen.

Een paar opties die me wel wat lijken:

DBX 386 Silver series
DBX 376 Silver series ( 1channel ?)
Focusrite Platinum Twin ( + compressie/limiters ?)
Apogee Mini MP 2 channel mic/preamp Lijkt me ook wel geinig.
Audient ( hebben deze niet iets onder de 900 euro's? Dit lijkt me helemaal geweldig)

Mijn gevoel gaat voorlopig uit naar DBX ( die zijn volgens mij wel behoorlijk aardig) Liever nog Audient, maar die zitten eigelijk een segment te hoog.

wrom zo graag een DBX? In die andere tread gaf ik ook al als tip: http://www.seventhcirclestudios.com/SCA/SCA.htm
 
Hey ik ben even voor je gaan zoeken wat voor advies ik je kan geven voor 1500 euro kan je bets een lekkere vocalchain halen hoor!

Wat betreft preamps zou ik de volgende adviseren:

FMR Really nice pre http://www.fmraudio.com/RNP8380.htm

DAV BG1 http://www.davelectronics.com/bg1.htm

Sytec Standard Sytek-MPX4Aii http://www.sytek-audio-systems.com/products/preamps/mpx4/

Dit zijn 3 cleane preamps moet zeggen dat ze wat betreft uiterlijk er niet echt uitspringen maar dit zijn echt erg goeie cleane preamps veel beter dan de focusrite en dbx rommel. De sytec is van deze de duurste die is 899 dollar maar dan heb je wel 4 kanalen!!! De Really nice pre is echt heel erg goed dat is wel mijn nummer 1 in deze lijst.

Verder wat betreft mics kan ik je deze aanraden:

Brauner Phantom AE http://www.brauner-microphones.com/x_cmsystem/cms/front_content.php

Audio technica 4050 http://www.audio-technica.com/cgi-b...y_line.pl?product_line=Microphones:+40+Series

Red Mic Type B with R8 capsule http://www.vintagemicrophone.com/JShop/product.php?xProd=37


Deze mics vallen allemaal binnen je budget en ik denk als je de red mic haalt heb je een hele vette. De red mic type B heeft verwisselbare capsules in lollipop formaat dus als je begint met de R8 capsule heb je een hele vette combo. Als je dan weer een keer wat te besteden hebt en je wilt een andere sound hebben voor iets zijn er zat andere capsules die je kunt ptoberen.
De andere 2 zijn ook erg goed ik vind de Brauner wel goed maar voor sommige zangers een beetje te veel hoog overigens geen lelijk hoog. De audio technica is een erg goede mic. De rode en akg mics zou ik overigens niet voor gaan als ik jou was worden over het algemeen niet echt als goeie mics gezien afgezien van de vintage akg mics die erg goed zijn!

De beste combo die ik je aan kan raden is dus de rnp samen met de red mic type b met r8 capsule. Dan heb je een cleane 2 kanaals preamp die erg veelzijdig is met een mic die je kunt uitbrijden wat betreft kleuren en smaken. Deze combo zit denk ik ook nog eens een stukkie onder je 1500 euro.

Succes ermee!
 
Back
Top