Meerdere speakers als referentie. Wat gebruik ik?

Koma

Nieuwkomer
Lid sinds
6 augustus 2005
Berichten
13
Hoi.

Ik heb net een setje KRK rp-6 monitoren aangeschaft (moeten op dit moment nog aangesloten worden) omdat ik het zat was alleen op koptelefoon af te mixen. Ik blijf mijn koptelefoon natuurlijk als referentiemiddel gebruiken, maar ik zou ook graag een setje minder goede (hifi) speakers aan willen sluiten als derde referentie. Ik weet dat er middelen voor zijn, maar ik heb geen idee waar en hoe ik die moet vinden. Ik heb een tijdje gegoogled, maar werd daar niet veel wijzer van. Ik weet wel dat bijv. de Mackie big knob hier een middel voor is, maar die ligt uit mijn budget en heeft ook teveel nevenfuncties. Ik gebruik een m-audio audiophile 2496 geluidskaart en heb dus tulp-uitgangen.

Wie heeft de goede informatie voor me?

pz
 
Zelf heb ik ook meerdere speakers aan dezelfde uitgang verbonden, het selecteren van de juister speaker(set) doe ik gewoon met een schakelaar.
Omdat ik een aantal situaties eisen/situaties had, heb ik mijn eigen systeem ontworpen en gemaakt.
Mijn situatie:
1 - analoog line nivo schakelen met de eerste schakelaar
2 - digitaal signaal schakelen met de tweede schakelaar
3 - alle aard-nivo's van de aangesloten draden mochten onderling géén verbinding hebben, dus ik schakel zowel het signaal als de aardedraad
4 - de schakelaar mocht niet tijdens het schakelen overgaan van signaal 1 naar signaal 2, dus zit er nog een neutrale stand tussen (ik kan niet goed uitleggen waarom, maar ik vind dit erg belangrijk), een draaischakelaar wou ik niet, dus werd het een dubbelpolige driestanden schakelaar, met een neutrale middenstand.

Ten gevolge van punt 3 was het niet mogelijk om mijn analoge line nivo te schakelen met 1 schakelaar, ik had namelijk 3 signalen; L R en aarde, dus die bedien ik met 2 schakelaars die altijd in dezelfde stand staan. Omdat ik ook punt 4 had, kan het geen kwaad om schakelaar voor schakelaar over te halen; de circuits maken nooit ongewenste verbindingen.

Uiteindelijk was zelfbouw niet zo moeilijk, alleen het verfen van het kastje is moeilijk. En het solderen was lastig omdat het in een klein kastje moest :(

Het kastje ziet er uit zoals op de foto.
 

Attachments

  • ads3.jpg
    ads3.jpg
    203,8 KB · Bekeken: 69
Samson heeft de C-Control - da's een goedkoper kastje dan de Big Knob maar heeft in feite hetzelfde soort functie. Zo goedkoop dat zelf solderen volgens mij nog duurder is ;)
 
Hij kost anders 129 euro hoor... Maar je hebt dan wel meteen (analoge) volume controle, en dat ik ook wel wat waard!
http://www.feedback.nl/?id=55&b=KRCCONTROL

Verders heb je nog deze:
http://www.feedback.nl/?id=55&b=SMMPATCH 85 euro

en http://www.feedback.nl/?id=55&b=SMPMP2 125 euro

Uli heeft er ook een:
http://www.behringer.com/MON800/index.cfm?lang=ENG 58 euro

Bij de electroboer haal je kant en klare schakelaars in een fraaie behuizing:

350048_LB_00_FB.EPS.jpg

Circa 15 tot 25 euro afhankelijk van de variant, je hebt ze die schakelen op lijn nivo, en je hebt ze die schakelen op speaker nivo.
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Zelfbouw zit er voor mij niet in. Daar ben ik niet handig genoeg voor en ik ben te lui om er m'n best voor te doen :z. Die SM Pro M Patch 2 lijkt me zo op het eerste gezicht het beste voor mij. Ruimte voor twee sets speakers en een koptelefoon, plus nog een volumeknop (wel errug handig natuurlijk).
Ik zie alleen wel dat de output alleen via xlr plaatskan vinden. Nu is dat icm m'n KRK's geen probleem, maar als ik gewone hifi speakers (of zelfs computerboxen) aan wil sluiten heb ik daar natuurlijk ook een versterker voor nodig (heb ik) en die werkt allen met rca (tulp). Is dit een niet op te lossen probleem, of is er wat aan te doen?
 
Origineel geplaatst door Koma
Ik zie alleen wel dat de output alleen via xlr plaatskan vinden. Nu is dat icm m'n KRK's geen probleem, maar als ik gewone hifi speakers (of zelfs computerboxen) aan wil sluiten heb ik daar natuurlijk ook een versterker voor nodig (heb ik) en die werkt allen met rca (tulp). Is dit een niet op te lossen probleem, of is er wat aan te doen?
Je kunt gewoon een verloop snoer halen van XLR naar tulp, of een verloop connector, dat is echt géén probleem.
 
Mooi. Zonder kwaliteitsverlies neem ik aan he? Dan ben ik er wel ongeveer uit wat ik moet doen. Tenzij iemand nog een ander (beter) plan heeft of een goedkopere oplossing? heel erg bedankt iig voor de reacties.
 
Back
Top