welke versterker voor monitoring

Der_Mantie

Vintage lit
Lid sinds
5 juli 2005
Berichten
3.898
Ik ben op het moment in bezit van een klasse-A yamaha versterker voor mijn dynaudio BM-15p speakers maar ben er niet hellemaal tevreden over en heeft zijn beste tijd gehad. Nu zoek ik dus een nieuwe versterker. Ik heb eens gehoord dat een Rotel versterker erg goed kan zijn maar heb geen benul welk type. of een ander merk/model wellicht, suggesties / evaring? wat ik zeker niet zoek is iets van samson, alesis of iets dergelijks.
Ik heb niet echt een prijs in mijn hoofd en een ouder model tweede hands aanschaffen geen probleem.

b.v.d. :)
 
QSC / Amcron / Lab gruppen / Crest / C-Audio

Moeilijker 2dehands te vinden, maar liever geen 'hifi-bak' aan je monitors.
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
QSC / Amcron / Lab gruppen / Crest / C-Audio

Moeilijker 2dehands te vinden, maar liever geen 'hifi-bak' aan je monitors.

nog bepaalde types?
 
Rotel maakt ook prima eindversterkers hoor. Goed in te zetten in een studio imho
 
Vind Rotel toch even net iets meer hifi maar topmerk
 
Re: welke versterker voor monitoring

Origineel geplaatst door gerrie79
Ik ben op het moment in bezit van een klasse-A yamaha versterker voor mijn dynaudio BM-15p speakers maar ben er niet hellemaal tevreden over en heeft zijn beste tijd gehad. Nu zoek ik dus een nieuwe versterker. Ik heb eens gehoord dat een Rotel versterker erg goed kan zijn maar heb geen benul welk type. of een ander merk/model wellicht, suggesties / evaring? wat ik zeker niet zoek is iets van samson, alesis of iets dergelijks.
Ik heb niet echt een prijs in mijn hoofd en een ouder model tweede hands aanschaffen geen probleem.

b.v.d. :)

Is het een echte Klasse A? Of heet het alleen maar zo? Klasse A is een manier van instellen van de versterker, hoge ruststroom (wordt erg heet) en daardoor weinig vermogen (10-40W) maar ook geen crossover vervorming. De meeste versterkers hebben een Klasse A/B instelling.
Als het een echte Klasse A is zou ik hem niet wegdoen.

Wat betreft het gebruik van 'Hi-Fi bakken', de gemiddelde mediamarkt versterker zou ik inderdaad niet voor studiogebruik toepassen.
Maar ik heb toch echt liever een Krell of een Mark Levinson dan een QSC of Lab Gruppen.
 
Als ik hier even op in mag haken... ;)

Wat zou jullie voorkeur hebben: een Marantz hifi-versterker met class-A instelling of een Alesis RA300?
Mijn monitoren: Tannoy Reveal Passive.

Ben benieuwd naar jullie mening.
 
als het een echt een klasse A versterker is dan is de keus simpel: Marantz
 
Er zit een knop op de Marantz die aangeeft class-A, dus het zal wel echt zijn. Inderdaad wordt de versterker in die modus erg warm.
 
Heeft er iemand ook al eens gedacht aan klasse-D. Anloog met pulsbreedte modulatie dus volledig lineair van DC tot 250 kHz. Lage THD etc. Werkelijk fenomenaal veel versterker voor weinig geld. Ik gebruik op dit moment een LC Audio / ZAPpulse 2.3SE zelfbouw amp, deze laat erg veel detail horen, kleurt een heel klein beetje boven de 8 kHz maar dat valt in het niet in vergelijking met andere versterkers.

Afhankelijk van het soort muziek dat je maakt en de prijsklasse waarin je zoekt zijn er veel keuzes, kwa technologie zou ik me beperken tot klasse A en klasse D.

Beter geluid krijg je ook door gebruik van netfilters en betere speakerkabels, zeker niet onbelangrijk.

De ideale studiomonitor blijft naar mijn mening nog steeds een actieve speaker waarbij alles op elkaar is afgestemd, maar dit was niet de oorspronkelijke vraag.
 
dus zolang het klasse A is dan is het goed?
maar sugesties / evaring qua type / model zijn welkom :)
thx
 
PMC adviseerd Bryston uit Canada. niet goedkoop maar wel 20jaar garantie.....

ik geloof dat er wel een aantal gebruikers zijn hiero. Cisco?
 
Origineel geplaatst door gerrie79
dus zolang het klasse A is dan is het goed?
maar sugesties / evaring qua type / model zijn welkom :)
thx
Da's niet waar. Iedere versterker heeft zijn eigen klankkleur, vooral HIFI versterkers. Klasse A/B en B heeft meer harmonische vervorming. Klasse D is de nieuwe technologie waarmee je grotere precisie kunt bereiken, klank is veelal beter dan klasse A, maar in alle gevallen veel betaalbaarder dan klasse A.

Klasse D is vrij nieuw dus 2e hands zul je ze niet veel vinden. Veel aanbod is er wel in klasse A.
 
Re: Re: welke versterker voor monitoring

Re: Re: welke versterker voor monitoring

Origineel geplaatst door MisterG
Is het een echte Klasse A? Of heet het alleen maar zo? Klasse A is een manier van instellen van de versterker, hoge ruststroom (wordt erg heet) en daardoor weinig vermogen (10-40W) maar ook geen crossover vervorming. De meeste versterkers hebben een Klasse A/B instelling.
Als het een echte Klasse A is zou ik hem niet wegdoen.

Wat betreft het gebruik van 'Hi-Fi bakken', de gemiddelde mediamarkt versterker zou ik inderdaad niet voor studiogebruik toepassen.
Maar ik heb toch echt liever een Krell of een Mark Levinson dan een QSC of Lab Gruppen.

Ik heb eigenlijk geen idee het betref een yamaha AX-590 maar er is weinig over te vinden (of allemaal duits), is een jaar of 9 oud en hi-fi *D
 
Re: Re: Re: welke versterker voor monitoring

Re: Re: Re: welke versterker voor monitoring

Origineel geplaatst door gerrie79
Ik heb eigenlijk geen idee het betref een yamaha AX-590 maar er is weinig over te vinden (of allemaal duits), is een jaar of 9 oud en hi-fi *D

Yamaha heeft over het algemeen een vrij neutrale klank, dus misschien is het wat.
 
Re: Re: Re: Re: welke versterker voor monitoring

Re: Re: Re: Re: welke versterker voor monitoring

Origineel geplaatst door FrankH
Yamaha heeft over het algemeen een vrij neutrale klank, dus misschien is het wat.

Deze heb ik dus en ik twijfel dus juist over de neutraliteit.
 
Heb even gegoogled, de AX-590 is 2x100W, dit is dus zeker geen klasse A.

Klasse D is de nieuwe technologie waarmee je grotere precisie kunt bereiken, klank is veelal beter dan klasse A, maar in alle gevallen veel betaalbaarder dan klasse A.

Heb je hier enige onderbouwing bij? Zo nieuw is het trouwens allemaal niet, ik heb 20 jaar geleden al eens een elektuur ontwerp van een pwm versterker gebouwd.
 
Re: Re: Re: Re: Re: welke versterker voor monitoring

Re: Re: Re: Re: Re: welke versterker voor monitoring

Origineel geplaatst door gerrie79
Deze heb ik dus en ik twijfel dus juist over de neutraliteit.

In dat geval zou ik inderdaad niet verder zoeken in goedkope HIFI. Ik heb zelf een Denon PMA-1500R staan maar gebruikt op dit moment de eerder omschreven versterker. De Denon heeft een bovengemiddeld goede klank voor een HIFI (maar te weinig om door te gaan voor HighEnd) versterker en is zeker te gebruiken in de studio, met een nieuwprijs ongeveer 700 euro heb je een fantastische versterker. Verwacht dat deze een klasse boven de yamaha AX-590 zit. Maar wanneer je nog een stapje hoger wilt dan begint het vrij lastig te worden. Je kunt dan in de PA, HighEnd en studioversterkers kijken waarbij er overal grijze gebieden zijn. Even chargerend,
PA = veel vermogen, zolang het maar hard gaat.
HighEnd = maakt niet uit wat het kost als het zuiver klinkt.
Studioversterker = betrouwbaar en goedklinkend.

Budget studioversterkers: Samson is eigenlijk rotzooi, Alesis is dan al een stuk beter, Behringer je krijgt waarvoor je betaald.
Goede studioversterkers: diverse kleine Europese, voornamelijk Britse en Duitse, bedrijfjes die in betrekkelijk kleine oplagen versterkers bouwen. Weet ik even geen namen van.
 
Origineel geplaatst door MisterG
Heb even gegoogled, de AX-590 is 2x100W, dit is dus zeker geen klasse A.

Heb je hier enige onderbouwing bij? Zo nieuw is het trouwens allemaal niet, ik heb 20 jaar geleden al eens een elektuur ontwerp van een pwm versterker gebouwd.
Correct, het nieuwe is dat je met de huidige generatie transistoren nog beter kunt schakelen en een hogere stroom kunt verwerken. De technologie is ondertussen verkrijgbaar in kant en klare producten, dus daarmee de zelfbouwsfeer ontstegen. Klasse D begint bij steeds meer fabrikanten de klasse A/B en A te vervangen omdat het beter klinkt en het is goedkoper te produceren.
 
Origineel geplaatst door FrankH
Beter geluid krijg je ook door gebruik van netfilters en betere speakerkabels, zeker niet onbelangrijk.

Netfilters zijn als de nieuwe kleren van de keizer... Niemand die verschil merkt, maar omdat er geen audiofiel is die dat zal toegeven blijft iedereen er in geloven. Ook de invloed van de speakerkabel is verwaarloosbaar, alleen de weerstand (dikte van de kabel) is bij verschillende lengtes van belang....
 
Back
Top