Master Randapparatuur/ Plugins

Bladeboy

Nieuwkomer
Lid sinds
1 Maart 2006
Berichten
13
Locatie
den haag
Beste leden,

Mijn vraag luid:

Wat zijn de meest voorkomende effecten/randapparatuur/plugins die men tijdens het masteren gebruikt.
Ik ben namelijk thuis voor de lol een studio aan het opzetten. Ik hoef zeker niet de duurste van het duurste maar
in de prijsklasse van 0 tot 300 euro. Ik heb bijvoorbeeld al een Behringer DEQ thuis liggen. Een 2496 Aphex 204 op het oog. Een Lexicon MX 200. Ik heb zelf wel 300 plugins maar bij sommige hoor ik het verschil gewoon niet. Noem maar op en ik heb die plugin of een dezelfde van die merk. Een alesis quadraverb 3 en een DDX 3216. Samson speakers. Een RME 9652 en nog wat kleine accesoirtjes.

Graag jou antwoord hierop,

Bedankt.
 
laat masteren nou maar aan de professionals over ..
 
Jij weet hier dus geen antwoord op.

Is er iemand die zinnig antwoord kan geven op mijn vraag wat voor soort apparatuur er nodig is om simpelweg in een homestudio te masteren?
 
ik weet het wel .. je hebt geheid het geld er niet voor .. laat staan de kennis ..
klinkt hard maar neem maar van mij aan dat masteren een vak apart is ..

maar ga eerst maar eens zoeken op dit forum .. wordt redelijk wat verteld over mastering ..
en als jij denkt dat je er met apparatuur alleen bent .. ook prima .. van op je bek gaan leer je .. maar kan je dat aan ? }:|

het belangrijkste is iig dat je acoustiek goed is in je studio .. ga daar maar eerst eens op zoeken hier ..
zonder goede acoustiek ben je helemaal nergens .. kan je nog voor tonnen aan spullen hebben staan .. als je niet hoort wat fout of goed is kan je die tonnen netzogoed in de sloot flikkeren ..

dus denk nog eens na over je vraagstelling voordat je mij verteld dat ik je hier geen antwoorden op kan geven .. ;)
 
Wat je wilt met homestudio mastering is dat je nummers even luid klinken en dat ze ook gelijkmatig klinken.
Dus niet het eerste nummer keihard en weinig bas en het volgende zacht met heel veel bas.

Je hebt hiervoor nodig een equalizer en een limiter/compressor.

Dit kan je gewoon met je pluginns doen.



:okdan:
 
Origineel geplaatst door fjoesz
hoe kom jij aan 300 plugins? :smeris:

boeien .. hij hoort het verschil toch niet .. :duivels:

zo en nu heb ik genoeg lullig gedaan in dit topic !

succes !
 
hee madr,

Jij denkt dat je grappig bent, hihi. Volgens mij heb jij geen normale communicatieve vaardigheden. Vraag eens ff een kalmerings zetpil bij de dokter (WHAHA) zoveel agressie in je antwoord!!

Kijk neem een voorbeeld van Alan, Patat Met en Fjoesz.....met hen kan je relax e-converseren.(bedankt voor jullie reactie)
Eigenlijk ben je niet dom want je weet dat je een irritant ventje bent door je laatste reactie. Als je niet NORMAAL wil reageren reageer dan niet okee!

Okee weer ff terzake,

Hoe ik aan zoveel plugins kom,

Ik heb deze onlangs gekregen van een vriend van mij gewoon gekopieerd.

Weet je, ik wil gewoon voor de lol een eindprodukt afleveren die ik thuis kan draaien bij bijvoorbeeld familie feestjes vrienden feestjes... en niet naar de platenmaatschappij breng. Maar het moet wel leuk klinken.(beetje tijd verdoen)

Ik zelf denk dat ik met een Ultra Curve DEQ 2496 van behringer, ME plugins (steinberg) en wil ik een Aphex 204 erbij kopen. Of moet ik nog meer hebben? Of iets anders kopen. In de winkel heb ik mij de Aphex 204 laten adviseren.
Wat zeggen jullie. boys!
 
Jammer voor je, maar op het forum helpen we geen mensen die illegaal aan hun plugins zijn gekomen. (Kan zijn dat het 300 freeware plugins zijn, maar dat lijkt me een dubbele espresso)

En wat mastering betreft. Verdiep je nou maar eerst eens in wat het nou inhoud en kijk dan eens verder.
 
Je moet ook niet het woord "mastering'" laten vallen (als je eigenlijk gewoon afmixen bedoelt ;) ) en al helemaaaaaaaaal niet dat je onrechtmatig plugins gebruikt (het doel doet namelijk helemaal niet ter zake!)

majaa kon je ook niet weten. je hebt nog maar 3 posts..:D

R
 
Volgens mij zijn de plugs freeware. Dat is dus neem ik aan demo modellen? Kwalititief scheelt het dan toch niet, of wel?
En ik overdrijf een beetje zijn misschien 150 plugs.

Ik heb me al verdiept in masteren. Maar ik in de winkel sta komen ze aan met de duurste van duurste artikelen. Dan kan ik niet betalen. Volgens mij ben ik niet duidelijk genoeg geweest maar ja. Ik wil dus en (pre)-master thuis voor de lol maken wat moet ik gebruiken. Dat is mijn vraag. Ik wil niets uitbrengen op cd md cassette band noem maar op.
 
He Arv,

ik denk dat je gelijk hebt..

Ik denk dat ik afmixen bedoel. Sorry Boys...(hallo ik kom ook maar net kijken...)

al hoewel ik heb 12 jaar ervaring als podium muzikant.(gitarist)

Okay ff opnieuw,

Ik wil een goede strakke eindmix maken. Wat heb ik nodig.
 
inderdaad. Eigenlijk goed nieuws, want dan hoef je niks uit te geven!

Kwestie van doen en leren.
 
Dus ik moet gewoonweg gaan mixen en het komt vanzelf goed zo doe je dus ervaring op met gebruik van de comp/limiter/ enhancer/ maximizer/ leveler/ dynamicproccesor/ EQ?
 
Voor weinig, rond de 100 euro, kan je een Behringer Ultradyne PRO DSP-9024 Mastering compressor, Gate, Limiter kopen.
Deze heeft een aantal nuttige functies en klinkt voor dat geld erg goed. En ziet er ook nog eens stoer uit.

Als ik net was begonnen net zoals jij, had ik een gat in de lucht gesprongen met zo'n apparaat en zou ik continu met een BiG Smile rond lopen!

Trouwens, let maar niet op mensen die schreeuwen en vergeten dat ze zelf ook niets wetend begonnen zijn.
Aan advies heb je een hoop, maar fouten maken en er van leren moet je zelf doen.
 
Hey die Bladeboy,

De vraag klinkt als: ik wil een auto bouwen, en vertellen jullie me eens in vijf zinnen hoe ik dat doe. Helaas werkt dat niet helemaal zo, ook al heb je alle onderdelen en 100.000 schroefjes, da's toch echt een kwestie van leren.

Nu over muziek: check de laatste twee edities van interface, daar staat een aardig serie over afmixen. Het blijkt toch vooral een kwestie van bewust nadenken en lezen. Hoe werkt een Eq, hoe een compressor etc.

Dit artikel is ook interssant: http://www.dnbscene.com/articles.php?mode=display&id=79

En gebruik vooral de zoekfunctie op dit forum, bijna alle info is te vinden. Succes :W
 
Leuk, naast producen als spraakverwarring met componeren komt er ook nog masteren ipv afmixen bij? Nja, zie je maar weer dat een duidelijke vraag stellen best wel belangrijk kan zijn.

Afmixen is niet alleen op je bek gaan hoor. Als je ervaring met theorie combineert leer sneller/beter waarom iets niet werkt. En dan kun je ook beter inschatten welke gear je nodig denkt te hebben. Dus in hoeverre ben je al bekend met je eigen mixer en speakers. Wat mis je aan sound? Of weet je dat je nog wat kan verbeteren op dat vlak?
 
Thanks Daniel001 en Bombario,

Ik ga ff checken voor die Ultradyne, Daniel001. Bombario ik ga ook die site langs.
 
Back
Top