Welke monitor voor budget tot 300 euro ?

Heeft iemand nou al ervaring met die The Box NF06? Lijkt me nog steeds een erg interessante optie voor 149 euro per set.
Een aangezien die Nady's hetzelfde zijn (?):

De goedkope Nady's klonk niet slecht, maar hadden volgens de medewerker meer een hifi karakteristiek. En inderdaad, ik vond vooral het hoog erg hifi-erig.

Wat bedoel je hier precies mee? Ik weet namelijk niet precies wat het verschil is tussen monitors en hifi speakers..
 
Frank, ik heb zelf niet zo veel ervaring met verschillende monitors dat ik je echt heel goed kan uitleggen hoe die Nady's precies klonken... heb er ook niet heel lang naar geluisterd.

Het verschil tussen monitors en hifi speakers is - kort gezegd - dat monitors een zo eerlijk mogelijk (lineair) klankbeeld dienen te geven, en hifi speakers gewoon "lekker" moeten klinken (wat uiteraard een kwestie van smaak is).

Op sommige hifi speakers klinkt het hoog een beetje sisserig en ongedefinieerd... dat herkende ik bij die Nady speakers. Voor de rest klonken ze niet brak of zo, maar wel wat minder overtuigend dan bijv. de KRK RP5 of RP6 die er naast stonden. Ik snap de vergelijking met de KRK's eerder in deze thread dan ook niet zo.

Ik zie dat je in Assen woont, dus zelf even luisteren in R'dam is makkelijker gezegd dan gedaan... maar na die luistersessies zou ik zelf geen monitors meer kopen zonder ze gehoord te hebben... tenzij er iemand een setje Dynaudio's aanbiedt voor 100 euro ofzo ;)
 
Bedankt voor je reactie!
Het is voor mij inderdaad nogal moeilijk om ze te gaan luisteren, dus als ik ze koop zal dat min of meer een gok zijn. Ik begrijp dondersgoed dat je voor deze prijs geen monitors krijgt die zich kwalitatief kunnen meten met KRK's e.d. Het punt is alleen dat ik, denk ik, al snel tevreden ben aangezien ik nu werk met een crappy Logitech surround setje :D
Mja, toch maar even wat ervaringen van mensen afwachten voordat ik een overhaaste beslissing neem en later spijt krijg..
 
Heb vandaag een setje 'the box NF06A' binnengekregen - bij Thomann besteld dus, om ook thuis nog een beetje geluid te hebben. Echt verbijsterend hoe dit spul verpakt zat. Uit een enkele dunne zeer slape kartonnen doos, kwamen twee vrij zware, voor deze prijs zelfs heel netjes afgewerkte monitors tevoorschijn.

Maar, van één 'the box' is de woofer volkomen vernaggeld. Zit helemaal in de kreukels! Heb zelfs een zeer sterk vermoeden dat ik een set toegestuurd heb gekregen die al eerder teruggestuurd is door een andere Thomann klant. Er zaten nml. verschillende lagen, van verschillende soorten, dozentape over die doos geplakt, en de paar heel dunne stukjes piepschuim lagen in stukken in de doos. Het ziet er te onnozel voor woorden uit, eigenlijk: de monitors stonden slechts een paar cm. van het dunne karton af in de doos, enkel 'beschermd' door een plastic zak. Ik ben zeer verbaasd over deze manier van verpakken, vooral omdat Thomann deze speakers zelf laat produceren, en deze winkel gewoonlijk z'n spullen ook veel degelijker verpakt verstuurt dan Music Store Koeln. Maar dat je dan juist je monitors in zo'n flutbox verpakt...
:stupid Tegelijktijd twee spots ontvangen die al in dubbele zeer stevige fabrieksdozen zaten, bijna niets wegen, € 15 per stuk kosten, en die verpakt Thomann dan nog eens in een hele grote dikke eigen doos met stapels kussentjesfolie erin !

Maar goed, die monitors kunnen dus weer terug. Gaat weer even duren natuurlijk, want ze zijn inmiddels ook weer niet meer op voorraaad! Leuke review? :eureka:
 
Active Home Studio Monitors

Active Home Studio Monitors

Active Home Studio Monitors

Met onze band gaan we in december een aantal songs opnemen. We hebben voor twee weken de beschikking over de volgende apparatuur:

Recorder: Roland VS-2480 digital 24-track, 17" TFT Screen, Qwerty keyboard, Mouse, Plextor 12/10/32S external CD Writer

Mics: Audio Technica AT4033 Large Capacitor with spider mounted pop-shield, Rode NT4 Stereo Capacitor, AKG D112 , AKG C 430, Audio Technica ATM23HE Snare/Tom Mic.

Misc: Mindprint Envoice Tube Channel strip., Behringer Powerplay Pro HA4400 Headphone Distribution Amp, SE Electronics Reflexion Filter, Sony en Senneiser Headphones.

plus onze eigen spullen ( http://www.wendy-friends.be ).

Hetgene wat we niet hebben zijn studio monitors. Ik dacht er een paar aan te kopen maar het budget is beperkt

Na een beetje rondkijken kwam ik op deze drie uit:

Tannoy Reveal Active
Yamaha MSP-3
Nady SM-250A

Iemand ervaring met deze monitors? Het mixen zal gebeuren op de comuter met Cubase (Apple G4). ik zoek een neutrale klank dat op elke installatie goed overkomt. We gaan ervan uit dat we de basictracks samen inspelen en daarna een aantal partijen opnieuw doen (plus overdubs). Onze muziek is niet zo hard dus ik wil ook dynamiek horen. Meer info over de band op http://www.wendy-friends.be
 
Origineel geplaatst door Frank H
Heeft iemand nou al ervaring met die The Box NF06? Lijkt me nog steeds een erg interessante optie voor 149 euro per set.

Ik dus (sinds vorige week).
Eigenlijk kan ik er niet veel zinnigs over zeggen aangezien het mijn eerste monitoren zijn, maar om dan toch geen compleet nutteloze reactie te geven: Ik had voor 129 euri minder verwacht.
Ik had vooral minder laag verwacht (even snel getest met aphex twin) en er zit best wel een lekker 'stereogeluid' in. Ook vond ik ze niet vermoeiend in het hoog (term die ik vaak langs zie vliegen).
In de toekomst ga ik een keer 'echte monitoren' luisteren en wellicht kom ik dan tot een heel andere conclusie en wil ik dan heel snel andere. (Zet ik deze gewoon achter de DVD (volgens mijn vriendin klonk lord of the rings III best wel lekker op mijn nieuwe 'boxjes'))
 
zag de rp5's laatst op ebay, bij abtmusic.eu (lijkt belgische webshop te zijn)
voor 290 euro per set.
Zou ik ook voor gaan. Of de rp6 natuurlijk (zelfde klank) net iets meer power.
 
2de n00b vraagje:

Is er nou zo'n verschil in monitoring met zo'n setje KRK RP6 Rokit G2 en een setje Mackie 624 MkII? Is het prijsverschil de moeite waard?
 
je moet niet vergelijken op papier
oja ik ben nieuw op dit forum
wat ik wou zeggen is, wat doe je met monitoren?? luisteren neem ik aan
waar beoordeel je een auto op, hoe die rijd
hoe beoordeel je monitoren door te luisteren
je kan iedereen vragen wat vind jij wat vind jij maar het gaat erom wat jij vind. plus jij moet ermee werken
begrijp me niet verkeerd het is slim om wat te vragen ma om te vragen welke beter is behringer b2031a of rokit 6jes dan moet je eerst wat meer in de stof verdiepen.
je zou wel kunne vragen voor welke muziek soort mense welke speakers gebruiken.
het komt hier op neer zoals ik wel meer mensen heb horen zeggen
GA LUISTEREN en neem je tijd ervoor
neem iemand mee met wie je goed op kan schieten en die ook snapt wat je zoekt in monitoren die kan helpen beoordelen naar geluid.
kerstvakantie staat voor de deur tijd zat denk ik

gr.
 
Back
Top