Alesis Monitor one MKII <> Yamaha MSP5

Steven V

Ouwe rot
Lid sinds
17 januari 2004
Berichten
1.846
Een goede dag.

Ik zat lang te denken aan Aleses Monitor one MKII als monitors. Maar sinds kort ben ik aan het twijfelen geslaan: de Yamaha MSP5. Ik heb deze wel zeer kleine monitors onlangs in een synthshop gezien en gehoord, en ik was erg onder de indruk wat deze kleine kastjes konden produceren. Ik vond ze er ook heel mooi uitzien met die grill voor de speaker. Maar de Alessisen vond ik ook heel mooi afgewerkt. Alesissen stonden er maar helaas onaangesloten... Geen vergelijkende test gedaan toen.

De yammie's hebben maar 40 watt voor de bassdriver en 27 watt voor de tweeter, ik ben bang dat dat wat weinig is. Maar ik weet niet of dat terecht is, want ze hebben dan weer een SPL van 101 db @ 1 m, wat me toch zeer ruim voldoende lijkt. Ik heb gehoord op een dj- en pa- forum dat wattages niet echt de doorslag geven maar dat je moet kijken naar SPL als het op volume neerkomt... Iemand die hier wat opheldering kan brengen?

Mijn vraag is of iemand zijn mening kan zeggen over deze monitors vergeleken met elkaar? Zou tof zijn. Alvast bedankt.

PS. misschien niet onnodig te zeggen: ik maak house muziek (je weet wel veel gesampel met 909 en 808 beats) en ik heb nu momenteel een Sony stereotorentje als luidsprekers. Spreekt vanzelf dat ik hier zo vlug mogelijk vanaf wil. Budget is dat van een setje MSP5 (€466 bij Thomann) of iets wat ongeveer in de buurt komt (liefst goedkoper natuurlijk).

PS2. Ik wil geen topkwaliteit, ik wil gewoon goede monitors waar op te rekenen valt en waar een prettig geluid uitkomt. Genelec Mackie Emes Quested Adam dat is allemaal veel te duur en ook veel te overkill denk ik voor in mijn slaapkamertje annex studiootje.

:walker:
 
Als je een goeie overweging wil maken zal je ze toch een keer moeten vergelijken.
Mijn ervaring/mening: ik zou voor Alesis gaan er is geen betere monitor voor deze centen.
 
Steven. Ik gebruik zelfs De Alesis en het geluid is perfect. Alleen heb je vaak het probleem dat de linker speaker raar gaat doen. De kans dat je een paar krijgt waarbij ze allebei goed werken is 50/50. Een wel bekend probleem bij Alesis. Over de Yamaha weet ik niks. Maar ik zou eerst een test doen. heel belangrijk
 
Origineel geplaatst door ThePresident
Ik gebruik zelfs De Alesis en het geluid is perfect. Alleen heb je vaak het probleem dat de linker speaker raar gaat doen. De kans dat je een paar krijgt waarbij ze allebei goed werken is 50/50. Een wel bekend probleem bij Alesis.

"raar gaat doen..." wat bedoel je hier mee als ik vragen mag? Ik heb zelf ook de M1 MKII en ik heb nergens last van. Bovendien is het niet duidelijk wat je bedoelt voor de TS.
 
Er is iets mis gegaan tijdens het makne van de linker speaker. Mocht die van jou het doen dan heb je geluk gehad, maar er zijn sommige paren waarbij de linker speaker niet optimaal werkt
 
Brr... raar probleem.

Ik zit er nu aan te denken om voor Genelec 1029 monitoren te gaan... Ik weet niet of dit een goed idee is, wil ze eerst beluisteren. Iemand gebruikerservaringen hiermee?
 
Ik zou om de bovenstaande reden niet afwijken van wel of geen Alesis.
Als er daadwerkelijk iets niet goed zou zijn met de linkerspeaker, dan heb je garantie.
Ik heb bij die van mij nergens last van en die zijn inmiddels een paar jaar oud. Ik heb ze 2dehands gekocht
een half jaartje geleden.
 
Apart

Apart

Hmmm... typisch. Een foutje in de linker speaker? Laat die van mij nu net overleden zijn en in reparatie zijn; gelukkig nog binnen de garantie... :) Hetgeen wat bij er ineens mee ophield was de versterker van de tweeter en dat terwijl ik nooit hard speel/speelde, dus opblazen kan het niet geweest zijn. Maar of dit probleem zo bekend is? Ik heb toen het net gebeurde wat speurwerk gedaan, maar kon nergens uit opmaken dat dit een vaker voorkomend probleem van de Alesissen is. En trouwens, ik kon eigenlijk helemaal geen slechte ervaringen betreffende deze speakers vinden (een opgeblazen tweeter daargelaten, maar das eigen schuld 8~).

Voor de topicstarter: geluid van de Alessisen is prima (wel iets te veel bas; met beetje eq-en op te lossen)... maar t komt natuurlijk toch op je eigen gehoor aan...

Succes iig.

Greetz, Indium
 
Ik ga ze toch maar eens testen als het budget beschikbaar is.

Bedankt voor jullie hulp.
 
Steven vergeet niet dat monitors ook anders kunnen klinken omdat je setup niet goed is. Ik adviseer je daarom ook om echt advies te gaan vragen over des betreffende speakers.

Wat ik vaak heb meegemaakt is dat mensen roepen " ja die speakers zijn niet goed bla bla" terwijl hun setup niet goed was.

ik bedoel hier niet mee dat jij het doet ofzo. maar laat je niet wijsmaken door een foute setup of een mening van een ander. Als je er tenslotte veel geld in wilt steken doe dan goed onderzoek:L
 
Ikzelf heb destijds ook Alesis M1 MKII aangekocht en had enkel een opgeblazen tweeter een paar maanden terug.
Dan maar een volledig nieuw paar gekocht zoadat ik wat reserve heb:-s
De tweeter kost 70 euro en een volledig nieuw paar kost 149 (bij Thomann), dus de beslissing was vlug gemaakt!
Ik ben er iig wel tevreden over, prijs kwaliteit is echt optimaal.
Misschien kijk ik wel s voor een goedkope niet officele 'alesis' tweeter om deze te vervangen, zal nog wel zien.
Voor de rest ben ik echt tevreden over


Grtz!
 
Ik heb ook getwijfeld tussen de Alesis M1 active MK2 en de Yamaha MSP5, ik heb de Alesis gekocht en ben er behoorlijk tevreden mee. (Wat ik thuis afmix klinkt nu beter op verschillende speakers dan toen ik afmixte op hifi-speakers)

Laatst hoorde ik een nummer over de P.A. van een kennis van me het viel mij op dat terwijl deze kennis veel ervaring heeft met afmixen de mix op de P.A. behoorlijk dof klonk... toen ik even later in z'n studio stond zag ik dat hij een paar Yamaha MSP5's heeft. Doordat de tweater van Yamaha MSP5 behoorlijk schel zijn ben je snel geneigt te veel hoog uit je mix te draaien. De Alesis hebben een neutraler hoog (doordat ze softdome tweaters hebben ipv metalen zoals de MSP5).

Nadeel aan de Alesis is weer dat als ze te hard zet je de lucht uit de baspoorten hoort komen...

Hoop dat je hier wat aan hebt, het beste is natuurlijk om beide monitors te gaan beluisteren in de winkel bijvoorbeeld.

Druid
 
Als ik jou was had ik Alesis Active On MKII gekocht....:luv:
175 eu per stuk:okdan:
Echt vette dingen!!!!!!!!:halleluja
 
Origineel geplaatst door druid
Nadeel aan de Alesis is weer dat als ze te hard zet je de lucht uit de baspoorten hoort komen...



Druid
Je moet ze ook nooi TE hard zetten;) overal waar je TE voor zet is niet goed:geslaagd: :engel:
 
Net een setje alesisjes aangesloten hier. Heb made in heaven van queen opgezet en man dat klinkt echt heerlijk zeg! Fantastich! nu ben ik ook nog maar een noob wat betreft monitoren. Maar ik kan wel zeggen dat het allemaal heerljik helder klinkt. Hoog mooi knisperend, midden is duidelijk. Over de echte bas kan ik nog maar weinig zeggen tis al laat ;) Het beeld klinkt heel gedetailleerd veel geluiden hoor ik die me voorheen gewoon niet opgevallen waren. veel panning zeg!

De eerste set die ik had daarvan deed een tweater het niet eens :S nieuwe set opgehaald in utrecht (hele goeie service www.the-music-house.nl) en aangesloten die hap! 350 euro incl verzendkosten! dat vind ik netjes!
 
Origineel geplaatst door DJ DyM
overal waar je TE voor zet is niet goed:geslaagd: :engel:

Tevreden 8o)
 
Hmja bedankt voor de info. 'k Heb nog steeds geen monitors echter, en ik twijfel nu tussen de Alesissen en Genelec 1029. Ik weet het, de Genelecs kosten meer dan het dubbel, maar ik ben helemaal weg van het design van die kastjes (heb een zwak voor metaal).

Ik weet ook dat het helemaal verkeerd is om af te gaan op het uiterlijk van een monitor, maar ik denk dat je op de Genelecs in ieder geval een beter mix maakt dan op de Alesissen (voor zover mijn kennis tot daar reikt natuurlijk; ik heb nul komma nul ervaring met monitors, gebruik nu mn 7 jaar oude Sony HiFi setje in de plaats).

'k Vind die Genelecs echt snoepjes om naar te kijken (in tegenstelling tot de nieuwe serie ... :r)... Eerst maar eens gaan luisteren... als het budget er is...
 
als ik jou was zou ik gewoon een middagje de tijd nemen om ergens heen te gaan waar je beide monitoren kan beluisteren. zoals je zel al zegt uiterlijk is echt niet belangrijk...

hen die alesisjes nu in 2 dode hoeken geplaats en t klinkt echt heerlijk!
 
Ik zou als ik jou was gewoon ff naar een winkel toe gaan waar ze een heleboel monitors in een ruimte hebben staan en een eigen cd'tje (die je goed kent) meenemen en luisteren en beoordelen maar.

Ik heb zelf de Alesis M1 mkII passief (met RA300 versterker) en ben daar zo'n 4 jaar geleden mee begonnen. Nu ik toch wat professioneler begin te luisteren en veel in studio's zit waar Genelecs en KRK's staan, begin ikzelf toch beter te willen.

De Alesis zijn leuke beginners monitors, niet supereerlijk, redelijk weinig hoog. Maar je moet ze wel echt leren kennen.
Persoonlijk ben ik niet dol op de klank (en de kracht) van de versterkers die in de actieve alesissen zitten. Sterker nog... die vind ik best ruk... maar dat kan ook niet anders voor dat geld.

De Yamaha MSP5 heb ik eerlijk gezegd nog niet zoveel gehoord, maar het schijnt voor het geld een best ok'je speaker te zijn. Wel een kleine, betekent natuurlijk dat ie in freqbereik niet zo heel diep zal gaan. Dus misschien wat minder geschikt voor house.

Kijk ook eens naar KRK... die nieuwe Rokit serie schijnt best goed te zijn voor z'n geld. Bv. de RP8... heb je lekker grote speakers, goede versterkers, eerlijke weergave, topmerk, voor weinig geld.

Succes met de keuze!
 
Back
Top