Welke monitors op appartement???

Com-Eight

SilverBox
Lid sinds
19 augustus 2004
Berichten
125
Locatie
Turnhout
Hello ..

Ik hoop dat ik ni de enigste ben die op een appartement woont die met muziek bezig is .. :engel:
Ik ben op zoek naar goeie monitors waarbij je een goeie duidelijke sound krijgt maar die kwa volume ni zo hard moeten staan om die goeie sound te krijgen ???? :confused:

Welke zijn aan te raden en zijn natuurlijk ook betaalbaar voor een nomaale burger .. :kroon:

Greetz,
Com8


EDIMA10D.jpg
 
Het zou makkelijker zijn als je wat meer info gaf. Wat is je budget? Wil je nieuw of tweede hands kopen? Welke stijl muziek maak je? Is (sub) laag belangrijk voor je? etc.

Dan kunnen de mensen hier je wat beter advies geven. ;)
 
Ik zit zelf een beetje met dezelfde vraag...

Ik heb nl met mijn vriendin een appartement gekocht en wilde ook 1 kamer tot studio ombouwen.
Ik ben dus wat gaan rondkijken naar kleine (=betaalbare) monitors.
Het liefst had ik dan nog actieve. Dan ben ik zo ook verlost van het lawaai dat de ventilator van mijn huidige versterker produceert :)
Het zit wel zo: als je een kleine oppervlakte hebt (zoals de kamers in een appartement) dan kan je best ook kleine monitors nemen. Deze zullen een lager geluidsniveau produceren dan de grote. En dan blijven de buren ook een beetje tevreden.
Zelf ben ik dus tot deze monitors gekomen: ESI nEAR05
Ik heb ze nog niet gehoord, dus daar kan ik je wel nog niets over vertellen. Maar blijkbaar zijn ze vrij goed voor zulke kleine dingetjes. Ze nemen ook niet al te veel plaats in, dus dat kan ook een voordeel zijn. Goedkoop zijn ze wel! 200€ bij thomann.
Een andere oplossing is mss een hoofdtelefoon? Die ga ik me iig zeker aanschaffen tegen de tijd dat ik verhuis!
Nog een andere oplossing is mss isolatie van de kamer?! zodat je toch net iets harder kan.

grtz Stimp-E
 
Die ESI's heb ik wèl gehoord en m'n conclusie is: voor 't geld zijn ze goed. Weinig bass, maar da's juist goed in een (gehorig) appartement. Of 't te weinig bass is om 'goed' af te mixen weet ik niet, maar da's een kwestie van een paar keer doen en testen, dan weet je waar je rekening mee moet houden.

Die Alesis heeft vrij veel bass, en dat is dus gelijk een nadeel in zo'n omgeving.

Bassen is 't meest irritant voor de buren heb ik gemerkt, dus je kan gaan kijken naar monitors met kleine woofers: 5" ofzo.
Voor de rest testen, hè?

Succes!!
 
denk dat het niet uitmaakt voor welke monitors je kiest... of je nu wel of niet op een apartement woont...

ik woon zelf ook op 1 hoog.. ok ok ik heb een kantoor onder me en boven me zijn ze per half jaar de hort op dus ik heb geen lastige buren....

wat me wel belangrijk lijkt is dat je zoveel mogelijk het contact geluid reduceert.. pak je studio in, hang je monitors in rubbers.. blablabl etc. etc.

belangrijker lijkt mij, ten opzichte van het feit welke monitors je moet hebben voor op een apartement.
 
Als je op je apartement woont zal je vast geen bovenburen hebben, dat scheelt weer. En of je de enigste bent weet ik ni want je hebt geen foto van jezelf bijgevoegd..

dusssss..

:duivels:
 
als je op normaal volume alles goed wil horen moet je het niet zoeken in kleine speakers maar juist de wat grotere .. die kunnen over het algemeen op rustig niveau veel makkelijker iets neerzetten .
 
Ben ik met mischa eens, echter moet je wel oppassen dat je weerstand niet te hoog is want anders heb je weer te veel vermogen nodig om je speakers uberhaupt te laten bewegen, zo kan ik met m'n pa-like-speakers van 8 ohm (meende ik me te herinneren) onmogelijk iets zachtjes weergeven zonder detailverlies. Ik woon overigens ook in een appartement en heb de krk rp8's, prima monitoren voor weinig geld. Op een koptelefoon afmixen heb ik geen goede ervaringen mee, je mist gewoon het resultaat van wanneer de verschillende geluidsgolven met elkaar samenkomen plus het is nooit een strak en neutraal geluid door de fysieke eigenschappen van een koptelefoon: of te veel hoog of te veel laag of te veel mid, althans, dat is mijn ervaring met de meeste koptelefoons.
 
Hoi

Thx voor jullie reactie die KRK Rokit 8 ni slecht denk ik maar kmoet ze natuurlijk eerst wel is gehoord hebben ..
Ben zelf kwa muziek style bezig met techno-electro dingen maar waag me soms ook wel is aan het trance achtige of ambient ..

Dus sub-bass is wel belangrijk maar kmoet toch rekenning houden met men buren .. :engel:
Kan me voorstellen dat ze ni blij zouden zijn om heel den dag die sub-bass te moeten aan horen ..

Heeft er iemand ervaring met Tannoy Reveal???

Greetz,
Com8

QLKVP16.jpg
 
Al gedacht aan yamaha MSP5? Je kunt denken oei nee zulke kleine speakers maar er komt behoorlijk wat bass uit die dingen, zeker voor de omvang die ze hebben... Hebben een geluidsdruk van om en bij de 100db @ 1 m (maximaal waarschijnlijk), wat mij zeker voldoende lijkt.

Of anders kijk je naar Genelec 1029 (ik denk nu zelf ook om door te sparen om zulke te halen). Kost wel een hoop meer maar dan heb je ook wat. Geluidsdruk is zelfs nog ietsje hoger als die van de Yamaha's.
 
ik ga zelf ook even kijken hoe hard ik kan . met de HDS erbij ( harmonic distortion )
 
Ik heb nog even verder gekeken, de genelec's 1029 hebben een maximale SPL van 110 db @ 1m, en een RMS SPL van 98 db @ 1 m }:|

Of dat per paar is of per stuk weet ik niet. Zal vast wel per paar zijn. Los daarvan is het wel zeer luid voor een kastje van 247 x 151 x 191 mm (H x W x D)!
 
tjee das echt klein !
 
Hey, Com-eight,

Wat ikzelf voor jouw muziek een echte aanrader vind, zijn de Mackie 624 (zijn actief).
Niet echt goedkoop (500E 't stuk in Musicstore) maar volledig aanpasbaar aan de ruimte via switches.
Als je wil, mag je die gerust is komen beluisteren, woon zelf ook in Antwerpen ('t zuid).

Je kan ook eens naar de Muziek&Visie gaan hier in A'pen, daar hebben ze de Tannoy's staan; en ook de Mackie's.
Maar ik waarschuw je ; als je niet te veel geld wil uitgeven, vraag hen dan niet de Mackies aan te zetten...ik vroeg het wél en het verschil met al de rest wat er stond was zo groot dat ik direct voor de Mackie's ben gegaan...in een goedkopere winkel weliswaar ;-)
 
Heb je ook nog een tweede set speakers op een andere waar je je tracks op kan beluisteren, bijvoorbeeld in de auto?

Ik woon ook in een appartement en heb vier buren. Ik heb er toen voor gekozen om speakers te kopen die niet een keiharde bas geven: Dynaudio BM6p. Ze hebben verder wel een goede weergave van andere frequenties zonder dat ze keihard gezet te hoeven worden.

Voor het controleren van bassen luister ik mijn tracks in de auto af. En dat doe ik sowieso want ik wil altijd tracks op minimaal 2 verschillende speakersets horen.
 
je kunt het doordreunen zowiezo beperken door de speaker zo min mogelijk contactpunten met je appartement te geven.

vb: aan kettingen hangen , of op standaards zetten die op "naalden" staan.

isoleren wil ook werken , gebruik dan het "box in a box" principe.

genelecs zijn (naar mijn mening) zeer goed, maar het ligt vooral aan wat JIJ wilt (en kan) horen.
veel mensen zweren bij KRK , maar die geven teveel mid weer naar mijn zin.

dus: naar de winkel met een cd die JIJ goed vindt klinken , en luisteren maar!
 
Origineel geplaatst door Arv
Als je op je apartement woont zal je vast geen bovenburen hebben, dat scheelt weer. En of je de enigste bent weet ik ni want je hebt geen foto van jezelf bijgevoegd..

dusssss..

:duivels:

:D
 
Hoi Hoi

Ik heb de KRK Rokit 8 besteld via iemand .. Maar ik heb er nog geen nieuws van gekregen of hij ze wel degelijk kan krijgen ..

Ik kan me al voorstellen dat de Mackie 624 fantasties klinken daar ben ik van overtuigd.. ;)

Ik heb nog andere investeringen die ik moet doen in men studio dus hou ik het liever iets goedkoper .. (zoals een goeie compressor enzo tips??)

Als die kerel ni aan deze kan geraken zullen het de deze worden ..

En eeuh seiko ik wil altijd wel eens naar jou studio komen zien :koffie:
Altijd intresant om te zien hoe iemand anders te werk gaat .. :geslaagd:

greetz,
Com8


rp8.jpg
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top