vraag over Sonarworks installeren

vipal

Ouwe rot
Lid sinds
27 april 2005
Berichten
1.246
Locatie
west gelderland
Ik heb een vastloper bij het opzetten SW.

Ik heb Sonarworks geïnstalleerd heb de bijkomende meetmicrofoon op een input van mijn rme uc die phantompower heeft, oranje lampje op uc.
als ik de kabel waar de microfoon aan zit in en uit de rme input haal zie ik signaal bij de inputkant bij het scherm van SW dat gaat over: Select your input and output device.
ik zit dus wel goed kwa kanalen maar als ik op de meetmicrofoon tik komt er geen signaal

ik heb de microfoon aangesloten met een verloop, twee maal female met die gaatjes en dan een stereo jack in. en heb het met twee verschillende kabels geprobeerd.

gaat het mis vanwege de stereo jack (2 zwarte ringetjes) en moet dat mono zijn? of is de microfoon gewoon een gevalletje doa?
 
Wat bij mij wel eens mis ging is dat het meten een bepaalde bit en samplerate vereist. Als dit niet overeenkomt met de standaard setting waarop je je audio interace heb staan doet ie het niet. Als het werkt zorg ook dat je linker speaker ook links is aangesloten en vice versa anders komt het stoom helemaal uit je oren
 
Uit de manual van RME: the TRS jacks are free from phantom power. Moest het even controleren..
 
bij spanning meten merkte ik dat er geen 48 v op de kabel staat dus die fantom voeding vanuit de rme uc werkt blijkbaar niet. best verwarrend omdat het ledje van fantoomvoeding wel brandt. en ze zeggen dat ie het wel doet. maar misschien heb ik het wel verkeerd begrepen, hoe dan ook: gelijk ook maar een fantoom voedingkje gekocht hopelijk gaat het dan straks wel goed.
 
zo gezegd zo gedaan, calibratie gelukt. maar.. als ik sw aanzet staan mijn volumes l en r helemaal ongelijk, zo'n 5 db verschil, rechts is gewoon 5 db zachter (maar dus niet als ik sw er af haal). rare boel.


SW profiel.png


1e testresultaat. screenshot op 161 hz gemaakt.

hierna wat jumpertjes verzet op mijn monitoren (genelec 8040) en daarbij 4db gedipt op 160 Hz (G noemt dat desktop low freq control):
dat werkt maar er ontstaat dan dieper dal op 110 Hz en piek op 500


SW profiel 2e.png


probleem is de linker speaker, die heeft dat rare vlakke stukje bij 40 hz, en hoogste piek.
er is gezamenlijk een enorme dip op 110 Hz.

rechterspeaker staat relatief meest in een hoek met basstrap erachter.

ik heb behoorlijk wat basstraps hangen, in alle hoeken, 4x 4 ruimte, plafond 2,90 m.


volumeverschil L/R is nu nog 2db dus al beter werkbaar, maar zou wel graag naar 0 gaan, dit zit waarsch in lowend.

tussen 1 en 2 heb ik dus geen akoestische demping veranderd maar wel monitoren ietsje verplaatst, gaat om paar centimeter.

ik vraag me wel eens af of mijn ruimte niet te veel demping heeft, weet niet of je zoiets kunt afleiden uit zo'n plaatje.

hebben anderen die SW gebruiken ook dat volume L/R verschilt?
 
maar dat is het hele punt van sonarworks toch, dat die dat voor je corrigeert? ik moet weer s opnieuw meten want ik heb dingen wat anders neergezet. bij mij corrigeert ie ook heel veel terwijl mijn ruimte als studio gebouwd is. ook in stereobeeld. ik kan nu nu niet geloven hoe ik t al die jaren zonder heb gedaan :D maar in die overgangsperiode voel je je wel een beetje lost qua referentie ghehe
 
Ik heb wel wat verschil in links en rechts maar volgens mij komt dat door het dakraam niet in het midden van de ruimte zit en de speakers daar vlak tegen aan staan. Maar zoveel als in het eerste screenshot niet.
 
zo gezegd zo gedaan, calibratie gelukt. maar.. als ik sw aanzet staan mijn volumes l en r helemaal ongelijk, zo'n 5 db verschil, rechts is gewoon 5 db zachter (maar dus niet als ik sw er af haal). rare boel.

volumeverschil L/R is nu nog 2db dus al beter werkbaar, maar zou wel graag naar 0 gaan, dit zit waarsch in lowend.

tussen 1 en 2 heb ik dus geen akoestische demping veranderd maar wel monitoren ietsje verplaatst, gaat om paar centimeter.

ik vraag me wel eens af of mijn ruimte niet te veel demping heeft, weet niet of je zoiets kunt afleiden uit zo'n plaatje.

hebben anderen die SW gebruiken ook dat volume L/R verschilt?

Niets vreemd hier hoor. Heeft alles te maken met plaatsing, reflectie, staande golven, ga zo maar door.
Je kan best wat bereiken door te schuiven met speaker plaatsing en de plaatsing van de basstraps en andere demping.
Problemen in het laag komen zelden door te weinig demping, tenzij je mega zware basstraps hebt.
Hoe lager de hz hoe dikker en zwaarder je demping moet zijn om nog wat verschil te kunnen maken.
Een dip in het laag wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een cancelation (weerkaatste golf is uit fase t.o.v. de direct golf).
Heb ik bij mij ook last van gehad.

Je kan het beste de volgende volgorde aanhouden:
- Eerst experimenteren met speakerplaatsing om de beste balans en de minste problemen te krijgen.
- Dan experimenteren met acoustische demping.
- Als laatste met DSP aan de gang.

Als je het goed doet kan je echt een groot verschil maken. Perfect wordt het echter nooit, maar dat is ook niet echt nodig.

Dan wil ik nog wel even kwijt dat ik geen fan van Sonarworks ben. Haalt mijn inziens details weg. Lijkt wel of de transients afgevlakt worden.
Vind het een beetje verhgelijkbaar met het verschil tussen een echte analoge synth en een VST variant. Nagenoeg identiek, maar net niet helemaal.
Heb zelf betere ervaringen met Dirac 2.0 in een hardware kastje tussen de mixer en een goede DAC.
Ik werk nu met Genelec SAM. Dat is helemaal ideaal, aangezien werkelijk alle bronnen zonder latency issues gecorrigeerd worden en dus niet alleen het geluid vanaf de PC.
 
PS. probeer een dip in het laag nooit op te vullen met EQ correctie. Een dip in het laag is een soort bodemloze put. Je zal je systeem snel te veel belasten en elders in de ruimte een overkill aan bas gaan creëren met resonanties tot gevolg. Je moet dat echt proberen te verminderen met speaker plaatsing en goede demping.
 
het valt mij ook op dat je met SW wel echt goed in je sweetspot moet gaan zitten
 
Na wat veranderen aan speakeropstelling en het plaatsen van een basstrap achter 1 speaker een nieuwe calibratie gedaan. ik ben ik dat volumeverschil voor 95% kwijt.
en ik hoor nu heel goed wat misging met sommige volumes in een oude mix.
als dat betekent dat het nu wel goed hoor ben ik tevreden over SW.
toch nog 1 keer een mix op een cd zetten om de in de auto te checken, hopelijk voor de laatste keer.
 
Back
Top