Mijn rechter speaker heeft hele zachte ruis ik zoek een oplossing ?

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
1.403
Locatie
Obdam (NL)
hallo allemaal,
Ik zit met een probleempje ik heb namelijk een zachte ruis in me rechter speaker en in me linker speaker niet.
Ik heb me speaker(rechter) alleen op stroom in een ander stopcontact aangesloten in me halletje en nog steeds zit er een zachte ruis in!
Heb tijdens muziek maken en muziek luisteren geen last van het is dan niet hoorbaar gelukkig.
Alleen als ik met me oor tegen me speaker leg en ga luisteren hoor ik heel zachtjes er op concentreer die ruis!
Nu vraag ik me af hoe ik die ruis weg kan krijgen ?
En kan het kwaad als ik die ruis niet weg krijg ?
Ik maak gebruik van krk vxt 6 speaker.
Me computer is een macbook pro 2018 MacOS versie 10.15.3
Ik heb een focusrite 6i6.
Is er iemand die weet wat er aan de hand is en een oplossing weet!
Bedankt voor mee denken.
 
Als je de speakers even nergens op aansluit, heb je dan ook er last van? Zo ja, dan ligt het probleem bij de speakers, zo nee, dan ergens anders.

Edit: o, ik lees dat je het al alleen op stroom hebt aangesloten. Dan is het iets met de speakers, kennelijk.
 
Ik heb mijn speaker in me halletje bij de voordeur aangesloten met een andere stroom kabeltje zonder audio kabel en de ruis is er nog steeds.
Dan ligt het waarschijnlijk natuurlijk aan me speaker zo ver was ik ook nu.
Maar wat kan ik daar aan doen zodat die ruis weg is ?
En als daar geen oplossing voor is kan het dan nog kwaad of voor problemen zorgen ?
 
Kwaad kan het niet of voor problemen zorgen, waarschijnlijk. Het zit dan echt in de speaker en heeft geen invloed op je andere apparatuur. Moeilijk om te zeggen waardoor het komt, een reparateur kan het misschien verhelpen als je dat echt zou willen. Maar als je je oor op de speaker moet leggen om het te kunnen horen, dan is het vast niet zo heel erg.

Doet me denken aan een huisdokter die hier lang geleden z'n praktijk had. Niet nader te noemen patiënt gaat naar hem toe:

Patiënt: "Dokter, als ik hier hard op m'n buik druk, dan doet het pijn!"
Dokter: "Niet op drukken. Goedemiddag."

Dus niet je oor op de speaker leggen. :)
 
Z’n vermoeden had ik al dat het geen kwaad kan maar ik wilde het even voor de zekerheid weten!

Ik ga hem niet repareren hij is al meer dan 10 jaar oud als ik me niet vergis ik heb namelijk de bon niet meer helaas.
Of het moet heel goedkoop zijn om hem te repareren dan overweeg ik misschien nog wel om het te doen.
Maar voor nu laat ik het zo want het kan toch geen kwaad verder!

Bedankt voor je hulp dit stelt me gerust namelijk dat het verder geen probleem of kwaad kan!
 
Ik zit met een probleempje ik heb namelijk een zachte ruis in me rechter speaker en in me linker speaker niet.

Heb je gecontroleerd of alle instellngen op de achtekant van de beide monitoren gelijk staan?
Zoals de ingangsgevoeligheid, HF instelling, AUTO MUTE.

Lichte ruis horen met jouw oor tegen de tweeter van een monitor (zonder auto mute) is niets vreemds, maar het zou wel hoorbaar moeten zijn bij beide speakers.
Alleen op jouw luisterpositie dient de eigenruis van de monitoren niet hoorbaar moeten zijn, wanneer deze goed afgeregeld zijn op jouw systeem output levels, en luisterafstand (eventueel akoestiek).

Check dus de instellingen op de achterkant van beide speakers.
Voor de ingangsgevoeligheids potmeters kan gelden dat je deze beter/soms met pink noise en een SPL meter moet instellen/afregelen, omdat deze potmeters wel eens kapot gaan en je dus niet blindelings kunt afgaan op de visuele positie waar zij in staan.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Succes. :)
 
Laatst gewijzigd:
Heb je gecontroleerd of alle instellngen op de achtekant van de beide monitoren gelijk staan?
Zoals de ingangsgevoeligheid, HF instelling, AUTO MUTE.

Lichte ruis horen met jouw oor tegen de tweeter van een monitor (zonder auto mute) is niets vreemds, maar het zou wel hoorbaar moeten zijn bij beide speakers.
Alleen op jouw luisterpositie dient de eigenruis van de monitoren niet hoorbaar moeten zijn, wanneer deze goed afgeregeld zijn op jouw systeem output levels, en luisterafstand (eventueel akoestiek).

Check dus de instellingen op de achterkant van beide speakers.
Voor de ingangsgevoeligheids potmeters kan gelden dat je deze beter/soms met pink noise en een SPL meter moet instellen/afregelen, omdat deze potmeters wel eens kapot gaan en je dus niet blindelings kunt afgaan op de visuele positie waar zij in staan.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Succes. :)

Ik had dat ooit door maat in laten stellen en verder zo gelaten maar ik ga dit zeker nog even nakijken!
Maar hoe kan ik dit beste instellen als gaat om elektro muziek ?
 
Ik had dat ooit door maat in laten stellen en verder zo gelaten maar ik ga dit zeker nog even nakijken!
Maar hoe kan ik dit beste instellen als gaat om elektro muziek ?

Vooralsnog hoef je alleen te checken of de switches/controls achter op beide monitors gelijk staan.
Als die controls gelijk staan, horen beide speakers zich grofweg identiek te gedragen (beide met lichte ruis of beide niet).

Het afregelen van monitors VOOR MIXING doe je niet op basis van het genre muziek, maar naargelang jouw akoestische situatie.
Alleen als jouw akoestische situatie bekend is, kan er een zinning advies gegeven worden m.b.t. de beste afregeling van de monitors voor desbetreffende situatie.

:)
 
Helaas levert dat geen resultaten op instellingen op de achterkant denk dat ik dit probleem gewoon moet accepteren voor nu!
 
Back
Top