Open hoofdtelefoon vs gesloten hoofdtelefoons (gehoorschade)

De lage frequenties worden opgepakt door de achterste haren in het slakkenhuis. Laag trilt dus door het volledige slakkenhuis. Hierdoor kunnen dus ook de haren voor hogere frequenties gaan liggen en niet meer voldoende herstellen wat de schade in de vorm van piep/suis geeft.
Muziek zoals hardcore is daarom juist schadelijk vanwege de de vele harde kicks in hoog tempo
Als je daar even goed over nadenkt weet je dat dat niet klopt, als alle haartjes zouden reageren op lage tonen zou je dat natuurlijk meteen horen. Dat zou oorverdovend zijn.

Dat muziek als hardcore schadelijk is(indien te hard afgespeeld) door de vele harde kicks klopt wel, maar dat komt doordat elke kick ook hoge frequenties heeft(anders is t geen kick maar een sub-bass). Bij hardcore komt daar nog bij dat er op de kicks enorm veel distortion zit en daardoor juist meer hoge frequenties bevat dan een normale kick. De rest van de sounds in hardcore zoals de leads bevatten vaak ook veel distortion. Ondanks dat t soms simpel of leeg klinkt zit hardcore volgestouwd met boventonen.
Maar er zijn zat soorten muziek die dit probleem hebben en het heeft voornamelijk met gebrek aan dynamiek te maken dat het schadelijker kan zijn. De hardere rock, metal en de meeste soorten moderne muziek hebben dit ook.

Schade hangt nog steeds gewoon af van de decibels, en om met enkel hele lage frequenties schade te veroorzaken moet je toch wel denken aan geluidsniveaus van 120dB+. Bij zulke extreme getallen zijn het niet meer alleen de haartjes in het slakkenhuis die gevaar lopen maar je gehele binnenoor.

Weet je zeker dat ze dezelfde drivers gebruiken?
De DT990 vond ik erg tegenvallen, iig het minst prettig luisteren van de drie. DT990 teveel laag met lichte oversturing in hoog. Zelfs na ~20uur nonstop 'inspelen' geen verbetering. Deze heb ik toen geruild met DT880Pro
Ik heb hier de DT770 250Ohm en de DT990 250Ohm, die klinken vrijwel identiek behalve in het laag/mid-laag en uiteraard de afsluiting van de omgeving. De specs zijn ook identiek als je op de site van beyerdynamic kijkt.
Als ze makkelijk open gaan zou ik het eventueel kunnen checken.

Het zou kunnen dat je een versie met een andere weerstand hebt beluisterd, de 770pro heeft 3 versies(32, 80 en 250 Ohm). Andere weerstand is uiteraard wel een andere driver.

offtopic:
Het goede koptelefoons voor het geld, hoewel ik ze voornamelijk gekocht heb omdat veel mensen ze al kennen en ze behoorlijk onverwoestbaar zijn.
Ik vind Beyerdynamic vaak nogal schel overkomen in het hoog, maar de midrange is zeer duidelij en ze geven verder wel een geluidsbeeld waar goed mee te mixen is.
Mijn voorkeur kwa geluid gaat uit naar AKG en Sennheiser, en soms AudioTechnica.
 
Volgens mij is dat niet zo. Zoals ik heb begrepen gaat het om het volume. De lage frequenties worden opgepakt door de achterste haren in het slakkenhuis. Laag trilt dus door het volledige slakkenhuis. Hierdoor kunnen dus ook de haren voor hogere frequenties gaan liggen en niet meer voldoende herstellen wat de schade in de vorm van piep/suis geeft.
Muziek zoals hardcore is daarom juist schadelijk vanwege de de vele harde kicks in hoog tempo.

Dat is niet zo,en dat kan ook niet anders zouden je hersenen hoge freqs. gaan waarnemen bij basen ;)

laag freqs. gaan er gewoon door,is net zoals bassen toch door een dikke muur gaan.

Met bassen moet je vooral opletten voor het trommelvlies,of beschadiging aan de vliezen tussen het binnenoor en middenoor,als die vliezen scheuren dan vloeit er vloeistof van het binnenoor naar het middenoor en dat duur heel lang om te genezen,en je wordt er helemaal gek van.

En eenmaal gescheurd geweest van die vliezen heb je sneller kans op herval,niet alleen van te luid volume,maar als je lang HP's gebruikt en je oren moe worden genereer je stress en dat trekt letterlijk aan de stuctuur van het midden/binnenoor waardoor de kans op sheuren toeneemt.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top