Open hoofdtelefoon vs gesloten hoofdtelefoons (gehoorschade)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
Ben erg benieuwd of iemand dit wetenschappelijk kan onderbouwen. Ik lees soms weleens de bewering dat een gesloten hoofdtelefoon eerder gehoorschade zou geven.

citaat in een test bv: https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/test-wat-is-de-beste-bluetooth-over-ear-koptelefoon
Iemand op het www schreef:
Heel begrijpelijk als je niet alle soorten koptelefoons test Maar het was misschien wel een goed idee om het voordeel van de over-ear en op/gesloten versies te benoemen.
Bijv dat je van de open versies minder snel doof wordt, een belangrijk aspect voor de vele trendvolgers.
 
Ik kan dit wetenschappelijk niet onderbouwen, maar mijn intuïtie zegt dat dit weleens kon kloppen.
Ik gebruik zelf geen gesloten hoofdtelefoons.
 
ik vond een gesloten meer boomy. maar in een luidruchtige omgeving kan je stiller luisteren met een gesloten, dus afh vd toepassing
 
Heb zelf een AKG 701 welke helemaal niet wil wennen. Maar idd een gesloten hoofdtelefoon lijkt wat meer bas te hebben en meer volume.. de Senheisers die ik heb gaan een stukje harder zonder de vervorming die bij de 701 optreedt maar die laatste is gewoon minder gevoelig en heeft een versterker nodig eigenlijk.

Ik hoop niet dat "doof" ooit ergens verkeerd geïnterpreteerd is, als in 'doof zijn voor omgevingsgeluid' bij gebruik van een gesloten systeem.. :D
Kan me er verder ook niet echt iets bij voorstellen dat een gesloten systeem meer schade zou aanbrengen. In principe is het een kleine klankkast die voornamelijk lagere frequenties versterkt. Als met deze klankeigenschap (hogere geluidsdruk) het risico op gehoorschade wordt bedoeld, kun je toch net zo goed naar aangepast/ ge-EQed gesloten systeem luisteren? (op dezelfde geluidsdruk als een open systeem) maar ik gis ook maar wat.. :)
 
Laatst gewijzigd:
Lijkt mij toch ook dat het volume eerder een grotere rol speelt dan gesloten of open. Gehoorbeschadiging krijg je in ieder geval door de hoge frequenties niet door de lage.
 
Schadelijk of niet, ik vind in ieder geval wel dat een gesloten koptelefoon voor meerdere uren gebruiken véél vermoeiender is dan een half-open. Ik heb vroeger zonder problemen een Beyerdynamic DT990 (half-open) kunnen gebruiken zonder al te veel vermoeidheid te ervaren. Sinds een jaar heb ik in de plaats een BD DT770 (gesloten) en moet na vier uur even stoppen.

Dit voor mijn 2 cts

:doei:
 
Lijkt mij dat een closed headphone makkelijker een hogere geluids druk bereikt in het oor,
Lange blootstelling aan een te hoge geluids druk veroorzaakt schade,
95DB spl voor max 4 uur. Maakt denkt ik dus niet uit wat voor headphone/

https://www.shure.com/en-US/support/find-an-answer/understanding-earphone-headphone-specifications

Een senheiser HD25 kan 120 dB SPL halen. Dat lijkt me erg effectief voor je oren kapot te maken.
Een HD660S 108 dB SPL.

Mijn stelling is dus als je open or closed net zo hard zet voorzaken ze dezelfde schade.
Maar omdat een closed vaak je oren moe maakt zet je de boel makkelijk wat harder zodat het dus wel sneller schadelijk word.

Dezelfde stelling word hier gedaan met ergronomische (diep in je oor) en gewone oorpluggen. Maar dan door iemand die er verstand van heeft ;)
http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1808-86942014000100041&script=sci_arttext&tlng=en
 
Precies wat anderen ook al melden; het is vooral de hogere geluidsdruk die op de lange duur icm met wat hogere volumes wel problemen kan geven.
Zoals Danny al zegt een (half) open systeem is wat rustiger op de lange duur, als druk en volume niet kan ontsnappen gaat het je oren in.
Een open systeem is daarnaast praktischer ook want als nu de telefoon of de bel gaat dan hoor ik 'm nog.
Ik zou zelf nooit voor een gesloten systeem gaan, da's alleen beter in luidruchtiger omgevingen.
Ik heb vorig jaar een aantal dagen een AKG 702 in huis gehad die geloof ik niet heel veel scheelt met een 701 en het geluid vond ik goed maar wat ik ook (zeker na langere tijd) belangrijk vind is dat het comfortabel blijft.
Het systeem waarmee AKG de headphone strak trekt gaf bij mij druk op m'n schedel en irriteerde me na een paar dagen zo dat ik 'm niet meer op kon hebben, ik heb daarna een Beyer DT990 pro geprobeerd en dat is voor mij in ieder geval ook nog comfortabel na wat langere tijd.
 
Laatst gewijzigd:
De hele Beyerdynamic DTxx0 Serie gebruikt dezelfde drivers, zo kun je het verschil tussen open en dicht vergelijken. (Een DT770 is gesloten, DT880 half open, DT990 is open.)
Ze verschillen kwa geluid voornamelijk in het laag en mid-laag (de DT990 klinkt inderdaad beter).
Ik vind open ook een stuk fijner voor langere tijd, maar in een luidruchtige omgeving zijn ze kompleet nutteloos.

Het grootste nadeel van open is dat ze altijd harder moeten dan gesloten vanwege achtergrondgeluid.
Misschien dat ze daardoor ook subjectief nog net iets beter klinken.


Die tabel van Shure zit er 10dB naast en de schaal klopt ook niet. De maximale geluidsdruk waaraan je 8 uur lang blootgesteld kan worden is 80dB(vroeger 85dB), niet 90.
Ik hou zelf 75dB als max aan, net als vele andere producers.

De extra vermoeidheid bij gesloten koptelefoons komt door het gebrek aan omgevingsgeluid. Wij gebruiken omgevingsgeluid ook voor orientatie, als je dit mist raak je sneller vermoeid.
Denk aan een auto met speakers alleen achter in de auto ipv voorin en achterin( of alleen voorin). Dit is ook vermoeiender doordat je moeilijker kunt focussen op de muziek.

Gehoorbeschadiging is makkelijker bij hoge tonen. Maar vergis je niet, alles boven de 500Hz kan je tinnitus geven als het te hard is.
In extreme gevallen is zelfs tinnitus van lage tonen mogelijk.

De resonante frequentie van je eigen gehoorgang speelt ook een grotere rol bij koptelefoons.


Het belangrijkste is dat koptelefoons eigenlijk altijd een slecht idee zijn in vergelijking met speakers. (In sommige situaties is het echter een uitkomst en praktischer dan speakers.)
Er zijn een paar dingen die daarin meespelen:
- Positie van je hoofd.
- Omgevingstemperatuur.
- Afstand van de speakers, oftewel het luchtkussen tussen de speakers en je gehoor.
Die dingen zijn allemaal continu variabel en beinvloeden het frequentiespectrum.

Bij een koptelefoon is dit voor langere tijd vast en kan een geluid wat te hard is steeds op dezelfde frequenties hameren.
Bij productiewerk waarbij je steeds hetzelfde hoort is dit funest voor je gehoor.

Ik las laatst ergens iets over een virtuele studio omgeving(met koptelefoon) die de positie van je hoofd in de gaten houdt, dat is volgens mij een goede oplossing voor een groot deel van dit probleem.
 
Of hij open of dicht is maakt niets uit.
Het gaat tenslotte om het aantal dB dat je je gehoorgang inpompt.
100 dB op een gesloten driver is evenveel als 100dB op een open driver.
Vanaf 1985 heb ik een AKG 240DF 600 ohm (open) en deze heb intensief op mijn hoofd gehad.
En helaas heeft de monitor schuif altijd te hoog gestaan.
Met als gevolg...... je kunt het zelf wel invullen denk ik. (eigen schuld dikke bult)

Dus kijk uit als je oren je lief zijn, mix/master/luister op een laag niveau.

René. (die last heeft van fluitende oren).
 
Met als gevolg...... je kunt het zelf wel invullen denk ik. (eigen schuld dikke bult)

Dus kijk uit als je oren je lief zijn, mix/master/luister op een laag niveau.

Same here, ik weet hoe rot dat is en leef met je mee. (Een groot deel van de schade was niet eens mijn eigen schuld.)

Ik heb 2 jaar lang een strak regime aangehouden en ben er nu voor 80-90 procent vanaf.
Mixen en masteren is ook nog eens veel makkelijker op lager volume, ik moest dat helaas op de harde manier ondervinden.

Spijt komt altijd later.
 
Dank voor de inzichten... :)

Sorry om te moeten lezen van de gehoorschade. Merk zelf ook hoe gemakkelijk je bij de hoofdtelefoon het geluid snel harder zet als met monitoren.
Bezit een HD25 ook.. en die is mede door zijn gesloten systeem (en weinig overspraak op de mic) vaak in gebruik als ik dingen inzing.. tussendoor weer ff aan de mix werken.. weer wat inspelen.. weer wat inzingen..
Ik heb eigenlijk nooit last van vermoeidheid hiermee maar merk na een avondje intensief bezig zijn wel 'n suisje zoals na een avond harde livemuziek.

Opzich werk ik afentoe met het open systeem de AKG 701 maar die gebruik ik eigenlijk nooit lang omdat ie 1.) niet zo goed klinkt (vind ik) En punt 2.) zie hieronder:

willem1958 Idd ja. Die AKG 701 zit niet lekker (zelfde ervaring met die band die pijn gaat doen zoals jij het omschrijft hier).. Ik heb hele goede berichten gelezen over hoe hij zou klinken.. maar na een uurtje ben ik altijd weer blij als ik 1 van mijn Sennheisers op heb. :)

Ik ga nog ff denken wat ik ga doen.. heb een Sennheiser HD690 (open systeem) op het oog.. maar ik ben zo bang dat ik hierbij ook dezelfde geluidservaring ga hebben als bij de AKG Q701.. De AKG zou eerst ook een flink aantal uren moeten inspelen.. 'k vond em in het begin ook echt heel teleurstellend klinken. Nu wat aan gewend.. maar heb met de gesloten Sennheisers nooit dit soort problemen gehad.
De HD25 heb ik een jaar of wat terug van andere pads voorzien dat moet bij de andere Sennheiser HD380PRO eigenlijk ook.. ga ik nog ff over denken. Maar de mythe dat juist een gesloten systeem voor gehoorschade zou zorgen is nu wel een beetje ontkracht.
 
Ik denk dat er bij gesloten, meer mechanische druk wordt uitgeoefend op je trommelvlies. Dus gans t gehoorsysteem krijgt meer belasting. Trillingen is een ding. Druk een ander. Omdat de afstand kleiner is dan vanaf een speaker is er minder verlies. Dus meer impact. Dus meer schade.
 
Tja, je kan ook zeggen dat je met een gesloten systeem alles beter hoort, waardoor je hem nou juist *niet* zo hard hoeft te zetten. En omdat er geen/weinig afleiding van buiten komt, ben je meer gefocust op je werk, waardoor je sneller klaar bent. Zeker dit laatste geeft je oren weer meer/sneller rust.
 
Ik denk dat er bij gesloten, meer mechanische druk wordt uitgeoefend op je trommelvlies. Dus gans t gehoorsysteem krijgt meer belasting. Trillingen is een ding. Druk een ander. Omdat de afstand kleiner is dan vanaf een speaker is er minder verlies. Dus meer impact. Dus meer schade.

Ik weet niet of je hetzelfde denkt als wat ik vroeger altijd dacht. Ik dacht namelijk dat er een soort koppeling ontstaat tussen je trommelvlies en de driver, als een soort kleine drukkamer.
Maar dit is niet wat er gebeurt.
Je kunt een koptelefoon voor het gemak het beste vergelijken met een omgekeerde dynamische microfoon. Een gesloten systeem heeft net als een cardioide microfoon last van het proximity effect.
https://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_effect_(audio)
Ons gehoor nogal verschilt per persoon. Daardoor zit er ook veel verschil in de ervaringen met lage tonen en koptelefoons, dit effect speelt een grote rol daarbij.
Bij in-ears wordt dit helemaal goed duidelijk, een paar millimeter verkeerd en je lage tonen zijn weg of te hard.

Daarnaast heeft een gesloten systeem bijna altijd last van een minder duidelijk laag dan een open systeem doordat er demping achter de driver zit en door de gesloten bouw kan er ook een "boxy" geluid ontstaan.
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat buiten alle dingen die al genoemd zijn ook met regelmaat even je oren rust geven ook belangrijk is.
Neem bij om de 3 kwartier a een uurtje even een break en zet een bakkie en luister onder het genot van je bakkie even naar je mix maar dan op de monitors op een relaxed niveau zodat je referentiekader ook goed blijft.
Gegeven is dat net als bijv met snelheid er gewenning optreed.
Als je bijv een uurtje in Duitsland op de Autobahn met 160 door hebt gejakkert op weg naar je vakantiebestemming dan is 100 a 120 opeens weer wandeltempo en zo is het met geluid ook waardoor je de neiging misschien krijgt om in het verloop van de sessie de boel harder te zetten.
Tijdig even een break inlassen helpt daartegen en ben je weer fris in je gehoor en hoofd.

Wat Sennheiser betreft; ik heb een Ovation HD560 al sinds jaar en dag en dat vind ik een hele comfortabele headphone maar ik vind die Beyer als tegenwicht en referentie een goede keus.
Als ik je een advies mag geven; probeer een Beyer en beluister die afwisselend met een Sennheiser; zo krijg je voor jezelf een goede indruk wat voor jou lekker klinkt.
Soms kan het ook zo zijn dat sommige nummers/stijlen goed klinken op de ene en minder op de andere en zo kunnen 2 headphones je ook helpen voor je mix.
Ik wissel ook af en toe met die Beyer en die oude vertrouwde Sennheiser.
Inspelen moeten de meesten dus het kan handig zijn om met je eigen headphone naar een winkel te gaan en dan te vergelijken met modellen die daar hangen want die zijn ingespeeld.
 
Laatst gewijzigd:
Van gesloten worden je oren sneller moe door de hogere druk (van de bassen) als je wat luider zet.
Voordeel van gesloten is dat je beter detail hoort aan laag volume met behoud van bas maar ook hoor je beter detail van bas/kicks aan hoger volume.

Ik denk persoonlijk dat je minder snel kans maakt op gehoorbeschadiging met een gesloten omdat aan een luider volume na een poos je oren sneller moe worden door de geluidsdruk van de lage tonen dat je ermee stopt,terwijl je met een open of half open luider zou kunnen gaan (= luidere mids/highs) en blijven doorgaan

het ideale is gesloten en leren met laag volume werken,op het einde van je werktijd maar pas effe luider zetten om bvb kicks te checken paar minuten en dan echt stoppen en dag erna verder doen.

Gegeven is dat net als bijv met snelheid er gewenning optreed.

Ja,idd,als je aan laag genoeg volume werkt is de gewenning er niet en kan je eigenlijk 5 uur aan een stuk werken zonder dat je oren moe worden en steeds dezelfde waarnemingen hebt van de frequenties,het enige moeilijke is van de volume knop afblijven,vooral als je techno ofzo maakt,met ambient lukt dat probleemloos.
 
Laatst gewijzigd:
je kan ook als je vaak vele uren met de headphone op zit is gewoon een db meting te doen en met jezelf afspreken dat je niet voorbij bepaalde waardes gaat.
dan weet je in ieder geval dat je geen tinnitus oploopt.
 
Lijkt mij toch ook dat het volume eerder een grotere rol speelt dan gesloten of open. Gehoorbeschadiging krijg je in ieder geval door de hoge frequenties niet door de lage.

Volgens mij is dat niet zo. Zoals ik heb begrepen gaat het om het volume. De lage frequenties worden opgepakt door de achterste haren in het slakkenhuis. Laag trilt dus door het volledige slakkenhuis. Hierdoor kunnen dus ook de haren voor hogere frequenties gaan liggen en niet meer voldoende herstellen wat de schade in de vorm van piep/suis geeft.
Muziek zoals hardcore is daarom juist schadelijk vanwege de de vele harde kicks in hoog tempo.
 
De hele Beyerdynamic DTxx0 Serie gebruikt dezelfde drivers, zo kun je het verschil tussen open en dicht vergelijken. (Een DT770 is gesloten, DT880 half open, DT990 is open.)
Ze verschillen kwa geluid voornamelijk in het laag en mid-laag (de DT990 klinkt inderdaad beter).

Weet je zeker dat ze dezelfde drivers gebruiken?
De DT990 vond ik erg tegenvallen, iig het minst prettig luisteren van de drie. DT990 teveel laag met lichte oversturing in hoog. Zelfs na ~20uur nonstop 'inspelen' geen verbetering. Deze heb ik toen geruild met DT880Pro.
DT770 is een erg goede gesloten hoofdtelefoon voor zijn geld.

ontopic;

Ik heb niets aan te vullen aan de reacties in dit topic. Verstandelijk omgaan met volumes en voldoende rust-pauzes nemen, wat sowieso ook bij luisteren naar luidsprekers aan te raden is.
 
Back
Top