buizen amp plus selector voor verschillende speakers

MarsMusica

Award Winning Composer
Lid sinds
1 mei 2007
Berichten
4.802
een buizen amp mag nooit aan staan zonder speakers of zg dummy load op de output,

nu wil ik op een buizen versterker output een schakelaar bouwen waarmee ik verschillende speakers kan selecteren.
tussen de klikken door kan het zo zijn dat de amp zonder load komt te staan en als ik het goed begrijp kan ik als dummy load
een hoog wattage weerstand gebruiken die aan de output plus en min wordt geschakeld. zolang er een speaker op staat is de
speaker werkende ,,zodra er geen speaker op de output staat zorgt de weerstand voor tegenwicht aan de output en blaas ik de amp niet op.

werkt het zo? wie heeft daar kennis van en kan ik alleen de plus schakelen of moet ik plus en min tegelijk schakelen?
zie tekening
 

Attachments

  • speaker selector .jpg
    speaker selector .jpg
    42,1 KB · Bekeken: 212
je zou een schakelaar moeten hebben die 'make before break' (MBB) doet. Dan staan op het korte moment van overschakelen beiden luidspreakers aangesloten. Dan moet wel de uitgang die extra belasting aankunnen. Uitgaande van het omschakelen met het volume op nul (of laag), zou dat geen probleem moeten zijn.
 
bedankt Marcmarc, helaas...dat gaat niet werken , beide speakers verbonden met speakeroutput. dat is dan weer een probleem generen.

maar dat wat ik schets (met dummy load) is wel de algemene standaard wijze in PA gitaar studio land. als ik de weerstand in de amp zelf soldeer, is de
speaker output altijd beveiligd en dat vind ik wel een prettig idee. alleen ik wil nog uitsluitsel of het wel precies klopt, mijn oplossing,,,en welke schakeling..
de bovenste of de onderste,,of misschien maakt dat niet uit..........
 
Back
Top