Tips en hints voor akoestiek en studio opstelling

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.100
Locatie
HybriDe L!Fe
Hi ik zou graag wat tips voor akkoestiek en studio opstelling willen.
Ik heb een redelijk grote woonkamer met houten (parket) vloer en hoge muren 3m+.
X zijn mijn monitors. En monitoring klinkt slecht door de reverb.
De zwarte vierkanten zijn plekken waar ik drums heb opgenomen. en de beste plek is midden in de kamer en alle deuren open. ( lijnen erachter zijn raam)
De reverb is mooi en ook met hevige compressie zijn de drums goed te nassen,
Ok in de kleine kamer met de kleding kast open klinkt het aardig.

Nu denk ik eraan om een aantal grote canvassen te laten maken met handoeken erachter om zo 30 a 40 % van de staande muren te bedekken.
Ik wil niet het plafond bedekken. de canvassen voorzie ik waarschijnlijk met wat gekunstel.
https://www.youtube.com/watch?v=pABvTWSxOes

Mijn verwachte resultaat is dat de reverb dan vele malen zachter word. en ik zo minder richt mics hoef te gebruiken en dus betere opnames krijg.
En ook mijn monitoring beter word.

Ik neem van alles op. percussie, drums, vocals, dwarsfluit, gitaar/bas akkoestisch en electrisch, synths, drums/samples via cabinet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Enige dingen waar ik op moet letten?





Screenshot from 2019-05-28 12-02-01.png - Click image for larger version  Name:	Screenshot from 2019-05-28 12-02-01.png Views:	1 Size:	5,8 KB ID:	3686698
 
Last edited by a moderator:
Ik zou niet direct beginnen met canvassen ophangen in de hoop dat dingen dan magisch beter worden. Misschien is het handig eerst wat beter te bekijken wat de problemen precies zijn.

Als eerste zou ik kijken wat je kan bereiken met het verplaatsen van je luidsprekers. Meestal is een symmetrische opstelling (dus in het midden van de muur) en iets verder van de muur beter. Dus als dat een optie is zou ik daar beginnen. Verplaats je monitors, luister naar het resultaat en probeer zo een optimale positie te vinden. Nu staat je linker monitor vrij dicht bij een hoek in de kamer. Ik vermoed dat dat wel wat problemen in het laag kan geven.

Daarna is het wellicht een goed idee om eens te meten wat je hoort. Zet een microfoon op je luisterpositie en speel ruis af. Kijk dan eens wat je binnen krijgt op je microfoon. Probeer ook eens te horen wat je voor reflecties hebt door op je opname posities te staan en in je handen te klappen. Als je vervelende reflecties in het hoog hebt is canvas een oplossing maar ik vermoed dat in een kamer zoals deze je sneller problemen in het mid/laag hebt dan in het hoog. Dus misschien dat je meer hebt aan bass-traps in de hoeken? Of een diffusor achter je luisterpositie (maar wellicht dat de deur open zetten ook helpt)

*edit* Je idee om handdoeken achter canvas te gebruiken is trouwens best een goeie. Dingen direct tegen de muur hangen doet heel weinig voor je geluid. Wat beter helpt is inderdaad doek wat verder van de muur af hangen en de ruimte er achter opvullen met absorberend materiaal. Vaak is zwaarder beter dus handdoek zal al iets helpen. Wat ook goed werkt is doek opspannen op een houten raam en de ruimte er achter opvullen met steenwol of iets dergelijks. Je kan dit nog 'tunen' door de afstand van de muur groter of kleiner te maken. Dus daar helpt meten ook weer.
 
Laatst gewijzigd:
Heb me wat verder verdiept en denk wel dat het mogelijk is de reverb beter te krijgen.
is het niet goed te doen om mijn monitoring situatie op een hoog nivo te krijgen.
Want ik ga niet mijn afluister plek naar de ideale plek verplaatsen en wil ik ook niet dat het er als een studio uit gaat zien.

Mijn studio/woon kamer is 6.4m(L) x 4.2m(W) x 3.4m(H) en de hoeken in het plafond zijn rond.

Wat ik ga doen is:

- 2 hoeken van basstraps voorzien (effe kijken voor een low cost diy solution)
- Een aantal canvases maken (absorbers)
- 2x een Hofa Diffusor plaatsen
 
Want ik ga niet mijn afluister plek naar de ideale plek verplaatsen en wil ik ook niet dat het er als een studio uit gaat zien.

Dat is wel heel erg jammer want daar is heel veel te winnen.
Normaalgezien experimenteer je eerst om de ideale positie te bekomen in een onbehandelde ruimte, daarna kan je starten met de akoestische behandeling.
 
Ja mijn ruimte wil ik ook niet vol donkere demping aan de muren. Dat snap ik wel...
 
Wat bij mij veel scheelde is het gebruik van (in mijn geval oude) velourse gordijnen. Dat zijn al aardige lappen van zichzelf, zowel qua grootte als qua dikte. Nieuw moet je niet bij de kwantum zijn ofzo, maar bij een duurdere woninginrichter (helaas). Voor 2e-hands hoef je alleen maar bij het plaatselijke bejaardenhuis te gaan wachten tot de eerste bewoner "vertrekt".
Inderdaad niet vast tegen de muur bevestigen, maar aan een rail net voor de muur.
Handdoeken vind ik niet ideaal: niet dik genoeg en het zijn echte stofmagneten.
 
Oplossingen als handdoeken en canvassen zijn schijn oplossingen. Waarom? Het lijkt alsof je er iets mee bereikt, maar het enige wat je in feite doet is wat demping boven de 14khz ofzo... Dat klinkt voor je gehoor alsof je akoestiek er op vooruit is gegaan, maar eigenlijk heb je non-lineair gedempt en je geluidsbeeld scheef getrokken. Dempen kan je het best met steenwol doen, types 433 mono, 221 en 211 van Rockwool zijn bij uitstek geschikt voor absorptie, omdat ze vanaf 100hz en daarboven redelijk lineair dempen.

Echter... alles onder de -pak m beet- 500hz ligt onder de schroeder frequentie en valt dus in de modale akoestiek. Het beste resultaat is zoveel mogelijk massa, demping (liefste in het druk maximum) en vooral plaatsing van de afluisterpositie/monitoring. Vooral plaatsing is in de meeste gevallen de grootste winst te behalen.

Alles boven de 500hz ligt in de geometrische akoestiek. Dan heb je vooral te maken met reflecties en uitklinkgedrag. Diffusers hebben in ruimtes zoals jij beschrijft minder nut. Het kan wel, maar dan moet je weten hoe je dat goed plaatst. Ik zou adviseren eerste eens wat metingen te verrichten met meetmic. Die van behringer (ecm 8000) volstaat prima en kost weinig. Dan kun je inhoudelijk wat zeggen over jouw situatie en gericht behandelen.
 
Bedankt. Ja ik snap het een beetje. Wellicht wat canvassen met rockwool erachter. Ik heb te veel reflecties. Wil dat wat minder hebben om zo bv betere drum, gitaar, clarinet opnames te krijgen.
heb zo programma geprobeerd maar werd er niet wijs van.
ik kan mijn afluisterplek niet veranderen maar wellucht kan ik tactisch een sub plaatsen.
 
Bedankt voor de replies. @Depressoptimist ik begin het een beetje te snappen.

Die handoeken/ canvas panel gebaseerd op dit: https://www.youtube.com/watch?v=pABvTWSxOes
Volgens zijn test doen de handoeken veel meer van 500 to 14 khz maar idd totaal niet linear.

Ik heb wat met roomeqwizard.com gespeeld en een senheiser ME64 Cardoid en een Beyer MC64N Hypercardoid maar kon er weining wijs uit.
Wellicht maar die behringer mic kopen en door zetten.

Hier een voorbeeld van de drums. Daar zit compressie op en daardoor ga je de kamer meer horen.
Ik vind dat het aardig klinkt maar wil dus linear de reflecties wat minderen zodat de drums meer compressie kunnen krijgen en goed blijven klinken.

https://www.synthforum.nl/filedata/fetch?id=3688484
 
Het is je wellicht wel al opgevallen dat in de pro studio's de opname ruimte en de mix ruimte aparte kamers zijn (dit is uiteraard niet zonder reden).
Aangezien je slechts 1 ruimte hebt ga je sowieso een consensus moeten sluiten maar er valt heel veel te verbeteren als je moeite wil doen.

Dat verhaal van die gordijnen duikt overal op; het verwonderd me dat het befaamde noppenschuim nog niet ter sprake is gekomen.
Zoals Depressoptimist reeds verduidelijkte is dat geen goede oplossing.

Als je Uw afluisterpositie niet kan/wil aanpassen raad ik aan om headphones te gaan kopen en daarop te mixen.
Om de galm in de ruimte aan te passen zul je toch akoestische constructies moeten gaan bouwen.
Als je deze zelf bouwt en je werkt proper hoeft dat helemaal niet lelijk te zijn. En je kan deze objecten ook verhuizen naar een andere ruimte.

Onderstaande is bijvoorbeeld een ontwerp van een absorber die ik zelf gemaakt heb:
Absorbers.jpg
 
Ja Steve303, ik ben me bewust dat een mix kamer en een speel kamer andere eisen hebben.
De situatie is nu dat onder opnames ik weining tijd aan mixen spendeer. Ook mix ik in details op de koptelefoon. Vaak ook openames met een koptelefoon op.
Ik heb 2 ruimtes maar ja om dan in mijn slaap kamertje te gaan zitten om een beat te maken....

Echter ben nu wel een stuk wijzer en ga hier wat mee does. Zal ieder hier op de hoogte houden. Bedankt
 
Ik heb wat met roomeqwizard.com gespeeld en een senheiser ME64 Cardoid en een Beyer MC64N Hypercardoid maar kon er weining wijs uit.
Wellicht maar die behringer mic kopen en door zetten

Het is maar wat je er voor over hebt idd (studietijd of geld :D). Ik had het geduld niet om dat allemaal uit te pluizen, dus ben voor de betaalde oplossing gegaan: https://www.sonarworks.com/reference
Ik ben daar heel tevreden over. BTW ik moet de ruimte ook nog akoestisch behandelen, maar ondertussen scheelt deze oplossing al heel veel.
 
is je kamer akkoestiek niet meer dan alleen een eq curve? what about de reflecties en phase modulatie? klinkt mij te mooi om waar te zijn.
Die mic bij sonar works is 1 op 1 gelijk an de bh mic maar een andere sticker.
Doet dat dan meer dan een eq curve?
 
is je kamer akkoestiek niet meer dan alleen een eq curve?

Zeker! Ik wilde eea eigenlijk in de juiste volgorde doen, eerst akoustische behandeling en als icing op de cake de frequency response curve aanpakken, maar helaas moet ik hier eerst nog een grote kleding kast verplaatsen voordat ik bv bass traps kan plaatsen. Ondertussen dus deze software aangeschaft die binnen een kwartier aan de hand van een aantal metingen eea helemaal voor je uitrekent. Voor mijn ruimte scheelde dat al superveel (maar eea is nog steeds niet probleemvrij, dit is geen golden solution!). Hetzelfde kan je zelf ook doen (bv met room eq wizard) maar hoe dat allemaal in elkaar steekt geen idee, en ik had daar ff geen tijd en zin in om dat dus uit te pluizen. Als je al een goede meetmic hebt, dan zou ik die gewoon gebruiken, zoniet dan kan je die zelf kopen, maar dat scheelt maar iets van €7,50 tov een behringer bij Thomann (NB de software is dus ook los zonder mic te koop).

Even terzijde, ik zeg helemaal niet dat dit de juiste oplossing is voor jouw ruimte, ik refereerde slechts aan iets wat je zelf aanhaalde :P
 
....

Ik heb wat met roomeqwizard.com gespeeld en een senheiser ME64 Cardoid en een Beyer MC64N Hypercardoid maar kon er weining wijs uit.
Wellicht maar die behringer mic kopen en door zetten.

...

(super-)nier mic's zijn niet zo geschikt voor dit soort metingen. Je wilt een omni directionele mic hebben, dat hoeft niet een specifieke meetmicro te zijn. Je wilt dan wel een correctie file gebruiken om het karakter van de mic te corrigeren. Voor de behringer zwerft er ook zo'n correctie file rond op het web.

Wat betreft zo'n programma. Wat je doet is of een sinus sweep of een ruis (met daarin alle frequenties) afspelen. Dat zet je af tegen de respons die je meet en zo weet je wat de weergave is op de gemeten luisterpositie. Zoals je terecht aanhaalt is een ruimte meer dan alleen een eq curve. Dan is het ook nog eens zo dat je een lineaire fase eq nodig hebt om te zorgen dat je geen fase verschuivingen krijgt als je met eq corrigeert. Zo'n eq doet dan ook nog niks tegen kamfilter effecten. Je hebt zoals anderen al schrijven ook nog uitdooftijden, daar doet een eq ook niks tegen.

In het programma kan je ook een waterval grafiek maken, dat zegt iets over het uitklinkgedrag in je ruimte, iets wat je dus met steenwol heel goed te lijf kunt gaan.
 
Ah ja duidelijk. super bedank voor de feedback.
Ik heb inmiddels mijn luister possitie aangepast en het is wel een hele verbetering.
Voor de rest zijn de muren vrij kaal. Speakers staan iets van 60cm van de muur.

Zal zeker de metingen proberen te doen en hier posten.

Zie nu ook dat de BH meet mic dus omni directioneel is. dat had ik niet verwacht. dacht eerst dat dat een richt mic was.
Ik kan ook goedkoop een senheiser ME62 omni capsule krijgen https://assets.sennheiser.com/global-downloads/file/795/ME62_bda.pdf.
moet ik wel een calibratie file voor maken. https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/meter.html



20190624_004325.jpg
 
Back
Top