Kan ik een REL Quake gebruiken in combinatie met actieve monitor speakers?

Michel_B

Ingeburgerd
Lid sinds
13 augustus 2015
Berichten
95
Situatie:
- Kinderkamer. Mijn zoon wordt 8 en we gaan een tweede synth plaatsen. (Tot nu toe 1 synth en koptelefoon gebruikt.)
- Mengpaneeltje erbij: 2e hands Yamaha MW10 gekocht.
- Speakers: twijfel tussen Adam T5V en Yamaha HS7. Los vind ik de Adams beter klinken, omdat de Yamaha het laag nauwelijks hoorbaar weergeven. Maar met de Yamaha subwoofer er (zachtjes) bij, lijkt het laag bij de Adams te veel, terwijl de Yamaha's erg goed klinken.
(O ja, door ruimtegebrek in een kinderkamer, gaan de speakers heeeel dicht tegen de muur komen, en die muur heeft een extra houten plaat, omdat er scheuren in zaten.)
- Subwoofer: Dat zou een Yamaha HS8S kunnen worden, maar naast dat het dan best prijzig wordt,... ik heb een REL Quake in huis, en die is ook nog een stuk kleiner. De Yamaha is niet eens zo heel groot, maar kan waarschijnlijk toch niet zo makkelijk geplaatst worden.

Vraag:

Kan ik de REL quake gebruiken met de HS7's?

Als dit kan, gaat het ook goed genoeg klinken met de HS5's? Er is namelijk erg weinig ruimte in zo'n kinderkamer. Of adviseren jullie nog een ander merk/type speakers die klein zijn en met de REL samen toch goed klinken?

Hoe sluit ik dit dan aan. Op welke aansluitingen van de REL. Op welke aansluitingen van het mengpaneel? Speciale kabels of voorversterker of control room dingen (had ik voor vandaag nog niet eens over gedacht, dus graag antwoorden incl. uitleg ;) ) nodig? Etc.

Alvast bedankt,
Michel.
 
De REL Quake heeft 3 aansluitingen. van boven naar beneden:
- een PC ingang. Dit ziet er uit als een mini jack, ik vermoed mono.
- een LFE ingang. Dit lijkt mij een cinch / tulp / RCA connector. Deze is 0 dB (andere REL Q serie hebben ook een +16 dB) en mono.
- een Speakon ingang. Als ik het goed begrepen heb, moet je deze op de front speaker aansluitingen van je versterker aansluiten, zodat hun signaal zowel naar de frontspeakers gaat als naar de subwoofer.

REL Quake.jpg


De MW10 kunnen jullie hier beter beoordelen dan ik, gok ik zo.
Yamaha MW10.jpg
 
Geen idee wat het geluidsbeeld wordt van je voorgestelde combinatie, maar je hebt waarschijnlijk wat kunstgrepen nodig om het signaal te splitten en naar zowel je monitors en sub te krijgen. Als je 'm kan missen (en geen extra adapters e.d. wil gebruiken) zou je kunnen overwegen de aux send naar de "pc in" van de sub door te prikken. Anders moet je iets bedenken om het stereo signaal naar de monitors te splitsen, monosummen en dat de sub in te krijgen...
 
Hoe zou je die kunstgrepen dan doen? Wat als ik wel bereid ben extra adapters te gebruiken?
Wat mij zelf logisch leek: split beide uitgangen, dan heb je 2 x Links en 2 x Rechts. Een van elk naar de actieve speakers. De andere met een kabeltje samenvoegen en naar de LFE ingang (of de PC ingang ???).

Alleeeen, als ik dan verder denk. Het samenvoegend kabeltje verbindt dan Links met Rechts, en dat lijkt me niet OK voor de speakers. Dus ik moet iets anders verzinnen, of iets met 'eenrichtingsverkeer' gebruiken.
 
Om te beginnen kun je uitzoeken of die 'pc in' ingang ook echt mono is. Als die stereo is en je signaal niet aantast maakt zou je met een splitter klaar zijn.

Anders is een scheidingsfilter de makkelijkste oplossing. Ze zijn er zowel digitaal als analoog.

Goedkope digitale oplossing, een kleine dsp:
https://www.thomann.de/nl/the_t.racks_dsp_4x4_mini.htm?ref=search_prv_7
Hiermee kun je je hele speakersysteem tunen, inclusief delay, fase, eq, scheidingsfilter en limiter.

Analoge oplossing, simpel scheidingsfilter:
https://www.thomann.de/nl/dbx_223_xs.htm
 
mixer 'rec out' naar de REL (RCA of mini-jack input). Mixer 'Master out' naar je monitors.
 
Laat ik trouwens eens posten wat het nu geworden is. Ben ik lekker vlot mee ;).

Sommige mensen vroegen me waarom ik niet gewoon een setje hifi speakers en een (Home Theater of Stereo HiFi) versterker zou gebruiken.
Een van de redenen was dat ik voor synths toch wel belangrijk vind dat je het laag kunt horen.

Toch, om de proef op de som te kunnen nemen, een oude hifi versterker gepakt die ik nog had liggen, een setje speakers uitgezocht bij de kringloop, en een speakon kabel gemaakt voor de subwoofer.
En toen gekeken of ik een redelijke overgang zou hebben van subwoofer naar speakers. Dat leek me wel belangrijk om eens te proberen voordat ik goede HiFi speakers en versterker zou gaan kopen.

Als ik een synth geluid van de laagste noot (vrijwel alleen op de subwoofer hoorbaar) noot voor noot speel, wordt de subwoofer zachter en de speakers duidelijker, maar zo geleidelijk dat ik zelf verbaasd was. Klinkt heel redelijk en zeker goed genoeg voor een 8 jarige.

En nu eens kijken hoe zijn muzikaliteit verder ontwikkeld. Dan kan er altijd nog iets anders komen. Maar voor nu ben ik tevreden.

Thx all !!
 
Mooi! Ik laat mijn 3 jarige tweeling gewoon spelen op mijn spullen. Heb de hs8 en die hebben ook niet veel laag. Maar voor mij niet belangrijk.
die kids hebben zoiezo turbo gehoor :)
 
Back
Top