Van 2-weg naar coaxiaal. Genelec 8030a’s upgrade (naar Presonus Sceptre’s)

Steve303

aka WOLF
Lid sinds
13 oktober 2002
Berichten
1.684
Locatie
Gent - België
Hallo SF'ers,

In het verleden heb ik mijn studio akoestisch behandeld en deze resultaten zijn goed bevallen.
Echter ben ik er sterk over aan het denken om mijn Genelec 8030a's te vervangen door Presonus Spectre S8 monitors.
De Spectre's zijn in vergelijking met de Genelecs van het coaxiale type (iets wat ik eigenlijk al langer eens wou proberen).
Heeft iemand ervaring met Sceptre S8'en (en nog beter heb je deze eventueel zelf vergeleken met Genelec (8030a's))?
Enkele specificaties:

Genelec 8030a's:
- Maximum sound pressure level: 100 dB.
- Frequency response: 58 Hz - 20 kHz (± 2 dB), 55 Hz - 21 kHz (-3 dB).
- Driver dimension: Bass 5" + Treble 3/4" metal dome + DCW™.
- Amplifier power: Bass 40 W + Treble 40 W.

Presonus Spectre S8 (739€per stuk):
- Peak SPL @1m: 116 dB.
- Frequency Response (-3 dB): 46 Hz - 20 kHz.
- LF driver: 8" / HF driver: 1".
- LF Amplifier Power (@ 4Ω): 90W.
- HF Amplifier Power (@ 4Ω): 90W.

Zoals jullie zien kunnen de Spectre's luider maar daar is het mij niet om te doen.
De gelijkbenige driekhoek waarin mijn Genelecs staan opgesteld heeft zijdes van 1,3m.
Via de Genelec specificaties vind je een mooie 'placement guide' en dat was voor de 8030a's binnen de ideale range qua opstelling.
De ruimte waarin deze staan is klein: 3m x 4,6m x 2,7m (hoogte) maar zoals eerder aangehaald wel goed akoestisch aangepakt.

Er bestaat ook nog een S6 versie (499 per stuk) van de Spectre's met onderstaande specificaties:
- Peak SPL @1m: 109 dB.
- Frequency Response (-3 dB): 52 Hz - 20 kHz.
- LF driver: 6,5" / HF driver: 1".
- LF Amplifier Power (@ 4Ω): 90W.
- HF Amplifier Power (@ 4Ω): 90W.

Graag jullie opmerkingen hierover en alvast bedankt!

p.s. geen opmerkingen over subs enz, die route ga ik niet uit. De bassweergave is nu al goed in mijn ruimte (al lijken de S6 en S8 dieper te gaan qua specs).
 
Last edited by a moderator:
Wat is de reden dat je wil upgraden? Die Genelec is best wel een goede monitor en ik zou alleen upgraden als het ook om een upgrade gaat... gaat het je om het extra laag van de Spectre's? Is alleen de coaxiale opstelling van de spectre's?

Persoonlijk zou ik niet zo snel een 'upgrade' doen die in dezelfde prijsrange ligt, aangezien dat niet een échte upgrade is... Dus tenzij je voor de versie 8 gaat, die meer laag biedt, zou ik het niet overwegen. Als het je om het laag gaat zijn er ook alternatieven.
 
Het gaat me niet specifiek om het laag maar eerder om het coaxiale concept dat ik eens wil proberen.
Ik begrijp je upgrade en prijs argument maar er is me door verschillende mensen verteld dat de S8’s enorm goed zijn voor wat ze kosten... . Er zitten hier vast en zeker mensen die ervaring hebben met S8’s.
 
wat is het nu uiteindelijk geworden WOLF?
 
Sceptre’s S8 zoals ik hier gepost had.
Klinken heel goed ten opzichte van mijn 8030a’s.
Nog geen spijt van gehad!
Destijds vergeleken en de Genelecs stonden snel te koop. De sweet spot is veel breder; het laag gaat dieper en het hoog vertaald beter op de S8’en t.o.v. de 8030a’s.

Nu moet ik er wel eerlijk bij vertellen dat:
- Ik eerste eigenaar was van de Genelecs en daar nooit gezeik mee gehad heb in de 15 jaar dat ik ze had.
- De Presonus speakers hun ingebouwde amp harder ruist. Dit hoor je echter vooral wanneer er geen muziek uitkomt.
- Ik de ingebouwde DSP van de Presonus speakers al eens heb moeten resetten omdat ik plots laag ontbrak.

Onderstaande foto er even bij plaatsen om het verschil qua formaat te duiden. De Genelecs waren rear ported en Presonus front ported en de speakers staan hier dicht tegen de muur (akoestische metingen zijn destijds uitgevoerd). Ik was wat aan het twijfelen tussen de S5’s en de S8’s omdat mijn ruimte nogal klein is (3m breed; 4,6m diep en 2,7m hoog) maar de S8’s geven geen problemen in deze ruimte.
Click image for larger version  Name:	F90472F5-76F3-41F1-9706-7017CCC8FCB9.jpeg Views:	0 Size:	23,9 KB ID:	3768692
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top