Dynaudio BM6 - passief of actief?

Lid sinds
14 oktober 2002
Berichten
554
Ik ben erg geïnteresseerd in de Dynaudio BM6 monitors. Ik zit alleen te twijfelen tussen de actieve of de passieve variant.

Ik heb een Samson Servo 260 versterker dus het is mogelijk om Dynaudio BM6 passieve monitors hier op aan te sluiten, ik heb alleen niet echt een goed beeld of dit een wenselijke combinatie is.

Aan de andere kant zijn actieve monitors het non plus ultra, alleen kosten de BM6-en dan zo'n 1800,- voor een set. De passieve kosten 1000,- voor een set.

Is het interessant om door te sparen en de actieve variant de kiezen? Of is de combinatie Samson Servo + BM6 voldoende voor een simpele producer die af en toe een plaat uitbrengt?

Ik hoop dat ik wat advies kan krijgen hier.
 
Laatst gewijzigd:
Dat zou wel eens een vraagje voor 'misha' kunnen zijn. Hopelijk hangt die hier ergens rond heden ten dage. Maar er zullen er nog wel zijn die een reden vinden om die 800 te sparen. Tenzij je nog wat krijgt 2nd hand voor die samson (in die winkel waar je de dyn's wil kopen zelf misschien?Overname dus)
 
hey,

ik heb zelf de BM6a en ben daar iig super tevreden mee! Ik heb ze voor een redelijke prijs 2e hands kunnen kopen, misschien ook een optie voor jou.

Als ik het goed heb is die servo260 2x130W, maar de BM6a's zijn 2x100W bi-amped, dus is die servo wel krachtig genoeg vraag ik me dan af? Ik heb er trouwens ook een subwoofert bij gezet, omdat je anders net ff dat diepe laag mist.

suc6!
 
De bm6p hebben minimaal een versterker van 40W nodig, volgens de website. Dus dat moet lukken met de Samson.

Ik heb overigens niet 't idee dat deze speakers vaak tweedehands worden aangeboden.
 
Lastig ik weet niet wat ze gebruiken als amp .. als elke speaker VOOR de amp gefilterd word zou ik voor de actives gaan .. is het een versterker module met passive elementen zou ik het gewoon met de samson aansturen .. ookal weet ik dat de samson niet echt een goeie dempings factor heeft

er is erg veel te koop en voor 1800 euro kun je een hoop leuke speakers kopen ..

als je iets groots zoekt wat erg laag en hard kan moet je me even pb-en dan heb ik mischien wel een leuk alternatief
 
eh als de speaker voor de amp gefilterd word, dus door een actief filter voordat het naar de samsons gaat heb je sowieso al meerdere amps nodig. ( hoog/laag)
Het voordeel van actieve monitors is dat ze ook actief gefilterd zijn.
Een versterker module met passieve elementen zeg je, volgens mij klopt het niet allemaal wat je zegt.

Volgens jouwn redenatie zou het signaal naar je monitors gaan, passief gefilterd worden en dan pas versterkt, maar zo gaat het dus niet.
 
De samson versterkers zijn nou niet echt werelds.
Maar de BM6a MK2 zijn nu toch 1499 euro?
Heb ze zelf ook staan, en ze zijn zo mooi precies. Dus mijn advies, effe door sparen tot je actiefe kan kopen.
Succes
 
De samson versterkers zijn nou niet echt werelds.
Maar de BM6a MK2 zijn nu toch 1499 euro?
Heb ze zelf ook staan, en ze zijn zo mooi precies. Dus mijn advies, effe door sparen tot je actiefe kan kopen.
Succes

Heb zelf ook BM6a MK2 staan omdat ik erg onder de indruk was van de BM5a's van mijn kameraad. Imo echt wel super goed materiaal. Heb ze vergeleken tov alle andere monitors in die prijsklasse die ze in musicstore keulen hebben en vond ze echt het best klinken. Ook heel realistische weergave van het geluid lijkt me, en dat is toch wat je nodig hebt.

Kan zijn dat passief + versterker u wel geld kan sparen maar een versterker die speciaal voor de boxen gemaakt (of gekozen?) is lijkt me toch ideaal.

Ben wel geen kenner en zit nog maar een jaarke in de productie scene zal ik zeggen.

Groeten
 
Ben je de dynaudio's al wezen luisteren?

Ik was namelijk ook voornemens deze te gaan halen op basis van de goede reviews maar toen ik een middagje ging luisteren vielen de Dynaudio's zo'n beetje als eerste af. Is allemaal zo smaak gebonden monitoring maar voor mij vielen de dyn's heel erg tegen. Monitors vooral niet zonder uitgebreid luisteren kopen.
 
Ben je de dynaudio's al wezen luisteren?

Ik was namelijk ook voornemens deze te gaan halen op basis van de goede reviews maar toen ik een middagje ging luisteren vielen de Dynaudio's zo'n beetje als eerste af. Is allemaal zo smaak gebonden monitoring maar voor mij vielen de dyn's heel erg tegen. Monitors vooral niet zonder uitgebreid luisteren kopen.

Waren er dan bepaalde punten die tegen vielen of vond je ze in't algemeen niet zo goed klinken? (dan ga ik er ook es proberen op te letten) En tis idd wsl ook wel afhankelijk van je smaak.

Monitors vooral niet zonder uitgebreid luisteren kopen.

Heel goede tip!!

Groeten
 
die samson versterker zou ik er zowiezo niet aanhangen!! dat is als een supercar met een mopet motor ;)
 
die samson versterker zou ik er zowiezo niet aanhangen!! dat is als een supercar met een mopet motor ;)

Een goedkopere versterker is niet perse meteen slecht. Een duurdere versterker in de audiofiele range kleurt juist vaak op bepaalde gebieden die wij als mens als "mooi" ervaren.

Ik ken de samson versterkers verder niet maar er zijn best goedkope versterkers te koop die absoluut niet kleuren. Iets wat in geval van een monitor natuurlijk wenselijk is.
 
Waren er dan bepaalde punten die tegen vielen of vond je ze in't algemeen niet zo goed klinken? (dan ga ik er ook es proberen op te letten) En tis idd wsl ook wel afhankelijk van je smaak.
Groeten

Ik vond de laagweergave erg rommelig voor een monitor in die prijsklasse. Iets beter dan een Adam A7 kwa laag maar niet voldoende om de meer dan dubbele prijs te verantwoorden naar mijn mening.

Verder geeft deze specifieke monitor ook niet mijn type sound. Ik vind dan de KRK VXT of de Genelec series een stuk fijner al moet ik ook weer zeggen dat ik de Genelec weer wat vermoeiend vind worden na een kwartiertje luisteren.

Ik vond het allemaal erg lastig.

Een interessante monitor vond ik de Event ASP series. Ik heb deze echter nooit uitgebreid kunnen demoen maar de eerste indruk was erg positief.
 
welke merk monitor gaat het hier niet om, maar puur kiezen voor passief of actief.

kort gezegd heb je bij actieve speakers altijd last van vervorming en compressie van het signaal als je ze op hun flikker geeft omdat je de versterker snel op de top van zn vermogen laat draaien. dit is echter tot in bepaalde mate expres zo ontworpen, en speelt flink mee in de sound van je monitors, en dan met name in het laag.

als je voor passieve monitors gaat, dan doe je dat in principe omdat je er amps bij wil die meer vermogen hebben zodat ze bij een hogere werklast langer een rechte respons houden, dus geen vervorming en dat soort werk. hierom zijn mastering speakers vrijwel altijd passief, omdat er dan een amp aan kan hangen met zoveel vermogen, dat hij nooit aan zn top zal komen om vervolgens te gaan vervormen. vervorming bij mastering = no go. vervorming bij mixen = lekker, maar vermoeiend.

krk's bijvoorbeeld hebben relatief veel vervorming, daardoor klinken ze vet, maar wil je er 8 uur op kunnen mixen dan vergt dat veel van je oren en hersenen.

passief is dus zeker niet per se goedkoper dan actief, want als je het uit sound overwegingen doet ben je snel meer dan 800 euro kwijt voor een stereo amp.

als budget een ding is, kan je natuurlijk altijd voor passieve bakken gaan en dan een 2e hands bryston 3b ofzo op te kop proberen te tikken. minder betalen = altijd beter, dan kan je nog meer spullen kopen erna ;)
 
welke merk monitor gaat het hier niet om, maar puur kiezen voor passief of actief.

kort gezegd heb je bij actieve speakers altijd last van vervorming en compressie van het signaal als je ze op hun flikker geeft omdat je de versterker snel op de top van zn vermogen laat draaien. dit is echter tot in bepaalde mate expres zo ontworpen, en speelt flink mee in de sound van je monitors, en dan met name in het laag.

als je voor passieve monitors gaat, dan doe je dat in principe omdat je er amps bij wil die meer vermogen hebben zodat ze bij een hogere werklast langer een rechte respons houden, dus geen vervorming en dat soort werk. hierom zijn mastering speakers vrijwel altijd passief, omdat er dan een amp aan kan hangen met zoveel vermogen, dat hij nooit aan zn top zal komen om vervolgens te gaan vervormen. vervorming bij mastering = no go. vervorming bij mixen = lekker, maar vermoeiend.

krk's bijvoorbeeld hebben relatief veel vervorming, daardoor klinken ze vet, maar wil je er 8 uur op kunnen mixen dan vergt dat veel van je oren en hersenen.

passief is dus zeker niet per se goedkoper dan actief, want als je het uit sound overwegingen doet ben je snel meer dan 800 euro kwijt voor een stereo amp.

als budget een ding is, kan je natuurlijk altijd voor passieve bakken gaan en dan een 2e hands bryston 3b ofzo op te kop proberen te tikken. minder betalen = altijd beter, dan kan je nog meer spullen kopen erna ;)

Wat een hoopje bullshit en veralgemeningen.

Krk's zijn zeker niet vervormd en vermoeiend. En actieve monitors zijn juist uitgerust met een versterker die beter afgestemd is op de monitor zelf.

1) de vermoeiendheid zit'm vaak ook in je eigen oren; ieders gehoor werkt anders
2) dat krk standaard vervormd is klopt van geen kanten; de rockit serie kan ik je mee gelijk geven, zo heeft de RP8G2 voor mij duidelijk overpowered laag maar eens je aan een vxt 6 of 8 begint of de nog hogere klasse dan geldt dit argument echt niet meer

deze kunnen zeker concurreren met een dynaudio of adam uit dezelfde prijsklasse

maar dat is slechts mijn nederige mening
 
Ik kan me voorstellen dat actief nog een voordeel heeft tegen over passief.
die versterker moet toch ook in diezelfde kast als de speakers.. dat moet invloed hebben i gues:)
 
maar er zijn best goedkope versterkers te koop die absoluut niet kleuren. Iets wat in geval van een monitor natuurlijk wenselijk is.

zoals ? (ben een beetje aan het rondneuzen namelijk)
 
Back
Top