Waarom hebben M-Audio BX8 monitors een gat achteraan? Kan je die bass uitschakelen?!

Dance123

Ingeburgerd
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
74
Waarom hebben M-Audio BX8 monitors een gat achteraan? Kan je die bass uitschakelen?!

Hoi,

Waarom hebben de M-Audio BX8/BX5 nearfield monitors een rond gat aan de achterkant. Klopt het dat langs daar de bass
frequencies naar buiten gaan? Probleem is dat als er bij die speakers bass langs de achterkant uitkomt mijn buren zeker zullen klagen, daarom dat ik mij afvroeg of je die bass naar achteren toe volledig kan uitschakelen of gaat er altijd wat bass langs daar uitkomen?! Is het daarvoor dat de "Acoustic Space" en "Low Cutoff" settings op de speakers dienen en kan je de bass naar achteren daarmee effectief volledig uitschakelen of werkt dat niet zo?!

Waarom is het het overigens zo nodig dat nearfield monitors naar achteren toe (sub)bass frequencies weergeven, gezien subbass frequencies toch niet hoorbaar zijn in een kleine plaats dacht ik en nearfields toch alleen langs voor geluid moeten geven gezien ze zo dicht bij je staan? Kan je nearfield monitoring doen zonder bass frequencies langs de achterkant of ga je dan slecht monitoren?!

Als ik geen bass naar achteren wil (vanwege buren), neem ik dan beter andere monitors of kan je dat bij die BX8 monitors wel degelijk uitschakelen. Hebben overigens alle nearfield monitors zo'n gat achteraan waar de bass uitkomt? Wat zijn eventueel goeie alternatieven in die prijsklasse? Waar koop je ze overigens tegen de beste prijs?!

Alvast bedankt voor alle goeie feedback!

Mike.
 
Laatst gewijzigd:
Bass komt toch uit de bass driver, en niet uit dat gat?? Althans dat is wat ik denk, want op speakergebeuren ben ik een komplete n00b.

Ik weet wel dat je die pijpjes niet mag afsluiten -> niet te dicht tegen de muur zetten dus, tussen speaker en muur moet toch een centimeter of 20 ongeveer. Als je dit niet doet dan krijg je een opgepompte bas (correct me if I'm wrong) en dat is iets wat je niet wil natuurlijk bij monitors.

Volgens mij is deze opgepompte bas dan te wijten aan het drukverschil dat niet vlug genoeg aangepast kan worden, omdat dat baspijpje niet vrij is.
 
Is het niet zo dat de meeste nearfield monitors die port aan de voorkant hebben ipv achterkant? Ik begrijp niet goed waarom ze dat naar achteren gemaakt hebben? Iemand die overigens die M-Audio monitors heeft en me kan zeggen of je via de settings het lawaai naar achteren kan uitschakelen of is dat onmogelijk? Ik vermoed dat je geen bass naar achteren wil als je monitors tegen de muur geplaatst staan, niet?! Dienen daar die "Acoustic Space" en "Low Cutoff" settings niet voor?
 
En wat als je die pijpjes wel dicht maakt? Dan pomp je dus je bas op?

Of maak je hem dan TE vol in een bepaald gebied?
 
Het kan absoluut geen kwaad dit dicht te maken. Je bass zal alleen dunner worden.
De luchtverplaatsing naar achteren van de conus kan dan niet meer weg, en dus ook niet de lagere frequenties.
Probeer het eens met GAFFA tape (van dat metaalkleurige sterke tape) om te proberen.
Het is alleen de vraag of ze de kast zo zwaar hebben gemaakt, dat deze daardoor niet extra gaat resoneren en of de isolatie zo goed is dat zelfs een lange basgolf uitgedoofd wordt binnenin.
 
Origineel geplaatst door Dance123
Ik begrijp niet goed waarom ze dat naar achteren gemaakt hebben?

Ruimtegebrek aan de voorkant mss ??
 
Ik zou eerst even luisteren.

Het is wel zaak om de speakers niet voluit te zetten, maar ik weet niet hoe hard jij muziek ten gehore brengt.
Bij een te hard volume is wel "een gevaar" dat CONUS BREAK UP kan ontstaan (scheurtje in de conus). Uiteindelijk zit die basspoort er niet voor niets. Zal voornamelijk voor de zeer lage frequenties zijn. En die moeten wel op een 1 of andere manier wegkunnen of uitgedoofd worden.

Wat je ook zou kunnen doen is een stukje flexibel schuim erin proppen. Nu zal de bass toch wegkunnen.
 
Tip: stop een sok in dat gat! 8o) (maar ik meen het serieus, ;) )


PS: bassgeluiden (golven) hebben meer ruimte nodig als hoge tonen. Deze ruimte hebben klein-formaat-speakers niet, en dus hebben ze de basspoort uitgevonden. De basspoort zorgt dus voor de lage-energie. Wanneer je dit blokkeert, zal je speaker uit balans raken en veeel te veel mid en hoog weergeven, wat dus eigelijk het doel van een "monitor" voorbij schiet
 
Laatst gewijzigd:
je bassreflex dicht maken .. dan is het hele doel van het berekende volume teniet gedaan .. dan heb je een speaker die niet meer laag komt .

de bassreflec zit aan de achterkant omdat je dan minder last heb van poort geflapper en het versterkt de bas tussen de 3 a 6 db .. daarom klinken ze inde winkel ook dieper dan een model die het aan de voorkant heeft .

omdat lage tonen geen stereo informatie hebben en zelfs met de poort aan de voorkant de bass ook achter je speakers te horen is maakt het niks uit voor de overlast ( tenminste als je niet in een tent woond )

probeer niet een berekend ontwerp aan te passen aan je omstandigheden of persoonlijke wensen .. dit werkt altijd tegen je

koop dan een headphone zonder bass reflex :)
 
Origineel geplaatst door maxdox
Tip: stop een sok in dat gat! 8o) (maar ik meen het serieus, ;) )

Dat is gek. "Bij een te hard volume, ruik ik altijd een zweettenenlucht in mijn kamer. Slaat op de stembanden van de zangeres:D
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Dat is gek. "Bij een te hard volume, ruik ik altijd een zweettenenlucht in mijn kamer. Slaat op de stembanden van de zangeres:D


:dubbel:
 
elke speaker heeft een andere tegendruk nodig .. om met een nearfield hetzelfde te brijken zonder bass reflex zal het volume vele malen groter moeten zijn
 
Wat je ook zou kunnen doen is:
- 's avonds laat met de hoofdtelefoon componeren
- 's ochtends (nadat iedereen? naar zijn werk is, behalve jij) mixen
- af en toe hard zetten om de bass goed te kunnen horen
- de volgende avond brand je de c.d.

Let wel: "Je kunt het beste afmixen op een laag volume" en je wordt minder snel "geluidsmoe"
 
geluidsmoe .. ben er mee naar een arts gegaan die heeft me naar een warm land gestuurd met een laptop .. werkt prima
 
Origineel geplaatst door mischa
geluidsmoe .. ben er mee naar een arts gegaan die heeft me naar een warm land gestuurd met een laptop .. werkt prima

Kijk dat is beter

Waar ligt Loppersum? Op de Bahama's toevallig

Jij ligt dus nu onder een palmboom terwijl je op dit forum zit?
 
nee was vorig jaar . aanrader met stip

en loppersum .. das vanuit groningen de 3e terp aan je rechterhand
 
Back
Top