vraag over genelec...

Jochen

Ouwe rot
Lid sinds
10 juni 2003
Berichten
739
Locatie
België
ik heb dit vraagje:

wat is jullie advies? de genelecs 1030apm interesseren me... Maar nu zie ik dat je voor de prijs van 2 van die 2 1029's hebt met een sub bij! wat zou de beste keuze zijn volgens jullie :)
 
Een sub voor monitoring? Hmz, is nieuw voor mij. Is dat niet een beetje overbodig? Dan zijn je normale monitoren niet goed genoeg lijkt me... voor huis, tuin en keuken herrie dan. Niet voor 1.73 Dolby Mono Herthouse.

Maar Genelecs zijn errug lekker!! En cholera duur. Maar dan heb je ook wat.

Suc8.
 
Afmixen moet je nooit doen met subwoovers.
Je krijgt nooit een eerlijk geluid met die dingen, 't is alleen maar lekker om te horen maar absoluut niet eerlijk.
Als je over 'eerlijke' subwoovers gaat praten dan moet je toch denken aan bedragen vanaf een paar duizend euro.

Persoonlijk ben ik niet kapot van de 1030. het is een monitor die tussen de 1029 en de 1031 valt.
De 1031 is lang een studiostandaard geweest en de 1029 is daarna gemaakt voor mensen die het niet konden betalen maar toch ook een beetje Genelec kwaliteit in huis wilden halen.
De 1030 valt daar tussenin en is dus een compronie tussen die twee.
Voor het geld wat ze ervoor vragen vind ik dat ze geen compromie mogen aanbieden. Genelec is te duur voor wat ze aan kwaliteit aanbieden.
Voor het geld van een setje 1030's kun je betere monitoren aanschaffen.

By the way, ik heb een setje Dynaudio BM6A's te koop.https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=27446
Geen verkopersverhaaltje van mij maar deze worden in reviews vergeleken met de 1031 van Genelec en soms zelfs boven verkozen en ik vraag er minder dan de nieuwprijs van een setje 1030's voor...


Succes met je keuze,



gr. Tom




gr. Tom
 
Subwoofer zou ik ook afraden, tenzij je 5.1 producties wil gaan maken.

Ik heb zelf de Genelecs 1030AM en mij bevallen ze prima.
Hele heldere mooie open klank..

Als nadeel zou ik alleen kunnen zeggen dat ik soms iets te subtiel
mix, omdat je alles zo goed hoort. Hierdoor blijken dan achteraf sommige
geluiden te zacht in de mix te zitten.
 
het blijft toch een beetje abra cadabra . je kunt nooit verwachten dat alles wat je op een nearfield hoord ook over komt op alle andere systemen .. als een ander systeem het niet laat horen is het gewoon een slechter systeem . je zou b.v. een gate kunnen zetten op alle elementen van een tracl/ song .. alles onder een bepaald db word weg gehaald .. er is ook nog een andere oplossing .. zet je speakers heeeeel zachtjes alles wat je dan nog hoord moet normaal gesproken ook op alle andere systemen te horen zijn . alle zwakke elementen / details waar je uren op kunt zitten te pielen komen vaak beter tot hun recht in een rustig stuk .. niet in een stuk waar alles op vol geweld om aandacht schreeuwd
 
Origineel geplaatst door mischa
het blijft toch een beetje abra cadabra . je kunt nooit verwachten dat alles wat je op een nearfield hoord ook over komt op alle andere systemen .. als een ander systeem het niet laat horen is het gewoon een slechter systeem . je zou b.v. een gate kunnen zetten op alle elementen van een tracl/ song .. alles onder een bepaald db word weg gehaald .. er is ook nog een andere oplossing .. zet je speakers heeeeel zachtjes alles wat je dan nog hoord moet normaal gesproken ook op alle andere systemen te horen zijn . alle zwakke elementen / details waar je uren op kunt zitten te pielen komen vaak beter tot hun recht in een rustig stuk .. niet in een stuk waar alles op vol geweld om aandacht schreeuwd

zeker, daar ga ik ook in mee.
Wat ik ook doe is gewoon even naar een andere kamer toe en het nummer in een loop zetten.
Of zelfs de stofzuiger aandoen vanwege het middengebied. (nee, tis geen grapje)

Genelec is wel een beetje te duur voor de kwaliteit die je ervoor krijgt.
Je betaald wat meer voor de naam. Zelf heb ik ook genelecs gebruikt maar je hebt natuurlijk altijd baas boven baas.

Overigens had ik vorige week een setje krk v6 hier staan.
En ik moet zeggen dat ze de huiskamer kleuring wel behoorlijk benaderen.
Mn andere speakers in de studio zijn westlake audio, tannoy ardents en yamaha's ns10's.
Ik gebruik ze allemaal om bepaalde dingen goed te kunnen beoordelen.
Die krk'tjes zijn in vergelijking met de westlakes echt heel slecht maar aan de andere kant uitstekend voor het huiskamergevoel.

En dat is toch waar muziek vaak wordt gedraaid.
 
denk goed na over nearfields .. ze zijn vaak niet goedkoop en als je een verkeerde keuze maakt ben je en een hoop geld kwijt . trek je niks aan van moeilijke termen en goeie testen . ga naar winkel en als er 1 speaker uitspringt moet je die niet hebben :) het is namelijk erg goed mogelijk dat deze sommige freqenties op die monitor te hard worden weergegeven . je moet een monitor hebben die op normaal volume jou in een lekker stereo beeld zet waar jij informatie uit kunt trekken .. tis gewoon het spel tussen oren en motoriek en natuurlijk kennis en techniek . een betere speaker kan helpen om te begrijpen waarom een productie erg goed of erg slecht klingt .. tzit em in details maar in die details hoor je wel de techniek/instrumenten die elkaar overlappen aan vullen etc .. tekens als je iets hoord moet je je afvragen of het met een eq opgelost kan worden b.v. de bass is op dit systeem zachter . het hoog klingt op deze wat scherper .etc. in elke ruimte klingt het anders en zelfs onze oren zijn niet liniair ( zou we mooi zijn ) tgaat erom dat jij je mix technieken kan perfectioneren in een geluidsomgeving die ook na lange bloodstelling een goeie indruk geeft wat er gebeurd in een mix, let op .. hee de reverb stoort op de decay van de hihat . de delay op de snare haald om de zoveel maten de atack van een congo weg.. etc

als een top groep een bepaald setje neerfields gebruikt zeg dat niks over de nearfields . bijna elke groep word in een echte studio afgemixed of nog eens gemastered in een masterings studio . het kan zelfs gebeuren dat voor het op cd komt het nog eens ge equed /compressed word .

tegenwoordig zitten er in de producties veel meer laag en word het veel meer gecompressed . dit alles om het dicker vetter bolder gaafer te laten klingen . sommige 80s songs klinken in vergelijking met nieuwe producties erg middy en hebben totaal geen boddy .. er is geen standaard ..

om nog even op de genelecs trug te komen .. die zijn IMHO te duur voor wat ze geven .

het hele spel van propaganda en leuzen die de meesten fabrieken gebruiken in adds komen rechtstreeks uit de audio fabeltjes krant .. je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn wel voor en tegenstanders .

doe eens een test .. luister op koptelefoon e vergelijk dat met je nearfields .. noteer het verschil hier even
 
hee errol :) ik wou je net aanbieden om een setje genelecs te ruilen voor jou westlakes :)

je hoef niet direct ja te zeggen ik heb nog wel even geduld
 
Origineel geplaatst door mischa
hee errol :) ik wou je net aanbieden om een setje genelecs te ruilen voor jou westlakes :)

je hoef niet direct ja te zeggen ik heb nog wel even geduld

genelecs, made in loppersum zeker8)

Laat me even in de paastijd dit overdenken.
 
ja sgoed joh ! :)
 
ben gisteren naar de musicstore geweest in keulen, daar heb ik de genelecs, de mackies en de dynaudio bm6a's gehoord...

Ik had wat eigen muziek bij en ik vond de mackies en de genelecs het beste klinken, maar de dynaudio's gaven precies het beste aan waar het nog fout zit in mijn mix... wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
Origineel geplaatst door dj_jochen
ben gisteren naar de musicstore geweest in keulen, daar heb ik de genelecs, de mackies en de dynaudio bm6a's gehoord...

Ik had wat eigen muziek bij en ik vond de mackies en de genelecs het beste klinken, maar de dynaudio's gaven precies het beste aan waar het nog fout zit in mijn mix... wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Van Genelec heb ik al veel verhalen gehoord van pro's die ze gewoon te duur vinden voor hoe ze klinken. Ik heb de indruk dat Genelec vooral een modeverschijnsel is van de afgelopen 10 jaar, maar dat mensen nu eindelijk inzien dat er voor minder/evenveel geld zeker betere monitors te vinden zijn.

Over dynaudio lees je meestal wel goede commentaren.
 
Origineel geplaatst door dj_jochen
ben gisteren naar de musicstore geweest in keulen, daar heb ik de genelecs, de mackies en de dynaudio bm6a's gehoord...

Ik had wat eigen muziek bij en ik vond de mackies en de genelecs het beste klinken, maar de dynaudio's gaven precies het beste aan waar het nog fout zit in mijn mix... wat zijn jullie ervaringen hiermee?


Je geeft het zelf al aan Jochen.
Je vind de Mackies en genelecs het best klinken maar de Dyn's lieten horen waar het nog fout zat in je mix.
Als je monitoren koopt, koop je ze niet omdat ze lkeer klinken maar om te horen of je mix goed zit.
Als je mooi klinkende boxen wilt hebben koop je hifi speakers.

Ik heb de BM6A's gehad en was zeer over het detail te spreken. je hoort er heel veel op.
Nadeel vond ik dat door dit detail ik af en toe de neiging had om te denken dat ik al klaar was met m'n mix en om m'n bas goed te levelen moest ik de speakers aardig hard driven. Dat vind ik vervelend want ik mix liever op laag volume.
Ik heb ze 3 jaar gehad maar wilde nu toch wat anders proberen.

Ik ben nu de mackie's (hr824) aan het testten.
Meer bas maar minder detail dan de Dyn's. Maar hierdoor ga ik wel nog beter m'n best doen om de details van m'n mix ook op deze speaker goed te kunnen horen.
Of dit ten goede komt van nog betere mixen weet ik nog niet, de 1e mix moet er nog vanaf komen.

Mochten de mackie's het toch niet voor mij blijken te zijn ga ik terug naar de Dyn's en dan met name de grotere broer van de BM6, de BM15.
Alvorens ik dat doe maak ik eerst wel even een tussenstop mij Mischa om te luisteren of hij mij kan overtuigen met z'n zelfbouwers.


Succes,



gr. Tom
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Je geeft het zelf al aan Jochen.
Je vind de Mackies en genelecs het best klinken maar de Dyn's lieten horen waar het nog fout zat in je mix.
Als je monitoren koopt, koop je ze niet omdat ze lkeer klinken maar om te horen of je mix goed zit.
Als je mooi klinkende boxen wilt hebben koop je hifi speakers.

Voor afmixen heb je gelijk, maar om een gevoel te krijgen bij een track tijdens het componeren
is het toch ook wel erg belangrijk dat je een mooie sound hebt.

Ik ken de Dyn's niet dus daar kan ik niet over oordelen, maar ben zelf toch erg te spreken
over de Genelecs en het lukt me de laatste tijd ook steeds beter om met de Genelecs een strakke
eindmix te maken.
 
Ik gebruik genelec 1032A monitoren sinds ongeveer 1 jaar. Ik heb de boxen toen ook uitvoerig beluisterd bij MusicStore in Keulen en ze er met mijn ogen dicht er uit gepikt. Ik vond de boxen in de winkel er duidelijk uit springen, met name qua 'helderheid' of 'sprankelend-heid' in het mid-hoog. Eenmaal thuis gekomen - het is en blijft afwachten met boxen - heb ik de boxen aan meerdere mensen laten horen en zeer uiteenlopende muziek genres op afgemixed. (Van trance tot live demo's voor coverbands). Ik ben werkelijk zeer tevreden over deze boxen. Met de andere merken heb ik helaas geen ervaring dus waag me niet aan een relatief vergelijk.
 
Back
Top