welke monitoren?

t-con

chaoss designer
Lid sinds
14 januari 2004
Berichten
658
Locatie
Zero 4 Zero
beste synthers,

ik wil eigenlijk monitoren gaan kopen maar ik zou echt niet weten welke.
ik weet dat ik actieve wil hebben en niet te duur moeten zijn.
waar moet ik op letten als ik ze koop? ze mogen ook 2e hands zijn.
mijn 'studio' zit op een slaapkamer van 3 bij 3m.


please advise!!!
 
Als je de zoek functie gebruikt zul je zien dat hier al zoveel topics over geweest zijn en dat deze eigenlijk allemaal neer komen op:

Naar de winkel gaan en verschillende monitors beluisteren. Gewoon een lekkere cdtje meenemen en knallen maar. :)
 
haha das wel een goeie manier!

ik had trouwens de zoekfunctie gebruikt maar kon mijn antwoord daar niet echt in terug vinden.

ik vroeg mij eigen af of jullie goede prijs kwaliteits verhoudingen weten gezien mijn budget niet hoog is. het moet zo goed mogelijk zijn voor weinig. wil iedereen natuurlijk!!! hahaha

en dan had ik nog een vraagje ik wil mijn eindmix door mijn compressor halen hoe gaat dat dan met actieve monitoren? moet ik die dan rechtstreeks aansluiten op mijn compressor?
 
ik heb net de alesis m1 mk2 active gekocht bij thomann.de voor 394€ (aan de deur bezorgt).

voordelen:

a. stukken gedetaileerder dan hifi boxen.
b. goede prijs/kwaliteits verhouding.

nadelen:
a. het hoog vind ik niet echt supermooi in de kastjes, maar is ook gewenning.

ik ben zelf ook nog een beetje leek op het gebied van monitoren, al leer ik er steeds meer van. waar het om gaat is dat je je mix gewoon stukken gedetaileerder wilt horen en er dus voor wilt zorgen dat je tracks op alle hifi setjes enz goed klinken. het beste kun je gewoon ff gaan luisteren in de winkel zelf wat je het meeste aanspreekt, maar tot een budget van 500€ koos ik (trance) voor de alesis en niet voor de behringers..
de alesis monitoren gaan namelijk ook nog een stukje lager dan de behringers. ik ga nu eerst flink sparen en wil zelf in de toekomst nu eerst een vette top synth hebben en twee monitoren, zodat deze er mooi als extra referentiekader omheen kunnen.
 
of aangezien de topic starter aangeeft graag actieve monitoren te willen, de actieve versie. Een setje zal rond de 600 euro liggen.
 
hmmz 600euro he :erm:

zijn er geen goedkopere actieve setjes? aangezien mijn budget errug laag ligt momenteel.
 
ze zijn er zeker goedkoper, maar de kwaliteit wordt dan meestal ook minder
 
JE kan ook de passieve reveals kopen, met een simpele(doch goede) versterker met direct source....
klinkt perfect strak!
 
Voor ongeveer 500 euro heb je ook een mooie set Absolute zero's

Hier ben ik zelf uitemate tevreden over (voor nearfields)

Dit zijn dan wel passieve monitors !!

Ik denk dat als je goedkoop wilt je beneden de 600 euro weinig echt top materiaal zult vinden !!
Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit !!

Verder is het toch een questie van leren luisteren naar je monitors
 
Origineel geplaatst door t-con
en dan had ik nog een vraagje ik wil mijn eindmix door mijn compressor halen hoe gaat dat dan met actieve monitoren? moet ik die dan rechtstreeks aansluiten op mijn compressor?
Tjongejonge wat is dit nu weer voor een vraag.
Wat denk je zelf? Je wilt het resultaat van je compressor toch renderen naar je eindmix? Hoe wil je dat doen als je die compressor voor je afluistering plaatst? Of snap ik het niet omdat ik nog nooit met hardware compressors gewerkt heb?:confused:
 
Origineel geplaatst door t-con

en dan had ik nog een vraagje ik wil mijn eindmix door mijn compressor halen hoe gaat dat dan met actieve monitoren? moet ik die dan rechtstreeks aansluiten op mijn compressor? [/B]

Het beste monitor je altijd aan het einde van je totale mix, dus stel dat je zoals ik met een pc werkt, dan stuur je je mix vanuit je geluidskaart naar je compressor en dan van je compressor weer terug naar je geluidskaart. Als t ff kan, en je geluidskaart meerdere uitgangen heeft, dan monitor je het terugkomende signaal via je geluidskaart, dus je monitors zijn "op je geluidskaart" aangesloten. Dit is het beste omdat je nu het "echte'" eindresultaat hoort. A/D conversie enzo heeft dan namelijk al plaats gevonden (in je geluidskaart). Als je je monitors direct op je compressortje aan sluit, dan heb je dus kans dat er een verschil (danwel niet megagroot als je een beetje een goeie kaart hebt) is vergeleken met je opgenomen wavje (Hoe wou je trouwens je monitors op een compressor aansluiten en dan ook nog tegelijk opnemen? Ik neem aan dat je comp hoogstens 2x mono uitgang heeft?).

Als je niet met een pc werkt, dan geldt hetzelfde maar dan doe je dit dus met je sampler (of wat dan ook).

Wat betreft monitors: mijn ervaring is dat bij dit soort vragen er altijd A/B discussies ontstaan op ons welgeliefde synthforum. We maken elkaar soms bijna af hierom :D Meningen en smaken verschillen, ik ben zeer blij met mn Mackie's maar iemand anders kan daar anders over denken. Iedereen smijt met allerlei verschillende mogelijkheden en merken en jij raakt ondertussen alleen maar meer de kluts kwijt. Ga gewoon naar een winkel waar ze verschillende dingen hebben staan en test totdat je erbij neervalt! Doe wat jij het beste vindt, maak alsjeblieft niet de fout door af te gaan op de meest "vet" klinkende, maar kijk dus meer naar "eerlijk" en subtiel enzo, maar jah dat had je je waarschijnlijk al wel kunnen bedenken :D Als t ffuh kan zou ik wel voor actief gaan, bespaart je een hele rompslomp voor een goede versterker enz. enz.

Succes drmee, masjuhl!
 
ik heb sedert vandaag m-audio bx-8

mijn stijl is techno en ben heel tevreden over het resultaat
greetz;)
 
Origineel geplaatst door t-con
hmmz 600euro he :erm:

zijn er geen goedkopere actieve setjes? aangezien mijn budget errug laag ligt momenteel.

Tapco (mackie) maakt een leuksetje voor 399 euro per 2.
ik heb ze als B monitoren erg goed voor het geld.
 
Check de Phonic P6A monitors eens.
Kosten 199 per stuk en klinken goed met voldoende laag.
Alles wat qua formaat kleiner is zal niet voldoende laag hebben voor dance.
Maar ga zeker even luisteren bij een winkel waar ze voldoende hebben staan.
 
Heb Mackie's gehad, heb Genelec's gehad. Mijn raad naar jou?! Dynaudio Bm6A!;) Oefff... Die klinken?! Beestachtig!:duivels: [Mijn mening!] ;)

Peace...
 
toppers voor relatief weinig.....Fostex PM-1!!!
Ga maar eens reviews lezen over deze aktieve weergevers.
Gaan in Amerika over de toonbank voor een schandalige $ 350,- de 2.
Ik heb ze ook uit Amerika over laten shippen.....

Ik vind ze top.
 
Laatst gewijzigd:
Even wat PM-1 reviews:

Sound:
I fell in love with Fostex PM-1 in the store. I tested several models up to $800. (in fact, in norway PM-1 costs 700 dollars!!) No one sounded like the PM-1's. Later I had the chance to compare then with Genelecs 1029A "state-of-the-art" monitors.. I'm a avarage semi-pro user, and I could't hear any difference.


Sound:
Listend to a load in the shop, and these sounded fare better than anything in the price range. I work with top range theatre speakers costing from £1200 for 1 amp and 1 speaker and the pm-1's sounded spot on at near field. Could do with a bit more omf in the lower bass, but there i still grate detail down there.

Sound:
They really sound great, especially considering the price. You won't find a better speaker for tracking if you paid three or four times as much. I've done numerous mixes with them and we're now ready to toss the ns-10's on ebay. My ears are used to hearing $40,000 genelecs at Sony Sydney and I'm not turned off by my PM1's when I get home so...! Some have said that they sound like Genelecs. I'm not sure that they sound like them but they certainly compare well with the Genelec 1029A except the fostex had much better bottom end. Just make sure nothing is place between them like a crt monitor etc, it wrecks the bass field. The bottom end is tight and well defined. You can hear every little thing happening down there but I'd like just a tad more. They sound the same soft or loud - you gotta know that's good! The higher mids tend to jump out a bit but you get used to it. Everything else is just right. The pm1's are a good sounding, non-fatiguing speaker if placed correctly in a room.

Sound:
i've been in many studios and i've never heard anything sound so full from just a metre away. i've not had the opportunity to see how loud they'll go, but they're at a more than comfortable listening level and i've not seen the cones move yet (pesky neighbours!!). They sound better than the genelec 4029's and yamaha msp5's by far when you're using them as nearfields. you can feel the bass in your stomach even when quiet. very detailed and will certanly let you know when you've got a bad mix.


A compact, well-designed reference monitor, the Fostex PM1 has brought a refined sense of balance to my monitoring setup. These speakers are coherent, focussed and yet open-sounding; they present a stable, consistent sound stage with excellent placing of instruments. Treble is smooth and detailed without being harsh; bass is rock solid without dominating. Crucial midrange areas are well-represented and neutral; I've tested these against Genelecs, NS10's, Behringer Truths and Mackie 824's - the Fostex presents an extremely confident performance which is not fatiguing in any way. Crossover circuitry is superb - these monitors maintain their characteristic throughout the entire volume range! Solid build quality. Gripes? - at this price, there are very few. There are no tailoring controls - but, frankly, I've had no problems with placement. There's a slight audible hiss - but it's not intrusive. Maybe slightly over-rich in the low-mid area. There's no mention of shielding ( essential ) - but again, I've had no problems with PC's etc. Th PM1's are just great monitors.
 
Laatst gewijzigd:
VEEL voor WEINIG?

buy behringer :biertje:

en nu hoop ik dat de behringer-kakkers me niet doodslaan.. maar ik hoor van veel mensen dat die Behringer monitors absoluut RULEN qua klank .. alé ja, vooral voor de prijs..


IVM die compressoor: steek die op een INSERT op je mixer.. Hiervoor zul je waarschijnlijk een Y kabel nodig hebben (1 stero jack naar 2 mono).
Mijn compressor staat op een subgroep zodat ik kan definieren wat wel en wat niet samengeperst wordt.
 
Back
Top