welke monitoren?

Is de JBL LSR308 niet een betere keuze dan, qua sublaag?

43 Hz VS 37 Hz is wel ok maar merk bij opnames van oa analoge synths dat ik juist super veel informatie heb in het gebied 20-100 Hz waarbij juist dat stukje 20 - 40 niet hoor en dat kan een rare mix opleveren. Het er domweg uitfilteren is ook zonde.

En ja eerlijke weergave is het meest cruciaal wat mij betreft, referentie en monitors die me geen luister moeheid bezorgen na te korte periode.

Persoonlijk zou ik met een budget van €600 en paar jbl’s Kopen en lekker doorsparen voor een echte trap hoger (incl akoestiek verbetering van de kamer)
 
43 Hz VS 37 Hz is wel ok maar merk bij opnames van oa analoge synths dat ik juist super veel informatie heb in het gebied 20-100 Hz waarbij juist dat stukje 20 - 40 niet hoor en dat kan een rare mix opleveren. Het er domweg uitfilteren is ook zonde.

Aha dus je hebt sowieso alsnog wel een subwoofer nodig bedoel je?
 
Aha dus je hebt sowieso alsnog wel een subwoofer nodig bedoel je?

Yep, soms is het leven ook gewoon lekker simpel :biertje:
Het enige wat ik mij afvraag met de toevoeging van een sub: hoe bepaal je het volume tov je monitoren? Te zacht of te hard tov rest is geen goeie referentie lijkt me of is dit puur op gehoor? Misschien dat je een db meter moet gebruiken en een white noise moet afspelen om de sub en monitors gelijk te krijgen. Iemand?
 
Hallo mensen! Na jarenlang met KRK RP5 te hebben gewerkt, is het nu tijd voor een stapje verder. Vooral omdat ik nu eindelijk een beetje een bescheiden beginnetje heb gemaakt met mixing en mastering voor de kost. Mijn budget ligt tot max ca.600 euro en ik zoek goede nieuwe monitoren vooral bedoeld voor EDM.

Nu vroeg ik me af of er iemand hier wellicht nog een aanbeveling heeft? :P

Zeker. Philips MFB 587's met stoep modificatie 8)

Ik heb zelf 3 sets monitors:
- Geithain RL944K's met Geithain Basis 11K sub :maffia:
- Neumann KH 310's
- MFB's met rumblefilter modificatie
Die modificatie van het rumblefilter past de filterfrequentie aan zodat het -3dB punt van 43Hz naar 27Hz gaat. Ze kunnen wel iets minder hard (maar nog steeds hard zat) en de basweergave is echt heel strak en zuiver en ze gaan erg lag.

Als je voor weinig geld een goede monitor zoekt dan is dat de enige optie die ik echt kan aanbevelen. De daarna 'goedkoopste' monitor die ik echt goed vind is de Neumann KH 310.
De MFB's vind ik in ielk opzicht (veel) beter dan de Dynaudio BM6A mk1 (die ik in het verleden gehad heb).
 
is een subwoofer leuk voor de buren?.
omdat er maar een wandje tussen zit of mensen boven en onder mij wonen.
omdat ik in een appartementen complex woon.
 
Ik denk dat ze de trillingen gaan voelen en horen, dus dat is geen goed idee, tenzij je de bass heel zacht kan zetten. En natuurlijk, nà 22h00 niet meer te luid.. allez, hier in België toch..

Hou je goed man ;)

Gloomy.
 
Ik heb een Nord Electro 6HP en zoek een stel goede monitor speakers voor in de woonkamer. Belangrijkste vind ik dat er een goede bas in zit en dat het geluid niet ''te'' schraal is. Nu had ik al het een en ander gelezen over de Rokit Serie van KRK... is dat een goede optie? model 5 bijvoorbeeld?
 
Als een goede bas belangrijk is houdt het voor de krk rockit 5 op. Daar zit echt te weinig laag in als je het mij vraagt. De 6 serie heeft meer bas en voor het geld een leuke monitor. Als ik jou was zou ik kijken of je ze ergens in het echt kan beluisteren met jouw eigen muziek. Dan kan je horen of het brengt wat je ervan wilt.
 
Zag dat er van de JBL LSR 305/308 recent een mkII versie is...
 
Als een goede bas belangrijk is houdt het voor de krk rockit 5 op. Daar zit echt te weinig laag in als je het mij vraagt.
+1. Ik ben ook geen fan van gehyped laag of té grote woofers in kleine ruimtes (m.a.w. geen 8" woofers in een slaapkamertje van 10m2, of je moet rigoreus met absorptie aan de slag zijn gegaan...) maar de RP5's vond ik ook te licht in het laag. De RP6 klonk -binnen z'n prijsklasse- dan al een stuk beter.
 
Zag dat er van de JBL LSR 305/308 recent een mkII versie is...

Goed dat je het meldt, ik heb ze nog niet gehoord.
Als ik de reakties op GS zo lees dan zeggen sommigen dat het laag iets strakker klinkt en een ander zegt dat ie spijt heeft dat ie z'n eerste serie 305 verkocht heeft en weer anderen vinden het verschil zo minimien dat ze nog niet over gaan tot aanschaf.
Het klinkt voor mij een beetje als extra geld uitgeven voor wellicht een hele kleine verbetering.
Misschien wel interessant als ik een keer in een shop ben om ze dan even te beluisteren.
 
Monitor speakers

Hallo allemaal

Ik heb de overstap gemaakt van een cp300 naar een mooie nieuwe Nord Electro.
Enige nadeel daarvan is dat er geen speakers in zitten.
Nu zou ik graag wat advies en tips willen voor welke speakers ik het beste zou kunnen gebruiken.
Het is gewoon voor thuis in de woonkamer dus hoef geen gigantisch vermogen te hebben maar het moet wel zuiver zijn en een goede bas.
Welke monitor speakers zouden jullie adviseren?
 
Haak even in op de JBL LSR discussie in dit draadje.
Ik zag dat er naast de 305 en 308 in de MK2 versie ook een 306 is uitgekomen... welke al niet meer te koop is (Weet iemand de reden daarvan??).
Heb nu de 305 en zou net iets meer laag willen.. de 308 vind ik net iets te groot.

btw.. die nieuwe 305p mkII klinkt niet echt beter zeg.. ik denk dat ik maar een extra subje aanschaf :)

 
btw.. die nieuwe 305p mkII klinkt niet echt beter zeg.. ik denk dat ik maar een extra subje aanschaf :)

Ik vond de MK2 ook niet een vooruitgang, ben blij dat ik de eerste generatie heb.
Moet zeggen dat ik de Kali LP6 in sommige gevallen nog iets beter vond klinken dat de 305, voor zover je dat via youtube kan beluisteren dan.
 
Ik heb een Nord Electro 6HP en zoek een stel goede monitor speakers voor in de woonkamer. Belangrijkste vind ik dat er een goede bas in zit en dat het geluid niet ''te'' schraal is. Nu had ik al het een en ander gelezen over de Rokit Serie van KRK... is dat een goede optie? model 5 bijvoorbeeld?
Na 2 jaar wellicht totaal overbodig te noemen, maar de KRK Rokit 5 (bv de huidige G4) met de S10 sub produceert wél een fatsoenlijke bas en is heerlijk recht te noemen in dat laag.
 
Ik heb een Nord Electro 6HP en zoek een stel goede monitor speakers voor in de woonkamer. Belangrijkste vind ik dat er een goede bas in zit en dat het geluid niet ''te'' schraal is. Nu had ik al het een en ander gelezen over de Rokit Serie van KRK... is dat een goede optie? model 5 bijvoorbeeld?

Ja wat is een goede bas? Ik heb de KRK RP serie een jaar of (Jezus wat word ik oud...) 10-15 geleden uitgebreid getest en ik ben voor de 5's gegaan. De 6 en de 8 hebben zoals eerder aangegeven "meer laag" maar dan zit er voor mijn gevoel een gat tussen het midden en het laag, bij de RP5's heb je een mooi aansluitend geluidsspectrum en kun je het gebrek aan diep laag verder aanvullen met een sub. Ook is het zo dat als je ruimte niet optimaal is de 5jes iets beter presteren.
 
Back
Top