welke monitoren?

Origineel geplaatst door Frer!k
Scan Speak... Maar dan wel zelfbouwen
check www.speakerland.nl

meer mensen hier ervaring met zelfbouw zoals dit? Hoe presteert zoiets als de "Reference Monitor" dan t.o.v. merk-nearfields (Mackie, Genelec, etc) uit dezelfde prijsklasse?
Hoe moeilijk is het bouwen van zo'n speaker? En wat voor versterker kun je er dan het beste aanhangen?
Vind het eigenlijk best interessant, en het lijkt me zeker dat je een hoop geld kunt besparen door zelf te bouwen.
 
De scan speak gaat stukken verder dan de mackies genelec etc. Hi end puur de referentie onder de referentie . Voor een dergelijke fabrieksspeaker ga je al snel het veelvoudige betalen . De scan speak reference is met een 1200 euro voor een compleet zelfbouw pakket niet echt goedkoop. Ze hebben ook een vifa nearfield daar met 6 1/2 inch woover ( tis de impulze maar dan met andere tweater en bassreflec aan de voorkant , word ook gebruikt in de genelecs en mackies die unit )


zelfbouw bestaat uit .

scheidingsfilter ( meestal zelf solderen maar zij willen het ook wel doen )

mdf behuizing ( netjes op maat gezaagt en alle gaten zitten er al in ,, behalve de aansluitterminal want ze weten niet wat je wil )

isolatie materiaal .. ( bij de reference loodbitumen & pritec )

binnen bekabeling

schroeven etc . ( je kunt beter de t-nuts nemen die zijn een stuk beter dan hout schroeven )


lastigste klusje is nog de behuizing mooi afwerken , Neem geen risico en laat het doen door een x-pert .


Neem gerust eens een setje nearfields mee naar speaker en co en vergelijk dat met de reference ( is geen vergelijk )



Ze hebben trouwens de behuizing ook kant en klaar staan uit masief hout die je alleen hoef te lakken. ( wel duur )





De reference monitor is er nu ook in staand model voor in de woonkamer . Das pas handig !
 
ga je een vifa impulz bouwen heb je aan de gemiddelde eindtrap meer dan genoeg. Bouw je echter de reference monitor kan het helemaal geen kwaad om even wat meer uit te geven .

kwa amps kun je op marktplaats genoeg vinden , denk aan denon eindtrappen quad crown bryston etc etc


Je kunt natuurlijk ook active gaan d.m.v. een externe x-over met 4 amps ( 2 keer 150 en 2 keer 75 b.v ) of een plate amp erinbouwen ( dan moet je wel een ander hout pakket hebben omdat de plate amp luchtdicht moet worden ingebouwd ) Een plate amp 2 weg komt ongeveeer op een 200 euro stuk
 
hmmm, ik ga dit zeker overwegen als ik in de toekomst monitors ga aanschaffen. 't is idd niet echt goedkoop, maar voor een setje Mackie HR624 betaal je hetzelfde (die zijn dan wel weer actief natuurlijk, dus scheelt weer een versterker kopen) en 't is natuurlijk wel erg cool om zelfgebouwde speakers te hebben :)
 
hr642 . de woover is 60 euro tweater een 50 houtpaket ook een 40 euro voor een 2 weg amp een 190

350 stuk ongeveer .. maar zou dat liever de reference monitor bouwen
 
Origineel geplaatst door radiance
Idd zeer interesting allemaal. Is er ook een actief bouwpakket? Of is dat er later makkelijk zelf in te bouwen (b.v. in de reference?)
Heb eigenlijk hellemaal geen plek meer maar goed.....

active hebben ze daar niks .
 
Kunnen we die ook niet beter zelfbouwen Mischa?
Kun jij mischien een mooie versterkerbouw tutorial online zetten.... :-)
[/QUOTE]

zelfbouw is ook goed mogelijk . Amplimo etc hebben complete versterkers je moet alleen zelf een behuizing koellichaam en de voeding maken . Voedingen kun je ook kant en klaar krijgen .

maar dan nog is een zelfbouw versterker duur .

Zelf gebruik ik nu een cheap behringer eindtrap op een paar main field monitor om te kijken hoe goed ze zijn . Tot nu toe niks te klagen behalve dan dat er een fan in zit die nogal wat lawaai maakt ( maar goe mn pc ook )

de behringer klingt vergeleken een crown studio amp van 2500 euro wat minder diep . Dat mag ook voor een 250 euro voor een dikke 400 watt amp per kanaal ( 20 kg )

Belangrijkste is speaker daarna de filter en als laatste amp . Een hele zware goedkope amp presteerd meestal beter dan een lichte amp uit de hi end reekt .

voorbeeld :

een speaker is nooit 4 of 8 ohm , heb je b.v. een speaker met een resonatie freq van 50 hz betekend dat al snel dat op die 50 hz er een weerstand is van 20 a 30 ohm naar het mid gebied loopt de weestand weer omhoog . Gebruik van passive elementen zorgt ook voor ohm pieken. Stel je heb een amp van 100 watt aan 4 ohm op 1 khz . Dit betekend dat hij bij 1 khz kort 100 watt kan leveren . Hoeveel blijft er over als je er een kick instuurt met een piek op 50 hz ?? 2 a 3 watt veel meer vermogen blijft er niet over
 
Origineel geplaatst door radiance
Kun je die Behringer amp niet modifieceren? B.V. betere Op-amp's (als die er inzitten, ik hen namelijk geen verstand van versterkers en hoe ze werken enzo) en kondensatoren?

lijkt me dat je dan beter gewoon een andere amp kan kopen of er meteen zelf een bouwen?
 
modificeren heeft geen zin .Ding is gewoon goed. Heb er een hele dure hi end versterker naast gezet en hieruit bleek dat de dure amp warmer klingt . maar dan warmer dan het orgineel. De behringer kleurde minder. Kleuring word bijna altijd presstig gevonden . Uizondering hierop is kleuring van behuizing resonaties en probleem freq in je ruimte . Als je de berhinger naast die dure zet weet ik bijna zeker dat iedereen blind de dure zal kiezen want die klingt mooier .. Dat wil ik helemaal niet wil een Kale saaie versterker zonder tube amps etc ( er zijn ook mosfets met een schakeling die het zogenaamde warme buizengeluid geven )

referentie moet zijn zo min mogelijk reflecties ( kan ook te zijn ) zo kaal mogelijk dus . ( kan het ook mis hebben )
 
Deze veronderstel ik.

En jij vond die wel ok, Mischa ?
Ik heb zo m'n twijfels, afgaand op het Behringer FX spul dat ik heb (en nooit gebruik wegens echt slecht)
 

Attachments

  • a500_medium.jpg
    a500_medium.jpg
    17,6 KB · Bekeken: 85
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Deze veronderstel ik.

En jij vond die wel ok, Mischa ?
Ik heb zo m'n twijfels, afgaand op het Behringer FX spul dat ik heb (en nooit gebruik wegens echt slecht)

Soms maken ze per ongeluk iets dat wel door de beugel kan...

B.v. de ADA 8000 is ook waar voor je geld, 8 kanaals analoog en ADAT optiesch in/uit voor iets van 275 euro.
De ADA 8000 schijnt een kopie te zijn van de RME AEB8-I. Hie is ook te modden zie deze thread.
 
Even n vraagje tussendoor:

heeft iemand ervaring met de ADAM p22?

ik wil binnenkort bij de musicstore in keulen gaan luisteren, maar misschien dat iemand hier al zegt van jeetje die moet je niet pakken want... Verder wil ik ze gaan vergelijken met de Dynaudio bm6a en de Genelec 8040's.

iemand suggesties (voordat ik ga luisteren)?

Alvast bedankt.
 
Origineel geplaatst door King of Snake
meer mensen hier ervaring met zelfbouw zoals dit? Hoe presteert zoiets als de "Reference Monitor" dan t.o.v. merk-nearfields (Mackie, Genelec, etc) uit dezelfde prijsklasse?
Hoe moeilijk is het bouwen van zo'n speaker? En wat voor versterker kun je er dan het beste aanhangen?
Vind het eigenlijk best interessant, en het lijkt me zeker dat je een hoop geld kunt besparen door zelf te bouwen.

Ik heb de reference beluisterd bij speakerland. Ik weet genoeg. :)
 
idd, vertel! :)
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Deze veronderstel ik.

En jij vond die wel ok, Mischa ?
Ik heb zo m'n twijfels, afgaand op het Behringer FX spul dat ik heb (en nooit gebruik wegens echt slecht)

dit is em niet deze amp is nog niet uit

in mijn geval had ik het over een ep1500
 
Back
Top