welke monitoren?

Ja lange dag gehad. Eenmaal thuis heb ik ze uitgepakt en de rest van de dag oppassen op de kleine. ben nu doodop en niet zo zin meer om nog te luisteren.
 
Nog niet onverdeeld enthousiast. Ze staan naast mijn K&H o98's en Proac studio 100's dus het wordt ze ook niet makkelijk gemaakt..
 
Ja klote, een heel stuk geschreven. weg.

nu maar even snel dan.

Jbl's klinken erg strak in het laag tot een herz of 100. Je zou bijna denken dat de kastjes volgedrukt zijn met rockwoll, ze klinken totaal niet boxy.
ns40 hebben zoals bekend geen laag, dat laag van de ns40 gaat gokkend bij zo'n beetje 140 hz flink naar beneden. Het heeft mij dan ook lang geduurd om te wennen aan deze monitoren door continue op andere setjes terug te luisteren.

Wat op de ns40 is afgemixt klinkt in verhouding ook goed op de jbl's. Wel de low rollof laag gezet vanwege vlak tegen de muur en de racks waar ze tegen aanstaan want ze hebben wel hun eigen hoekjes gecreƫerd zo. Heb er nog even sokken in gedaan, laag is beter en de rollof weer op 0 gezet.

Had gedacht na het lezen van gearslutz dat de jbl's flink beter zouden zijn in detail mid en hoog als de ns40, dat valt nog wel mee. De ns40 zijn helder in mid en hoog, de jbl's klinken wat zachter op de oren in het hoog "gemasterd". Daarentegen zijn de jbl's wel meer een plezier om na te luisteren. Bij de ns40 ga je al snel uren tweaken op kleine dingetjes die er eigenlijk niet toe doen om dat je zoveel ruimte of detail hoort in het hoog, totdat je oren er echt moe van worden. Bij de jbl's klinkt dat gedeelte al snel lekker en zijn een stuk rustiger voor je oren, alsof je oren na het ns40 geluid even gestreeld worden. Maar ze komen wel erg in de buurt van de ns40.

Stereo beeld, ja ze zijn best breed, maar de ns40 klinken stukje breder. Of dat een pluspunt of niet is dat weet ik nog niet want in de praktijk zou dat misschien inhouden dat ik de mixen breder maak op de jbl's. Bij de ns40 lijkt het me makkelijker plaatsen met panning. Maarja die staan ook een stukje verder uit elkaar.

Daarnaast, mijn ruimte is onbehandeld maar probeer al 16 jaar muziek te maken in deze ruimte dus heb wel een beetje idee hoe de ruimte klinkt zeg maar. Toch is de opstelling niet ideaal, ik zou eigenlijk de monitoren op stands achter het bureau moeten zetten en het bureau een meter naar voren trekken zodat de monitoren niet vlak op de muur staan. Daarnaast wordt het er ook niet beter op dat ze zo kort op de racks staan, maarja geen ruimte nu he.

Dus eigenlijk is de test zo flink ruk.

Zo op het eerste gehoor vind ik het erg fijne monitoren en geven ze me (ondanks de sokken in de basspoorten) een strak laag wat ik eigenlijk bij de ns40 altijd al gemist heb en dat gezien de afmetingen sta ik er wel van te kijken. Erg lekker als tweede set dus om in de vermoeiende uurtjes op af te mixen of te checken, ze klinken gewoon lekker en totaal niet vermoeiend. Ik zou ze denk ik niet als eerste set halen, ik heb toch het idee dat ik bij de ns40 in het midhoog en hoog een stukje preciezer kan werken. Maar zoals al gezegd is de opstelling verre van ideaal. Ze blijven wel dat weet ik al. En als de centjes het toelaten gaan de ns40 eruit voor een setje neumann 310 of iets vergelijkbaars als main monitoren.

In het kort, de ns40 zijn vanwege het missende laag gewoon niet geschikt voor mijn muziek als main monitoren, de jbl's doen het in het laag erg lekker en ze zijn erg prettig om na te luisteren. Maar de jbl als main monitoren zou ik persoonlijk ook weer niet doen, ik heb toch het idee dat ik op de jlb's minder mijn best ga doen omdat het al lekkerder klinkt. Dus in dat opzicht zou ik eerder voor de ns40 kiezen ook al missen die laag wat ik eigenlijk het meest mis aan monitoren.

Daarnaast als tweede referentie set zeg ik meteen ja.

Wil straks als de ns40 eruit zijn de ruimte gaan aanpassen met absorbers en diffusers en dan zien we wel weer aan.
 
Ik heb de LSR305 nu een weekje. Reviews genoeg op het net, dus veel ga ik er niet meer aan toevoegen. Intussen zijn we met 6 collega's op het werk die de kastjes hebben gekocht. Puur om de prijs want we zitten in de pro audio dus voor ons is de prijs simpelweg onweerstaanbaar :)
Zoals Anoniempje aangeeft : Ja als 2de referentie. Maar als je al een set high-end hebt staan is dat natuurlijk makkelijk gezegd.
Het valt me op dat alles wat ik op mijn Quested heb afgemixt, helemaal overeind blijft op de JBL's. Het hoogmid klinkt idd een beetje 'harsh' maar dat is nagenoeg te verwaarlozen.
Dat went ook na een tijdje. Toch klinkt het hoog van mijn Quested een pak geraffineerder. (gelukkig maar als je de prijs in acht neemt)
Voor de rest klinkt dit kastje super. Heel mooi strak laag en erg mooi breed beeld. Dat komt uiteraard door die waveguide.

Ik let altijd op voor merken die gehyped raken, maar in deze heeft JBL iets op de markt gezet dat voor zijn prijs fantastische waarde biedt en voor hetgeen ik hoor is dit de eerste goedkope monitor die 'in vergelijking met' behoorlijk straf uit de hoek komt. Ik overweeg intussen ook om de sub erbij te zetten. Puur voor het luisterplezier, want om op te mixen vind ik dat altijd een risico. Voor de mensen die nog zouden twijfelen aan de LSR305 : gewoon doen. Als je de vele positieve commentaren op het net in acht neemt, kan het nog moeilijk anders dan dat dit klopt met wat wordt verteld. En ook ik kan niet anders dan dat te bevestigen, ondanks mijn scepsis tav budget monitoren...
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb de LSR305 nu een weekje.
...
Voor de mensen die nog zouden twijfelen aan de LSR305 : gewoon doen. Als je de vele positieve commentaren op het net in acht neemt, kan het nog moeilijk anders dan dat dit klopt met wat wordt verteld. En ook ik kan niet anders dan dat te bevestigen, ondanks mijn scepsis tav budget monitoren...

Zie ik net dat je je fantastische LSR305's toch te koop zet? :)
 
Wie kan er meer vertellen?

Op moment heb ik de Alesis Monitor One MKII, passieve monitor.
Bij deze monitoren master ik mijn tracks af...hier ontbreekt de mid in de tracks valt mij op!!

Dus het wordt tijd voor andere monitoren. Actieve monitoren!

Ik heb de Tannoy reveal 501-A eens thuis gehad.
Met deze monitoren was het net als of ik nu alles erg precies kon horen. En dat ik dit mis bij de Alesis Monitor One MKII.

Zou dan de opvolger van de Tannoy reveal 501-A.........de Tannoy Reveal-502 een optie voor mij kunnen zijn?

Wie heeft hier ervaring mee??
 
Wie kan er meer vertellen?

Op moment heb ik de Alesis Monitor One MKII, passieve monitor.
Bij deze monitoren master ik mijn tracks af...hier ontbreekt de mid in de tracks valt mij op!!

Dus het wordt tijd voor andere monitoren. Actieve monitoren!

Ik heb de Tannoy reveal 501-A eens thuis gehad.
Met deze monitoren was het net als of ik nu alles erg precies kon horen. En dat ik dit mis bij de Alesis Monitor One MKII.

Zou dan de opvolger van de Tannoy reveal 501-A.........de Tannoy Reveal-502 een optie voor mij kunnen zijn?

Wie heeft hier ervaring mee??

Koop een goede 2nd hand set Hifi speakers als B&W 602 MKII of MKIII of als het kan nog beter dan heb je echt een betere referentie dan deze budget speakers. Of kijk direct naar een echt betere speaker door ff door tesparen en een ADAM, EVE of dergelijk te kopen.
 
Neem de 7 Die 8 hun hoeveelheid bass gaat jouw ruimte niet goed doen. Neem het van me aan!
 
Ik ben op het moment aan het twijfelen tussen de Yamaha HS7 en 8. ... Zijn er nog andere verschillen tussen de speakers?

De grootte
Het Sound Pressure Level
Het frequentiebereik
Het stroomverbruik
Het budget
 
Ik ben op het moment aan het twijfelen tussen de Yamaha HS5, 7 en 8. Heeft iemand een idee welke het beste past in mijn kamer van 5 bij 3? Zijn er nog andere verschillen tussen de speakers?

Wat is je motivatie om sowieso voor een monitor set te gaan uit de Yamaha HS line? Ik vind ze best wel tegenvallen eigenlijk, maar zo gek is dat niet denk ik, ze zijn ook wel heel erg goedkoop. En staar je niet blind op de opgegeven frequentie bereik, ze adverteren met de -10dB punten, terwijl -3dB veel ganbaarder is, niet te vergelijken dus. Wat is je budget? Als het lukt om daar een Focal Alpha 50, 65 of 80 mee te kopen dan haal je sowieso iets beters in huis dan die Yamaha monitoren. Bax-shop heeft (ik denk tijdelijk) de Equator D8 set voor ā‚¬599 en, mijn inziens, kan je nieuw niks beters kopen voor dat geld. Heel neutrale monitors met een geweldige stereo beeld en phantom midden. Vocals klinken alsof de zanger(es) in kwestie voor je staat!

Ik heb ze (nu nog wel) te koop staan mocht je 2e hands overwegen, maar kan maar ā‚¬100 onder de waanzinnge aanbieding van bax-shop gaan zitten. Woon je in de buurt dan ben je welkom om eens te luisteren, vrijblijvend natuurlijk! :-)

2 pagina's terug heb ik nog wat andere monitors genoemd die ik kan adviseren om eens naar te luisteren ergens als dat mogelijk is. (In je eigen ruimte luisteren is het allerbeste trouwens!)
 
Ik heb weinig (lees: geen) ervaring met monitoren, een maat van mij heeft HS8, dus daarom zat ik te denken aan Yamaha. Ik wil niet te veel geld uitgeven omdat dit de eerste monitoren worden en ik later waarschijnlijk meer weet wat ik wil of mis. Daarom zat ik te denken aan een budget van onder de 400 euro.
 
Ik ben zelf ook niet zo zot van de Yammie-sound... en kan die Equator D8's ook alleen maar ten stelligste aanraden... Echt veel waar voor het geld! Indien 599ā‚¬ toch nog aan de hoge kant is zou ik ook eens JBL LSR305's luisteren... Zit rond de 300ā‚¬ per setje...
 
Neem de 7 Die 8 hun hoeveelheid bass gaat jouw ruimte niet goed doen. Neem het van me aan!

Zonder te weten of die ruimte akoestisch is geoptimaliseerd kan je dat niet zeggen is mijn mening. Bovendien gaan die HS8's helemaal niet zo enorm laag, niet te vergelijken met bijvoorbeeld Event Opal die adverteren met 35Hz bij -3dB (heel andere klasse, dat weet ik) en die kan je zelfs met genoeg bass traps etc ook werkend krijgen in een ruimte van 3 bij 5. (Heb ervaring dat het kan in een ruimte van 3 bij 6,5.)
 
Ik heb pas een dj set gekocht. En daarbij wil ik graag aparte monitoren/boxen hebben. Welke set is lekker cheap (paar honderd euro) maar heeft toch flink wat laag en een redelijk goede mid en hoog? Zelf heb ik voor het produceren Genelec 8050. Maar het is een beetje prijzig om nog zo'n set aan te schaffen. Hoor graag goedkope & goede opties :okdan: Weergave van geluid mag best verkleurd zijn.
 
Heb de Genelec 8351's nu 1 dag in een driehoekige ruimte van 3,5 bij 3,5
Met de GLM kit en mic afgesteld. Werkt echt als een tierelier. Zeer tevreden over dit nieuwe SAM monitoring system. Met de 8351 heb je geen sub nodig. Natuurlijk kostbaar spul.
Denk dat de 8330 SAM met GLM kit ook zeer de moeite waard zijn.
 
Heb de Genelec 8351's nu 1 dag in een driehoekige ruimte van 3,5 bij 3,5
Met de GLM kit en mic afgesteld. Werkt echt als een tierelier. Zeer tevreden over dit nieuwe SAM monitoring system. Met de 8351 heb je geen sub nodig. Natuurlijk kostbaar spul.
Denk dat de 8330 SAM met GLM kit ook zeer de moeite waard zijn.

Kende ik nog niet. Zien er apart uit btw. Maar klinkt dus goed? Ruimte neem ik aan ook akoestisch behandeld?
 
Back
Top