Waarom Monitors

Thoraval

Ouwe rot
Lid sinds
31 mei 2003
Berichten
559
Ik vroeg het me ooit ook af: waarom monitors?

Omdat ik de enige ben van mijn vrienden die muziek wil gaan maken op "tha hard way" namelijk electronisch, dus niet met alleen een piano, drums en gitaar, krijg ik vaak vragen als "waarom geef je zoveel geld uit" en "dat ding is zo klein daar kan je toch niks mee, en toch is het duurder als mn mobiel!!!". Van die vragen die je met veel passie kunt beantwoorden maar die nooit echt helemaal over komen bij de vraagsteller... Zo ook de vraag "waarom monitors?"

Neutraliteit van het geluid was hierop mijn antwoord maar ook ditkeer kom ik blijkbaar niet goed over want niemand snapt waarom mn mooie b&w's niet voldoende zijn...


Nou zit ik zelf eigenlijk ook met een vraag: waarop moet ik letten als ik monitors koop?
Ik kan wel leuk in een winkel gaan staan en denken: jah!!! die klinken goed alleen dan denk ik dat alleen maar omdat het geluid lekker "vet" is en niet omdat ik echt hoor dat de monitors "neutraal" zijn. Snappen jullie wat ik bedoel? Ik denk dus niet dat ik als ik monitors ga kopen echt kan vertrouwen op mn gehoor omdat mn gehoor me misleidt naar het vetste geluid...en dat wil niet altijd zeggen de meest neutrale en stabiele monitor. Of misschien wel, maar dat weet ik dus niet...

Ja ok, dan kan je ook nog afgaan op welke monitors er door jullie allemaal worden gebruikt of welke door Future Music en SOS worden aanbevolen, maar dan nóg kan je er niet echt achter komen of ze wel bij jou passen dus is het altijd maar een hele heele diepe € 500 kostende sprong in het diepe?
 
Een mening is altijd subjectief, zo ook in het geval van monitoren... Je moet echt zelf naar de winkel gaan om de speakers uit te proberen...
Je kunt er voor kiezen om speakers te kopen met een neutrale weergave, denk met name aan de mackie HR824 of voor een meer muzikale weergave, genelec 1030A bijv...
Je kunt moeilijk een labeltje aan speakers hangen, dat is ongeveer hetzelfde als wanneer ik zou vragen : "Welk merk auto wil je? "
Ze rijden allemaal maar ze hebben net een andere rijstijl..

Het beste is om gewoon zelf te experimenteren met diverse monitoren en daaruit de juiste keuze te maken
Tip: neem een CD mee die je kent en die je al op diverse systemen gehoord hebt en speel hem af op het systeem naar keuze, dat maakt het maken van een keuze een stuk makkelijker..

mijn mening: de HR824 van mackie "vertaalt" prima naar andere systemen, juist omdat deze een neutrale weergave heeft...
 
Origineel geplaatst door jrs
mijn mening: de HR824 van mackie "vertaalt" prima naar andere systemen, juist omdat deze een neutrale weergave heeft...


Uhhhh, die bas van de mackies is nog dieper dan reeds's z'n B&W's..... en of dat neutraal tenoemen is....
Mackie hr 824 is wel 1 van m'n favo's overigens maar clean is niet het juiste woord voor deze monitor en
Genelec 1030 zit in een heel andere league als deze Mackie dus geen goede vergelijking.




gr. Tom
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Uhhhh, die bas van de mackies is nog dieper dan reeds's z'n B&W's..... en of dat neutraal tenoemen is....
Mackie hr 824 is wel 1 van m'n favo's overigens maar clean is niet het juiste woord voor deze monitor en
Genelec 1030 zit in een heel andere league als deze Mackie dus geen goede vergelijking.




gr. Tom
Hoezo, de HR824 heeft hoogstens 3db afwijking op sommige frequenties..

check de bijlage, zijn er neutralere speakers?

btw, waarom zijn de 1030's een andere league volgens jou?
 

Attachments

  • hrfreqresp.gif
    hrfreqresp.gif
    3,4 KB · Bekeken: 96
Je hebt monitoren om het geluid, de mix te horen. Dat je er nog toevallig muziek mee kan horen is bijzaak. ;)

Hoe neutraler hoe beter zou je zeggen. Dat is meestal wel evenredig aan de prijs.
 
Origineel geplaatst door fuse
Je hebt monitoren om het geluid, de mix te horen. Dat je er nog toevallig muziek mee kan horen is bijzaak. ;)

Hoe neutraler hoe beter zou je zeggen. Dat is meestal wel evenredig aan de prijs.

Dit zou ik idd met een DIKKE lijn willen onderstrepen
 
alles kan kleuren zowel de units versterker en gebruikte filters . nu is kleuring iets anders dan freqentie curve . een curve kan best mooi vlak zijn maar of dat echt zo is ? bouw je een speaker in glas of steen kurk ? alles klingt anders in het mid gebied . heb al eens een paar kunnen testen en nagemeten de curves zijn niet altijd even eerlijk .

voorbeeld :

makie active h824 en genelec 1031 gebruiken deze luidspreker :

http://www.usspeaker.com/vifa p22wp-1.htm

de vas is 77 liter en dit is het ideale aantal liters voor een kast ( gesloten ) maar wat doen ze ze doen er een kast omdoen met een pijp erin die ervoor zorgt dat hij in een kleinere box op 1 freq gebied de juiste tegendruk heeft .
de mackie en genelec zijn ongeveer 12 a liter behuzingen .
de laag response is ok maar blijft onbetouwbaar in het lage gebied. midden kunnen ze beiden goed doen en hoog is ook prima.

maar om op je vraag terug te komen . waarom een monitor .. ja das een hele lastige want ze klinken allemaal anders als je de mackie s kent zijn die prima . ben je de genelecs gewend klinken de mackies minder .

neem een leuk stel ga er mee leren werken en als je dan l8tr eens iets mist zou je kunnen investeren in een sub maar ook een sub geeft geen juist beeld en de overgangs freqentie is ook niet zomaar goed .

alle active versies hebben een class d versterker . je kunt betere kleurloze rezultaten halen met een passive speaker en een leuke versterker .

als je in de winkel een speaker even lekker hard aanzet en er mooi tussenin gaat zitten moet je luisteren naar details hee dat stereo frutseltje komt beter over op deze speakers .....

maar goed welke store heeft een geschikte afluister ruimte ?
welke store gooit al zn klanten even druit zodat jij rustig kan testen ?

je koopt monitors van een bepaald merk omdat producer jopie die jij zo goed vind ook die speakers heeft en die zijn natuurlijk de beste .. maar je kunt altijd zegge . hij heeft er mee leren werken
 
Origineel geplaatst door jrs
Dit zou ik idd met een DIKKE lijn willen onderstrepen


Dan zou je ook moeten begrijpen waarom de Genelec 1030's niet in dezelfde league zitten.8)




gr. Tom
 
Niet dat ik er zelf veel ervaring mee heb, maar als je je mix en master goed hebt klinken op (neutrale) monitors, dan kom je gewoon voor minder verassingen te staan als je je track door een wekkerradiootje hoort of via een hi end installatie...
 
Ik dacht ook waarom monitors..

Toch gekocht..

En er ging een wereld voor me open.

Je hoort nu hoe het werkelijk is.. en dan kan je het ook zo mixen zoals je het ook werkelijk wilt hebben..
Zodat het op elke stereo, radio, ect.. hetzelfde klinkt

mzl
 
Als je echt goede speakers hebt,weet ik niet of je daadwerkelijk groot verschil hoort als je monitors aanschaft van 500euro. Maar ik denk toch wel als je dure highend monitors vergelijkt met speakers dat je toch wel overtuigt zult zijn. Ik denk dat je alleen het verschil zult horen als je eens ergens gaat luisteren. En qua aanschaf zal ik een keuze maken waar jij je goed bij voelt. Maar vaak klinken je monitors toch anders thuis,heeft toch ook weer met acoustiek te maken. Ga maar eens je eigen monitors vergelijken in je kamer en zet ze dan eens in een highend studio,dan hoor je toch ook weer groot verschil. Ga op je gevoel af zou ik zeggen.
 
nou ik heb net gister mijn alesis mk2 monitoren gekregen en moet hierbij het volgende maar ff kwijt..

a ook al zijn de alesis in een goedkope klasse wat betred monitoren, het een wereld van verschil is met mijn technics hifi torentje met boxen. veel meer detail al en niet zo vieze opgepompte bass..
b als ik dit eerder had geweten, had ik als eerste aanschaf (als ik met muziek aan de gang ging) monitoren gekocht en geen synth. tenminste als je sequencing via de computer doet.
c ik nu ook merk dat ik geluid van software synths zo kan finetunen dat ik echt geen synth's meer hoef. op eentje na dan. ik ga nu doorsparen voor een andromeda en na een jaar of anderhalf misschien nog dikke monitoren.

dit is mijn constatering en op monitoren ben ik nog best een leek, maar als ik dan als leek het advies mag geven. Koop eerst monitoren voordat je aan iets anders begint
 
Monitors..Ach ja. Het is echt een luxe product. Het is idd zo dat een goede monitor een beter bereik heeft en je heel erg goed kan horen hoe je alles mixt etc. MAAR met een goede Sennheiser koptelefoon hoor je alles net zo goed, vind ik. Dit is ook de voornaamste rede waarom ik toch maar de reveals in de winkel liet staan en voor het geld een mooie geluidskaart + koptelefoon kon kopen.

Je moet bij jezelf echt afwegen: Wat is mijn doel? Hoe wil ik dat bereiken? Wat voor apparatuur heb ik daarvoor nodig? Past alles in mijn budget.? In mijn afweging horen monitors daar niet bij. Maar als jij dat wel vindt moet je dat vooral doen (als je budget het toelaat).

grz,

J-Run
 
koptelefoon is leuk voor levels . maar stereo etc zit er niet in phase problemen zijn niet te horen . maar goed je heb een mening das al goed. maar zeg je nu al dat een track die je hier post op het forum gemixed met headphone erg de kans loopt om afgekraakt te worden .

headphones zijn voor personal audio niet voor referentie
 
We spreken elkaar nog wel eens een keer als je monitoren gekocht heb J-run. ;)

Een goede mixer en monitors is een basis waar je altijd gemak van hebt.

Brand maar eens een CDtje met je eigen muziek en ga er een paar steretorens mee af.
Dan hoor je al snel of je monitors goed genoeg zijn. Of dat je ze goed genoeg kent.
 
Origineel geplaatst door fuse
We spreken elkaar nog wel eens een keer als je monitoren gekocht heb J-run. ;)

Een goede mixer en monitors is een basis waar je altijd gemak van hebt.

Absoluut waar... :engel:
 
Origineel geplaatst door J-Run
Monitors..Ach ja. Het is echt een luxe product. Het is idd zo dat een goede monitor een beter bereik heeft en je heel erg goed kan horen hoe je alles mixt etc. MAAR met een goede Sennheiser koptelefoon hoor je alles net zo goed, vind ik. Dit is ook de voornaamste rede waarom ik toch maar de reveals in de winkel liet staan en voor het geld een mooie geluidskaart + koptelefoon kon kopen.

Je moet bij jezelf echt afwegen: Wat is mijn doel? Hoe wil ik dat bereiken? Wat voor apparatuur heb ik daarvoor nodig? Past alles in mijn budget.? In mijn afweging horen monitors daar niet bij. Maar als jij dat wel vindt moet je dat vooral doen (als je budget het toelaat).

grz,

J-Run

En net nu ik dacht dat iedereen op het dsf overtuigd was van dat men nooit teveel mag tweaken tijdens de koptelefoons luistersessies wegens------->"day after mix verrot" syndroom

maar net juist voor gewoon wat detail /stereodingen/anti buren-upfuck middel/second opinion alleen
soit....ieder zijn manier van werken...



Zeg mischa:

Origineel geplaatst door mischa
voorbeeld :

makie active h824 en genelec 1031 gebruiken deze luidspreker :

http://www.usspeaker.com/vifa p22wp-1.htm
[/B]


Betekent dit dat ik dan zo'n koppel bestel, dan een paar reserve cones ter beschikking heb staan voor mijn Hr824's wanneer ik ze na wat tijd aan vervanging toe acht en zo mijn 824 een langer leven beschoren blijft?
Ik ga alvast al is piepen of dat technisch mogelijk is, maar ik dacht het wel....
en zo goedkoop???....
 
eneuh... Waarom monitors?

...waarom niet?

Zonder zwans, ze zijn echt de investering waard als je wil mixen neerpoten. (en zoveel kost dat nu ook weer niet meer, zelfs active's)
 
ja das de us price voor de mackie speakers in nederland betaal je ongeveer 80 euro en ja die kun je dus gewoon als rezerve gebruiken . de tweater is me nog niet helemaal duidelijk dan zou ik 1 mackie moeten openschroeven
 
Back
Top