ruimte ivm. monitors

justin

Shauna
Lid sinds
7 april 2003
Berichten
1.915
Vraagje,is het zowiezo al af te raden grote monitors voor een kleine homestudio te kopen? ik zal als voorbeeld een hr824 of krk v8...noemen of een ander merk,maakt ook verder niet uit. Zal men hierdoor in problemen komen ivm. de ruimte en het geluid?

Ik ga even van het kleinste uit dan gezien,neem een kamer van 2.50 x 3.00.

Problemen?
 
Tja, ik heb zelf HR824's gekocht voor een ruimte van 4,5m bij 5m... Sommige zeiden dat ze te groot zijn voor de ruimte, misschien is dat wel, maar daar merk ik dan bar weinig van. Maar heb de bass ook helemaal omlaag gezet want dat si dan wel het beste voor de ruimte. Maar ik vind het erg overbodig om nu 624's te halen en over een paar jaar 824's als ik in een groter ruimte zit...
Dus tja, maarja er zijn meer factoren die bij monitorkeuze een rol spelen dan alleen de ruimte...
 
te grooot ???? een paar dingen .. heb je een nearfield met b.v een subwoofer dan heb je kwa liters tog een behoorlijke ruimte nodig !

stel je eens voor een nearfield met 30 cm woofer en een dome tweater . nu een nearfield met 17 cm speaker en dome tweater ..

zit daar verschil in kwa stereo beeld ? zit daar verschil in luisterafstand ? zit daar verschil in dynamiek etc etc ??

NEE

het enige waar je op moet letten is dat de luisterafstand belangrijk is voor de laagste tonen die je kunt horen .
met een subje maak je een hele trage bass die pas bij je oren komen naar een paar keer reflecteren tegen de muren

er is GEEN alternatief voor veel mebraam oppervlakte . hoe meer hoe beter , ze hoeven immers minder te doen en de impulzen zijn ook veel beter te doen voor big speakers .

ik nodig je van harte uit om eens BIG monitors te luisteren in een hele kleine ruimte . weet nu al zeker dat je het verschil direct zult horen en dat je met grotere jongens gewoon een grotere sweetspot heb en omdat het impuls gedrag directer en groter is heb je ook minder last van staande golven die storen tijdens het mixen
 
Origineel geplaatst door mischa
het enige waar je op moet letten is dat de luisterafstand belangrijk is voor de laagste tonen die je kunt horen .
met een subje maak je een hele trage bass die pas bij je oren komen naar een paar keer reflecteren tegen de muren

er is GEEN alternatief voor veel mebraam oppervlakte . hoe meer hoe beter , ze hoeven immers minder te doen en de impulzen zijn ook veel beter te doen voor big speakers .

ik nodig je van harte uit om eens BIG monitors te luisteren in een hele kleine ruimte. weet nu al zeker dat je het verschil direct zult horen en dat je met grotere jongens gewoon een grotere sweetspot heb en omdat het impuls gedrag directer en groter is heb je ook minder last van staande golven die storen tijdens het mixen

Kijk, hier heb je tenminste wat aan :halleluja
 
de meesten zijn tog met dance bezig en bass is en blijft heel lastig in een betonnen kamer met 2 mini speakers die staan te kotsen
 
Back
Top