Rondsuizen vocoder live optreden?

Gran&Tilly

µ-ziq robot
Lid sinds
13 november 2002
Berichten
308
Locatie
Dordrecht
Hi,
Ik heb een vraagje. Ik en DJHarry gaan volgende week voor het eerst met een microfoon+vocoder het podium op. Probleem is dat er geen tijd voor een soundcheck is, en ik ben een beetje bang dat ik daar last ga krijgen van "rondzingen" of hoe het ook mag heten. Ik wil perse de vocoder naar m'n eigen mengtafel routen, omdat ik er ook effecten overheen wil kunnen gooien.

Goed, mijn vraag is dus: Hebben jullie tips?

Vocoder is een warpfactory, microfoon een sennheiser e825s, verder wil ik een compressor over het signaal uit de vocoder gooien.

Tjalle
 
koptelefoon ipv monitorspeakers op het podium is één ding.
Verder kun je (dat heb ik zelf du gedaan) de microfoon dicht tapen rondom zodat ie geen harry van de zijkant opvangt.
Zelf gebruik ik de vocoder van de nord modular, en daar had ik dat probleem ook mee. Door een gate ervoor te zetten en die op een behoorlijk hoge treshold te zetten kon ik de meeste omgevingsherrie elimineren.
De microfoon recht op je mond richten is natuurlijk ook belangrijk!

Veel succes!

-C-
 
Oei, ik zou liever speakers hebben dan een koptelefoon. (ivm oorschade).

Maar misschien dat je de monitors een beetje de andere kant op kan draaien.
 
volgens mij moet je de gain van de mic ook lekker laag zetten, dan moet je misschien wat harder praten/zingen in de mic maar je hebt dan minder last van rondzingen..

succes
 
Dat van dat afplakken lijkt me een goed idee, de microfoon is alleen niet van mij, dus kan het niet maken om hem met plakkerige gaffer tape resten terug te geven ben ik bang.
Kzal id de monitors iets van me afzetten, des noods vraag ik of ik zelf het podium geluid mag regelen met de cntr room output van mijn mixer.

Het moet toch kunnen lijkt me, ik heb ooit weleens een band gezien live, die gebruikten zelfs twee microfoons als ik het me goed herinner.:D

Verder nog tips?
 
Dat "afplakken" kun je natuurlijk ook met van die doorzichtige huishoud-folie doen.
Bij gebruik van meerdere laagjes net zo effectief, en laat een streeploos resultaat achter.
 
Ik gebruik een microfoon van de kijkshop. Een philips karaoke microfoon van 6 euro :D

-C-
 
Origineel geplaatst door gemmetje
Dat "afplakken" kun je natuurlijk ook met van die doorzichtige huishoud-folie doen.
Bij gebruik van meerdere laagjes net zo effectief, en laat een streeploos resultaat achter.

dat ik daar dan weer zelf niet aan denk, thnx :)
 
probleem komt me maar al te bekend voor....... grap is idd om de gain van de mic zo laag mogelijk te houden en zo hard mogelijk in de mic te schreeuwen..een richtingsgevoelige mic is ook prettig...en die dan puur op je mond richten...en de monitors idd wat wegdraaien.......je kan evt ook nog een koptelefoontje in 1 oor duwen voor wat extra monitoring en de stage monitors dan wat zachter draaien.....

een noise gate is niet onhandig.......wij hebben toendertijd met ons choking hazard optreden de noisegate van een Boss SE-70 unit gebruikt, werkt prima....maar als we nu weer gaan optreden zit ik sterk te denken aan een behringer unit die naast noise gate ook een feedback killer aan boord heeft, omdat we daar behoorlijk wat last van hadden..vermoedelijk omdat rodger niet hard genoeg in de mic schreeuwde waardoor de gain omhoog moest, maar toch is het handig om het kunstmatig wat te kunnen voorkomen..

de sharc dsp110 lijkt daar prima voor te gebruiken...

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=DSP110&lang=ENG

106 oiro incl btw adviesprijs....dus kost je de kop ook nie..

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol
probleem komt me maar al te bekend voor....... grap is idd om de gain van de mic zo laag mogelijk te houden en zo hard mogelijk in de mic te schreeuwen..een richtingsgevoelige mic is ook prettig...en die dan puur op je mond richten...en de monitors idd wat wegdraaien.......je kan evt ook nog een koptelefoontje in 1 oor duwen voor wat extra monitoring en de stage monitors dan wat zachter draaien.....

een noise gate is niet onhandig.......wij hebben toendertijd met ons choking hazard optreden de noisegate van een Boss SE-70 unit gebruikt, werkt prima....maar als we nu weer gaan optreden zit ik sterk te denken aan een behringer unit die naast noise gate ook een feedback killer aan boord heeft, omdat we daar behoorlijk wat last van hadden..vermoedelijk omdat rodger niet hard genoeg in de mic schreeuwde waardoor de gain omhoog moest, maar toch is het handig om het kunstmatig wat te kunnen voorkomen..

de sharc dsp110 lijkt daar prima voor te gebruiken...

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=DSP110&lang=ENG

106 oiro incl btw adviesprijs....dus kost je de kop ook nie..

Olaf

Bedankt voor je tip, maar de aanschaf van aparatuur is geen optie op het moment. Ik heb een Behringer composer als compressor, daar zit ook een gate op. Zal ik die voor of na de vocoder schakelen?(ik dacht zelf erna, omdat het ook als een soort versterker van je signaal kan werken, en dus feedback tegen kan gaan als hij na de vocoder komt) Weet uberhaubt niet of hij met microfoon levels kan werken, ik geloof het wel?
 
Origineel geplaatst door Gran&Tilly
verklaar u nader aub

Nou, mijn ervaring in de 'studio' is dat als je de gain lekker laag zet je een stuk minder last hebt van rondzingen van de vocoder.. Ook geen omni directionele mic nemen..

en voor de rest zijn die andere tips in deze thread ook wel ok toch?

succes!!

Dj haaarrryyyyyyyy is de DJ

Arv
 
Grappig.. van de week toen ik aan t werk was spookte harry ineens door mijn kop.. harrrieee is de dj.. ! :mega:
 
Origineel geplaatst door Gran&Tilly
Bedankt voor je tip, maar de aanschaf van aparatuur is geen optie op het moment. Ik heb een Behringer composer als compressor, daar zit ook een gate op. Zal ik die voor of na de vocoder schakelen?(ik dacht zelf erna, omdat het ook als een soort versterker van je signaal kan werken, en dus feedback tegen kan gaan als hij na de vocoder komt) Weet uberhaubt niet of hij met microfoon levels kan werken, ik geloof het wel?

voor de vocoder....zo krijg je zo min mogelijk rotooi naar binnen....
 
Origineel geplaatst door Gran&Tilly
Dat van dat afplakken lijkt me een goed idee,

Dus niet !!, een 825 heeft een nierkaraktestiek, juist bedoelt om em van voren meer gevoeliger te maken als van achteren (simpel uitgelegd)
Als je nu de kop afplakt van onderen maak je er direct een romdom gevoelige microfoon
van, die dus veel en veel sneller gaat rondzingen.
Het belangerijkste is het plaatsen van je floormonitor, die moet zo staan dat ie niet in de voorzijde van je mike straalt, en een floortje verplaatsen kun je zelfs zonder soundcheck snel
doen.
En probeer die monitor zo dicht mogelijk bij je te krijgen, elke afstand geeft reflecties en meer kans op rondzingen.
Bij blazers zoals sax b.v. plaatsen wij de monitors wel op een statief echt bijna op het oor van de blazer, hoeft die floor echt niet hard, en je hebt zo min mogelijk overspraak.

Als je een micro van de aldi van 8 euro gebruikt maakt het geen ruk uit wat je afplakt, die dingen zijn altijd rondom gevoelig... 8) 8)

greetings,
Peet
 
Jongens het is zeker waar wat Peet zegt....dat afplakken levert in geen enkel geval voordeel op. Als het een rondomgevoelige mic is maakt het niets uit en als het een nier-mic is dan verneuk je de boel alleen maar door hem rondomgevoelig te maken.

Dat plan met die compressor is op zich ook niet zo'n goed idee. Hiermee werk je alleen maar feedback in de hand doordat het ding de lage geluidsniveau's opkrikt. Dit doet hij dus met name als je niet in het apparaat zingt. Dit zijn precies de momenten dat je last van feedback kan krijgen.
Een gate daarentegen is natuurlijk een prima idee.

Veel succes ermee.
 
Origineel geplaatst door MatthijsBlom

Dat plan met die compressor is op zich ook niet zo'n goed idee. Hiermee werk je alleen maar feedback in de hand doordat het ding de lage geluidsniveau's opkrikt. Dit doet hij dus met name als je niet in het apparaat zingt. Dit zijn precies de momenten dat je last van feedback kan krijgen.


Oeps. volgens mij heb je het hier toch echt over een expander...., een compressor komt pas in aktie op een ingesteld nivo en drukt dan het totaal eindlevel met een door jou gewenste nivo naar beneden.
Stel je zo'n ding extreem hoog in, spreek je van een limiter, in deze situatie zijn beide niet bruikbaar
Een gate daarentegen is natuurlijk een prima idee.
Veel succes ermee. [/B]

Misschien, in dit geval komt er geen input meer uit als ie niet in de microfoon klept, handig
als je geen overspraak wilt, of zoekt naar een kort en geknepen geluid.
Overigens kun je bij een goede gate altijd de hoeveelheid demping instellen naast de reactietijden e.d., je zou es proef moeten/kunnen draaien hiermee.
Wij gebruiken live on stage gate's eigenlijk voornamelijk alleen voor drums / percussie e.d.
Op vocals is het nivo verschil tussen overspraak input en zanginput vaak te klein om er bruikbaar een softgate op te zetten.
Wel zijn er optische schakelaars die je tussen je microfoon en kabel prikt, die werken
op phantom voeding en schakelen de micro pas aan als je er voor gaat staan, anders staat de boel helemaal dicht. :P

greetings,
Peet
 
Origineel geplaatst door Peter
Wel zijn er optische schakelaars die je tussen je microfoon en kabel prikt, die werken
op phantom voeding en schakelen de micro pas aan als je er voor gaat staan, anders staat de boel helemaal dicht. :P


Dit klinkt errug interessant !!!

linkje aub voor wat meer info ??

dank u
 
Back
Top