energie over de monitors

barn

Detroit nerd
Lid sinds
16 augustus 2002
Berichten
2.374
Locatie
Amsterdam
Hoi,

Als ik een stuk over mijn monitors hoor dan klinkt het vaak minder energiek dan wanneer ik het over mijn koptelefoon hoor...

Ik 'ken' mijn koptelefoon ook misschien wel beter dan mijn monitors, maar logischerwijs geven hi-fi apparatuur een mooier/energieker geluid weer, en krijg je bij monitors een 'echter'/gedetaileerder beeld...

Klopt mijn redenatie... of licht het echt aan mijn mix dan...

Proef op de som is natuurlijk om meer vergelijkingsmateriaal te horen over mijn monitors... kijken hoe de energie zich daar dan verhoudt...
 
binaural???

maar misschien speelt ook mee dat ik het over de koptelefoon ook harder luister natuurlijk...

maar dat hifi vaak mooier geluid geeft is geen bullshit toch? en monitors eerlijker...
 
Origineel geplaatst door barn
binaural???

maar misschien speelt ook mee dat ik het over de koptelefoon ook harder luister natuurlijk...

maar dat hifi vaak mooier geluid geeft is geen bullshit toch? en monitors eerlijker...

Dat is toch een beetje het idee waarom je monitors hebt geloof ik...Afmixen op een hifi setje met de EQ op presetje xxx lijkt me niet echt een optie. Het geluid over je monitors wordt zo min mogelijk gekleurd, waardoor het idd wat minder energiek zou kunnen klinken dan over je koptelefoon.
 
Ik merk vaak dat de muziek op een koptelefoon meestal wat sneller/energieker klinkt dan via de monitors :confused:.
 
Koptelefoons geven muziek sowiezo 'voller' weer omdat je helemaal in het geluid zit.
Daarbij als je 'gewone' koptelefoons gebruikt zijn deze net als hifi-sets allemaal lekker gekleurd.
Je zegt het zelf al en dat is ook zo.
De fabrikanten weten precies wat mensen 'lekker' vinden klinken en maken met die kennis hun spulletjes.
Dat het op jouw monitoren slechter klinkt is desondanks ook weer subjectief. Hant ook weer af van de monitoren die je gebruikt.




gr. Tom
 
In de signaalweg van jouw koptelefoon zit minder "vervuiling", ik bedoel daarmee toonregeling en pluggen en kabels en weer pluggen naar de monitors. Dit alles VREET LEVEN uit het signaal.
 
De koptelefoontransducers zitten zo dicht bij je trommelvlies dat
reeds bij geringe wattages de Fletcher-Munson curves van ons receptief
systeem recht getrokken worden omdat de geluidsdruk in de gehoorgang
een voldoende aantal decibellen (geluidsdruk) bereikt in een ruimte van enkele
kubieke centimeters.
Probeer je dit zelfde energieke effect te bereiken in een kamer van enkele
kubieke meters dan zullen de geluidsniveaus al gauw tot discotheeksterkte moeten
worden opgevoerd, met alle fysieke en sociale gevolgen van dien.
Tevens zijn de gehoorgang en de oorschelp dermate onregelmatig van vorm dat staande
golfjes hier niet gauw zullen optreden, dit in sterke tegenstelling tot de kamers van het
doorsnee appartementje.
Een goede hoofdtelefoon is voor de spatiële aberraties van de oorschelp en gehoorgang
tegengecompenseerd; zij klinkt dan ook onspectaculair. Net zo onspectaculair als een goede
monitor in een goede ruimte.

Eigenlijk is een goed leven ook volledig onspectaculair, maar soms duurt het een tijdje om erachter te komen.


Ja, ja,
ISPdeRuiter
 
Origineel geplaatst door Hentheman5
In de signaalweg van jouw koptelefoon zit minder "vervuiling", ik bedoel daarmee toonregeling en pluggen en kabels en weer pluggen naar de monitors. Dit alles VREET LEVEN uit het signaal.
Vervuiling? Leg eens uit.
Als het goed is zijn de monitors rechtstreeks aangeloten op de geluidskaart of over een mengpaneel, terwijl een koptelefoon net zo goed over een kabel moet en dan ook nog eens door een versterker. Dan moeten je monitors toch wel met tientallen meters kabel zijn aangesloten wil daar vervuiling optreden.Of zie ik dat fout ? :confused:
 
kijk naar mebraam oppervlakte. de kleine koptelefoon speakers direct op de oren of een paar nearfield op 1 1/2 meter afstand .naar verhouding heb je met nearfields 1 /50 e van het active membraam. als je een paar grote speakers heb heb je ook een directere responze . je kunt ook je nearfields dichter bijelkaar zetten dan word het ook wat directer
 
Back
Top