Wat te doen

Mike Rockmore

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2003
Berichten
903
Locatie
Groningen
Mijn boxen kraken als de tering als ik wat meer softsynths over elkaar heel laat spelen, dit heeft waarschijnlijk te maken met het niveau van mijn computer niet snel genoeg maar wellicht ook met mijn geluidskaart want ik heb er nog een standaard dinkie inzitten wat moet ik doen om het geluid lekker glad te laten lopen? Geluid loopt ook te kraken als ik verder alles heb afgesloten. Specifcs: Pentium 3, 667 mhz, 128 mb Ram. en geluidskaart Creative Soundbalster PC1128 (een hoeren ding al zeg ik het zelf) Gaarne graag advies :D
:doei:
 
Re: Wat te doen

Origineel geplaatst door Funkadelic
Mijn boxen kraken als de tering als ik wat meer softsynths over elkaar heel laat spelen, dit heeft waarschijnlijk te maken met het niveau van mijn computer niet snel genoeg maar wellicht ook met mijn geluidskaart want ik heb er nog een standaard dinkie inzitten wat moet ik doen om het geluid lekker glad te laten lopen? Geluid loopt ook te kraken als ik verder alles heb afgesloten. Specifcs: Pentium 3, 667 mhz, 128 mb Ram. en geluidskaart Creative Soundbalster PC1128 (een hoeren ding al zeg ik het zelf) Gaarne graag advies :D
:doei:

Het ligt zowel aan de specificaties van je compu, als aan je geluidskaart. Je CPU is niet al te snel en je hoeveelheid RAM is eigenlijk te weinig om meerdere VSTi's van nu te draaien. Wat voor drivers gebruik je voor je geluidskaart? Je kunt de buffer size verhogen om gekraak tegen te gaan, maar je zult hierdoor wel een hogere latency krijgen. Als je de standaard drivers gebruikt kun je die beter vervangen door de KX Asio Drivers, die zorgen oa. voor minder latency. Maar als je toch echt een beetje leuk wilt produceren raad ik je aan een nieuwe geluidskaart aan te schaffen. De M-Audio Audiophile 2496 is een prima kaart en zal al een verademing zijn vergeleken met je Soundblaster. Volgens mij kun je 'm nu al krijgen voor rond de € 200,-. Tevens is het geen slecht idee om ook wat extra RAM erbij te kopen.
 
Je processor is snel genoeg imo, krap aan, maar het kan.
Geheugen heb je gewoon te weinig. Maak er maar 512MB van, dan komt het allemaal wel in orde.
(EN 'n nieuwe soundkaart !)
 
Re: Re: Wat te doen

Re: Re: Wat te doen

Origineel geplaatst door Rino
Het ligt zowel aan de specificaties van je compu, als aan je geluidskaart. Je CPU is niet al te snel en je hoeveelheid RAM is eigenlijk te weinig om meerdere VSTi's van nu te draaien. Wat voor drivers gebruik je voor je geluidskaart? Je kunt de buffer size verhogen om gekraak tegen te gaan, maar je zult hierdoor wel een hogere latency krijgen. Als je de standaard drivers gebruikt kun je die beter vervangen door de KX Asio Drivers, die zorgen oa. voor minder latency. Maar als je toch echt een beetje leuk wilt produceren raad ik je aan een nieuwe geluidskaart aan te schaffen. De M-Audio Audiophile 2496 is een prima kaart en zal al een verademing zijn vergeleken met je Soundblaster. Volgens mij kun je 'm nu al krijgen voor rond de € 200,-. Tevens is het geen slecht idee om ook wat extra RAM erbij te kopen.

Drivers.. Van een website te halen of moeten deze ook via software aangeschaft worden? Offe? Ik heb nu standaard drivers voor mijn soundblaster kaart het heeft niet zo zeer invoed op de .wav file maar wel is het irritant dat ik het soms via wav moet afluisteren of het wel klinkt of niet.
 
Re: Re: Re: Wat te doen

Re: Re: Re: Wat te doen

Origineel geplaatst door Funkadelic
Drivers.. Van een website te halen of moeten deze ook via software aangeschaft worden?

Hardware-drivers vind je altijd op de website van de fabrikant.

De KX asio drivers ("betere" drivers voor je SB, maar niet geprogged door creative) vind je hier:

http://kxproject.lugosoft.com/downloads/kxdrv3534-full.exe

(google)

Je programma's kun je het beste gewoon op je ouwe HD laten staan. Je kunt het beste je bestanden op die nieuwe zetten, dus ook je .wavjes enzo. Die nieuwe is waarschijnlijk sneller, en je hebt minder kans dat ie kapot gaat. Als je ouwe HD kapot gaat, ben je hooguit je programma's en OS kwijt, maar dat is niet erg, de installers daarvan hebben we natuurlijk allemaal op de originele cd's staan. :duivels:
 
Re: Wat te doen

Origineel geplaatst door Funkadelic
Mijn boxen kraken als de tering als ik wat meer softsynths over elkaar heel laat spelen, dit heeft waarschijnlijk te maken met het niveau van mijn computer niet snel genoeg maar wellicht ook met mijn geluidskaart want ik heb er nog een standaard dinkie inzitten wat moet ik doen om het geluid lekker glad te laten lopen? Geluid loopt ook te kraken als ik verder alles heb afgesloten. Specifcs: Pentium 3, 667 mhz, 128 mb Ram. en geluidskaart Creative Soundbalster PC1128 (een hoeren ding al zeg ik het zelf) Gaarne graag advies :D
:doei:

ik vermoed dat je de latency in je softsynths gewoon te kort hebt staan.
 
Latency is de vertraging die je krijgt bij het afspelen van bv. softsynths, ofwel het verschil in tijd tussen de aanslag van de noot en dat je de noot daadwerkelijk hoort. Het is dus meer een gevolg van de instelling van de grootte van je audiobuffer dan dat de latency zelf 'instelbaar' is. Je moet een zo laag mogelijke buffer grootte in stellen, zonder dat je geluid gaat kraken, dat is gewoon een kwestie van uitproberen, maar je zult met jouw specs toch een behoorlijke latency houden. Laat je audio trouwens zeker op je nieuwe HD draaien, is altijd beter. Installeer in ieder geval de KX drivers en lees de manual en faq daarvan even aandachtig door, dan zal 't al een stuk duidelijker worden, of ga ff googlen...
 
Back
Top