verschil tussen active en passive monitors

iCe-9

Als het aan de kat lag
Lid sinds
1 december 2002
Berichten
387
Locatie
stantie
Sorry voor de voor veel van jullie "simpele vraag", maar het is toch iets wat ik erug graag zou willen weten en ik kon nix vonden op het forum. Ik heb zelf altijd met headphones gemixed dus ik heb helemaal geen ervaring met, of kennis van monitors en ik vraag me af wat het verschil is tussen active en passive monitors? Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.

alvast bedankt...

Joost
 
Actieve monitors hebben een ingebouwde naversterker,passieve niet
 
Bij actieve monitoren heb je geen versterker meer nodig deze zit eigenlijk ingebouwd.
Bij passieve heb je dus wel een versterker nodig.
Dat is alles !
Wat ik weleens gehoord heb is dat actieve monitoren over het algemeen beter klinken als passieve (heb zelf alleen nog maar passieve gehad dus kan daar verder niet over oordelen.... Wie wel ? )
 
actief = met versterker ingebouwd
passief = geen versterker ingebouwd (je hebt dan dus een externe versterker nodig)

Ps: volgens mij staat dit al ergens op het forum (--> zoekfunctie ;))
 
Wat door velen wordt gezien als een voordeel bij actieve monitoren is dat de ingebouwde versterker is afgestemd op de speaker zelf. Ik ben het daar zelf ook mee eens.
 
Origineel geplaatst door iCe-9
ja kerel, ik heb echt gezocht, maar op de engelse termen .. vandaar dat ik ze niet kon vinden ... excusses daar voor.

Joost

ah sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen:) , nederlands forum, dus ging ervan uit dat je meteen op nederlands had gezocht.
 
is ook een discussie nu over een verbeterd FAQ, waar deze dingen allemaal in komen te staan. aangezien er steeds terugkerende vragens ontstaan die al op de 1 of andere manier beantwoord zijn.
 
maakt toch niet zo veel uit? de mode komt om de 20 jaar terug, elke 10 jaar trekken we naar irak om de boel eens en voor al op te lossen, dan mag zo'n vraag toch ook af en toe wel terugkomen?!

ik heb de tannoy reveal active en ben er zeer tevreden over. en dan monitor ik nog niet eens, ik luister alleen maar.
 
En zowel de actieve als passieve monitors kunnen ook nog nearfield zijn.
Hoe heet het eigelijk als het geen nearfield speakers zijn?
 
midfield, far-a-field (o nee, dat is vergezocht) neighbor-field (dan staan de luidsprekers bij de buren en bellen ze aan het eind van de avond hoe de afluistering was.
 
Laatst las ik dat er ook nog een verschil is tussen "active speakers" en "powered speakers"; De laatste is letterlijk een speaker met een versterker ingebouwd; Een actieve monitor daarentegen heeft ook nog eens een actieve (versus passieve) crossover-filter. Dit betekent dat het signaal voordat het versterkt is, al gescheiden wordt, en vervolgens naar losse versterkers gestuurd wordt. Deze sturen op hun beurt weer de tweeter en de bass/mid aan.
:geslaagd:
 
Origineel geplaatst door maxdox
Laatst las ik dat er ook nog een verschil is tussen "active speakers" en "powered speakers"; De laatste is letterlijk een speaker met een versterker ingebouwd; Een actieve monitor daarentegen heeft ook nog eens een actieve (versus passieve) crossover-filter. Dit betekent dat het signaal voordat het versterkt is, al gescheiden wordt, en vervolgens naar losse versterkers gestuurd wordt. Deze sturen op hun beurt weer de tweeter en de bass/mid aan.
:geslaagd:

stond in SOS ... ik had het ook gelezen ... ik geloof ongeveer 2 dagen na het openen van deze topic!

Joost
 
Back
Top