Hands-on test van nearfields monitors

Iggy

Ingeburgerd
Lid sinds
24 mei 2003
Berichten
41
Nadat ik mijn afluisterruimte akoestisch gezien redelijk op orde had gekregen vond ik het tijd voor een paar nieuwe nearfields. Afgaand op reputatie, testen en vooral ervaringen van muziekvrienden had ik 3 speakers op zicht: Genelec 1030A, ADAM P11 en als buitenbeentje de Geithain RL906. Ik had ook nog de Dynaudio 6 willen meenemen in de test, maar die kreeg ik niet mee op zicht.

Bij het uitpakken van de Geithains zakte de moed me enigzins in de schoenen: het leken wel een paar multimedia speakertjes! Waren klein en zagen er typisch uit..
Maar goed, allemaal opgesteld (en af en toe onderling verplaatst omdat de opstelling uiteraard ook invloed heeft op het klankresultaat) en lekker ABC-jen maar. Tot mijn verrassing vielen de Genelecs al snel af: o.a. omdat je hier echt hoorde dat de muziek uit een luidspreker kwam. Bij de andere twee, met name de Geithains, had je veel meer het gevoel dat je niets hoorde behalve de muziek zelf.. Het gevoel dat je er zelf bij bent terwijl de muzikanten staan te spelen. Natuurlijk zijn er nog ontelbare andere kwalificaties, heb ook alle luidsprekers doorgemeten met het ETF programma op frequentiekarakteristiek, impulse response enzo, maar goed ik wil hier niet een heel boekwerk gaan schrijven..

Het verschil tussen ADAM en Geithain was veel kleiner. Aangezien de Geithains een flink stuk duurder zijn dan de ADAMs kan ik wel stellen dat de laatsten makkelijk de beste prijs/kwaliteits verhouding hadden van dit 3-tal. Toch uiteindelijk voor de Geithain gekozen. Ik kon ook nog een passende subwoofer bij de Geithains kopen maar die is zo afschuwelijk duur dat ik 'm niet eens op zicht vroeg.. Zowiezo was het laag van de Geithains al de beste (=meest accurate) van de 3. Verder is leuk aan die dingetjes dat je alles ook al uitstekend kan horen op een zeer laag volume (leuk voor je buren). De tijd dat ik mijn luidsprekers harder moest zetten om goed te horen wat ik aan het doen was met EQ ect. ligt achter mij... Enig nadeeltje aan deze dingen zijn 1)de prijs en 2)een kleine dip op de 7kHz. Je bent je er niet van bewust, maar de frequentiekarakteristiek gaf toch aan dat hij er wel degelijk is..

Anyway, wilde de moeite van mijn head-to-head test ook aan anderen ten goede laten komen, vandaar deze post.

Probeer altijd de luidsprekers eerst op zicht te krijgen in je eigen ruimte en ga nooit blindelings af op tests in bladen. Die zijn namelijk door belangenverstrengeling en onkundigheid uitermate onbetrouwbaar..
 
FYI

geithains

Zien er wel wierd uit ja.

Maar hoeveel heb je moeten bloeden als ik zo vrij mag zijn?
 
Op een Japanse site (de homepage van de mensen zelf onthult niet echt veel) staat een quootje voor 182,000 yen - da's 1365 euro. Nu weet ik alleen niet of 't per stuk is of per paar.
 
Heb je enig idee of Geithains ook in Nederland wordt geimporteerd ?

Als ze echt zoveel beter zijn dan Genelec 1030's vind ik het vreemd dat het merk zo onbekend is (ik had er nog nooit van gehoord in ieder geval).

Het leuke is dat als je Mackie, Dynaudio, KRK, Tannoy, Yamaha enz (zeg maar de standaard merken) vergelijkt met Genelec, het meteen opvalt dat de muziek bij Genelec het meest los staat van de speaker, het meest "leeft" zeg maar.

Die Geithains moeten dan wel heel goed zijn als ze een 1030 in de schaduw zetten.
 
Ik heb 1000 Euro (per stuk!!) voor die kleine dingen betaald. Maar ze zijn het wel waard, mijn beste koop sinds jaren. Hoe langer ik ze gebruik, hoe meer ik ze leer waarderen. Ik was trouwens ook verbaasd dat die Genelecs in het stof beten. De ADAMs vond ik trouwens ook duidelijk beter dan de Genelecs. En niet alleen ik, ook 2 muziekvrienden die kwamen blindtesten kwamen tot dezelfde mening. Uiteraard heb ik ook mixen op de speakers gemaakt die ik buitenshuis met elkaar blindteste.

Ik had ook nog nooit van Geithain gehoord, ze adverteren ook nooit in muziekbladen. Iemand in de States met wie ik e-mail contact heb was laaiend enthousiast erover en toen ik wat research deed bleken ze in "pro-audio" (stom woord) kirngen een enorme reputatie te hebben. Vandaar dat ik op de valreep besloot ze mee te nemen in mijn test. Geithain deed ook niet moeilijk, ik kon ze gewoon 30 dagen op zicht krijgen, dus waarom niet. Maar van tevoren had ik nooit gedacht dat ik deze zou kopen (helemaal niet toen ik ze uitpakte..).

Maar het blijft duur natuurlijk. Ga ook vooral niet blind op mijn advies af, maar luister zelf. Het liefst thuis, in een muziekzaak is het toch vaak behelpen met de afluistering..

Groet,

Ignace
 
Origineel geplaatst door BasicSystem
Heb je enig idee of Geithains ook in Nederland wordt geimporteerd ?

Als ze echt zoveel beter zijn dan Genelec 1030's vind ik het vreemd dat het merk zo onbekend is (ik had er nog nooit van gehoord in ieder geval).

Het leuke is dat als je Mackie, Dynaudio, KRK, Tannoy, Yamaha enz (zeg maar de standaard merken) vergelijkt met Genelec, het meteen opvalt dat de muziek bij Genelec het meest los staat van de speaker, het meest "leeft" zeg maar.

Die Geithains moeten dan wel heel goed zijn als ze een 1030 in de schaduw zetten.


Jij bent wel erg makkelijk te overtuigen heh ......
 
Luister zelf. Geef dan je mening. Dat kan uiteraard een andere mening zijn dan die van mij.

Alle andere commentaren die gegeven worden zijn alleen maar vooroordelen en van "horen/zeggen". Zo van: "Genelecs is een bekender merk dan Geithain dus moeten ze wel beter zijn".

Wees niet lui en ga niet blind op een reputatie af, maar neem de moeite om je eigen oordeel te vormen.:)
 
geithain ziet eruit als hoedeplank speakers voor de auto in een kist
 
Origineel geplaatst door mischa
geithain ziet eruit als hoedeplank speakers voor de auto in een kist

ja ze zijn lelijk maarr .......als ze echt zo goed zijn zal ik mijn best doen om ze mooi te vinden :D

een ferrari is ook niet echt mijn smaak maar als ik er een kado kijg zeg ik ook geen nee:engel:
 
Origineel geplaatst door BasicSystem
Heb je enig idee of Geithains ook in Nederland wordt geimporteerd ?

Als ze echt zoveel beter zijn dan Genelec 1030's vind ik het vreemd dat het merk zo onbekend is (ik had er nog nooit van gehoord in ieder geval).

Het leuke is dat als je Mackie, Dynaudio, KRK, Tannoy, Yamaha enz (zeg maar de standaard merken) vergelijkt met Genelec, het meteen opvalt dat de muziek bij Genelec het meest los staat van de speaker, het meest "leeft" zeg maar.

Die Geithains moeten dan wel heel goed zijn als ze een 1030 in de schaduw zetten.

Een Mackie hr824 en zelfs de 624 en de Dynaudio BM 6(A) en zelfs de BM 5 (A) laten de genelec 1030 ver achter zich.
Ik heb dan ook het idee dat je ze niet eens goed beluisterd en geleken hebt.
De enige competitie is de Genelec 1031 maar deze is naar mijn mening te overrated omdat hij jarenlang als studio standaard werd gezien voordat de Mackie's en Dynaudio's kwamen. Ik vind de 1031 persoonlijk ook minder klinken dan de Mackie hr 824 en zeker de Dynaudio BM 6. Genelec kleurt behoorlijk bij in het midfrequentie gebied en wordt op den duur zelfs vermoeiend. Is bovendien ook nog eens een stuk duurder.

Waarschijnlijk heb jij zelf de Genelec 1030...?:D




gr. Tom
 
1030

1030

Ik heb nog niet kunnen A/B in in mijn eigen 'studio' met de 1030's van mijn broer en mijn eigen PMC's.. maar bij hem in de studio vind ik ze (de Genelecs) nogal tegenvallen.

Maar ja.. het is belangrijker dat je weet wat je hoort.. dan dat het 'goed' klinkt. Dat kan ik niet vaak genoeg zeggen..
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Een Mackie hr824 en zelfs de 624 en de Dynaudio BM 6(A) en zelfs de BM 5 (A) laten de genelec 1030 ver achter zich.
Ik heb dan ook het idee dat je ze niet eens goed beluisterd en geleken hebt.
De enige competitie is de Genelec 1031 maar deze is naar mijn mening te overrated omdat hij jarenlang als studio standaard werd gezien voordat de Mackie's en Dynaudio's kwamen. Ik vind de 1031 persoonlijk ook minder klinken dan de Mackie hr 824 en zeker de Dynaudio BM 6. Genelec kleurt behoorlijk bij in het midfrequentie gebied en wordt op den duur zelfs vermoeiend. Is bovendien ook nog eens een stuk duurder.

Waarschijnlijk heb jij zelf de Genelec 1030...?:D




gr. Tom


Geloof me, ik heb ze allemaal vaker geluisterd dan me lief is. Met alle soorten muziek van polka tot hardhouse en van klassiek tot country.

Waarschijnklijk heb jij de modellen die je boven allemaal noemt nog nooit allemaal tegelijk in een A/B vergelijking gehoord.

Waarschijnlijk heb je al je informatie van horen zeggen want :

1. De Dynaudio BM 5 (A) (en nou niet stiekum je bericht gaan aanpassen) bestaat helemaal niet, de BM5 wordt alleen in een passieve uitvoering gemaakt.
2. Genelec is niet duurder dan Dynaudio

Wat je persoonlijk vindt is jouw zaak, monitors kiezen komt ook aan op smaak, maar roep aub geen onzin.
 
Origineel geplaatst door BasicSystem
Geloof me, ik heb ze allemaal vaker geluisterd dan me lief is. Met alle soorten muziek van polka tot hardhouse en van klassiek tot country.

Waarschijnklijk heb jij de modellen die je boven allemaal noemt nog nooit allemaal tegelijk in een A/B vergelijking gehoord.

Waarschijnlijk heb je al je informatie van horen zeggen want :

1. De Dynaudio BM 5 (A) (en nou niet stiekum je bericht gaan aanpassen) bestaat helemaal niet, de BM5 wordt alleen in een passieve uitvoering gemaakt.
2. Genelec is niet duurder dan Dynaudio

Wat je persoonlijk vindt is jouw zaak, monitors kiezen komt ook aan op smaak, maar roep aub geen onzin.

1: Ik wist niet zeker of de BM 5 ook in actieve uitvoering gemaakt was vandaar de 'A' tussen haakjes. Ik neem aan dat je
op school een beetje taalles hebt gehad en weet waar deze '()' allemaal voor dienen.

2: Genelec is wel duurder dan Dynaudio. Kijk maar op de site van Thomann of Musicstore.


Het is duidelijk dat je niet tegen kritiek kunt gezien je reactie. Je geeft daarbij ook nog eens antwoorden die niet kloppen.
Voor wat betreft; 'Waarschijnlijk heb je al je informatie van horen zeggen want' en jouw mening dat ik onzin verkondig zou ik willen zeggen kijk eerst eens even in de spiegel. Persoonlijk denk ik dat je aardig wat van mij zou kunnen leren...;)

'Ik' vind je reactie niet erg zinnig en als ik je een tip mag geven (TVT 'Tip van Tom:D ): lees eerst goed wat er staat, zorg ervoor dat je antwoorden kloppen en (de belangrijkste) als je kritiek 'neemt' i.p.v. afstoot, zul je een stuk sneller groeien...


gr. Tom
 
Hallo BasicSys,

Ik heb zelf mijn Geithains rechtstreeks in Oostduitsland besteld, kreeg ze 1 maand op zicht. Maar ik kwam er later achter dat ze ook gewoon in Nederland te koop en te horen zijn; een shop bij Zeist (naam even ontschoten) waar ik ook de Genelecs haalde die ik getest heb bleken ook de Geithains te verkopen! Maar ze zijn misschien ook iets duurder dan rechtstreeks bestellen?

Het was niet mijn bedoeling om de Genelecs 1030A in een kwaad daglicht te stellen, inderdaad is monitorkeuze heel persoonlijk. De moraal van mijn verhaal is meer: ga zelf op ontdekkingsreis en dan kom je misschien met iets heel anders thuis dan je gedacht had. Iets (voor jou) waardevollers.

Groetjes,

Ignace
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
1:
2: Genelec is wel duurder dan Dynaudio. Kijk maar op de site van Thomann of Musicstore.


Het is duidelijk dat je niet tegen kritiek kunt gezien je reactie. Je geeft daarbij ook nog eens antwoorden die niet kloppen.
Voor wat betreft; 'Waarschijnlijk heb je al je informatie van horen zeggen want' en jouw mening dat ik onzin verkondig zou ik willen zeggen kijk eerst eens even in de spiegel. Persoonlijk denk ik dat je aardig wat van mij zou kunnen leren...;)

'Ik' vind je reactie niet erg zinnig en als ik je een tip mag geven (TVT 'Tip van Tom:D ): lees eerst goed wat er staat, zorg ervoor dat je antwoorden kloppen en (de belangrijkste) als je kritiek 'neemt' i.p.v. afstoot, zul je een stuk sneller groeien...


gr. Tom

Beste Tom,

Genelec is NIET duurder dan Dynaudio, waarschijnlijk vergelijk je actieve Genelecs met passieve Dynaudio's.

Een Genelec 1030 kost bij Feedback 699 euro en een BM 6 A kost 999 euro.
Een Genelec 1031 kost bij Feedback 1275 euro en een BM 15 A kost 1350 euro.
We hebben het hier dan bij beide merken over actieve monitors van ongeveer hetzelfde formaat.

Ik heb geen zin in een welles/nietes verhaal en maar ik kan je adviseren om eens in een goede winkel te gaan luisteren en de verschillende modellen daadwerkelijk met elkaar a/b te vergelijken.

Dat is mijn tip aan jou.


Iggy, bedankt voor je antwoord.
 
Origineel geplaatst door BasicSystem
Beste Tom,

Genelec is NIET duurder dan Dynaudio, waarschijnlijk vergelijk je actieve Genelecs met passieve Dynaudio's.

Een Genelec 1030 kost bij Feedback 699 euro en een BM 6 A kost 999 euro.
Een Genelec 1031 kost bij Feedback 1275 euro en een BM 15 A kost 1350 euro.
We hebben het hier dan bij beide merken over actieve monitors van ongeveer hetzelfde formaat.

Ik heb geen zin in een welles/nietes verhaal en maar ik kan je adviseren om eens in een goede winkel te gaan luisteren en de verschillende modellen daadwerkelijk met elkaar a/b te vergelijken.

Dat is mijn tip aan jou.


Iggy, bedankt voor je antwoord.


Basic,


Een 'welles nietes' verhaal is sowiezo niet relevant als je monitors gaat vergelijken die in dezelfde league vallen. Blijkbaar is dat jou beleving( van dat 'welles nietes' verhaal), niet de mijne.
ik ging er van uit dat je de Genelec 1030 vergeleek met een BM 5 van Dynaudio en de 1031 met de BM 6 A. Deze type monitoren van beide merken vallen in dezelfde league.
Als jij de Genelec 1030 gaat vergelijken met een Dynaudio BM 6 A, ga ik me afvragen hoe serieus ik je moet nemen...


Tom
 
de enige genelecs die ik te pruimen vond waren de s30c's.
Ze weken ook behoorlijk af van de rest van de genelec lijn.

kwam door die speciale ribbon "tweater"

Genelec is groot en bekend geworden door een hele goede marketing strategie.

Kwalitatief geef ik het een zesje.

Ik heb ooit eens een westlake bbsm 5 naast een genelec in dezelfde prijsklasse gezet.
Dat is toch wel schrikken hoor als je dat verschil hoort.

die oostduitse monitors ken ik niet maar ja ik kan ook wel aan de gang blijven met naar monitor te luisteren.

Ik heb net een 2e hands set tannoy ardens in de studio erbij gezet.
Geloof me, die zijn echt niet slecht.

Hebben jullie ooit wel eens de eartworks sigma's gehoord?

Als je toch over monitors praat. Het beste wat ik ooit heb gehoord tot nu toe.
 
Re: Hands-on test van nearfields monitors

Origineel geplaatst door Iggy
Nadat ik mijn afluisterruimte akoestisch gezien redelijk op orde had gekregen vond ik het tijd voor een paar nieuwe nearfields. Afgaand op reputatie, testen en vooral ervaringen van muziekvrienden had ik 3 speakers op zicht: Genelec 1030A, ADAM P11 en als buitenbeentje de Geithain RL906. Ik had ook nog de Dynaudio 6 willen meenemen in de test, maar die kreeg ik niet mee op zicht.

Bij het uitpakken van de Geithains zakte de moed me enigzins in de schoenen: het leken wel een paar multimedia speakertjes! Waren klein en zagen er typisch uit..
Maar goed, allemaal opgesteld (en af en toe onderling verplaatst omdat de opstelling uiteraard ook invloed heeft op het klankresultaat) en lekker ABC-jen maar. Tot mijn verrassing vielen de Genelecs al snel af: o.a. omdat je hier echt hoorde dat de muziek uit een luidspreker kwam. Bij de andere twee, met name de Geithains, had je veel meer het gevoel dat je niets hoorde behalve de muziek zelf.. Het gevoel dat je er zelf bij bent terwijl de muzikanten staan te spelen. Natuurlijk zijn er nog ontelbare andere kwalificaties, heb ook alle luidsprekers doorgemeten met het ETF programma op frequentiekarakteristiek, impulse response enzo, maar goed ik wil hier niet een heel boekwerk gaan schrijven..

Het verschil tussen ADAM en Geithain was veel kleiner. Aangezien de Geithains een flink stuk duurder zijn dan de ADAMs kan ik wel stellen dat de laatsten makkelijk de beste prijs/kwaliteits verhouding hadden van dit 3-tal. Toch uiteindelijk voor de Geithain gekozen. Ik kon ook nog een passende subwoofer bij de Geithains kopen maar die is zo afschuwelijk duur dat ik 'm niet eens op zicht vroeg.. Zowiezo was het laag van de Geithains al de beste (=meest accurate) van de 3. Verder is leuk aan die dingetjes dat je alles ook al uitstekend kan horen op een zeer laag volume (leuk voor je buren). De tijd dat ik mijn luidsprekers harder moest zetten om goed te horen wat ik aan het doen was met EQ ect. ligt achter mij... Enig nadeeltje aan deze dingen zijn 1)de prijs en 2)een kleine dip op de 7kHz. Je bent je er niet van bewust, maar de frequentiekarakteristiek gaf toch aan dat hij er wel degelijk is..

Anyway, wilde de moeite van mijn head-to-head test ook aan anderen ten goede laten komen, vandaar deze post.

Probeer altijd de luidsprekers eerst op zicht te krijgen in je eigen ruimte en ga nooit blindelings af op tests in bladen. Die zijn namelijk door belangenverstrengeling en onkundigheid uitermate onbetrouwbaar..

je bedoeld die bladen waar de Adams altijd zo goed in worden gereviewed? :)
 
Back
Top