Monitors Yamaha HS limiter mod / bypass ?

Analogic

Mastering Enginerd
Lid sinds
17 april 2017
Berichten
708
Heeft iemand hier al ervaring mee qua klank of het zelf uitvoeren van deze mod ?

Ik lees gisteravond over dat de yamaha HS series monitors een ingebouwde limiter hebben welke blijkbaar zelfs op laag volume al lichte distortion veroorzaakt. Limiter via modificatie uitschakelen zou een merkbaar verschil maken in positief opzicht. Gaat om een limiter voor de woofer in alle HS monitors, dus de hs80m hs50m hs8 hs7 hs5 . Of de subwoofer hs8s hem ook heeft weet ik nog niet.

HS80m HS50m uitleg: "removing the R622/R621 jumper"
https://groupdiy.com/index.php?topic=60620.0

HS5 HS 7 & HS8 uitleg video:
"The resistor/jumper to remove to disable the limiter is R417 (+ Q402 & Q404)"


Ik heb 3 paar HS50m's tot mijn beschikking dus A/B tests zijn makkelijk te doen hier. Als ik het zou doen zou ik er een aan/uit schakelaar tussen hangen denk ik.
 
Nog een vraag, aan de hand van de video over de HS8, Welke 2 Q's moeten ook los om de limiter aansturing van de woofer amp input te killen van de HS50m ? Q602 Q603 Q604 Q605 ?
 
Misschien niet 100% ontopic wat betreft je exacte vraag, maar ik heb hier nog nooit van gehoord. In reviews ook nog nooit over gelezen of gehoord. Misschien heb je dit uit meerdere verschillende onafhankelijke bronnen, maar ik zou het als het slechts 1 bron is, niet zo snel geloven. Echt nog nooit van gehoord.

Maar je hebt 3 paar ter beschikking, dus misschien wil je idd een set opofferen. Het kan een hoax zijn....

En heb je last van het fenomeen? Ik heb er echt nog nooit over gehoord gelezen dat ze snel vervormen. En ik heb het op mijn HS80M's ook nog nooit gehoord (kan natuurlijk aan mijn oude/slechte oren liggen, dat wordt minder met de jaren).
En op de HS8S subwoofer heb ik het ook nog niet ervaren.

Hebben andere Yamaha HS eigenaren hier op het forum dit fenomeen ervaren, of erover gehoord?
Hoe zijn jullie ervaringen?
 
Interresant dit. Toch wel van meedere bronnen vernomen. Net voor ik mijn setje binnen kreeg. Er is ook een commercieele mod . Zenmod hs8. Nieuwe hoogwaardige caps, limiter circuit eruit. Het xou de monitof iets pietsie beter maken. Maar ja je kan je afvragen of het de moeite waard is. Wellicht een limiter on/off switch. Ga het iig verder bestuderen.
 
Die limiter zit er voor iets in ... als ge snel van uw Yamaha`s af wilt zeker doen ... die zorgt er normaal voor dat de woofer niet extreem beweegt bij lage frequenties , waardoor deze sneller kapot gaat
 
Die limiter zit er voor iets in ... als ge snel van uw Yamaha`s af wilt zeker doen ... die zorgt er normaal voor dat de woofer niet extreem beweegt bij lage frequenties , waardoor deze sneller kapot gaat

Lijkt mij ook. En heeft het niet met gainstaging te maken dat ie bij laag volume al overstuurt?
 
Het extreme bewegen van de luidspreker kan een probleem zijn.. maar een versterker die buiten zijn bereik moet werken is een veel groter probleem voor een spreekspoel.. Je kunt een luidspreker van bv 100 watt met een versterker van 10 watt doorbranden als deze voortdurend in de clip werkt.. omgekeerd kun je dus met een zwaardere versterker zelfs de randen van de ophanging doen loskomen terwijl de spreekspoel in tact blijft.
Een doorgebrande spreekspoel (weerstand oneindig) is wel een ver stadium maar daarvoor kan een luidspreker gaan kraken... de spreekspoel is op sommige punten te warm geworden en als je de conus heen en weer beweegt kun je deze punten ook voelen.. Dan is het dus eigenlijk al te laat.

Veel mensen halen het liefst hun beveiliging van hun versterkers af.. Je kunt best wel ver gaan voor een spreekspoel dit soort problemen als hierboven vertoond en met een beetje normale muziek en goed luisteren herken je wel wanneer een versterker overstuurt maar voor en bij een tweeter is dit lastiger... of als je iets als Hardcore mixt met veel overstuurde kicks dan is het onderscheid ook een beetje zoek.. :D

Hier nog een interessant linkje: https://www.circuitsonline.net/forum/view/10787
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top