Monitors voor een veels te kleine zolder

Om maar een argument toe te voegen aan de discussie... Het gebruik van een koptelefoon draagt een risico met zich mee. En dat is de kans op gehoorschade. Met een koptelefoon ga je al heel snel veel te hard.

Yep, daar ben ik al slachtoffer van met een lichte vorm van tinnitus.

Ik was daar ook veel te laks mee. Onder het motto valt wel mee, komt wel goed, dat overkomt mij niet......
 
Budget technisch...is er ook veel te kiezen.

Na vele jaren (dure en ruimtevragende) hardware werk ik sinds enkele jaren naar grote tevredenheid in-the-box met nagenoeg alleen gratis VST's.

Kost je dan minimaal een 'box' (bijv. een workstation laptop), een controller/keyboard en een koptelefoon. Eventueel nog een koptelefoon amp en/of separate DAC en/of ADC. En een DAW.

Je kunt voor EUR 1500 klaar zijn...

Maar (veel) meer geld kun je in deze hobby ook prima kwijt hoor.....vooral in hardware, maar ook in software.

Tja er is inderdaad veel te veel te koop. Blijft ook een uitdaging om niet elke maand wat aan uit te geven.
 
Tinnitus heb ik ook al vele jaren helaas. Ik gebruik de beyerdynamic 770 omdat ik die comfortabel kan dragen met oordoppen in. Je mist wel wat detail hierdoor.
Als audiofiel word je hier niet meteen happy van, maar ik doe dit liever dan dat ik over een paar jaar niks meer kan horen.
 
Om maar een argument toe te voegen aan de discussie... Het gebruik van een koptelefoon draagt een risico met zich mee. En dat is de kans op gehoorschade. Met een koptelefoon ga je al heel snel veel te hard.

Dit is ook de reden dat ik dit tot het minimale beperk.

Degenen die wel met een hoofdtelefoon mixen, moeten deze zeker even proberen, bij mij is het echt een wereld van verschil:

https://www.toneboosters.com/tb_morphit_v1.html
 
Tinnitus heb ik ook al vele jaren helaas. Ik gebruik de beyerdynamic 770 omdat ik die comfortabel kan dragen met oordoppen in. Je mist wel wat detail hierdoor.
Als audiofiel word je hier niet meteen happy van, maar ik doe dit liever dan dat ik over een paar jaar niks meer kan horen.

Huh? Begrijp ik je goed? Oordoppen in en dan je koptelefoon op? En detail verliezen? Het hele idee van een studio monitor is toch juist om alles goed te kunnen horen?

Je hebt de volumeknop toch zelf in hand? Bij mij staat het volume nooit hoger dan een maximum (en dit maximum is afhankelijk van welke koptelefoon ik gebruik). En de laatste VST in mijn DAW is een loudness meter. In mijn geval ingesteld op -14 LUFS. Dan heb je in elk geval iets van een objectieve bovengrens.

Naast niet te hard is ook niet te lang belangrijk. Je gehoor is niet objectief en kan compenseren voor een te hoog volume. Maar raakt dan mogelijk wel langzaam en ongemerkt beschadigd.

Componeren/arrangeren kan ook ook prima op lagere volumes. En van een mix/master is ook belangrijk hoe hij bij lage volumes klinkt. Want met volume verandert ook de klankperceptie (Fletcher-Munson)
https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher–Munson_curves

En...near-field monitors kunnen ook makkelijk te hard staan...eerder dan far-fields.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Studiomonitor
 
Met een zolder zou ik ook voor een goede koptelefoon gaan met een mooie headphone amp.
Ik heb een paar weken terug zelf nieuwe monitors gekocht; een paar JBL lsr305 en als je toch monitors wil aanschaffen voor een kleine ruimte dan zijn deze voor 105 per stuk een hele goede aanschaf vind ik, zeker als je net als ik op amateurbasis bezig bent.
Wil je toch af en toe wat door speakers heen luisteren naast een goede koptelefoon en niet veel geld uitgeven dan zijn m'n vorige monitors Roland MA 15D te koop voor 75 euro.
 
Een setje philips MFB 544's of de kleinere 541's doen het erg goed en kosten je de bank niet. heb ooit eens een 544 tegen een net zo grote genelec gezet in een studio. was niet te onderscheiden
 
Leuke tips die basspoort 770 en correctiesoftware.


Huh? Begrijp ik je goed? Oordoppen in en dan je koptelefoon op? En detail verliezen? Het hele idee van een studio monitor is toch juist om alles goed te kunnen horen?

Dat is 't m juist. Ik zet hem bij het jammen vaak automatisch te hard, gewoon omdat het lekker klinkt. Ook wanneer ik werk aan mijn synth presets, staat het geluid vaak wat harder dan dat goed voor me is.

Uiteraard hoef je later niet met de schuiven vol open af te mixen.
 
+1 voor de JBL lsr 305. Zowieso belachelijk goed voor die prijs.
 
Die JBL was me ook al opgevallen. Echter zit de baspoort aan de achterkant, net zoals bij de Yamaha hs5. Mijn plan (een van de weinige opties) is om ze in mijn ikea kast te zetten, of ergens op een hoek van een bureau, vlakbij de muur. In dat geval kun je denk ik beter een andere kiezen.
Ik weet wel dat je een sok in de baspoort kunt stoppen, maar vraag me af hoe gelukkig je daar van wordt.
 
The usual suspects Studio Montors

Onderstaande soort lijstjes helpen je wellicht met besluiten.

Naast dat er een aantal merken/typen steeds op soortgelijke lijstjes terugkomen (wat op zich a iets zegt), staan er ook de nodige overwegingen bij. Het blijft toch zoeken naar een compromis dat het best bij jouw situatie past.

https://www.musicindustryhowto.com/best-studio-monitors-small-large-rooms/
https://musicauthority.org/musical-instruments/best-studio-monitors/
http://musiccritic.com/equipment/speakers/10-best-studio-monitors-speakers/
https://cymatics.fm/blog/best-studio-monitors/
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt weer, staan bruikbare tips bij.

Genoeg huiswerk te doen de komende dagen :)
 
Teveel laag heb je toch wel op een kleine kamer. Lijkt me geen supergoeie reden om kleinere monitors te kopen; met een equalizer bereik je immers precies hetzelfde. En bij monitors geldt toch in het algemeen: hoe groter/zwaarder, hoe beter. Ook als je niet ten volste gebruik maakt van het laag.

Ik zat zelf met hetzelfde probleem en kocht dus 5 inch Alesis Elevate 5 MKii's. Die klonken leuk, maar ze waren qua bouwkwaliteit zo belabberd dat ik ze weer heb teruggestuurd. En toen heb ik maar gewoon mijn 6.5 inch Alesis M1 Active MK2's er bij gepakt, direct naast mijn beeldscherm gezet. Ik zit er nu zo dicht bij (60 cm!) dat ze ook keiveel laag kunnen weergeven voordat de akoestiek van de kamer roet in het eten gooit. En anderen hebben er minder last van, want hoe dichter je erbij zit, hoe zachter ze kunnen (en hoe beter de verhouding direct vs indirect geluid).

Nu snap ik eigenlijk niet meer waarom ik dacht dat ik zo nodig kleinere monitors moest hebben. Nou zijn mijn bureau-vullende monitors wel erg idioot in-your-face, maar stiekem ben ik er hartstikke blij mee. Ik zou dus gewoon die Rokits gebruiken (die zijn maar ietsje groter dan mijn M1s) en pas iets anders overwegen als het echt niet past.

Ik kan me wel voorstellen dat zo'n setup met 2 beeldschermen minder goed werkt, maar ik wil sowieso per se maar 1 beeldscherm dus dat maakt mijn leven een stuk makkelijker ;)

En het is natuurlijk onzin dat je met een koptelefoon meer kans op gehoorschade loopt. Je moet die dingen gewoon niet te hard zetten. Maar dat is precies hetzelfde met je monitors of wat dan ook. En ook near-field monitors, waar je vaak heel dichtbij zit, zet je al snel veel te hard, helemaal als je even achterover hangt dan een tijdje naar voren geleund gaat zitten waardoor de geluidsdruk ineens verdubbelt. Voordeel van een goed geisoleerde koptelefoon is bovendien dat je hem juist zachter kunt zetten omdat je minder last van omgevingsgeluid hebt.

En als je jezelf niet vertrouwt met je volume, koop een SPL-meter van een paar tientjes en check het af en toe.
 
Back
Top