Monitors voor een veels te kleine zolder

Lamp

Stamgast
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
405
Ik ben helaas verbannen naar een veel te krappe zolderkamer. Er is waarschijnlijk geen plek voor mn Krk Rokit 8 (en vond ze sowieso teveel laag hebben).

Ik heb straks een mooi bureau met daarop net geen plek voor monitors. Mijn idee is om in de Ikea Expedit kast https://i.pinimg.com/originals/7d/f2/7f/7df27f2e7b4e3dc2ff5fd37869e06267.jpg twee monitors te plaatsen. Bijvoorbeeld zoiets https://www.thomann.de/nl/yamaha_hs_7_w.htm Ze passen helaas niet bovenop de kast, of ik zou ze pal naast elkaar moeten zetten.

Kan iemand me vertellen of het uberhaupt de moeite waard is om tot zo'n aankoop over te gaan, of kan ik dan net zo goed een paar monitors onder mijn bureau wegmoffelen?

Verder ben ik slechts een hobbyist die nauwelijks serieus dingen produceert. Maar ik heb wel de intentie om het zo goed mogelijk aan te pakken, voor zover mogelijk.

Andere tips over te kleine zolders met een puntdak zijn ook welkom :)
 
Ik zou denk ik eerder een goede koptelefoon aanschaffen van dat geld ipv de Yamaha's. In de € 300 range kan je hele mooie koptelefoons kopen. Dan kan je je Rokits in de kast wegduwen voor als je nog eens muziek wil luisteren zonder koptelefoon ofzo. Ik denk dat er namelijk erg weinig te behalen valt in een te kleine kamer, met monitors niet ideaal geplaatst, in een kast die waarschijnlijk allerlei resonaties veroorzaakt. :-)
 
Ik heb pas voor 50 euro een paas spirit absolute 2 gevonden inclusief amp
Prima nearfields die ooit 800 kostte
Basspoort aan de voorkant , dus kan tegen de muur

Zoiets ?
 
Ik zou denk ik eerder een goede koptelefoon aanschaffen van dat geld ipv de Yamaha's. In de € 300 range kan je hele mooie koptelefoons kopen. Dan kan je je Rokits in de kast wegduwen voor als je nog eens muziek wil luisteren zonder koptelefoon ofzo. Ik denk dat er namelijk erg weinig te behalen valt in een te kleine kamer, met monitors niet ideaal geplaatst, in een kast die waarschijnlijk allerlei resonaties veroorzaakt. :-)

Dit, koop een mooie koptelefoon en zorg dat je iets hebt met een goede koptelefoon amp. Die zolder gaat je een vermogen kosten om goed te krijgen voor monitoren. En dan heb je nog niet iets dat in de buurt komt van een goede koptelefoon.
 
Bedankt voor de respons. Ik denk dat ik de aankoop van monitors toch nog even uitstel. Mogelijk als mijn budget het toelaat, een klein setje aanschaffen van wellicht focal / yamaha.
Maar de suggestie om voor een goede koptelefoon te gaan bevalt me wel. Denk dat ik me daar eens goed in ga verdiepen. Waarschijnlijk wordt het een sennheiser 650 of iets in die richting. Heb al jaren een beyerdynamic 770, maar dat wordt toch een beetje modderig in mid/laag als je 'm tijdje op hebt.
 
Over specifieke merken/typen (studio) koptelefoons is op dit forum en elders al een hele boel gezegd. Die DT-770's van je zijn in elk geval alvast bekende en prima koptelefoons.

In het algemeen over koptelefoons versus speakers:

Een koptelefoon heeft als bekendste "nadeel" de absolute kanaalscheiding (tussen links en rechts). Dat heeft gevolgen voor de perceptie van het stereobeeld. In de vrije lucht (uit bijvoorbeeld monitor speakers) hoor je met beide oren beide geluidsbronnen (links en rechts). Voor dit verschil is eventueel te compenseren door (simpel gezegd) wat links aan rechts toe te voegen en andersom.

Maar een koptelefoon heeft ook heel veel voordelen. Vooral in kosten en voorspelbaarheid van klank. Een koptelefoon klinkt altijd hetzelfde, onafhankelijk van de ruimte om je heen. Je hebt dus ook geen akoestisch verantwoorde ruimte nodig voor een voorspelbare/betrouwbare klank.. Ook heb je met een koptelefoon geen last van variaties door verschillen in positie van geluidsbron en je oren in de ruimte (want je koptelefoon zit altijd op dezelfde plek t.o.v. je oren). Bij speakers maakt het uit of je je hoofd beweegt ten opzichte van de geluidsbron(nen).

Naast het "absolute "stereobeeld moet je ook rekening houden met de klankkarakteristieken van je koptelefoon. Ze hebben veelal een bepaalde signatuur. Dus....luister ook met andere geluidsbronnen (hedaphones/speakers) dan alleen je "main" monitor om een "middenweg" te vinden tussen deze verschillende karakteristieken. Dit geldt overigens in het algemeen (ook voor monitor speakers).

Als je je eigen koptelefoon goed leert gebruiken is het hoe dan ook een hele goede tool om tot een voorspelbaar resultaat te komen.

En....heel veel mensen luisteren heel veel van hun muziek nagenoeg alleen maar over (al dan niet kwalitatief hoogwaardige) koptelefoons.
 
Samson resolv! kosten geen drol, ik heb laatst de hele muur beluisterd bij baxshop, maar vond deze in de lagere prijsklasse verreweg het beste klinken.
 
Soortgelijk probleem gehad: een veel te kleine ruimte voor de Dynaudios BM6MKII die ik had.

Ik heb nu focal alpha 50's met een AKG 240 als koptelefoon. Ben er erg tevreden over. Voldoende laag (zelfs zonder correctie nog iets te). Of wellicht een setje JBL 305.

Wat minder toe te geven aan je partner/huisgenoten en je niet laten verbannen lijkt me in dit geval wel de meest effectieve oplossing voor je probleem :W
 
Kwurqx, bedankt voor je uitleg. Over het stereobeeld had ik eerlijk gezegd nog nooit nagedacht, goed dat je het noemt.

Dit draagt allemaal wel bij aan mijn enthousiasme over mixen met koptelefoon. Ik ben dan ook rustig aan het orienteren / sparen voor een kwalitatief betere.

Wel wil ik ondanks alle mitsen en maren toch wat kleine referentiespeakers in mijn kast zetten. Zo kan ik toch met iemand ernaast nog muziek maken, of casual wat stukken terugluisteren. Een lange periode met een koptelefoon op werken is toch behoorlijk vermoeiend voor de oren.
 
Wat minder toe te geven aan je partner/huisgenoten en je niet laten verbannen lijkt me in dit geval wel de meest effectieve oplossing voor je probleem :W

Ik ben verbannen vanwege de komst van een kindje. Vrees dat ik die discussie niet ga winnen :D
 
Over geluid in de "vrije ruimte" . Natuurlijk zijn je speakers belangrijk. Maar de ruimte om je heen (akoestiek) en je positie ten opzichte van de speakers zijn zeker zo belangrijk.

Je krijgt onder meer te maken met comb-filter effecten door symmetrisch en/of asymmetrisch reflecterende en botsende golven. Als je echt een neutrale betrouwbare studio wilt realiseren komt er heel wat bij kijken. Zowel in bouw als gebruik.

Dat ging voor mij allemaal een beetje te ver. Wat mij betreft moet het dan ook goed of helemaal niet.

Redenen waarom ook ik heb gekozen voor bewust werken met "headphones".
 
En staar je niet blind op "gear" en zo.

Uit een interview van Izotope met Skrillex:
https://www.izotope.com/en/community/artists/recording-artists/skrillex.html

You've said that because you're on the road so much, you're often making music on headphones. Do you ever run into issues with composing and mixing that way, where you play a mix on a sound system and it's just completely not what you expected?


I think there are just as many issues when you take the song out of a studio environment that you're used to, you know? It's another set of issues, but it's all trial and error. It's like the [Yamaha] NS10. That's such an inaccurate sound. Not only is it more than flat, it's like a mid-rangey bump. Back when everybody was using those, you'd go into any studio and your mix would sound the same because everybody had them. So it's all relative, and it's about what you like to work on.

Obviously you get extremes. You wouldn't necessarily want to work with bad speakers, but I have mixed stuff on computer monitors in the past. All of My Name Is Skrillex is mixed on computer monitors coming out of a headphone jack [laughs], and I got by. So it's all about what you're comfortable with.
 
Dankje Kwurqx, voor de uitgebreide toelichting. Het is wel verleidelijk om wat mooie gear te kopen. Misschien moet ik het nog maar even laten rusten, en kijken hoe lang ik het volhou met mijn oude Beyerdynamic 770. Zeer waarschijnlijk koop ik dan over een tijdje een mooie HD 650, of iets in die richting.

Een neutrale studio ga ik in ieder geval niet bouwen in dit huis. Wellicht over een aantal jaren.
 
Ja dankje, hopen dat er nog wat budget voor een muziekhobby overblijft. :D

Budget technisch...is er ook veel te kiezen.

Na vele jaren (dure en ruimtevragende) hardware werk ik sinds enkele jaren naar grote tevredenheid in-the-box met nagenoeg alleen gratis VST's.

Kost je dan minimaal een 'box' (bijv. een workstation laptop), een controller/keyboard en een koptelefoon. Eventueel nog een koptelefoon amp en/of separate DAC en/of ADC. En een DAW.

Je kunt voor EUR 1500 klaar zijn...

Maar (veel) meer geld kun je in deze hobby ook prima kwijt hoor.....vooral in hardware, maar ook in software.
 
Om maar een argument toe te voegen aan de discussie... Het gebruik van een koptelefoon draagt een risico met zich mee. En dat is de kans op gehoorschade. Met een koptelefoon ga je al heel snel veel te hard.
 
Back
Top