Hedd type 07 vs Adam a7x vs Eve SC208

INFA

Nieuwkomer
Lid sinds
22 mei 2015
Berichten
19
Ok na wat onderzoek heb ik mijn keuze kunnen beperken tot Hedd type 07, Adam a7x of de Eve SC208. Ik ben op dit moment niet in de gelegenheid om ze 1op1 te vergelijken. Wie heeft deze speakers wel met elkaar kunnen vergelijken en wat zijn de bevindingen.

Ze gaan voornamelijk gebruikt worden om hip hop/ drum and bass (en alles wat er tussen inzit) mee te maken.
 
Waarom van Hedd en Adam de 7 serie en van Eve de 8?

Op de 7 serie kan ik je helaas geen ervaring delen. Wel van de 5. Zelf heb ik hedds 05 staat en ben daar heel erg blij mee. Voor in de slaapkamer waarin ik zit vond ik speakers uit een 7 serie te groot, maar adams a5x of eve's 205's vond ik weer te weinig bass geven. De Hedds 05 vond ik een perfecte middenweg, want die geven -naar mijn bescheiden mening- wel in een heel breed spectrum het geluid weer, met een erg mooi midden gebied en superhelder. Als je echt hard wilt knallen moet je wel een maatje hoger, want dan beginnen de bass poorten te resoneren, maar daar heb ik geen last van.

Niet echt een antwoord dus op je vraag, behalve dat mijn ervaring met Hedd dus wel erg goed is. ;)
 
De Adam A7X heb 1 op 1 met de Eve SC207 vergeleken en toen was de Eve voor mij de winnaar. De Eve SC208 heb ik nooit gehoord.
De Hedd type 07 heb ik beluisterd, maar toen niet vergeleken met andere monitors. Maar ik denk dat ik 'm liever heb dan een Adam A7X.

Ik ben nu niet aan het kijken naar nearfield monitors, maar anders zou ik de Hedd type 07 het eerst 1 op 1 met de Eve SC207/208 willen vergelijken.
 
Ik heb alle hedd modellen gehad voor lange periodes. Hedd heeft in alle modellen een super goed laag. Lijkt alsof er een microscoop bij zit over the whole spectrum. Ook in 't laag dus wat ik bij geen ander monitor van zo een prijsklasse heb kunnen horen. Maar als je 808's gebruikt. Zul je snel merken dat je er niet echt mee kan knallen (als je KRK's gewend ben bv.). Het is meer een microscoop. En dan nog met de bijgeleverde software Lineariser en dan ook nog Sonarworks 4 erbij heb je echt iets in je handen wat je voor een lifetime kan meenemen om doktertje te spelen op je tracks. Wil je knallen? Koop dan iets wat goedkoper is.

Mijn Hedd ervaring:

Hedd 05 - Perfect als referentie (naast een knallende 8 inch) en mid freq. dokter game. Of voor een klein slaapkamer. Kheb een setje beschikbaar 4 sale. 1x gebruikt back in the box.

Hedd 07 - Same as above, alleen met meer laag. Kan de main zijn voor mensen met een kleine ruimte.
bij een groter ruimte ga je het harder moeten zetten en dan zul je snel de "port
distortion" sound merken.


Hedd 20 - Beste all-rounder in general. (king van alle chirurg monitoren vind ik zelf) concureerd
speakers die 2 tot 3 dubbel waard zijn.

Hedd 30 - zelfde als de 20. iets "wider" qua sound en kan WEL HARD gaan. Maja kost nog duurder
dan de 20.

Nee ik werk absoluut niet voor Hedd lol. Testen is mn ding. Hedd is gewoon the next generation kwa studio sound vind ik.

Good Luck!


(Adam = hoofdpijn of je moet echt gewend zijn geraakt.)
(Eve = iets minder hoofdpijn)
(Hedd = perfected the mistakes of Adam & Eve) gekke namen joh.
 
Ik heb de Hed 07's, zijn idd zoals djerendj zegt. Vind ze geweldig.

Ik heb ook ondervonden dat ik minder snel de neiging heb om echt te gaan blazen, omdat ze zoveel detail geven heb ik niet meer zo vaak het gevoel dat het luider moet.

Maar ze kunnen eigenlijk echt wel luid hoor, zeker in vergelijking met modellen van dezelfde grootte. Ze zijn naturrlijk heel vlak, geen gehypte bas of hoog.

Ik heb een oud setje Krk Rokit 8's die ik als een soort hype-subs gebruik :) als ik eens een feestje wil bouwen of stevig jammen.


De Hedd20's lijken me echt een droom.
 
Ik kan me niet voorstellen dat één van die types een slechte speaker zou zijn. Ik heb zelf de A7X (+2x 10" sub) en het is echt dikke onzin dat je daar zo'n hoofdpijn van krijgt. Moet er wel bijzeggen dat mijn ruimte akoestisch uitstekend behandeld is...
 
Ik twijfel zelf tussen de HEDD type 07, Eve Audio sc207/8, Presonus Eris E8 en de Neumann KH 120 A's.

Bang dat ik de Neumann's niet krachtig genoeg vind in het laag zonder een sub erbij (wil liever geen sub). De Eve's vond ik beter dan de Adam A7x in de winkel. HEDD en Eris E8 nog niet kunnen beluisteren.
 
Ik twijfel zelf tussen de HEDD type 07, Eve Audio sc207/8, Presonus Eris E8 en de Neumann KH 120 A's.

Bang dat ik de Neumann's niet krachtig genoeg vind in het laag zonder een sub erbij (wil liever geen sub). De Eve's vond ik beter dan de Adam A7x in de winkel. HEDD en Eris E8 nog niet kunnen beluisteren.
Ik heb zelf de Eve Audio sc207. Ik heb deze (o.a.) met de Adam A7x kunnen vergelijken en ik vond toen de Eve's ook beter. De Neumann KH 120 A vind ik ook een hele fijne monitor, maar helaas niet krachtig genoeg in het laag.
De Hedd type 07 heb ik ook gehoord, en mijn (eerste) indruk was heel goed. Maar ik heb ze toen niet met andere monitors kunnen vergelijken. Maar ze zouden (veel?) beter klinken dan mijn Eve's werd mij verteld / geadviseerd.

Dus ik zou sowieso als ik jou was een luistertest Eve Audio sc207/8 vs. HEDD type 07 regelen. :)
En eventueel ook met de Presonus Eris E8 (die ik dus niet ken).

Tips:
Neem voor een luistertest je eigen CD's en muziek mee! En neem voldoende tijd om te luisteren. Soms heb je nl. iets meer tijd nodig om tot een juiste conclusie te komen.

PS:
Laat je nog even weten wat het geworden is. :)
Ik ben vooral benieuwd of je keuze wellicht op de HEDD type 07 gevallen is?
 
Ik zou het liefst de HEDD, sc207/8 en Eris E8 in mn eigen studio testen. De speaker is maar een deel van de sound, de luister ruimte is even belangrijk voor het eind oordeel. Maar vind het zo asociaal om bv van alle 3 tegelijk een setje te bestellen en dan 2 setjes weer terug sturen :\
 
Ik hou ook niet van terugsturen, maar zij moeten bij monitors begrijpen vind ik dat de luisterruimte belangrijk is. Dus ik zou die 3 sets gewoon bestellen... En ik zou dat niet asociaal willen noemen, maar het - incidenteel in eigen voordeel - gebruik maken van de verkoopvoorwaarden. :okdan:

En je koopt uiteindelijk toch ook een setje monitors bij ze? Ze mogen blij zijn dat je nog iets bij ze koopt. :D
En bij een grote dozenschuiver zou ik er veel minder moeite mee hebben dan bij de plaatselijke muziekwinkel die het vaak niet zo makkelijk heeft. Bij die laatste zou ik het niet doen.
 
Je zal eerst de juiste maat voor de woofer moeten weten. :) En die is afhankelijk van de luisterafstand en de akoestiek van de luisterruimte. En studio-akoestiek is een wetenschap op zich, waar studio ontwerpers je overigens goed in kunnen adviseren (tegen betaling). Maar er bestaan ook boeken over studio-akoestiek/design voor DHZ.

SC205 5" woofer (53Hz) 0.7-2 m (*)
SC207 6.5" woofer (44Hz) 1-2 m (*)
SC208 8" woofer (36Hz) 1.5-2.5 m (*)

* ideale luisterafstand (die zeer afhankelijk is van de karakteristiek van de ruimte)

En voor nog meer laag (als je bijv. dance produceert) zou je een subwoofer kunnen overwegen (dat weliswaar niet mijn voorkeur heeft).

TS107 6.5" subwoofer (36Hz)
TS108 8" subwoofer (33Hz)
TS110 10" subwoofer (28Hz)
TS112 12" subwoofer (24Hz)

Ik denk niet dat een SC207 en een SC208 veel van elkaar verschillen, behalve uiteraard de grootte van de woofer (en diens basweeergave). Maar dat is gebaseerd op wat ik ervan gelezen heb (2 jaar geleden), en die info zou (gedeeltelijk) onjuist kunnen zijn. [NB: Het komt voor dat een kleine monitor beter presteert dan een groter type!] De SC207 lijkt populairder te zijn (dan de SC208 ), maar dat zou wellicht door de lagere prijs kunnen komen.

Om het 'makkelijk' te maken...een SC205 (eventueel in combi met een sufwoofer) kan wellicht ook de beste keuze voor een (kleine) studio zijn.
En als het een grote professionele studio is bijv. ook een Neumann KH 310A drieweg setje + een goed tweeweg setje (voor nearfield).
 
Laatst gewijzigd:
Je zal eerst de juiste maat voor de woofer moeten weten. :) En die is afhankelijk van de luisterafstand en de akoestiek van de luisterruimte. En studio-akoestiek is een wetenschap op zich, waar studio ontwerpers je overigens goed in kunnen adviseren (tegen betaling). Maar er bestaan ook boeken over studio-akoestiek/design voor DHZ.

SC205 5" woofer (53Hz) 0.7-2 m (*)
SC207 6.5" woofer (44Hz) 1-2 m (*)
SC208 8" woofer (36Hz) 1.5-2.5 m (*)

* ideale luisterafstand (die zeer afhankelijk is van de karakteristiek van de ruimte)

Kan je mij uitleggen waar jij die afstanden op baseert? En als de ideale luisterafstand zeer afhankelijk is van de karakteristiek van de ruimte (wat inderdaad zo is), dan kan je toch geen uitspraken doen over de ideale luisterafstand?

@Synergist
Waarom wil je geen sub? Als je weet wat je doet (en dat kan door je in te lezen en alle retoriek & bullshit eruit te filteren) kan een sub een waanzinnig goede tool zijn om je laag beter onder controle te krijgen. Je kan zelfs met 2 subs werken. Met een goede plaatsing en wat demping door een berg steenwol krijg je alles boven de (grofweg) 500hz wel strak. Daaronder is het een heel ander spelletje. Doordat je de sub(s) onafhankelijk kan plaatsen in de ruimte met eventueel instelbare crossoverfrequentie (of nog beter met een filter ertussen), kun je je laag veel beter onder controle krijgen. Blijf je last houden van die dip op 90 of 100hz? (vaak een probleem gebied in een thuis studio formaat). Filter die top dan lekker af, laat de sub z'n werk doen in dat gebied en zet m op een plek neer waar ie een betere respons geeft (op jouw luisterpositie natuurlijk). Je kan zelfs nog met een 2e sub werken.

It's all about meten=weten. Koop een meetmicro (hoeft niet duur te zijn), roomeq wizard, een extra paar handen en een dagje tijd om sweeps te doen.
 
Kan je mij uitleggen waar jij die afstanden op baseert? En als de ideale luisterafstand zeer afhankelijk is van de karakteristiek van de ruimte (wat inderdaad zo is), dan kan je toch geen uitspraken doen over de ideale luisterafstand?
Die (ideale luister) afstanden komen van Eve Audio waarbij de kanttekening gemaakt is dat ze afhankelijk zijn van de karakteristiek van de ruimte.
Je kunt ze denk ik beschouwen als afstanden zoals die in de praktijk meestal voorkomen. Maar kunnen in werkelijkheid uiteraard daarvan afwijken.
Je kan zelfs met 2 subs werken.
Ik ben geen deskundige als het op subs aankomt, maar ik weet wel dat een 2de sub tot een beter resultaat kan leiden.
En ik weet dat het opstellen van een subwoofer niet altijd probleemloos is.
 
Back
Top