Impedantie bij koptelefoons

Nap

GAS-arbeider
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
14.589
Locatie
Den Bosch
Ik heb even gezocht maar kan niet zo gauw een antwoord vinden dus ik start een nieuw draadje.

Eén van de kenmerken van een koptelefoon is de impedantie. Enerzijds geldt hier (schijnbaar) dat hoger beter is, maar dat hoger ook meer vermogen nodig heeft om het aan te kunnen drijven. Dit klinkt logisch, maar ik snap het toch niet helemaal.

Zo heb ik in het verleden gemerkt als ik mijn AKG aansluit op een iPhone dat het volume nogal zacht is en dat ook mijn Motu Ultralite niet bepaald een muur van geluid produceert als ik mijn AKG K240 MkII of K712 Pro in prik.

Inmiddels heb ik dat verholpen door een Neve RNPH headphone amp te kopen, maar nu vraag ik me af:

Stel, ik wil de Beyer Dynamic DT880 kopen. Deze is er in 3 uitvoeringen: 32, 250 of 600 Ohm. Wat is nu concreet het verschil tussen deze units in geluidskwaliteit én volume als ik deze aansluit op deze headphone amp? Klinkt de 600 Ohm dan beduidend zachter dan de 250 Ohm variant (maar met meer "detail") of maakt dat weinig uit?

Volgens de specs doet de Neve headphone amp dit:
As measured with typical headphones, Z=44 Ω: 3.617 VAC RMS @1kHz = 300mW RMS
16 Ω typical Load: 1.933 VAC RMS @1kHz = 230mW RMS
150 Ω typical Load: 5.108 VAC RMS @1kHz = 175mW RMS
 
Ik heb de DT770 250 ohm en die gaat aan m'n computer, of via m'n telefoon echt meer dan hard zat.
 
De verhouding tussen de uitgangsimpedantie van de hoofdtelefoonversterker en de impedantie van de hoofdtelefoon is van belang. Die moet min. een bepaalde waarde hebben. Een factor 8 wordt wel min. als vuistregel genoemd, maar dat kan m.i. per combinatie (hoofdtelefoonversterker + hoofdtelefoon) anders zijn. De fabrikant (hoofdtelefoonversterker / hoofdtelefoon) zal dat uiteraard weten. Bij een te kleine verhouding / factor klinkt de hoofdtelefoon mogelijk minder goed. Dat moet je dus zien te voorkomen.

600 ohm klinkt theoretisch beter dan 250 ohm, maar in de praktijk zul je denk ik geen verschil horen. Om dit zeker te weten zul je dit uit moeten proberen. Met 600 ohm zul je de volumeknop van de versterker wel iets meer op moeten draaien dan met 80/250 ohm, maar met een goede hoofdtelefoonversterker moet dat normaal geen probleem zijn. Maar bij een te zwakke hoofdtelefoonversterker zul je misschien zelfs moeten kiezen voor een hoofdtelefoon van 80 ohm. 32 ohm zou ik vermijden, tenzij je 'm per se op een mp3-speler / iPhone wilt aansluiten. Met gebruik van een goede hoofdtelefoonversterker moet je normaal met 250 ohm altijd goed zitten. En zeer waarschijnlijk is 600 ohm ook geen probleem.
 
Misschien interessant? Van google. http://nwavguy.blogspot.nl/2011/02/headphone-impedance-explained.html

Edit: sorry, link gepost voordat ik hem goed gelezen had, je bent er na het lezen nog niet echt uit.

Ik vind het ook verwarrend dat je die 600-Ohm optie hebt bij sommige modellen. Neve zegt dat je niet lager dan 16 Ohm moet gaan, dus dan kunnen ze alledrie.

Hoe belangrijk is het voor jou dat je hoofdtelefoon heel hard kan? Ik vind zelf het omgekeerde fijn; als de volumeknop niet voorbij "8 uur" kan zonder dat mijn oren pijn doen dan vind ik dat onhandig. Maar ik geloof dat ik daar een uitzondering in ben.
 
Laatst gewijzigd:
De zo hoog mogelijke verhouding tussen A en B gaat ook voornamelijk over het overbrengen van een zo hoog mogelijk signaal (een hogere spanning over de ingangsweerstand) en niet per sé over de geluidskwaliteit.

Hier ligt een antieke Beyer DT48, 5 Ohm uitvoering (ja echt 5 Ohm!) en die klinkt zeer goed maar dan wel met een beetje behoorlijke hoofdtelefoonversterker (RME UFX, Cooper cs104).

Impedantie is ook een frequentie-kwestie en dus ook niet gelijk voor elke frequentie. Door in dat gebied te bewegen is het mogelijk om de klank iets aan te passen, afhankelijk van hoe veel speelruimte je hebt.(match ofwel mismatch)
 
Een amp kan meer vermogen af geven op een lagere impedantie. Veel lichte amps hebben dus moeite met een koptelefoon met een hoge impedantie, ze hebben te weinig vermogen om nog te leveren op een hoge impedantie. Vandaar dat je veelal in een mobiele situatie een koptelefoon neemt met een lage impedantie.

Hier een uitleg over impedantie, de versterking en wat hoge en lage impedantie met het geluid doet.

http://nwavguy.blogspot.nl/2011/02/headphone-impedance-explained.html?m=1

Nog een uitleg

https://www.head-fi.org/threads/headphone-amp-impedance-questions-find-the-answers-here.607282/
 
Back
Top