Monitors.. Zijn mn oren nog wel okay? Testje

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
euh, 'nog WEL okay' bedoelde ik...

Ja, het is misschien een wat cryptische omschrijving maar ik heb een vraag.

Ik heb net nieuwe monitors, JBL 305's: budget monitors met goede reviews. Maar veel van m'n muziekcollectie klinkt niet lekker qua mix, terwijl dit wel commerciele tracks zijn die professioneel zijn gemixt en gemasterd. Dus die zullen niet beroerd moeten klinken toch? Nu heb ik wel vaker neutrale monitors en headphones gekocht en die vielen eigenlijk altijd tegen, ook als ze lovende reviews hadden. Ik begin een beetje te twijfelen m'n oren nog wel okay zijn omdat ik altijd wel wat te zeiken heb :erm:

Wie heeft er goede monitors en kan muziek goed beoordelen qua mix? Zou je een zip file kunnen dowloaden die ik heb samengesteld en kunnen luisteren of ik dingen totaal verkeerd beoordeel qua mix? Het zijn 8 tracks in totaal.. Ik pb je dan de link in verband met copyright geneuzel enzo... :)
 
Last edited by a moderator:
Monitors een beetje laten inbranden om ze beter tot hun recht te laten komen? Schoenen zitten ook vaak pas lekker als ze ingelopen zijn.
 
Je weet wel dat neutrale monitors een minder gehypt geluid hebben dan consumentenspeakers, neem ik aan? En dat goede monitors ook kleine details weergeven die je op mindere monitors uberhaupt niet hoort?

Toen ik voor het eerst echt goede monitors had moest ik er ook aan wennen, maar nu erger ik me aan niet-neutraal geluid.

Kan je anders wat meer in detail aangeven wat er precies "niet lekker" klinkt?
 
ja bassweergave is niet zo diep/vol. Vlakke sound.. flets, plat. dat si het denk ik vooral.. bassweergave valt tegen..

Wel veel detail, ik hoor goed de stereo truukjes bij tracks, fx: aanwezigheid van reverb op vocals, effect soundjes etc.

Maar als 80% van mijn muziekcollectie vlak klinkt dan is dat blijkbaar het gemiddelde qua mix. Zo hoort iets te klinken. Als ik aan zou houden wat IK lekker vind klinken dat is dat waarschijnlijk too much qua laag enzo…
Het klinkt niet strak en compact..

Ik vind het echt moeilijke materie.. Hoe ‘hoort iets’ te klinken, hoe is het bedoelt door de artiest… Dat is zo moeilijk te zeggen..

Ik heb die JBL's trouwens direct op mn Scarlet 2i2 aangesloten, dus expres niet op m'n mixer dsu het klinkt echt direct zoals de files zijn..

Een voorbeeldje van de tracks die ik heb getest:

Dit klinkt voor mij echt perfect… zo mooi in balans met een solide laagweergave:



Ook dit klinkt top-notch. Super punchy cleane sound:





Terwijl ik dit weer vind tegenvallen. Bassdrums hebben geen punch.. Zwakke laagweergave, klinkt zeer dun:



En dit klinkt nergens naar, klinkt slap. Bassline hoor ik amper, bassdrums klinken als slappe hap. Ik kan er amper naar luisteren:



Ook hier slechte laagweergave.. de rollende bassline (die downpitched) hoor ik slecht. Maar de bassdrums komen wel strak en vol door:

 
Laatst gewijzigd:
Het kan natuurlijk ook aan je akoestiek en speaker opstelling liggen. Is er iets dat bij alle tracks opvalt?

Slechte akoestiek en/of plaatsing was ook meteen mijn insteek, vooral als hij aangeeft dat hij ook andere neutrale monitors slecht vond/vindt klinken.

Verder kan het ook aan de muziekcollectie liggen; een gemasterde track betekent niet meteen dat het objectief goed gemixt is en goed klinkt.
Daarom zijn ook niet alle commerciële tracks geschikt als 'reference track".


Als iemand ook gewend is aan gehypte luidsprekers zonder veel detail, kan het ook wennen zijn om naar neutrale 'revealing' monitors te luisteren.
En luisteren voor het luistergenot is toch wel iets anders dan de 'critical listening', waar studio monitors doorgaans voor bedoeld zijn.
 
Uiteraard zit er verschil in mixen. Maar sublaag ga jij vermoedelijk niet horen op de 305's. In de eerste tracks zit minder sublaag gemixt en in de laatste twee juist meer. De derde vind ik zelf ook niet echt sterk, dus daar hebben we het maar niet over :D

Ik vermoed dat jij de eerste twee tracks beter in balans vind klinken omdat deze ook goed klinken op kleinere speakers. Op de auratones hier komen ze ook goed door.

Ik zou zeggen, speel eens met plaatsing en koop (of leen) eens een subwoofer (van iemand) voor je sublaag. Of check de mixen eens op een koptelefoon die het sublaag kan weergeven. Ik denk dat je zult opkijken en snel tot de conclusie zal komen dat de laatste twee mixes misschien wel de betere zijn.
 
Ik denk dat je zult opkijken en snel tot de conclusie zal komen dat de laatste twee mixes misschien wel de betere zijn.

Ja die Bushido track klinkt goed op zich.. enkel komt die bassline niet duidelijk naar voren..
Maar de Burial track?? Die klinkt hier echt zo vlak als wat.

Mn hoofdtelefoon (Audio Technica m30x) is niet geschikt om laag te testen, die klinkt nog vlakker met minder laag :(
 
Ik merk vaak dat ik commerciële meuk liedjes die ik in de auto hoor vaak beter vind klinken / overkomen dan de daadwerkelijke mixen.

ps. volgens mij is er niks mis met je oren, heb exact dezelfde ervaring bij het luisteren van je voorbeeld tracks.
 
Zoals Virkaz zegt: van subbasweergave op 5 inch budget monitors kan je natuurlijk ook niet te veel verwachten. Verder hoort een wat "vlakkere" weergave bij neutrale monitors. Dat is gewoon het verschil tussen veel consumentenspeakers, die zo veel mogelijk subjectief zullen willen "imponeren", ook al wordt de bas daar modderig van en het hoog gehypt, en monitors, die niet mogen kleuren.

Wat jij nu wel goed hoort op je monitors is dat de eerste twee tracks wel goed overkomen op kleinere speakers, en de laatste twee niet zo. Zoals Jompo ook zegt: je hoort nu misschien wel gewoon dat veel van jouw muziekcollectie uberhaupt niet zo geweldig is afgemixt (voor kleinere speakers) - hoewel dit subjectief blijft. Zijn er andere speakers waar deze tracks voor jou wel goed op klinken?

Voor referentie kan je misschien beter naar wat meer mainstream producties kijken. En wees er dan zeker van dat je deze nummers op meerdere systemen hebt gehoord, en je ze daar overal goed vindt klinken.
 
Ah, ik moet er denk ik nog aan wennen, en mn verwachting wat bijstellen. Ik ben tot nu toe af gegaan op de juichende reviews maar het zijn natuurlijk budget dingen met kleine 5" woofers.

Ik heb denk ik een bepaald idee in mn hoofd van goed geluid, en dat zal ik wss enkel met een duurdere set kunnen krijgen of met een subwoofer.
 
Heb die JBL's ook en kan niet anders zeggen dat ik de prijs/kwaliteit echt goed vindt. Ze zijn behoorlijk eerlijk qua weergave. DIt is misschien precies wat maakt dat je een hoop nummers minder vindt klinken, het kaf wordt van het koren gescheiden en dat je dit waarneemt betekend juist dat er niets mis is met je oren!
 
DIt is misschien precies wat maakt dat je een hoop nummers minder vindt klinken, het kaf wordt van het koren gescheiden en dat je dit waarneemt betekend juist dat er niets mis is met je oren!

Precies dit. Het is juist NIET de bedoeling van monitors dat alle muziek er "lekker" op klinkt, maar dat je alles neutraal hoort inclusief de minder "lekkere" dingen. Als dat nu inderdaad het geval bij je is, dan doen deze monitors hun werk juist goed.

Verder zoals gezegd heb je nou eenmaal wel weinig subbas met een 5 inch budgetspeaker.
 
Nou goed te lezen dat meer mensen die tracks die ik postte zo waarnemen..

Dat ik twijfel aan m'n oren is ook omdat ik speakers en hoofdtelefoons die ik de laatste jaren kocht tegen vond vallen..
Bijvoorbeeld mn Phonic P6A monitors, m30x hoofdtelefoon, Sony MDR-7506 hoofdtelefoon, Harman Kardon Soundsticks, Harman Kardon Go & Play speaker...

Dus dan begin ik te denken 'hey ligt het nou aan mij??? Misschien hoor ik het gewoon niet correct' :)
 
Laatst gewijzigd:
Dus dan begin ik te denken 'hey ligt het nou aan mij??? Misschien hoor ik het gewoon het correct' :)

Denk dat het deels subjectief is en dat gewenning ook een rol speelt..

Als ik een tijdje muziek heb geluisterd op een koptelefoon, vind ik daarna het geluid uit speakers niet om aan te horen. Totdat ik daar weer een beetje aan gewend ben.

Trouwens ik hoor vaker slecht dan goed geluid. Maar toch vinden het publiek en de technici het okee. Dus zal het wel aan mij liggen..

Mijn eigen muziek kan ik soms ook niet verdragen.. En als ik moe ben vind ik alles vals klinken... :-D
 
Laatst gewijzigd:
En als ik moe ben vind ik alles vals klinken... :-D

ah, dat kan ook wel meespelen inderdaad.. ik heb al een paar nachten slecht geslapen namelijk..
 
Back
Top