Hoe laat je het laag het beste klinken op kleine speakers?

Je bent nog niet echt wakker. Ik heb normaal bijgedragen aan deze draad. Lees maar terug. En narcisme? Mijn post waar jij op reageerde begon gewoon heel netjes met 'ik denk'

Niks opleggen of wat dan ook. Jij bent het vervolgens niet met mij eens. Dat is heel wat anders.

En leuk hoor delays etc maar luister gewoon naar die nieuwe versie van die track van hem. Heeft het iets opgeleverd? Nee ik hoor nog steeds niks qua pseudo 'sub laag' op mijn macbook. Ja 3 mini farts aan het begin. En vervolgens hoor ik geen verschil.

Mag ik dan niet concluderen dat het niet zoveel effect heeft bij sub laag? Of ben ik dan weer narcistisch aan het opleggen/puristisch of clownesk aan het doen?

En ik heb nog even die post van je bekeken waar je vindt dat ik kort door de bocht ben. Wat je daar over techno tracks, kleine speakers en sublaag beweert klopt gewoon niet. Mix technisch sluit het helemaal niks uit voor techno tracks op grote systemen. En ik heb uitlegt dat dat met sublaag dus niet zo werkt. En ook dat heb je niet weerlegt.

En prima dat je op de man speelt. Kan ik prima hebben maar je komt slimmer over door op de bal te spelen.

*neemt nog wat virtuele cola en chips*

:P


Als iemand mijn reactie als qoute neemt en het dan heeft over hoe "jullie verwoede pogingen" humoristisch is, lijkt mij een passief agressieve manier om te zeggen dat ik en iedereen nonsens aan het praten is, wat je nù uiteindelijk wel duidelijk durft te zeggen.
En dan kaats ik de bal wel, zonder steekjes onder water, terug.
Slimmer overkomen is niet waar ik mee bezig ben, of bezig mee hoef te zijn.

Met "kort door de bocht" in mijn eerste reactie gaf ik aan dat jouw bewering ongenuanceerd was, wat niet betekent dat het compleet onjuist was; alleen niet van toepassing op de vraag van TS.
Vervolgens ging JIJ door met jouw absolutistiche uitspraken.

Niemand heeft hier beweerd dat je subbas op kleine speakers moet/kunt mixen; wij hebben het over de vraag van TS hoe hij zijn mix ook op kleine speakers kan laten klinken (voor de zoveelste keer).

Dat je subbas het beste op speakers met goede laagweergave moet mixen, dáár heb je volkomen gelijk in, maar daar gaat de vraag helemaal niet over.
En dat is wat ik jou de hele tijd tevergeefs probeer uit te leggen.

En ik heb nog even die post van je bekeken waar je vindt dat ik kort door de bocht ben. Wat je daar over techno tracks, kleine speakers en sublaag beweert klopt gewoon niet. Mix technisch sluit het helemaal niks uit voor techno tracks op grote systemen. En ik heb uitlegt dat dat met sublaag dus niet zo werkt. En ook dat heb je niet weerlegt.


Wat heb ik anders beweerd behalve dat; als je wilt weten hoe iets op kleine speakers klinkt (èn of het zinvol is of niet) je op kleine speakers moet monitoren en dat als een techno 'reference track' wel op kleine speakers goed overeind blijft, er iets ontbreekt in jouw eigen mix.
Daarmee heb ik nergens beweerd dat je dus niet normaal op fatsoenlijke monitors moet gaan mixen; alleen dat verschillende monitors, van groot naar klein, alsook headphones, etc., allemaal bepaalde aspecten van jouw mix belichten.

En als al de suggesties geen effect hebben op de weergave van de mix van TS op klene speakers; hoe weet jij dat dan?
Door te beluisteren op KLEINE SPEAKERS, toch?
En is dat niet wat ik de hele tijd aan het zeggen ben?


Ik hoef dus helemaal niets te weerleggen omdat jij maar blijft aankomen met techno op grote systemen, terwijl ik het heb over de mixvertaling naar kleine speakers; wij blijken de hele tijd langs elkaar heen te praten.

Maar om de draad niet te verpesten en om de vrede te bewaren/herstellen, laten wij het maar hierbij laten.

Neem jij van mij ook een lekker croisantje met een heerlijke bak koffie.:koffie:
En ik bedoel dit niet cynisch.

PEACE. :)
 
Laatst gewijzigd:
Beste contributors,

Ik waardeer van jullie beide jullie meningen! Het verschil daarin heeft een reden en dat is juist goed. Laten we dat respecteren van elkaar hoe erg je het er ook niet mee eens bent. Geef dan gewoon jou mening zodat anderen die het lezen hun conclusie kunnen trekken.

Maar maak het ajb niet persoonlijk :luv:

Zeker in de muziek zijn er vaak meerdere wegen naar Rome ... de rechte pad, de omwegen en de tussenpaden. Al die paden hebben hun doel.

Respect! :okdan::halleluja:okdan:


Mijn excuses.:o:
Ik zal mij verder gedragen.
 
Jompo. Mijn post waar je mij op aanviel was niet kort door de bocht, nog absoluut in welke vorm dan ook en je hebt daarvan niks inhoudelijks weerlegt en dus aangetoond dat wat ik zei absoluut was of kort door de bocht.

Ik heb al heel duidelijk aangegeven dat het een pragmatisch opmerking was n.a.v. het probleem van die track. En als je begrijpend kan lezen dan is het ook duidelijk dat het niet meer alleen over de begin vraag ging en dit gewoon een side note was van mij over die track.

En ja dat ik je zo van repliek dien ligt echt aan jezelf. Dat jij niet snapt hoe je normaal discussieert is echt niet mijn probleem. En het gaat ook mijn probleem niet worden.
 
Lekker boeiend allemaal jongens... Je muziek moet gewoon goed klinken op elk systeem ongeacht wat voor genre, dus moet je ook mixen op verschillende systemen.
 
Je moet helemaal niks sjef.

Ghehe klopt, ik pas mijn zin bij deze aan :)

"Het beste is om je muziek gewoon goed te laten klinken op elk systeem ongeacht wat voor genre, dan is het nodig om te mixen op/voor verschillende systemen."
 
:luv: Volgens mij hebben jullie je punt nu beiden wel gemaakt. Zullen we nu verdergaan met het onderwerp? :luv:

Thx! :halleluja

Nee.

Ok sorry je hebt gelijk. Ik mag ook wel iets aardiger zijn t.o.v. Jompo. Hij doet goed werk op dit forum. :koffie:
 
Over kleine boxjes gespoken. Ik heb een JBL charge 3 welke minuscule bass woofers heeft (en een paar mid range in het midden). Ik denk dat deze woofers max 6cm diameter zijn. Maar de sound die hij produceert is echt zeer diep. Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen weet ik niet, maar ik kan met deze speaker echt diep laag nog overtuigend beluisteren.. Dus kan misschien zelfs dienen als studio mix tool.
 
Over kleine boxjes gespoken. Ik heb een JBL charge 3 welke minuscule bass woofers heeft (en een paar mid range in het midden). Ik denk dat deze woofers max 6cm diameter zijn. Maar de sound die hij produceert is echt zeer diep. Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen weet ik niet, maar ik kan met deze speaker echt diep laag nog overtuigend beluisteren.. Dus kan misschien zelfs dienen als studio mix tool.

Ik haal 35hz uit een boxje van 17x17x24cm...

 
opzoeken vanaf welke freq die kleine dingen wél meespelen en daar wat freq voorzien in je track?

Exact zo zou ik het ook doen. En dan op de individuele sporen. Speelt ook alleen maar bij basgitaar, bassdrum en synthbass met diep laag/sublaag. Die instrumenten hebben per geluid een onder- en bovengrens waar ze wat doen. Als je die bovengrens wat naar boven haalt met EQ op de aparte sporen krijg je een illusie van laag op een systeem wat eigenlijk geen laag kan weergeven. Wel checken op én monitors die echt geen laag kunnen (bv Avantone Mixcubes) en ook op monitors die wel echt laag kunnen, zodat het wel op beide systemen in balans blijft.
 
zoals al eerder genoemd, parallele distortion/saturatie is key. Ik kan je gelukkig ook uitleggen waarom, maar dat ga ik niet doen omdat andere dat al veel beter gedaan hebben in de vorm van een youtube filmpje
zie: https://www.youtube.com/watch?v=FzeZbJceKZE

Dit is ook 1 van de hoofdredenen waarom je zo veel verschillende compressors en eq's hebt. en waarom analoge mix gear zo gewilt is, een fairchild 670 compressor bijvoorbeeld (kost 44.000 euro) staat erom bekend dat hij enorm veel, hele subtiele, fijn klinkende harmonische distortion toevoegt aan het signaal.


door de distortion parallel toe te passen, heb je veel meer controle over de balans van het signaal, en kan je er ook bijvoorbeeld voor kiezen om het gedistorde signaal de klote in te compressen en je main track clean te houden.

Vergis je niet, dit is niet alleen handig voor bass.

Ik parallel distort soms 90% van de tracks in de mix, waaronder vocals, drums, bas, synths, akoestische gitaar en andere elementen.

Een enorm goed voorbeeld van iemand die deze techniek enorm goed beheerd is deze guy, en hij laat het nog zien ook:

https://www.youtube.com/watch?v=0GTX-G4tkVk



succes man!

- afro

Super tips! Next level!
Ik gebruik het nu ook op elk kanaal.
Bedankt nogmaals! :okdan:
 
Super tips! Next level!
Ik gebruik het nu ook op elk kanaal.
Bedankt nogmaals! :okdan:

Super man! goed om te horen dat het geholpen heeft. Toen een hele goede mixer/producer mij deze technieken ging zien ging er voor mij ook een wereld open!
 
Over kleine boxjes gespoken. Ik heb een JBL charge 3 welke minuscule bass woofers heeft (en een paar mid range in het midden). Ik denk dat deze woofers max 6cm diameter zijn. Maar de sound die hij produceert is echt zeer diep. Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen weet ik niet, maar ik kan met deze speaker echt diep laag nog overtuigend beluisteren.. Dus kan misschien zelfs dienen als studio mix tool.

Beetje Off-Topic...maar toch.

Over die JBL Charge heb ik me ook verbaast. Gaat er dan uiteindelijk om hoeveel lucht zo'n apparaatje op lage frequenties kan verplaatsen. En hoe precies.

Geldt (op nog kleinere schaal) ook voor koptelefoons en (nog kleiner) "oordoppies".

Kijk bijvoorbeeld eens naar de prestaties van de Sony MH1(C) in ear monitors.
https://www.head-fi.org/threads/review-sony-mh1-–-the-best-kept-secret.632892/

Drivers van 6 mm (!) en frequenties tot 1Hz.

Trouwens top kwaliteit voor (bijna) geen geld. Wordt niet meer gemaakt, maar is her en der nog wel te koop. Soms wel met oude pin layout (moet dan een adapterstekkertje. tussen)

JCV prutst zelfs nog dual drivers in de miniscule maar eveneens heel goeie HA-FXT90 (ook nog wel te koop, soms voor enkele tientjes)
http://theheadphonelist.com/headphone_review/jvc-ha-fxt90/
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top