Hoe laat je het laag het beste klinken op kleine speakers?

Ik denk dat je vooral moet nadenken waar je het voor maakt. Techno op kleine speakers is een beetje raar. Techno wil je op een dik geluidssysteem horen. Dus als het daar goed klinkt zou ik het zo laten.

Kleine speakers is toch iets meer voor pop wat op de radio wordt gedraaid.
 
Ik denk dat je vooral moet nadenken waar je het voor maakt. Techno op kleine speakers is een beetje raar. Techno wil je op een dik geluidssysteem horen. Dus als het daar goed klinkt zou ik het zo laten.

Kleine speakers is toch iets meer voor pop wat op de radio wordt gedraaid.

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Daarom moet ik me er met deze style ook niet te druk over maken. Al denk ik dat het sowieso niet in je nadeel kan werken ;-)

Voor pop en radio is het naar mijn idee idd essentieel om deze techniek goed te beheersen.
 
Ik denk dat je vooral moet nadenken waar je het voor maakt. Techno op kleine speakers is een beetje raar. Techno wil je op een dik geluidssysteem horen. Dus als het daar goed klinkt zou ik het zo laten.

Kleine speakers is toch iets meer voor pop wat op de radio wordt gedraaid.


Dit is heel kort door de bocht.

Ik ga er wel van uit dat wij het wel hebben over speakers als 'mixing tools' en niet voor louter luistergenot, aangezien het hier over mixing gaat.

Hoe raar techno op kleine speakers ook moge klinken, als andere commerciele techno tracks wèl goed op deze speakers overkomen en overeind blijven, dan is dat toch een teken dat er iets ontbreekt in jouw mix.
En dat tekort zal zeker blijken wanneer jouw track 'back to back" wordt gedraaid met deze commerciële tracks op die "dikke" geluidssystemen.

Het mixen op verschillende systemen in combinatie met goede 'reference tracks' is niet omdat jouw mix op het ene of andere systeem uiteindelijk beluisterd zal gaan worden of niet, maar omdat elk afluistersysteem (van kleine speakers tot clubsystemen) andere aspecten en tekortkomingen van jouw mix zullen belichten, die je dan m.b.v. de 'reference track' kunt adresseren.

Dus, al zou je techno niet op kleine luidsprekers, als luisteraar, beluisteren, dan nog kunnen deze wel nuttig zijn in jouw monitoring systeem om het erop af te mixen.
 
Laatst gewijzigd:
Wat ook meewerkt is het effect dat het laag heeft op de rest van de mix. Als het laag de rest subtiel wegdrukt, klinkt het massiever. Sidechain je subbass eens naar de rest van je mix, dan hoor je de frequenties van de sub zelf misschien niet op je speakers, maar wel de druk ervan op de rest van je sounds
 
Als je lui bent of als het snel moet gaan:
Avantone Pro Active MixCube (250€)
Monitor Controller: Behringer heeft een goedkope (150€) copy van SPL
Waves MaxxBass (29€) als je op een promo wacht

Voor nog geen 430€ ben je gesteld en dan maar spelen met de settings in MaxxBass en lekker A/B-en tussen je main speakers en je MixCubes tot het goed zit...
 
Wat ook meewerkt is het effect dat het laag heeft op de rest van de mix. Als het laag de rest subtiel wegdrukt, klinkt het massiever. Sidechain je subbass eens naar de rest van je mix, dan hoor je de frequenties van de sub zelf misschien niet op je speakers, maar wel de druk ervan op de rest van je sounds

dit is zeker het proberen waard!

Dit is heel kort door de bocht.

Ik ga er wel van uit dat wij het wel hebben over speakers als 'mixing tools' en niet voor louter luistergenot, aangezien het hier over mixing gaat.

Hoe raar techno op kleine speakers ook moge klinken, als andere commerciele techno tracks wèl goed op deze speakers overkomen en overeind blijven, dan is dat toch een teken dat er iets ontbreekt in jouw mix.
En dat tekort zal zeker blijken wanneer jouw track 'back to back" wordt gedraaid met deze commerciële tracks op die "dikke" geluidssystemen.

Het mixen op verschillende systemen in combinatie met goede 'reference tracks' is niet omdat jouw mix op het ene of andere systeem uiteindelijk beluisterd zal gaan worden of niet, maar omdat elk afluistersysteem (van kleine speakers tot clubsystemen) andere aspecten en tekortkomingen van jouw mix zullen belichten, die je dan m.b.v. de 'reference track' kunt adresseren.

Dus, al zou je techno niet op kleine luidsprekers, als luisteraar, beluisteren, dan nog kunnen deze wel nuttig zijn in jouw monitoring systeem om het erop af te mixen.

hier ben ik het ook helemaal mee eens, maar daar wil ik nog wel aan toevoegen: onderschat niet de hoeveelheid muziek in alle stijlen die over super crappy speakers wordt gedraaid. Wij als "mensen die met muziek bezig zijn" zijn natuurlijk gewend aan een goed geluidsysteem met perfecte stereo weergave, de meeste mensen zijn dit echter niet. kijk bij Glenn's muziek naar de volgende scenarios:

- Iemand wilt snel een liedje laten horen en doet dit over zijn telefoon speakers.
- een pre-party voor een technofeest waar iemand z'n crappy 30-euro-bluetooth-speakertje
heeft meegebracht.
- een backstage op een feestje waar crappy speakers zijn zodat er op de achtergrond ook een
beetje muziek is
- mensen die gewoon van die goedkope desktop speakertjes hebben.
- wanneer iemand denkt dat ananas op een pizza een goed idee is en door je muziek heen
smakt :r


Dit kan ook net het verschil zijn tussen of je liedje "succesvol" is of niet. en ja dat is misschien niet het aller belangrijkste van muziek maken. Maar laten we eerlijk zijn. we vinden het allemaal enorm fijn als onze muziek door een grote groep mensen wordt gewaardeerd.

On topic:
Ik heb je track beluisterd op mijn laptop speakers, mijn auratone (waar de mixcube op gebaseerd is) en op mijn gewone speakers. Op de auratone kwam je bass nog wel acceptabel naar voren. op de laptop speakers was hij bijna helemaal weg. in dit geval zou ik een stapje verder gaan (ik heb dit niet zelf geprobeerd, maar dit is wat ik zou doen om het probleem proberen op te lossen): parallele multiband distortion. als ik naar je bass luister is het niet een pure sinus toon, er zitten echt wel wat frequencies boven op. laat de parallele distortion die je al toegepast hebt gewoon voor wat het is, en stuur het originele signaal naar nog een bus waar je het laag eruit filtert en alleen de hogere frequencies van het signaal overhoudt. distort die frequencies wat heviger en mix dat naar smaak in bij het originele signaal, misschien helpt het ook om op deze bus nog wat parallele compressie toe te passen zodat het lekker constant blijft.

en lekker trackie hoor trouwens! ik zou nu je toch bezig bent ook je snare en hihats een flinke dosis saturatie geven. voor een lekkere rouwe vibe!

- afro
 
On topic:
Ik heb je track beluisterd op mijn laptop speakers, mijn auratone (waar de mixcube op gebaseerd is) en op mijn gewone speakers. Op de auratone kwam je bass nog wel acceptabel naar voren. op de laptop speakers was hij bijna helemaal weg. in dit geval zou ik een stapje verder gaan (ik heb dit niet zelf geprobeerd, maar dit is wat ik zou doen om het probleem proberen op te lossen): parallele multiband distortion. als ik naar je bass luister is het niet een pure sinus toon, er zitten echt wel wat frequencies boven op. laat de parallele distortion die je al toegepast hebt gewoon voor wat het is, en stuur het originele signaal naar nog een bus waar je het laag eruit filtert en alleen de hogere frequencies van het signaal overhoudt. distort die frequencies wat heviger en mix dat naar smaak in bij het originele signaal, misschien helpt het ook om op deze bus nog wat parallele compressie toe te passen zodat het lekker constant blijft.

en lekker trackie hoor trouwens! ik zou nu je toch bezig bent ook je snare en hihats een flinke dosis saturatie geven. voor een lekkere rouwe vibe!

- afro

Heb er ook nog eens goed over nagedacht en kom tot de conclusie dat ondanks voor sommige muziek minder essentieel het voor elke muziek belangrijk is om goed beluisterd te kunnen worden op kleine speakers. Je wilt een zo groot mogelijk bereik en niet dat het een het ander uitsluit.
Dus ik ga dit voortaan op elk project toepassen :D

Moet zeggen dat ik het met gewone parallelle distortion op de bassline niet voor elkaar kreeg. Het werd al snel te heftig waardoor geheel veranderde. Ik ga het op je aanbevolen multiband manier proberen ... klinkt als een goede kans en zeer zeker het proberen waard.

Zeer bedankt voor het meedenken en de waarde volle tips en je compliment. Zal de snare en hats gelijk ook meepakken :halleluja
 
Denk dat het gelukt is. Kan het zelf nu horen op mijn macbook. Wel heb ik het idee dat ik het effect heb overdreven want ik hoor nu eigenlijk gewoon een distortionlaagje extra, maar dat kan ook heel goed tussen mijn oren zitten. Denk dat het makkelijker word met het maken van mn volgende track als ik er van te voren rekening mee kan houden en gelijk al aan het effect en de sound ervan kan wennen.
Heb het op bijna elk percussie geluid nu toegepast en daarop vind ik het gelijk een toegevoegde waarde hebben en erg lekker klinken!

Kreeg het nu voor elkaar door op de output van de parallelle distortion een highpass te zetten. Zodat het normale bass geluid gewoon intact blijft. Ook een soort multyband alleen ook nog reversed toegepast. Zie schermafbeelding.

Hier een linkje naar het resultaat:

https://metapop.com/glenn-broersma/remixes/glenn-new-technowav-remix/20580
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2017-11-12 om 19.27.50.jpg
    Schermafbeelding 2017-11-12 om 19.27.50.jpg
    66,4 KB · Bekeken: 116
lekker nummertje hoor glenn:halleluja
 
Heb er ook nog eens goed over nagedacht en kom tot de conclusie dat ondanks voor sommige muziek minder essentieel het voor elke muziek belangrijk is om goed beluisterd te kunnen worden op kleine speakers. Je wilt een zo groot mogelijk bereik en niet dat het een het ander uitsluit.
Dus ik ga dit voortaan op elk project toepassen :D

Moet zeggen dat ik het met gewone parallelle distortion op de bassline niet voor elkaar kreeg. Het werd al snel te heftig waardoor geheel veranderde. Ik ga het op je aanbevolen multiband manier proberen ... klinkt als een goede kans en zeer zeker het proberen waard.

Zeer bedankt voor het meedenken en de waarde volle tips en je compliment. Zal de snare en hats gelijk ook meepakken :halleluja

de track klinkt goed man! top gedaan, je hoort hem idd een klein beetje in het begin, maar als je wat verder in de track zit valt het echt niet op. denk sowieso niet dat mensen het horen. wij horen het omdat we er op aan het focussen zijn!

Als je er vanaf het begin af aan rekening mee houdt, wordt het inderdaad makkelijker. Ik ben zelf vooral bezig met hiphop of het opnemen en mixen van bands dus mijn bas is vaak niet zo diep als die van jou.

maar luister maar eens (over je laptop speakers) naar de volgende track die ik heb geproduceerd en afgemixt, Ik had hier een DI Bass signaal en een amp opgenomen met een mic. ik heb van de DI alles boven 150 hertz erafgehaald, en van de amp alles onder de 150hertz. vervolgens heb ik de DI helemaal de klote in gecompressed, en het amp signaal heb ik parallele distortion op toegepast. en hij is prima te horen op m'n laptop speakers (de bass begint op 0:37):

 
lekker nummertje hoor glenn:halleluja

Dank je wel KSUS! :)

de track klinkt goed man! top gedaan, je hoort hem idd een klein beetje in het begin, maar als je wat verder in de track zit valt het echt niet op. denk sowieso niet dat mensen het horen. wij horen het omdat we er op aan het focussen zijn!

Als je er vanaf het begin af aan rekening mee houdt, wordt het inderdaad makkelijker. Ik ben zelf vooral bezig met hiphop of het opnemen en mixen van bands dus mijn bas is vaak niet zo diep als die van jou.

maar luister maar eens (over je laptop speakers) naar de volgende track die ik heb geproduceerd en afgemixt, Ik had hier een DI Bass signaal en een amp opgenomen met een mic. ik heb van de DI alles boven 150 hertz erafgehaald, en van de amp alles onder de 150hertz. vervolgens heb ik de DI helemaal de klote in gecompressed, en het amp signaal heb ik parallele distortion op toegepast. en hij is prima te horen op m'n laptop speakers (de bass begint op 0:37):

https://www.youtube.com/watch?v=1O32bYphHL8

Thanks! :)

En wow man wat een lekker nummer, klinkt echt kneiter goed! En die bass komt over mn macbook idd goed over :okdan::halleluja:okdan:
 
Dit is heel kort door de bocht.

Ik ga er wel van uit dat wij het wel hebben over speakers als 'mixing tools' en niet voor louter luistergenot, aangezien het hier over mixing gaat.

Hoe raar techno op kleine speakers ook moge klinken, als andere commerciele techno tracks wèl goed op deze speakers overkomen en overeind blijven, dan is dat toch een teken dat er iets ontbreekt in jouw mix.
En dat tekort zal zeker blijken wanneer jouw track 'back to back" wordt gedraaid met deze commerciële tracks op die "dikke" geluidssystemen.

Het mixen op verschillende systemen in combinatie met goede 'reference tracks' is niet omdat jouw mix op het ene of andere systeem uiteindelijk beluisterd zal gaan worden of niet, maar omdat elk afluistersysteem (van kleine speakers tot clubsystemen) andere aspecten en tekortkomingen van jouw mix zullen belichten, die je dan m.b.v. de 'reference track' kunt adresseren.

Dus, al zou je techno niet op kleine luidsprekers, als luisteraar, beluisteren, dan nog kunnen deze wel nuttig zijn in jouw monitoring systeem om het erop af te mixen.

Nee hoor. Als je kleine speakers maar tot 80 hz gaan hoor je niks van hoe je sub laag daarop klinken. Glenn had het zelfs in zijn eerste post over een hpf van 170hz. Ook al zit er dik sub in, je hoort het gewoon niet. Kan je mixen tot je een ons weegt op kleine speakers maar wat er niet uit kan komen gaat niet opeens magisch ontstaan.

En ja die 30/40/50 hz sub hoor je wel op een 'normaler' geluidssysteem. En als ik het goed begrijp gaat het in dit draadje daar toch wel specifiek over.

Verder zeg ik niet dat techno mixen op kleine speakers niet kan. Alleen als je echt sub gebruikt moet je gewoon je 'echte' monitoren aanzetten. Simpel :)
 
Nee hoor. Als je kleine speakers maar tot 80 hz gaan hoor je niks van hoe je sub laag daarop klinken. Glenn had het zelfs in zijn eerste post over een hpf van 170hz. Ook al zit er dik sub in, je hoort het gewoon niet. Kan je mixen tot je een ons weegt op kleine speakers maar wat er niet uit kan komen gaat niet opeens magisch ontstaan.

En ja die 30/40/50 hz sub hoor je wel op een 'normaler' geluidssysteem. En als ik het goed begrijp gaat het in dit draadje daar toch wel specifiek over.

Verder zeg ik niet dat techno mixen op kleine speakers niet kan. Alleen als je echt sub gebruikt moet je gewoon je 'echte' monitoren aanzetten. Simpel :)


Helemaal niet zo simpel :(

Ten eerste was de vraag van TS; hoe het laag ook op kleine speakers beter te laten overkomen, en niet specifiek 30/40/50Hz sub.

De oplossing hiervoor, zoals door anderen reeds aangegeven, is om de boventonen of hogere frequenties van de bas elementen te accentueren (door eq danwel saturatie), waarbij dus de grondtoon zèlf onveranderd blijft (en nog steeds onhoorbaar op kleine speakers).
Wat je dan op de kleine speakers hoort zijn bovenharmonischen van de subbas, uiteraard niet die subfrequentie zelf.

En om dit nou te kunnen beoordelen ben je toch aangewezen op kleine speakers.
Hoe beoordeel je hoe een effect/aanpassing op kleine speakers klinkt? Dit doe je op kleine speakers, lijkt mij; logisch toch?

Dat jij dan techno op kleine speakers raar vindt klinken, is in deze context compleet irrelevant.

Jij bent verder blijkbaar de enige die de indruk heeft dat iemand in dit draadje denkt kleine speakers 30/40/50Hz te kunnen laten weergeven; dat heb ik hier niemand zien beweren.

Verder zeg ik niet dat techno mixen op kleine speakers niet kan. Alleen als je echt sub gebruikt moet je gewoon je 'echte' monitoren aanzetten. Simpel :)


Niemand zegt ook dat je techno op kleine speakers moet gaan mixen. Alleen, als je wilt weten hoe, welk aspect dan ook van, jouw mix op kleine speakers klinkt, moet je gewoon je "kleine" speakers gebruiken. Simpel :):)
 
Referentie voor sub-laag op kleine speakers:
Misschien/zeker niet ieders smaak, maar een perfect referentie album voor het mixen van laag op kleine speakers is 'The Black Album'/Metallica van Metallica. Deze is zo gemixt dat je de intentie van het laag goed hoort op bv mijn Avantone Mixcubes (die echt geen laag hebben; het is immers de referentie voor slechte speakers) terwijl je toch echt geen laag over de speakertjes hoort. Maar de kick en de basgitaar haal je er toch goed uit, door stevig inmixen van de klopper op de bass drum en het aanslaan van de bassnaren met een plectrum. Luister deze CD eens op je kleine speakertjes en je weet dat het bereikbaar is (en goed ook!).
 
Focal heeft een nieuw model uitgebracht sinds een poosje met passieve radiatoren aan de zijkanten. De kleinste heeft een woofer van maar 4 inch maar gaat toch van 60Hz tot 35kHz: https://www.focal.com/en/pro-audio/monitoring-speakers/shape

Zijn bepaald kleine dingen. Doen me een beetje denken aan een Raumfeld One S welke ook twee van dergelijke passieve radiatoren heeft aan de zijkanten en een geluid voort weet te brengen waar iedereen die ze hoort zich over verbaast. Bevalt op zich prima al vind ik die soms wel een beetje stoempen, net of de lage tonen zich niet echt goed van elkaar weten te onderscheiden maar een beetje een wollige modder worden.

Vanwege die ervaringen met die Raumfeld One S vraag ik me derhalve af of zo'n Focal Shape 40 niet hetzelfde zal hebben.

Kan het wel, passieve radiatoren op een studio monitor?
 
Helemaal niet zo simpel :(

Ten eerste was de vraag van TS; hoe het laag ook op kleine speakers beter te laten overkomen, en niet specifiek 30/40/50Hz sub.

De oplossing hiervoor, zoals door anderen reeds aangegeven, is om de boventonen of hogere frequenties van de bas elementen te accentueren (door eq danwel saturatie), waarbij dus de grondtoon zèlf onveranderd blijft (en nog steeds onhoorbaar op kleine speakers).
Wat je dan op de kleine speakers hoort zijn bovenharmonischen van de subbas, uiteraard niet die subfrequentie zelf.

En om dit nou te kunnen beoordelen ben je toch aangewezen op kleine speakers.
Hoe beoordeel je hoe een effect/aanpassing op kleine speakers klinkt? Dit doe je op kleine speakers, lijkt mij; logisch toch?

Dat jij dan techno op kleine speakers raar vindt klinken, is in deze context compleet irrelevant.

Jij bent verder blijkbaar de enige die de indruk heeft dat iemand in dit draadje denkt kleine speakers 30/40/50Hz te kunnen laten weergeven; dat heb ik hier niemand zien beweren.




Niemand zegt ook dat je techno op kleine speakers moet gaan mixen. Alleen, als je wilt weten hoe, welk aspect dan ook van, jouw mix op kleine speakers klinkt, moet je gewoon je "kleine" speakers gebruiken. Simpel :):)

Zijn voorbeeld is anders techno met een subbas.

En ja werkt die techniek goed? Heb je naar zijn nieuwste versie geluisterd op kleine speakers?

Wat ik zei was gewoon pragmatisch: als je techno met een sinus sub bas hebt zou ik mij niet zo focussen op dat het goed klinkt op kleine speakers maar accepteren dat je iets maakt wat vooral op dikke pa's gedraaid wordt.

En als je techno met dikke bassen ook op kleine speakers goed wil laten klinken moet je gewoon een dikke analoge of FM bak pakken. Goede laag + sub laag patch en laat maar bewegen die kleine conus :P

En mijn inziens niet met van die suffe psycho akoestische truukjes aankomen. Zeker met een sinus subbas slaat dat nergens op. Had ik eerder ook al aangegeven.

Anyway jullie mogen natuurlijk blijven proberen dat wel voor elkaar te krijgen. Ik pak wel cola en chips en blijf jullie verwoede pogingen checken om dit toch voor elkaar te krijgen. Is gewoon humor :D
 
Zijn voorbeeld is anders techno met een subbas.

En ja werkt die techniek goed? Heb je naar zijn nieuwste versie geluisterd op kleine speakers?

Wat ik zei was gewoon pragmatisch: als je techno met een sinus sub bas hebt zou ik mij niet zo focussen op dat het goed klinkt op kleine speakers maar accepteren dat je iets maakt wat vooral op dikke pa's gedraaid wordt.


Als jij minder narcistisch was, had jij begrepen dat het niet gaat om JOU, maar om een wens en voorkeur van TS.

En als je techno met dikke bassen ook op kleine speakers goed wil laten klinken moet je gewoon een dikke analoge of FM bak pakken. Goede laag + sub laag patch en laat maar bewegen die kleine conus :P


Dus...... je zegt nu dat het op deze manier toch WEL mogelijk is? 8o)
Dit zijn toch de suggesties waar TS om had gevraagd en waar jij een bijdrage aan had kunnen leveren, i.p.v. dwars te gaan lopen doen.

En mijn inziens niet met van die suffe psycho akoestische truukjes aankomen.


Psycho-akoestiek is gewoon onderdeel van hoe wij geluid ervaren en die psycho akoestische truuckjes zijn alom vertegenwoordigd in het mix gebeuren; of gebruik jij nooit bijvoorbeeld delays om ambience te creëren of voor stereo verbreding?
Ook het effect van galm op een element in onze perceptie van diepte en afstand tot de luisteraar is een psycho-akoestisch verschijnsel, dus wat zit jij te zeuren over psycho akoestische truuckjes.

Jouw opmerking geeft weer duidelijk aan dat jij vanuit een misplaatste puristische starheid anderen jouw kromme mening probeert op te leggen.

Anyway jullie mogen natuurlijk blijven proberen dat wel voor elkaar te krijgen. Ik pak wel cola en chips en blijf jullie verwoede pogingen checken om dit toch voor elkaar te krijgen. Is gewoon humor :D


Anyhow, het lijkt indedaad het beste dat jij maar lekker in jouw narcistische hoekje gaat zitten met jouw cola en chips.
Het is inderdaad humor....dat jij niet beseft dat JIJ de clown bent in de act. :D
 
Je bent nog niet echt wakker. Ik heb normaal bijgedragen aan deze draad. Lees maar terug. En narcisme? Mijn post waar jij op reageerde begon gewoon heel netjes met 'ik denk'

Niks opleggen of wat dan ook. Jij bent het vervolgens niet met mij eens. Dat is heel wat anders.

En leuk hoor delays etc maar luister gewoon naar die nieuwe versie van die track van hem. Heeft het iets opgeleverd? Nee ik hoor nog steeds niks qua pseudo 'sub laag' op mijn macbook. Ja 3 mini farts aan het begin. En vervolgens hoor ik geen verschil.

Mag ik dan niet concluderen dat het niet zoveel effect heeft bij sub laag? Of ben ik dan weer narcistisch aan het opleggen/puristisch of clownesk aan het doen?

En ik heb nog even die post van je bekeken waar je vindt dat ik kort door de bocht ben. Wat je daar over techno tracks, kleine speakers en sublaag beweert klopt gewoon niet. Mix technisch sluit het helemaal niks uit voor techno tracks op grote systemen. En ik heb uitlegt dat dat met sublaag dus niet zo werkt. En ook dat heb je niet weerlegt.

En prima dat je op de man speelt. Kan ik prima hebben maar je komt slimmer over door op de bal te spelen.

*neemt nog wat virtuele cola en chips*

:P
 
Beste contributors,

Ik waardeer van jullie beide jullie meningen! Het verschil daarin heeft een reden en dat is juist goed. Laten we dat respecteren van elkaar hoe erg je het er ook niet mee eens bent. Geef dan gewoon jou mening zodat anderen die het lezen hun conclusie kunnen trekken.

Maar maak het ajb niet persoonlijk :luv:

Zeker in de muziek zijn er vaak meerdere wegen naar Rome ... de rechte pad, de omwegen en de tussenpaden. Al die paden hebben hun doel.

Respect! :okdan::halleluja:okdan:
 
Back
Top