Hoe laat je het laag het beste klinken op kleine speakers?

glennplumber

Kneed je synth
Lid sinds
19 december 2001
Berichten
2.954
Locatie
Midden van het land.
Wat gebruik je om dit te bereiken? Ik maak elektronische muziek, maar ik denk dat dit hetzelfde is voor allerlei soorten muziek.

Ik weet van de EQ op de master met een highpass op 170Hz en een lowpass op 5KHz om het geluid op kleinere luidsprekers te simuleren.

Ook is het voor mij mogelijk om mijn geluid over de Imac-luidsprekers luisteren.

Dan lees ik een heleboel opties: Tape saturatie, normale saturation, distortion.

Hoe bereikje dit om meer aanwezigheid te krijgen in het lage middengebied? Werk je op de masterbuss of aan een induvidueel kanaal dat meer aanwezigheid nodig heeft zoals de bassline? Wat gebruik je? En hoe?

Alvast bedankt!! :okdan:
 
in het algemeen:
begin met alles neutraal, geen distortion of wat dan ook
draai dan de verschillende eq settings een open en dicht , begin onderaf aan( laagste frequentie)
hoor je geen verschil, zet hem dan op 0 of minimaal.
hoor je wel verschil , dan is dat de laagste frequentie die de speakers weergeven, regel deze dan wat bij , tot het evenwichtig en aangenaam klinkt. liefst niet meer dan 6 db erbij . de ernaast liggende hogere band iets minder geven ,
meer zit er waarschijnlijk niet in
dit alles op het monitor/masterkanaal, bv dmv een eq-insert
als je het uiteindelijk saved, wel de eq uitzetten , anders schrijft hij het met correctie weg en klinkt het op goede boxen teveel bassig
goede naerfields kosten inmiddels toch ook geen rib meer uit je lijf ...
 
Subwoofer? Ik zou niks veranderen in-the-box, anders klinkt het voor geen meter op goeie speakers.

in het algemeen:
begin met alles neutraal, geen distortion of wat dan ook
draai dan de verschillende eq settings een open en dicht , begin onderaf aan( laagste frequentie)
hoor je geen verschil, zet hem dan op 0 of minimaal.
hoor je wel verschil , dan is dat de laagste frequentie die de speakers weergeven, regel deze dan wat bij , tot het evenwichtig en aangenaam klinkt. liefst niet meer dan 6 db erbij . de ernaast liggende hogere band iets minder geven ,
meer zit er waarschijnlijk niet in
dit alles op het monitor/masterkanaal, bv dmv een eq-insert
als je het uiteindelijk saved, wel de eq uitzetten , anders schrijft hij het met correctie weg en klinkt het op goede boxen teveel bassig
goede naerfields kosten inmiddels toch ook geen rib meer uit je lijf ...

Het is geen monitor issue. Ik heb Neumann's en een KH805 sub erbij. Mijn mix klinkt nu goed hierop.

https://metapop.com/glenn-broersma/remixes/glenn-new-technowav-remix/20580

Echter zou ik ook willen dat mijn laag enigszins hoorbaar is op de kleine speaker zoals een laptop of een gsm speaker. En het hoeft niet goed te klinken maar er zijn dus manieren om het wel hoorbaar te maken middels saturation en of distortion. Heel subtiel toevoegen schijn al voldoende te zijn, maar ik vind het lastig om juist te horen.
 
opzoeken vanaf welke freq die kleine dingen wél meespelen en daar wat freq voorzien in je track?
 
Gebruik oversturing in bepaalde delen van het spectrum, of benadruk op een andere manier de onderdelen van de bas klank in het gebied dat op een kleine luidspreker hoorbaar is. Let ook op dat de verschillende delen in dat gebied elkaar ruimte geven, anders wordt het daar modderig.
 
je had vroeger zo'n plugin "maxbass"
werkte door psychoakoestisch effect dat als je een octaaf hoger benadrukte , je geneigd bent het eronderliggende octaaf erbij te bedenken
( dus 80-120hz iets erbij en je denkt 40-60hz harder erbij te horen in bv bassgitaar spoor en/of bassdrum.
zoiets?
 
opzoeken vanaf welke freq die kleine dingen wél meespelen en daar wat freq voorzien in je track?

Dat klinkt logisch alleen gaat dat met een 808 kick bijvoorbeeld al niet lukken ;-)

Gebruik oversturing in bepaalde delen van het spectrum, of benadruk op een andere manier de onderdelen van de bas klank in het gebied dat op een kleine luidspreker hoorbaar is. Let ook op dat de verschillende delen in dat gebied elkaar ruimte geven, anders wordt het daar modderig.

Je zegt precies wat de bedoeling is als ik het zo lees. Doe je dit ook bewust? En welke plugin gebruik je ervoor?

je had vroeger zo'n plugin "maxbass"
werkte door psychoakoestisch effect dat als je een octaaf hoger benadrukte , je geneigd bent het eronderliggende octaaf erbij te bedenken
( dus 80-120hz iets erbij en je denkt 40-60hz harder erbij te horen in bv bassgitaar spoor en/of bassdrum.
zoiets?

Ja maxxbass is precies daarvoor maar merk dat die heel doelgericht lijkt te werken (kan het mis hebben) Dus of voor laptop of voor bepaalde speakers in een bepaalde situatie.
De bedoeling is nou juist niet voor een bepaald doel te mixen maar zo goed mogelijk op verschillende afluister mogelijkheden.
 
Je zegt precies wat de bedoeling is als ik het zo lees. Doe je dit ook bewust? En welke plugin gebruik je ervoor?

Dat is inderdaad bewust. Dat kunnen verschillende plugins of hardware zijn. Fabfilter Saturn probeer ik meestal als eerste, omdat deze een uitgebreide multiband functie heeft waarbij je bijvoorbeeld alleen saturatie op één enkele band kan toepassen. Ook gitaarversterker simulaties kunnen goed werken. Met veel parallel processing kan je je geluid goed kneden. Probeer eens een paar verschillende saturatie / distortion effecten parallel te gebruiken en mix deze naar smaak bij.

Ik dacht dat plugins zoals Maxbass dit soort trucjes ook doen en nog wat meer, maar daar heb ik weinig ervaring mee.
 
Dat is inderdaad bewust. Dat kunnen verschillende plugins of hardware zijn. Fabfilter Saturn probeer ik meestal als eerste, omdat deze een uitgebreide multiband functie heeft waarbij je bijvoorbeeld alleen saturatie op één enkele band kan toepassen. Ook gitaarversterker simulaties kunnen goed werken. Met veel parallel processing kan je je geluid goed kneden. Probeer eens een paar verschillende saturatie / distortion effecten parallel te gebruiken en mix deze naar smaak bij.

Ik dacht dat plugins zoals Maxbass dit soort trucjes ook doen en nog wat meer, maar daar heb ik weinig ervaring mee.

Thanks! Zal daar eens wat meer mee gaan experimenteren! En parallel had ik nog niet aan gedacht :okdan:
(Al doe ik dat vaak al wel zo vermoed ik. Send naar een return track en dan een eq ervoor om de band te kiezen ... zo iets.)
 
over de monitoring; setje ns-10's erbij? waarschijnlijk handiger dan op tal van devices iedere nieuwe track uitproberen, wel dure grap met hoop gedoe. en welke plug kan het bass-truckje? ik heb ook weleens gemerkt dat bepaalde saturn presets de bass beter lieten doorkomen op m'n laptop terwijl het goed bleef klinken op de nearfields. al eens een track laten masteren? van de masteraar kun je wellicht ook zinnige dingen horen.
 
Volgens mij deed een Aphex Big Bottom ongeveer zoiets, waarbij er via een LPF en distortion daarop met daarna eventueel een HPF een reeks harmonischen gegenereerd werd uit de laagste frequenties waardoor het psychoakoestisch klonk alsof er meer bas in zat op systemen die niet zo veel laag hadden.
 
over de monitoring; setje ns-10's erbij? waarschijnlijk handiger dan op tal van devices iedere nieuwe track uitproberen, wel dure grap met hoop gedoe. en welke plug kan het bass-truckje? ik heb ook weleens gemerkt dat bepaalde saturn presets de bass beter lieten doorkomen op m'n laptop terwijl het goed bleef klinken op de nearfields. al eens een track laten masteren? van de masteraar kun je wellicht ook zinnige dingen horen.

Nee geen ns10's helemaal geen zin in die 'troep' :-P weer een losse versterker enzo :D Er zijn simpelere manieren.

Maxxbass kan dat truckje :okdan:

Ik heb meermaals tracks door verschillende bekende mastering houses laten masteren. Zelf vind ik echter dat je dat soort dingen in de mix fase moet fixen dan weet je zeker dat het gebeurd
 
Het kan toch handig zijn om een kleine luidspreker te gebruiken. Voor dat soort dingen gebruik ik op dit moment een goedkope portable luidspreker en een middelmatige koptelefoon. Ik vermoed dat al die manieren die hier zijn genoemd op hetzelfde neerkomen.

Het kan zijn dat zoiets tijdens de mastering te doen is, maar als het even kan liever al tijdens het mixen.
 
Het kan toch handig zijn om een kleine luidspreker te gebruiken. Voor dat soort dingen gebruik ik op dit moment een goedkope portable luidspreker en een middelmatige koptelefoon. Ik vermoed dat al die manieren die hier zijn genoemd op hetzelfde neerkomen.

Het kan zijn dat zoiets tijdens de mastering te doen is, maar als het even kan liever al tijdens het mixen.

Als je op mijn vorige post reageert: Het waren 3 antwoorden op een rij op de op de vragen van vipal :okdan:
 
Niet alle muziek komt goed over op kleine speakers, ik ken genoeg tracks die niet op je kleine speakers goed uit de bus komen.
Daarnaast zou ik ook goed kijken welke bass/type/sound je uberhaubt hebt gebruikt in de track. Imo is niet alles maar lukraak te gebruiken en pas op het laatst proberen te eq’en als redmiddel is not the way to go.
Luister bv eens naar 80’s werk, daar is heel vaak de sub gewoon niet aanwezig, maar wel iets daarboven! Das niet voor niks..
 
zoals al eerder genoemd, parallele distortion/saturatie is key. Ik kan je gelukkig ook uitleggen waarom, maar dat ga ik niet doen omdat andere dat al veel beter gedaan hebben in de vorm van een youtube filmpje
zie:

Dit is ook 1 van de hoofdredenen waarom je zo veel verschillende compressors en eq's hebt. en waarom analoge mix gear zo gewilt is, een fairchild 670 compressor bijvoorbeeld (kost 44.000 euro) staat erom bekend dat hij enorm veel, hele subtiele, fijn klinkende harmonische distortion toevoegt aan het signaal.


door de distortion parallel toe te passen, heb je veel meer controle over de balans van het signaal, en kan je er ook bijvoorbeeld voor kiezen om het gedistorde signaal de klote in te compressen en je main track clean te houden.

Vergis je niet, dit is niet alleen handig voor bass.

Ik parallel distort soms 90% van de tracks in de mix, waaronder vocals, drums, bas, synths, akoestische gitaar en andere elementen.

Een enorm goed voorbeeld van iemand die deze techniek enorm goed beheerd is deze guy, en hij laat het nog zien ook:





succes man!

- afro
 
Back
Top