Hoe laat je het laag het beste klinken op kleine speakers?

zoals al eerder genoemd, parallele distortion/saturatie is key. Ik kan je gelukkig ook uitleggen waarom, maar dat ga ik niet doen omdat andere dat al veel beter gedaan hebben in de vorm van een youtube filmpje
zie: https://www.youtube.com/watch?v=FzeZbJceKZE

Dit is ook 1 van de hoofdredenen waarom je zo veel verschillende compressors en eq's hebt. en waarom analoge mix gear zo gewilt is, een fairchild 670 compressor bijvoorbeeld (kost 44.000 euro) staat erom bekend dat hij enorm veel, hele subtiele, fijn klinkende harmonische distortion toevoegt aan het signaal.


door de distortion parallel toe te passen, heb je veel meer controle over de balans van het signaal, en kan je er ook bijvoorbeeld voor kiezen om het gedistorde signaal de klote in te compressen en je main track clean te houden.

Vergis je niet, dit is niet alleen handig voor bass.

Ik parallel distort soms 90% van de tracks in de mix, waaronder vocals, drums, bas, synths, akoestische gitaar en andere elementen.

Een enorm goed voorbeeld van iemand die deze techniek enorm goed beheerd is deze guy, en hij laat het nog zien ook:

https://www.youtube.com/watch?v=0GTX-G4tkVk



succes man!

- afro

Juist! Heb ze nog niet bekeken maar vermoed dat ik hier onwijs veel aan ga hebben. Ik zocht dus op de verkeerde zoek woorden om dit te vinden. Harmonic distortion.

Super :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
kanaal splitten --> hpf --> (lichte) distortion --> Nieuwe harmonischen
-----------------------------------------------------> Originele kick met bass
 
Het moeilijkste vind ik altijd om het op mijn (grotere) woonkamerspeakers acceptabel te laten klinken. Die geven veel kritischer weer..

Om het op mijn computerspeakers en die van mijn mobieltje aanhoorbaar te maken, zorg ik vaak ervoor dat de baslijn ook in hogere octaven terugkomt. Een 'klik' in de kick helpt. De hihats e.d. klinken snel overheersend.

Wat ik wel gemerkt heb is dat als ik computerspel-achtige deuntjes maak, deze vaak op kleinere speakers beter klinken.
 
zoals al eerder genoemd, parallele distortion/saturatie is key. Ik kan je gelukkig ook uitleggen waarom, maar dat ga ik niet doen omdat andere dat al veel beter gedaan hebben in de vorm van een youtube filmpje

goede video zeg :okdan:

op andere fora's worden hele discussies over warmte gevoerd en hij legt het even in 4minutjes uit :mega:

meteen subben
 
Gebruik oversturing in bepaalde delen van het spectrum, of benadruk op een andere manier de onderdelen van de bas klank in het gebied dat op een kleine luidspreker hoorbaar is. Let ook op dat de verschillende delen in dat gebied elkaar ruimte geven, anders wordt het daar modderig.

Een enorm goed voorbeeld van iemand die deze techniek enorm goed beheerd is deze guy, en hij laat het nog zien ook:

https://www.youtube.com/watch?v=0GTX-G4tkVk



succes man!

- afro

Thanks beiden en de rest natuurlijk! Idd precies wat ik zocht! Hebben jullie nog tips betreft distortions en saturators.

Heb de camel (gratis) en Soundtoys decapitator demo net gedownload. Naast wat ik al had liggen zoals trash van izotope en nog wat losse die ik heb liggen.

Gaat het hier om een kwestie van smaak of werken sommige gewoon beter op bepaalde bronnen?

Thx! :okdan::halleluja:okdan:
 
Thanks beiden en de rest natuurlijk! Idd precies wat ik zocht! Hebben jullie nog tips betreft distortions en saturators.

Heb de camel (gratis) en Soundtoys decapitator demo net gedownload. Naast wat ik al had liggen zoals trash van izotope en nog wat losse die ik heb liggen.

Gaat het hier om een kwestie van smaak of werken sommige gewoon beter op bepaalde bronnen?

Thx! :okdan::halleluja:okdan:


Ha! Glenn,

als je op zoek bent naar gratis plug-ins, is de saturation knob zeker een must, ik gebruik hem in zo goed als elke mix. de Decapitator is ook heel vet, 2 van zijn signal paths zijn gebaseerd op de legendarische Thermionic Culture Vulture (die ik in de toekomst zeker weten een keer ga aanschaffen).

Echter, wat ik bij uitstek het allermeest kan aanraden aan iedereen die ITB (in the box, zonder outboard gear) mixt, is De Slate Everything Bundle.

Je betaald ong. 12 euro per maand en daarvoor krijg je al hun plugins + updates +alle plugins die ze nog uit gaan brengen. mijn mixes bestaan echt bijna geheel uit zijn plug-ins. Alles wat er in de bundel zit is enorm goed nagemaakt van analoge gear. de nieuwe FG-Stress, gebaseerd op de bekende Distressor compressor, heeft hij zo enorm goed nagemaakt dat hij door 30 gearslutz paginas is heen gekomen zonder ook maar 1 iemand die zegt dat het niet klinkt zoals de originele hardware distressor, je kan hem zelfs kalibreren en matchen aan je hardware distressor als je wilt. Verder zit er in de bundel bijvoorbeeld de VCC (virtual console collection). wat je doet tijdens het mixen is de VCC op ELKE track's 1ste insert zetten (tijdens het mixen). dan kan je kiezen dus 6 legendarische consoles (waaronder 2x SSL, Neve, Trident en API) en het gooit gelijk warmte over je track heen. er zit ook een verdomd goed klinkende tape emulatie in en nog een aantal distortion uits. Ik kan hier nog wel een paar paragrafen door typen...



anyways, hier wat linkjes naar filmpjes van zijn plugins:







Cheers!

Afro
 
Om het geluid op kleine ('bagger') speakers te testen heb ik zelf Avantone Mixcubes gekocht. De passieve (aktieve waren ze toen nog aan het ontwikkelen). Die heb je dus ook aktief, dus geen gedoe met een extra eindtrap in de studio. De Mixcubes zijn perfect om je mix te checken voor een keukenradio, draagbare radio/CD of een slechte autoradio.
 
kanaal splitten --> hpf --> (lichte) distortion --> Nieuwe harmonischen
-----------------------------------------------------> Originele kick met bass

Juist, hou je bass mono en in het midden, layeren tot je een ons weegt en voorzichtig hier en daar wat pannen. Pak voor elke layer een andere freq. range en bus alle layers weer samen in een aux channel. Zonder (minimale bijv 1%) distortion wordt het erg lastig allemaal. Ook low-fi in protools is een simple maar bruikbare plugin hiervoor.

Soms kan reverb ook helpen maar zelf ben ik niet zon fan van verbs op bassen.

Het grappigste is dat de vetste bassen, vaak heel weinig laag bevatten, en zo maak je het tevens luisterbaar op shitspeakers. Het is perceptie
 
Krijg het met deze bass-line niet voor elkaar. Iemand tips? Komt het omdat ie teveel sinewave achtig is?

Klinkt goed in de studio en vermoedelijk ook over PA, maar niet over (mijn) kleine speakers.

https://soundcloud.com/volt9/glenn-johnson-new-techno
 
Op mijn macbook hoor ik idd geen baslijn. Zit je niet gewoon te laag qua freq/toonhoogte. Pak eens een octaaf hoger. Evt er bovenop.
 
Op mijn macbook hoor ik idd geen baslijn. Zit je niet gewoon te laag qua freq/toonhoogte. Pak eens een octaaf hoger. Evt er bovenop.

Thx! Ik heb dus die parallelle distortion zoals hier besproken er op toegepast om hem dus hoorbaar te maken op kleine speakers alleen lijkt het niet te werken op dit type bassline.

Kan het proberen! Echter als ik hem een octaaf omhoog gooi verdwijnt vermoedelijk het effect wat ik wil bereiken. Vandaar dus die parallelle distortion erop ;-)

Nou zie ik dat ie door de die parallelle distortion tot de 300Hz word verhoogt vanaf de 100Hz ongeveer, maar misschien niet hard genoeg parallelle distortion erop. Echter merk dat als ik hem er te hard op zet het gewoon een distortion achtige bassline word.

:okdan:
 
Thx! Ik heb dus die parallelle distortion zoals hier besproken er op toegepast om hem dus hoorbaar te maken op kleine speakers alleen lijkt het niet te werken op dit type bassline.

Kan het proberen! Echter als ik hem een octaaf omhoog gooi verdwijnt vermoedelijk het effect wat ik wil bereiken. Vandaar dus die parallelle distortion erop ;-)

Nou zie ik dat ie door de die parallelle distortion tot de 300Hz word verhoogt vanaf de 100Hz ongeveer, maar misschien niet hard genoeg parallelle distortion erop. Echter merk dat als ik hem er te hard op zet het gewoon een distortion achtige bassline word.

:okdan:

Een sinus heeft niet zoveel 'bite' en dat heeft een distortion nodig om te accentueren. En een sinus gebruik je voor bass ook bijna altijd voor de sub. Je zou evt resonatie wat omhoog kunnen schroeven en VCA over filter aanzetten zodat ie iets meer bite/punch krijgt en dat dan parallel distorten.

En ik vermoed dat je sinus ook digitaal is. Dat klinkt vaak ook dunnig in mijn beleving. Heb je een analoge bak die een sinus doet?

Het is namelijk veel makkelijker om een dikke bass te temmen ipv een dunne bas meer dikte te geven.
 
Bij een sinus hoor je de distortion niet zo goed. Dit komt doordat een sinus weinig harmonischen bevat en er dus ook weinig nieuwe harmonischen bij komen als je de wave distort. Als je de sinus iets verandert richting een saw, dan zou het effect van de distortion direct veel beter hoorbaar moet worden.
 
Een sinus heeft niet zoveel 'bite' en dat heeft een distortion nodig om te accentueren. En een sinus gebruik je voor bass ook bijna altijd voor de sub. Je zou evt resonatie wat omhoog kunnen schroeven en VCA over filter aanzetten zodat ie iets meer bite/punch krijgt en dat dan parallel distorten.

En ik vermoed dat je sinus ook digitaal is. Dat klinkt vaak ook dunnig in mijn beleving. Heb je een analoge bak die een sinus doet?

Het is namelijk veel makkelijker om een dikke bass te temmen ipv een dunne bas meer dikte te geven.

Zal eens kijken naar 'de pro's' en eens luisteren of hun sub wel hoorbaar is op m'n macbook/imac anders ben ik misschien opzoek naar iets wat niet heel relevant is.

Dan zal je eerste tip het snelste zijn en voor je 2de heb ik wel een sub 37 staan die van dienst kan zijn. Dit is een bass sample die ik heb gebruikt en zou maar zo digitaal kunnen zijn.

Thanks voor het meedenken! :halleluja

Bij een sinus hoor je de distortion niet zo goed. Dit komt doordat een sinus weinig harmonischen bevat en er dus ook weinig nieuwe harmonischen bij komen als je de wave distort. Als je de sinus iets verandert richting een saw, dan zou het effect van de distortion direct veel beter hoorbaar moet worden.

Ja zo'n sinus is natuurlijk zo glad als een aal :P
Denk alleen als ik een saw ga gebruiken voor dit effect dat het meer een bassline word ipv een kick extensie zeg maar.

:okdan:
 
Zal eens kijken naar 'de pro's' en eens luisteren of hun sub wel hoorbaar is op m'n macbook/imac anders ben ik misschien opzoek naar iets wat niet heel relevant is.


Dat is dan ook (een van de redenen) waarom het gebruik van 'reference tracks' onderdeel is van een succesvolle mixstrategie..
 
Dat is dan ook (een van de redenen) waarom het gebruik van 'reference tracks' onderdeel is van een succesvolle mixstrategie..


Thanks Jompo!

Dat is het zeker, heb er ook verschillende tools voor die ik ervoor gebruik. Al jaren Sample magic A/B en de laatste tijd Reference die veel bruikbaarder is en ook het volume voor je gelijk zet. En nu ook met Ozone 8.

Alleen moet ik dat dus ook op een kleine speaker gaan doen 8)
 
Back
Top