Compacte monitors gezocht

Dick89

Ingeburgerd
Lid sinds
11 april 2017
Berichten
25
Hallo leden,

Momenteel heb ik een paar KRK RP 6's staan voor de geluidsweergave van mijn synthesizer en drumcomputer. Omdat mijn ruimte nogal beperkt is en ik nog plannen heb om meer synths aan te schaffen komende jaren zit ik er ook aan te denken om mijn monitors in te ruilen voor een paar compactere monitors. De KRK's kunnen dan weer terug naar de plek waar ze horen, de DJ-set.

Er is alleen zo veel keuze tegenwoordig dat het bijna lastig wordt om een paar monitors uit te zoeken. Qua geluidsweergave moeten ze geschikt zijn voor live-draaien (hiervoor zijn de KRK's ook zeer geschikt) maar ook, als het even lukt, voor produceren (mocht ik dat later willen gaan doen) en daarvoor lijken de KRK's mij weer minder geschikt (daarvoor zijn ze niet zuiver genoeg). Ik heb ook een voorkeur voor actieve monitors, dat scheelt weer extra ruimte (i.v.m. versterker). Qua budget, zit ik momenteel op de 200 - 300 euro, maar indien nodig kan ik dit wel verhogen.

Ik vind bijvoorbeeld de Fostex PMO.3d een mooi setje, maar gezien de specs lijken deze mij weer té licht. Maar misschien heeft iemand er goede ervaringen mee.

Wie helpt mij uit de brand?
 
200-300 per monitor of voor het totaal?......Dynaudio BM6A zijn wel fijne compacte speakers maar boven je budget denk ik....
 
De genoemde monitors zijn ook nog niet bepaald compact. Wellicht zou ik toch nog kunnen gaan voor de KRK RP 4 (stuk compacter) of de Genelec 8010 (heel compact). Ik geloof wel dat die kleinere KRK's prima geluid leveren, maar heeft iemand ervaring met de Genelec's?
 
Ik heb de genelecs 8010 momenteel staan hier. Goed geluid voor het formaat. Ik heb het alleen nog niet vergeleken met andere monitors. Als je echt studio hebt voor produceren zou ik het niet nemen (dan zou ik de 8040 nemen bijvoorbeeld).
Ook met krk’s kun je prima muziek maken als je de monitors goed kent. Betere kwaliteit speakers is zeker prettig maar daar hangt altijd een prijskaartje aan.
 
Ik zweer bij Yamaha HS50m's / Hs5's. Echt top voor die prijs.
Ik heb vorig jaar 2e hands zelfs een reserve setje gekocht voor slechts 150 euro.
 
Ik zweer bij Yamaha HS50m's / Hs5's. Echt top voor die prijs.
Ik heb vorig jaar 2e hands zelfs een reserve setje gekocht voor slechts 150 euro.

ik heb mijn hs5's net de deur uit gedaan voor een paar hs80m's :P

de JBL 305's zijn ook wel kompakt en hebben iets meer laag als de hs5's
 
JBL LSR305, hebben meer mid info dan de krk's met fijne natuurlijke klank
 
ik heb mijn hs5's net de deur uit gedaan voor een paar hs80m's :P

Ik had hs80m's en heb die verkocht toen ik de hs50m's ernaast hoorde. Echt een groot verschil in detail en frisheid.
 
Ik had hs80m's en heb die verkocht toen ik de hs50m's ernaast hoorde. Echt een groot verschil in detail en frisheid.

:P

het is maar net waar je ze voor gebruikt, voor mij hadden de hs50's net niet genoeg genoeg laag. in het midden/hoog klonken ze wel erg fris, dat klopt.
ik wou een beetje een compromis tussen studio/hifi speakers in gaan en heb daarom die hs80's gekozen. zijn lekker plat maar je oren worden er niet moe van :erm:

HS50_M_HS80_M_Bass_Response.jpg
 
Beste Dick, jij wil een monitor om live te draaien die bovendien ook moet dienen voor productiewerk ?
Tja, eerlijk ? Ik heb een echte sportwagen in de garage met 350 Pk onder de kap, maar die heeft werkelijk géén bagage ruimte. You catch my drift ? En, en, en is in deze geen optie.
Onlangs had ik een gesprek over studiomonitors met Guido M., een oud-collega en ronkende naam in de Belgische studioscene als geluidsingenieur (!) sinds meer dan 30 jaar.
Gezamelijk hebben we al vele jaren lang hetzelfde standpunt dat ik hier ook al jaren tracht aan te kaarten : er bestaan doodeenvoudig geen monitors die én goedkoop zijn én tegelijk doen wat een studiomonitor behoort te doen. Met name een zo juist, lees neutraal mogelijke weergave. Vooral de muziekindustrie heeft er alle baat bij je dat te doen geloven en trachten hun zogezegd budgetvriendelijke producten te slijten aan de minder gefortuneerde home-studio producer. Echter, de JBL 305 is daar eigenaardig genoeg een beetje een uitzondering in, ttz, als je prijs en kwaliteit van de weergave in de weegschaal legt, is dit de betere aankoop op dit ogenblik, gelet op een kinderziekte, nl. gerammel van het kastje. (er zijn DIY oplossingen voor dit probleem op het internet te vinden) Wil je compact en echt goed, dan is K&H 5-8"een van de betere oplossingen, maar dan is de prijs er ook naar... Vergeet nooit dat de aanschaf van monitors (los van hun grootte) een lange-termijn investering zijn en je dat ook beter als dusdanig kunt beschouwen. Anders loop je het risico in een kopen-verkopen zoektocht terecht te komen, geld te verspillen. Ik zal het 'tot in den treure' blijven herhalen : ik heb destijds (25 jaar geleden) 2.500€ uitgegeven aan 8" passieve monitors. Die heb ik nog steeds, en nog steeds hoor en vind ik geen budget-vriendelijke vergelijkbare producten (8" - 200W) die ook maar in de buurt komen van de kwaliteit. De betreffende monitors worden ook al 30 jaar ongewijzigd gemaakt...en kosten nog steeds 2600€. Misschien verteld dat iets over het hoe en waarom...? Gesteld dat je vergelijkbare producten had voor 1/10 van de prijs, dan kan je besluiten dat mensen die toch het 10-voudige betalen, KNETTERGEK moeten zijn...? Daar behoor ik dan toe.
 
Laatst gewijzigd:
:P

het is maar net waar je ze voor gebruikt, voor mij hadden de hs50's net niet genoeg genoeg laag. in het midden/hoog klonken ze wel erg fris, dat klopt.
ik wou een beetje een compromis tussen studio/hifi speakers in gaan en heb daarom die hs80's gekozen. zijn lekker plat maar je oren worden er niet moe van :erm:

HS50_M_HS80_M_Bass_Response.jpg

Voor extra sub heb ik een subwoofer en check via koptelefoon. Luistermoe ben ik de afgelopen jaren niet geworden van de hs50m's.
Ieder z'n ding, voor mij was het gebrek aan detail doorslaggevend.
 
het is moeilijk een keuze te maken die 'het beste' is. Ik heb altijd zoiets, als het een andere (goede) producer lukt op bepaalde spullen, dan moet het ook goed genoeg voor mij zijn toch :)
Als voorbeeld zou ik een sp1200 kunnen noemen, en mijn kritiek op dat ding zou zijn: maar 10 seconden sample tijd. Dat is bizar weinig, daar kan je toch niks mee?????
Maar er zijn dus zat goede platen mee gemaakt, dus wie ben ik dan om te zeggen dat het niet goed genoeg voor mij is? Niet zeuren dus en er mee leren werken....

Zo bekijk ik met ook met monitors.. Ik heb die JBL 305's ook besteld. Ik hoor goede feedback van gebruikers en ze kosten niet veel. Ik heb 3 jaar garantie en waarschijnlijk worden ze na die 3 jaar veel aangeboden op de tweehands markt want ze verkopen goed nu. En dan kan ik gewoon een andere kopen mocht er een kapot gaan.

Daar ben ik eigenlijk het meest bang voor met dit soort budget spul dat in China met 100en tegelijk van de lopende band komt rollen: er zitten wss goedkope budget componenten in.
Dat het minder klinkt als dure Genelecs daar heb ik vrede mee, maar tja, ik hoop zo dat ik geen gezeik met die dingen krijg omdat er iets stuk gaat.. Mijn gevoel zegt me dat ik voor goede buildquality eigenlijk minstens het dubbele uit had moeten geven.. Zo'n 500,- voor een paar, maar dat heb ik er nu even niet voor over..
 
Laatst gewijzigd:
Als je niet het budget hebt om 2500 euro neer te leggen voor degelijke monitoren, maar toch een eerlijke speaker wil. Waar ligt de grens wat betreft budget als je puur naar de strakheid van de frequency respons (=eerlijkheid?) kijkt??? Wanneer mag je wel een fatsoenlijke respons verwachten? (buiten of het geschikt is voor het soort muziek dat je maakt)

Ik snap dat voor 150 euro niet veel kan verwachten maar wanneer dan wel ? Of is dit een te moeilijke vraag?

De fabrikanten die niet scheutig zijn met de freq respons geeft je waarschijnlijk al wat te denken.
 
Als je niet het budget hebt om 2500 euro neer te leggen voor degelijke monitoren, maar toch een eerlijke speaker wil. Waar ligt de grens wat betreft budget als je puur naar de strakheid van de frequency respons (=eerlijkheid?) kijkt??? Wanneer mag je wel een fatsoenlijke respons verwachten? (buiten of het geschikt is voor het soort muziek dat je maakt)

Ik snap dat voor 150 euro niet veel kan verwachten maar wanneer dan wel ? Of is dit een te moeilijke vraag?

De fabrikanten die niet scheutig zijn met de freq respons geeft je waarschijnlijk al wat te denken.

Als je het mij vraagt begint dat op de 699,- per stuk. En dan heb ik het over de Neumann's KH120's.

Zoek er maar eens op :-)
 
Ik ben al heel veel jaar erg blij met mijn HS50’s. Voor mijn doel, gewoon lekker muziek maken als amateur, voldoen ze meer dan.

Daarnaast vind ik het al lastig zat om een goed arrangement te maken. Als ik dan vervolgens het idee krijg dat de monitoren mijn creativiteit in de weg staan en ik mijn nummers niet op een hoger niveau krijg, dan ga ik wel overwegen om andere aan te schaffen :).
 
IK Multimedia iLoud Micro. Compacter word het niet.
Dat is inderdaad iets wat ik zoek. Een werknemer van een muziekwinkel gaf mij deze tip ook al tijdens het testen van andere monitors. Die monitors zijn echt compact en zien er netjes uit, eigenlijk precies wat ik zoek. Volgens de werknemer vallende een beetje in tussen de KRK RP 4 en Genelec 8010.

Wat betreft de duurdere monitors, ik geloof heel goed dat dit een goede investering is, maar ook ik ben maar een amateur / hobbyist en ik heb even geen geld voor monitors van 700 euro per stuk. :)

Desondanks dat, bedankt voor het meedenken.
 
Dat is inderdaad iets wat ik zoek. Een werknemer van een muziekwinkel gaf mij deze tip ook al tijdens het testen van andere monitors. Die monitors zijn echt compact en zien er netjes uit, eigenlijk precies wat ik zoek. Volgens de werknemer vallende een beetje in tussen de KRK RP 4 en Genelec 8010.

Wat betreft de duurdere monitors, ik geloof heel goed dat dit een goede investering is, maar ook ik ben maar een amateur / hobbyist en ik heb even geen geld voor monitors van 700 euro per stuk. :)

Desondanks dat, bedankt voor het meedenken.

Laat je er niet gek door maken in iedergeval! Feit is dat je op elke geluidsbron zou kunnen mixen. Als je de zwakke punten maar kent zodat je er rekening mee kan houden.
 
Laat je er niet gek door maken in iedergeval! Feit is dat je op elke geluidsbron zou kunnen mixen. Als je de zwakke punten maar kent zodat je er rekening mee kan houden.

Dat klopt ook. Je kan in principe op elke speaker mixen. Maar dat vraagt meestal behoorlijk wat ervaring en kennis...
Ik tracht met mijn pleidooi maar te verkomen dat je in de mallemolen van kopen-verkopen (lees geldverlies) terechtkomt waardoor je op termijn misschien beter meteen een stel goede monitors had kunnen kopen. Zet dus die JBL's 305 neer en spaar dan door voor een set die 'je hele leven' kunnen blijven staan.
 
Back
Top