welke output voor producen beter digitaal of analoog

harrewarre

Ouwe rot
Lid sinds
5 mei 2008
Berichten
992
Locatie
Delfzijl
Ik heb een vraag ik heb een simpele Sound Blaster 5rx
Voor mijn muziek producties ben er verder wel tevreden mee


Ik ben nu een hobby studio ruimte aan het maken
En ik wil mijn Pioneer VSX 1015 versterker aansluiten als tijdelijke oplossing


Ik ga natuurlijk niet op 7.1 werken maar gewoon op 4x 200w RMS met BI-apm met 4 speakers
of is gewoon 2 speakers beter met muziek maken ?
en het beste zonder sub lijkt mij?


Nu is ook mijn vraag of spdif beter is? digitaal
van mijn pc naar de versterker?


Of gewoon tulp stekkers? analoog


Ik denk dat spdif dan toch het beste is ?
Sorry ik heb in dit gebied weinig ervaring
 
Gezien dat je SPDIF-kabeltjes tegenwoordig ook bij de bouwmarkt kan halen - gewoon SPDIF gebruiken. Je geluid gaat digitaal de computer uit en de D/A in je versterker zou wel eens beter kunnen zijn dan die van je geluidskaart zelf.
 
Gezien dat je SPDIF-kabeltjes tegenwoordig ook bij de bouwmarkt kan halen - gewoon SPDIF gebruiken. Je geluid gaat digitaal de computer uit en de D/A in je versterker zou wel eens beter kunnen zijn dan die van je geluidskaart zelf.


Idd dat is ook waar
Heb ook 2 keuzes via de moederbord chip
VIA VT1708S 8-Channel High Definition Audio CODEC met SPDIF of
Mijn Sound Blaster audigy 5/rx


Zal me niks verbazen dat de VIA chip Digitaal beter werkt met spdif
En meer mogelijkheden Software matig
Ik zal het ff gaan vergelijken
 
Ik denk dat elke kaart best wel redelijk is, ik ben begonnen met een esi 4 in 8 out,. Ik heb nu Motu in de studio en apogee aan de laptop ik heb nooit A/B testen gedaan maar die verhalen van alsof er een deken van de speakers af gaat met een betere kaart heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik denk wel dat je er goed aan zou doen asio4all te gebruiken als je dat nog niet doet. Verder lekker muziek maken, een goede track is nog steeds goed met een brakke kaart. Een klote track is nog steeds klote met een apogee.

Succes
 
Een goede track die ruk klinkt wordt zelden gereleased...aangezien er genoeg goede tracks zijn die ook goed klinken...
 
IIk ga natuurlijk niet op 7.1 werken maar gewoon op 4x 200w RMS met BI-apm met 4 speakers of is gewoon 2 speakers beter met muziek maken ?

Ik heb 7 speakers op elkaar staan, klinkt fantastisch en neemt weinig ruimte in.
 
Ik heb 7 speakers op elkaar staan, klinkt fantastisch en neemt weinig ruimte in.

Het klinkt misschien wel leuk, maar al die geluidsbronnen gaan zonder meer met elkaar interfereren en beinvloeden de frequentierespons. Als je stereo muziek maakt ben je beter af met 2 goed gepositioneerde speakers/monitors voor een goed gepositioneerde luisterpositie.

Het kan natuurlijk wel handig zijn om meer speakers in je studio te hebben zodat je je mix op verschillende setups kunt checken. Maar nooit allemaal tegelijk.

(...)

Ik ga natuurlijk niet op 7.1 werken maar gewoon op 4x 200w RMS met BI-apm met 4 speakers
of is gewoon 2 speakers beter met muziek maken ?
en het beste zonder sub lijkt mij?

(...)

Ik zou voor 2 speakers gaan. Sub kan erbij, maar dan moet je die sub wel goed kunnen afstellen op de rest van de setup.
 
Laatst gewijzigd:
De verschillen zijn niet supergroot vaak, sluit ik me bij aan. Bij sommige goedkopere kaarten klinkt alles een beetje in de verte bij opnemen. Afspelen is zelden een probleem voor mn gevoel.

Een versterker met boxen kan je prima herrie mee maken, het nadeel is alleen dat tracks dan vaak prima klinken op je eigen kamer, maar op een ander systeem totaal niet meer. Dat is vaak ook een van de redenen om over te stappen op monitoren met een "flat response". De huis/tuin/keuken versterkers en speakers kleuren het geluid vaak.

Een sub kan zeker handig zijn, omdat meeste normale speakers geen sub-laag kunnen produceren. Maar ook deze moet in verhouding goed afgesteld staan, anders ga je automatisch teveel laag weghalen.

En dan heb je nog de ruimte waar je in produceert. Door de ruimte kunnen ook bepaalde frequenties versterkt worden die er eigenlijk niet zijn. Om dat aan te pakken gaat nu ff te ver denk ik.

TL/DR: Gewoon lekker klooien en plezier hebben, spdif kabeltje gebruiken, sub eraan hangen en rammen
 
Dan hoef ik verder ook niks meer te vragen dan is het net zoals ik het ook in gedachten had wat ik nu lees
En idd een goedkope kaart klinkt alles op een duur erg ver weg ook al probeer je elke spoor een eigen eq te geven zo dat alle geluiden meer naar voren komen
Wordt het alsnog op een duur een ruis
Blijkbaar kan de standaard chip alles niet in een keer verwerken
dan kan je wel van alles met ASIO proberen maar schiet niks op
Denk als je met meer speakers werkt dus 2 grote 3weg voor 2 kleinere 3 of 2 weg achter?
Dat je bepaalde frequenties beter hoort omdat elke speaker een andere maat heeft?


Net als laag met een sub die een speaker niet aan kan? dus het echte zware laag die je bijna niet hoort met het oor


Ik ga alle elk speakers wel ff testen en aanhoren wat het beste is in klank


Jammer dat een pc niet met beide audio drivers kan werken hahaha
Heb in dit gebied ook weinig ervaring
 
En idd een goedkope kaart klinkt alles op een duur erg ver weg ook al probeer je elke spoor een eigen eq te geven zo dat alle geluiden meer naar voren komen
Goede D/A kost geld, goede hardware met genoeg I/O kost geld. ASIO4ALL kan er geen XLR-inputs bij toveren.

Denk als je met meer speakers werkt dus 2 grote 3weg voor 2 kleinere 3 of 2 weg achter?
Dat je bepaalde frequenties beter hoort omdat elke speaker een andere maat heeft?
Hoe luisteren de meeste mensen naar muziek? Niet met meerdere speakers.

3 speakers = sub. 6 of 8 speakers = surround (5 of 7) + sub. Het wordt dan al gauw ingewikkeld, want tenzij je hard met akoestiek ontwerp aan de slag gaat wordt een "sweet spot" al snel kleiner.

Jammer dat een pc niet met beide audio drivers kan werken hahaha
Heb in dit gebied ook weinig ervaring

ASIO is exclusief voor 1 audio-interface, maar CoreAudio met aggregate devices (dus meerdere kaarten van meerdere merken als 1 interface laten werken) is ook niet ideaal.
 
Back
Top